گفتگوی رادیو رنگارنگ با کورش زعیم

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

…در این انتخابات، میزان تقلب برخلاف سنت همیشگی کم بود و، آن جور که من آگاهی یافتم، به علت شرایط اسفناک و خطرناک کشور، حتا در شورای نگهبان هم شماری از اعضاء بشدت با اجرای پروژه تقلب مخالفت کردند، و برخی فرماندهان سپاه هم علیه تقلب هشدار دادند. ولی علت اینکه نتایج انتخابات را بسیار بسیار کند اعلام کردند، این بود که می خواستند ببینند بالاخره باید تقلب بکنند یا نه…


 

گفتگوی رادیو رنگارنگ قبرس (نادر تقی زاده) با کورش زعیم

انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی

 

۱. آقای کورش زعیم، درود بر شما و از اینکه در برنامه رنگارنگ شرکت کردید، سپاسگزارم. از اینکه ایا بنظر شما انتخابات ایران بصورت دموکرات برگزار شد؟

کورش زعیم: سپاس از اینکه من را دعوت کردید و با درود به شنودگان شما. این انتخابات همانند همه انتخاباتی که در جمهوری اسلامی انجام گرفته، به هیچوجه شباهتی به انتخابات دموکراتیک نداشت. انتخابات در جمهوری اسلامی در درون نظام و در میان خودی های نظام انجام می گیرد. درجه مشروعیت هر انتخابات این نیست که چقدر دموکراتیک هست یا نیست، بلکه اینست که در آن چقدر تقلب می شود و چقدر برای کشور و مردم می تواند زیانبار باشد. تنها تفاوت این انتخابات با انتخابات چهار سال پیش این بود که اجازه دادند علیه آقای حسن روحانی که اصلاح طلب هم شناخته نمی شد، ولی از پشتیبانی اصلاح طلبان برخوردار بود، تقلب فاحش سازمان یافته ای انجام نگیرد.

وگرنه، نامزد ها آن چنان غربال شده بودند که حتا بسیاری از خودی هایشان هم رد صلاحیت شدند. سازمانهای سیاسی بیرون از حاکمیت و منتقد، مانند جبهه ملی ایران، نه تنها هیچ بختی برای شرکت نداشتند، که از یک سال پیش هرگونه فعالیت، جلسه، گردهمایی، سخنرانی، مصاحبه و مقاله نویسی و حتا اظهار نظر درباره انتخابات را برایشان ممنوع نموده و تهدید به بازداشت و زندانشان می کردند. بهمین دلیل ما در این ماه گذشته نسبتا ساکت بودیم.

در این انتخابات، میزان تقلب برخلاف سنت همیشگی کم بود و، آن جور که من آگاهی یافتم، به علت شرایط اسفناک و خطرناک کشور، حتا در شورای نگهبان هم شماری از اعضاء بشدت با اجرای پروژه تقلب مخالفت کردند، و برخی فرماندهان سپاه هم علیه تقلب هشدار دادند. ولی علت اینکه نتایج انتخابات را بسیار بسیار کند اعلام کردند، این بود که می خواستند ببینند بالاخره باید تقلب بکنند یا نه. آقای خامنه ای هم ظاهرا تصمیم گرفته بودند پس از اجرای پروژه رد صلاحیت ها در انتخابات دخالت مستقیم نکنند. در هر حال، یا باید رضایت نسبی مردم جلب می شد، یا تن به سقوط آزاد و به شورشهای خیابانی و احتمالا جنگ داخلی تن در می دادند.

