salimi 01

حمله به اماکن تاریخی اهواز

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

salimi 01

salimi 01سپهر سلیمی

بیست و چهار سال پس از پایان جنگ ایران و عراق، بناهای قدیمی شهر اهواز همچنان تخریب می شود، البته این بار از موشک و بمب خبری نیست. خبرهای منتشر شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حاکی از آنست که یک سرمایه دار اهوازی که سابقه خارج کردن یک بنا از فهرست آثار ملی و تخریب آنرا داشته اقدام به خرید دو اثر ملی دیگر کرده و تخریب مقدماتی یکی از این دو بنا آغاز شده است.

saraye ajam 01

این شخص سرای عجم اهواز را خریداری کرده است و از فهرست میراث ملی خارج کرده تا با تخریب عمدی سقف سرا، این بنا را نیز از بین ببرد.

سرای عجم در اهواز که تا کمتر از یک دهه پیش محل رفت و آمد تجار مرکزی ترین خیابان های بازار این کلان شهر بود در آستانه تخریب کامل توسط مالک قرار دارد با این حال تاکنون سازمان میراث فرهنگی و شهرداری اهواز برای این بنا اقدام مرمتی و پیشگیرانه ای انجام نداده اند.

سرای عجم در سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۸۷۵ به ثبت رسید اما یکی از سرمایه داران اهواز با خرید این بنا در سال ۱۳۸۵ تلاش های بسیاری کرد تا آن را از فهرست آثار ملی خارج کند. وی با طرح شکایتی مبنی بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی در هنگام ثبت بنا از وی اجازه کسب نکرده، باعث شد تا یکی از زیباترین بناهای تجاری دوره قاجار دیگر در فهرست آثار ملی جای نداشته باشد. این شخص در حال حاضر بخش هایی از سقف بنای عجم را تخریب کرده است.

hotel ghoo 01

 هتل قو

همچنین شنیده ها حاکی از آن است این شخص بنای دیگری به نام «هتل قو» را نیز خریداری کرده است و شهروندان اهوازی و دوستداران میراث فرهنگی این شهر بیم آن دارند که این بنا نیز به سرنوشت بناهای دیگر دچار شود.

هتل قو مربوط به اواخر دوره قاجار است و در اهواز، جاده ساحلی، خیابان خسروی واقع شده و این اثر در تاریخ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۳۵۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

balkon mahdian 01

 بالکن مهدیان

پیش از این بنای «بالکن مهدیان» که یک اثر ملی بود توسط همین شخص ویران شده است. بالکن مهدیان اهواز زمانی محل اقامت فروغ فرخزاد و همسرش پرویز شاپوربوده است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۲ به عنوان اثر ملی به شماره ۸۳۴۰۱ به ثبت رسیده است و متعلق به دوران پهلوی اول و سال ها اقامتگاه خارجی های مقیم اهواز بوده است.

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.