نرخ بیکاری به مرحله بحران رسید!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

نرخ بیکاری به مرحله بحران رسید!

رئیس کل مرکز آمار ایران با تشریح جزئیات گزارش این مرکز در مورد نرخ بیکاری در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، اعلام کرد: اگر نرخ بیکاری جوانان که هم اکنون ۲۶ درصد است، ۲ برابر نرخ بیکاری کل (۱۲.۲ درصد) باشد، به معنای این است که از نظر نرخ بیکاری در منطقه بحران زا قرار گرفته‌ایم.

به گزارش۳آبان مهر،عادل آذر در مورد جزئیات گزارش مرکز آمار ایران در جلسه شورای عالی اشتغال طی هفته گذشته که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گفت: مرکز آمار در این جلسه گزارشی از وضعیت اشتغال، بیکاری، جامعه فعال و غیرفعال را بر اساس طرح نیروی کار ارائه کرد.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه گزارشات مرکز آمار بر مبنای محاسبات سال ۹۱ بود، تصریح کرد: در این جلسه وضعیت نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری ۱۲.۲ درصد پایان سال ۹۱ در گروه های سنی مختلف، استان ها، جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال و استان هایی که دارای بیشترین و کمترین نرخ های بیکاری بودند اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه خروجی های نیروی کار بر مبنای سال ۹۱ تبیین شد، تصریح کرد: بر اساس آمارهای اعلامی نرخ بیکاری کل کشور در جمعیت ۱۰ ساله و بالاتر در پایان سال ۹۱ که ۱۲.۲ درصد بود یکی از بالاترین نرخ های بیکاری طی دهه گذشته محسوب می شود که این نرخ با نرخ رشد اقتصادی پایان سال گذشته به میزان ۵.۴ درصد که پایین ترین نرخ رشد اقتصادی در دهه گذشته محسوب می شود مقایسه شد.

وی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال را نزدیک به ۲۶ درصد که رقم بسیار بالایی است اعلام و بیان کرد: بر اساس یک نرمی که همواره مدنظر است اگر نرخ بیکاری جوانان ۲ برابر نرخ بیکاری کل که همان ۱۲.۲ است باشد به معنای این است که در منطقه بحران زا از نظر نرخ بیکاری قرار گرفته ایم.

آذر افزود: بر اساس گزارش ارائه شده بالاترین نرخ بیکاری جوانان در استان لرستان بالای ۵۰ درصد که رقم بسیار بالایی است و پایین ترین نرخ مربوط به استان های شمالی و استان گلستان بود. البته مرکز آمار در حوزه دلایل وارد نمی شود و فقط اعداد و ارقام را اعلام می کند.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت فعال را بین ۳۸ تا ۳۹ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم باید بالای ۴۰ درصد باشد و این موضوعات به عنوان بحث های محوری مطرح شد.

وی گفت: در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که ریاست جلسه را برعهده داشت اعلام کرد که آمارهای متفرقه ای که در مورد نرخ بیکاری و اشتغال مطرح شده و می شود هیچ یک آمار رسمی تلقی نمی شود بلکه ملاک و مرجع اصلی آمارهای بیکاری و اشتغال، آمارهای مرکز آمار ایران است که مبنای آن طرح نیروی کاری است که به صورت فصلی محاسبه می شود.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.