۲. فکر می کنید انتخاب اقای روحانی به نفع مردم ایران هست یا جمهوری اسلامی؟

کورش زعیم: آقای روحانی بهترین گزینه در میان گزینه های بد و بدتر و بدترین بود. از آنجا که اردوگاه اصلاح طلبان، یعنی دو رییس جمهور گذشته از ایشان قول اصلاحات گرفته بودند و با مانورهای هوشمندانه خود، ایشان را در مسیر یکه تازی و موفقیت قرار دادند، و ایشان قول های صریحی به مردم داد که به زنده سازی و بهبود اقتصاد که اکنون بزرگترین دغدغه مردم است بپردازد، و در روابط بین المللی تنش زدایی کند و مسئله هسته ای را به سرانجام برساند تا تحریم ها کاهش پیدا کنند، و نیز برای آزادی زندانیان سیاسی اقدام کند؛ از این لحاظ که اینها در راستای داروی مسکنی است که جلوی سقوط و فروپاشی کشور را بگیرد، به سود مردم است. ولی اینکه نمادی از دموکراسی باشد، بهیچوجه. آیا کشور را به سوی دمکراسی و آزادیهای بنیادین هدایت خواهد کرد، من شک دارم که ایشان توان آن را داشته باشد یا اصلن بخواهد خود را با نهادها و باندهای قدرتمند کشوری و لشگری و امنیتی درگیر کند.

۳. اینده ایران را در ۴ سال آینده چگونه می بینید؟

کورش زعیم: من سال اول ریاست جمهوری ایشان را بسیار سرنوشت ساز ارزیابی می کنم. اگر در مسیر تحقق قولهای خود، که البته بسیار سطحی بودند و چندان بنیادین هم نبودند، توانست بر دشواری های سازمان یافته کنونی چیره شود، و برای این کار، برخلاف آقای خاتمی، برای کمک به مردم ایران مراجعه کند و در این کارزار بسیار خطرناک موفق شود، سه سال بعد مردم با جان و دل او را پشتیبانی خواهند نمود و او کشور را از مسیر سقوط دور برگران خواهد کرد. کلید این کار کنترل اقتصاد، بهبود روابط خارجی، کاهش چشمگیر تحریم ها، و مهمتر از همه رفع تبعیض مذهبی در همه شئون کشور است که یکی از مسائل گسترده و ژرف جامعه ماست که این چند ساله مورد بهره برداری دشمنان یکپارچگی ایران قرار گرفته است. هیچکدام از اینها بدون یک کابینه کارشناس و کارآمد، نه با بازگرداندن آنان که در کابینه های خاتمی و هاشمی ناکارآمدی خود را به اثبات رسانده اند، و نیز یاری یا عدم دخالت آقای خامنه ای امکانپذیر نخواهد بود. اگر نشان داده شود که خواست یا توانایی این کارها را ندارد، یا ثابت شود که به هم کلاهان خود بیشتر وفادار است تا به ملت ایران، مردم او را پایین خواهند کشید و داستان جور دیگری خواهد شد.   

۴. آیا در سیاست خارجی اقای روحانی بحران تحریم ها حل خواهد شد؟

کورش زعیم: مهمترین پروژه، اعتمادسازی در مسئله اتمی است؛ که ایشان بدون مهار باندهای قدرت که در این چالش منافع مالی و سیاسی دارند، نخواهد توانست تغییری عمده بوجود بیاورد، مگر اینکه به مردم روی آورد و افشاگری کند. ولی تصور می کنم که حتا رهبری هم متوجه شده که باید کوتاه آمد. کافیست به پروتکل الحاقی ان پی تی تن در دهد تا بازرسی آزاد از تاسیسات اتمی صورت گیرد. ما به اندازه کافی از این اسباب بازی پر هزینه آسیب مالی و حیثیتی خورده ایم. با این حرکت، بخش عمده ای از تحریم های مربوط به این مسئله به تدریج تا شش یا دوازده ماه رفع خواهد شد. برخی از آنها باید در پارلمان اروپا و یا کنگره امریکا تصویب شوند. مسئله دوم، اتهام کمک به گروه هایی تند رود مانند حزب الله لبنان و غیره خواهد بود، که آن را هم می شود هوشمندانه بهبود داد. و سرانجام مسئله حقوق بشر در کشور است، که با آزاد کردن زندانیان سیاسی و منطقی کردن اتهامات و محاکمه ها و خودداری از اعدام های خلق الساعه وجهه بهتری کسب کند، هر چند این موارد مربوط به قوه قضائیه می شود، ولی دخالت ایشان تاثیر زیادی خواهد داشت. من فکر می کنم که حتا در راس نظام گرایش به بهبود مسائل است و گرفتن امتیازهایی از غرب برای اینکه از سقوط آزاد کشور جلوگیری کنند.

