workers 12

اعتراض به سازمان جهانی کار و حمایت از کارگران ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

workers 12

workers 12روز ١٣ ژوئن ٢٠١٣ مقر سازمان جهانی کار در ژنو شاهد تجمع ده ها نفر از معترضین به این سازمان برای اشغال صندلی های نمایندگان کارگران ایران توسط مامورین جمهوری اسلامی بود. این تجمع بوسیله ۵ سندیکای فرانسوی فراخوان داده شده بود و نمایندگان و فعالین این سندیکاها در این تجمع یکبار دیگر همبستگی و حمایت خود را از کارگران ایران و خواستهایشان ابراز کردند.

“میدان ملل” شهر ژنو که مقر سازمان جهانی کار در آن واقع است امسال هم شاهد اعتراض سازمانها و فعالین سیاسی مختلف ایرانی در این تجمع بود و اعتراض خود را به حضور جمهوری اسلامی به عنوان نماینده کارگران در سازمان جهانی کار ابراز کردند.

در این تجمع و در سخنرانی های نمایندگان سندیکا های  ث.ف.د.ت. و  ث.ژ.ت.  تلاش های مهمی که حاکی از اتحاد و همبستگی پیگیرانه آنها با کارگران ایران و افشای جمهوری اسلامی بود ارائه شد. آنها اعلام کردند که  در روز هشم ژوئن و در سومین روز کنفرانس در رابطە با مقاوله نامەی شمارە ١١١  که مقاوله نامه “تبعیض در اشتغال” میباشد، تعهد جمهوری اسلامی به این مقاوله نامه مورد بازخواست قرار گرفت و اعلام کردند که کمیسیون “تبعیض در اشتغال” گزارشهایی را کە از طرف کمیسیون ارسالی حکومت ایران ارائە شدە بود، ناکافی و غیر واقعی تشخیص دادە بود. این کمیسیون اعلام کرد کە بە دلیل نبودن آزادی فعالیت سندیکایی در ایران گزارشها، جانبدارانە، یک طرفە و وابستە بە منافع حکومت است. این کمیسیون افزود کە لازم است با این مسئلە بە گونەای جدی برخورد شود و خواستار شد کە کمیتەای از طرف سازمان جهانی کار این مسئلە را بررسی کند. سخنران نماینده سندیکای ث.ف.د.ت، تصمیم کمیسیون را ‌آغاز روندی دانست کە میتواند طی فرایندی جمهوری اسلامی را در لیست سیاه پایمال‌کنندگان حقوق بنیادین هشت گانه کار قرار دهد.

 بنا بە گزارشهایی که از منابع رفقای اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران ایران  منتشر شده است نشان میدهد که ، خانم الکساندر از هیات کارگری فرانسە و آقای رویر از هیات کارگری کانادا در حمایت از کارگران ایران بە مسئلەی تبعیض در اشتغال، پرداخت حقوق، تبعیض جنسیتی در استخدام و مزد در جمهوری اسلامی پرداخته اند و این نظام را ناقض مفاد این مقاولەنامە ها اعلام کرده اند.

در ادامه تجمع  روز ١٣ ژوئن  هیاتی متشکل از نمایندگان ” اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران” و ” همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران- فرانسە” با خانم کارولین دومیس، مسئول کمیتەی بین‌المللی استانداردهای سازمان جهانی کار ملاقات کردند. در این جلسە مبانی  منتشرە از طرف تشکلهای مستقل و فعالین کارگری و کارگران زندانی از جملە٬ سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومە، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپە، سندیکای کارگران فلزکار، هیات بازگشایی سندیکایی کارگران نقاش، اتحادیەی آزاد کارگران ایران، کمیتەی هماهنگی برای کمک بە ایجاد تشکلهای کارگری، کانون مدافعان حقوق کارگر، شاهرخ زمانی و بهنام ابراهیم زادە٬  در رابطە با اعتراض بە حضور نمایندگان کاذب در اجلاس سالیانە سازمان جهانی کار، و نیز اسامی فعالین کارگری و سندیکایی زندانی شدە، ( از جملە رضا شهابی، بهنام ابراهیم زادە، شاهرخ زمانی، محمود دارایی، پدرام نصراللهی، جلیل محمدی، منصور بداقی، محمود باقری، مهدی فراغی و …) در اختیار ایشان قرار گرفت. در همین راستا، آخرین اطلاعات مرتبط با وضعیت کارگران ایران، معیشت آنها، وضعیت زنان کارگر، کودکان کار و کارگران مهاجر از طرف این هیات بە مسئول کمیتەی بین‌المللی استانداردهای سازمان جهانی کار منتقل گردید.

این تجمع سخنرانیهای آن، پوستر کارگران زندانی در ایران، پلاکارد های مختلف و فراوانی که محکومیت ای ال او و جمهوری اسلامی را ابراز کرده بودند همگی توانستند اعتراض و صدای کارگران ایران به نمایندگی نشدن در این مجمع بین المللی را یکبار دیگر نشان بدهد.

سال ٢٠١٣ و با حمایت و همبستگی پنج سندیکای کارگران و کارکنان فرانسه یک گام دیگر به جلو برای بیرون انداختن جمهوری اسلامی به عنوان نمایند کارگران ایران بود. در سازمان جهانی کار علاوه برنمایند گان دولت ها ی مرتجع  و نمایندگان طبقه سرمایه دار در هر کشور٬ بر اساس موازین این سازمان٬ نمایندگان کارگران هم قاعدتا باید حضور داشته باشند. کارگران ایران در این اجلاس هیچگاه نماینده نداشته اند و نمایندگی نشده اند. باید با توان و حمایت قدرتمندتری این را ممکن کرد و صندلی نمایندگان کارگران ایران و تشکل های مستقل کارگری در ایران را سازمان جهانی کار که به جمهوری اسلامی فروخته است باز گرداند!

احزاب سازمان و گروه های مختلفی در این تجمع حضور داشتند. فعالین حزب حکمتیست، واحد هایی از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران ایران، واحد هایی از کمیته های همبستگی با کارگران ایران، کانون پناهندگان در ژنو و فعالین متفرقه دیگری در این تجمع شرکت داشتند.

 

زنده باد همبستگی و اتحاد کارگران

کمیته خارج کشور حزب حکمتیست

١۵ ژوئن ٢٠١٣

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.