گودبرداری غیراصولی جان کارگر ۲۰ ساله را در کرج گرفت

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

به گزارش۱۲تیرتسنیم، گودبرداری غیراصولی روز گذشته پنجمین قربانی منجر به فوت خود در چهار ماه گذشته در شهر کرج را گرفت.

این گزارش می افزاید، سومین حادثه سنگین گودبرداری طی چهار ماه اخیر در کرج روی داد که هر یک از این حوادث موجب بروز شدیدترین آسیب‌های جانی و مالی برای همسایگان یا کارگران شاغل در ساختمان‌های اطراف یا در حال احداث شده است؛ روندی که به نظر می رسد با توجه به کم‌توجهی برخی سازندگان به رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز همچنان ادامه داشته و با جان هموطنان بازی می‌کند.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، روز گذشته در تماسی با ستاد فرماندهی این سازمان، شهروندان از وقوع یک مورد ریزش آوار در منطقه رجایی‌شهر خبر دادند و در پی آن نیروهای امداد و نجات ایستگاه‌های ۱۰۷ و ۱۰۹ این سازمان به محل حادثه اعزام شدند.

حاجعلی فرجامی،با بیان اینکه متاسفانه با ورود ماموران به محل مشخص شد که باز هم گودبرداری غیراصولی در کرج حادثه آفریده است، اظهارکرد: طبق اعلام حاضران و شاهدان حادثه، مشخص شد که کارگری ۲۰ ساله زیر آوار ناشی از این اقدام محبوس شده است.

وی اضافه کرد: اقدامات آزادسازی حادثه‌دیده به سرعت و بدون اتلاف وقت از سوی ماموران این سازمان آغاز شد اما متاسفانه پنجمین قربانی حاصل از این بی دقتی از زیر آوار،‌ بی جان بیرون آمد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرج خاطرنشان کرد: حوادث ناشی از گودبرداری غیراصولی از جمله حوادث شایعی است که نیروهای عملیاتی این سازمان را همواره به محل حوادث کشانده و اغلب نیز عوارض و آسیب‌های دردناکی را برای شهروندان به همراه دارد.

طبق اصول مهندسی به کارگیری تدابیر علمی در روند گودبرداری می تواند آثار سوء ناشی از این اقدام را به شدت کنترل کرده و از ایجاد هر گونه حادثه جانی یا مالی جلوگیری کند.

تلقی غلط سازندگان از هزینه های گودبرداری اصولی

رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج گفت: متاسفانه تلقی برخی از به‌کارگیری تمهیدات ایمنی در گودبرداری، صرف زمان و هزینه بیهوده است؛‌ این درحالی است که گودبرداری، اصولا از جمله فرایندهای پیچیده و بسیار خطرناک مهندسی ساخت و ساز محسوب می شود.

محسن خیری اضافه کرد: در گودبرداری باعمق زیاد نیز نیازمند بررسی‌های همه جانبه و صرف دقت بسیار بالا هستیم تا از این طریق ضمن رعایت مسائل و مباحث فنی ساخت و ساز متضمن تامین ایمنی جان و مال مردم باشیم.

به عقیده مهندسان، اگر از روش‌های غیراصولی گودبرداری که متاسفانه در کشور رایج است بگذریم، با توجه به حجم و عمق خاک‌برداری، موقعیت و نوع اسکلت ساختمان‌ها و تأسیسات اطراف گود و جنس خاک گود، روش های مختلفی در جهان و ایران برای گودبرداری استفاده می شود که به کارگیری هر یک از این روش ها می‌تواند از عوارض خطرناک این اقدام بکاهد.

اطلاع‌رسانی عوارض گودبرداری غیراصولی به اصلاح آن کمک می کند

کارشناسان همچنین معتقدند اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص حوادث و آثار طبیعی غیرمخرب و مخرب این گودبرداری‌ها می‌تواند تا اندازه زیادی سازندگان را به استفاده از روش‌های صحیح و استفاده از اصول علمی و بهره‌گیری از نظرات مهندسان ناظر در طرح‌های ساخت و ساز خود متقاعد نماید.

به گفته خیری، گودبرداری در راس فعالیت‌های عمرانی قرار داشته و یکی از حساس‌ترین مراحل ساختمان سازی است که باید مورد توجه جدی مجریان ساختمانی قرار گیرد.

بر این اساس به نظر می رسد مسئله گودبرداری اصولی، نیاز به فرهنگ سازی عمومی در کشور داشته و باید هزینه های ناشی از آن به عنوان هزینه ی طبیعی در بودجه ی پروژه ها لحاظ گردد.

همچنین مشکلاتی مانند گرفتن مجوز برای اجرای شیوه‌های نیلینگ و مهاری از همسایه ها باید با سهولت بیشتری برای سازندگان قابل دست‌یابی باشد تا از این پس کمتر شاهد وقوع حوادثی چنین در سطح کشور و به تبع آن کرج و استان البرز باشیم.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.