۵. جبهه ملی ایران نظرش در رابطه با انتخاب اقای روحانی چیست؟

کورش زعیم: جبهه ملی ایران وضعش فرق می کند، زیرا در چارچوب آرمانها و هدفهای بنیادین خود برای استقرار حاکمیت ملی و حقوق بشر نمی تواند خارج شود. در بیانیه شماره ۱ در مورد انتخابات اظهار کرده بودیم که جبهه ملی هیچ کدام از نامزدهای رد صلاحیت شده و نشده را پشتیبانی نمی کند. بیانیه شماره ۲، منتشر نشد، ولی آقای ادیب برومند در یک مصاحبه گفتند که جبهه ملی این انتخابات را یک خیمه شب بازی می داند و در آن شرکت نمی کند. حال که انتخابات انجام شده و خوشبختانه در میان ناشایستگان آنکه کم زیان تر از همه می تواند باشد انتخاب شده، انتظارات زیادی از او می رود که در بیانیه مشترک جبهه ملی ایران شاخه های اروپا و امریکا بیان شده است. یعنی باید به قول هایی که به صراحت به مردم داده وفا کند و از مردم بخواهد که کمکش کنند.

آنچه مهم است، در این مقطع از تاریخ، که خطرناکترین شرایط برای میهن ما وجود دارد، اصل بر حفظ کشور است. اگر شرایط سوریه در ایران رخ دهد، دیگر دموکراسی و حقوق بشر و اقتصاد نمی تواند دغدغه اصلی ما باشد. ما باید تلاش کنیم نگذاریم بیگانگان ما را به آنجا برسانند. ما نزدیک شدن به چنین شرایطی را چند سال بود که پیوسته هشدار می دادیم، ولی گوش شنوا نبود. اکنون که خوشبختانه باند آقای احمدی نژاد موفق نشدند کشور را بکلی نابود کنند و به جنگ خیابانی و تجزیه بکشانند؛ و برخی سران جمهوری اسلامی که در خواب توهم قدرت بودند بیدار شده اند، وظیفه نخست ما نجات کشور از لبه پرتگاهی است که از آن آویزان شده است.

۶. پیام شما در آخر به مردم ایران چیست؟

کورش زعیم: در راستای آرمانها و هدفهای دموکراتیک جبهه ملی ایران، هر چند که ما از جمهوری اسلامی، به علت ماهییت وجودیش، انتظاری نمی توانیم داشته باشیم، ولی امیدواریم که در این انتخاب، که در آن مردم از روی ناچاری و از ترس گزینه های دیگر و به عنوان اعتراض به راس جمهوری اسلامی، به آقای روحانی روی آوردند، شرایطی برای ایشان بوجود آمده که می تواند با وفا به قول هایش و نیز توجه به خواستهای برحق مردم، خود را محبوب ملت کند. روحانی می تواند کشور را از این پرتگاه دهشتناک دور کند و آن را به نرمی و بدون ایجاد ترس در دل کسانی که زمان قدرت را در دست دارند، چه نظامی و چه غیر نظامی، و از رای مردم هراسناک هستند، به نظامی مردمی نزدیک نماید، بدون اینکه آنان دیگر مانند گذشته از شنیدن نام دموکراسی و رای مردم وحشت کنند. من در “پیشنهاد برای نجات میهن، در ۱۳۸۸، توضیح دادم که برای تغییر بنیادین ساختار و دستیابی مسالمت آمیز به دموکراسی، باید ترس را در دل آنان که طی سی سال گذشته بد کرده اند، فساد کرده اند، جنایت و حتا خیانت کرده اند، زدود و از انرژی و توان همه به بازسازی این ویرانه ای که برایمان گذاشته اند پرداخت.

مردم باید با دقت زیاد و بدون هیچگونه اغماض و خوش خیالی نسبت به دولت آینده، همه عملکرد آن را زیر ذره بین قرار دهند و آن را مجبور کنند تا، در درجه اول، از بازیافت کردن مهره های اجرایی دوران اصلاحات و سازندگی که بیشترشان ناکارآمد بودند پرهیز نماید، بی توجه به گرایش سیاسی و مذهب شایستگان کشور را از سراسر ایران دعوت کند، . سیاستها و روشهای نوین و کارآمدی را برای هدایت کشور به سوی پیشرفت در پیش بگیرد. 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.