sotoodeh 01

تظاهرات همبستگی با نسرین ستوده در پاریس

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

sotoodeh 01

sotoodeh 01

 {gallery}/events/sotoodeh_01/{/gallery}

 

در روز جمعه 26 اکتبر 2012 از ساعت 18 تا 19:30، کمیته مستقل ضدسرکوب شهروندان ایرانی برای همبستگی با زندانیان سیاسی و عقیدتی و خانواده های آنها، به ویژه نسرین ستوده و خانواده اش، و اعتراض به سرکوب و پیگرد آزادیخواهان، یک گردهمایی در میدان شاتله در مرکز پاریس برگزار کرد.

در هوایی سرد و بارانی، ده ها نفر از ایرانیان آزاده ساکن پاریس برای ابراز همبستگی خود با نسرین ستوده، ابراز خشم، انزجار و اعتراض نسبت به جمهوری اسلامی و به ویژه ابراز شادمانی شان از رخداد افتخارآفرین اهدای جایزه ساخاروف (جایزه آزادی فکر و حقوق بشر) از طرف پارلمان اروپا به نسرین ستوده و هنرمند مردمی و سینماگر برجسته کشورمان جعفر پناهی، در این گردهمایی شرکت کردند. تنوع شرکت کنندگان و حضور شخصیت های ادبی، هنری و سیاسی، نشانه جایگاه والای نسرین ستوده در میان ایرانیان است، و حقشناسی آنها را از مبارزه درازمدت او در دفاع از زندانیان سیاسی و کودکانِ محکوم به اعدام نشان داده و تاکیدی بر اهمیت نقشش در مبارزات جنبش زنان در ایران می باشد.

خانم ژاکلین پرانشیو، مسئولِ بخش ایران در سازمان عفو بین الملل فرانسه نیز از ابتدا تا پایان برنامه حضور داشت. همچنین اعضایی از فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر که در گردهمایی شرکت کرده بودند، بیانیه این نهاد بین المللی را در باره وضعیت نسرین ستوده و شرایط زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران، در بین حاضران و فرانسویانی که از آنجا رد می شدند پخش کردند.

پس از سپاسگزاری بهمن امینی از حاضران و ابراز شادمانی از اهدای جایزه ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی، نامه نسرین ستوده به دخترش مهراوه توسط فروغ جواهری خوانده شد.

دکتر کریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی  جامعه های حقوق بشر، اولین سخنران این گردهمایی بود که به زبان فرانسه صحبت کرد. او در ابتدا به اهمیت اهدای جایزه ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی اشاره کرده و پس از بزرگداشت از این دو انسان آزاده گفت اهدای این جایزه بیان همبستگی جامعه جهانی با مبارزه برای آزادی و حقوق بشر در ایران و حقشناسی نسبت به آزادگانی چون نسرین ستوده و جعفر پناهی است که بهای سنگینی را برای نپذیرفتن نقض حقوق بشر در ایران می پردازند. او از هنرمندان متعهد و نقشی که در مبارزه برای آزادی و دموکراسی به عهده دارند تجلیل کرده و در باره تشدید سرکوب در جمهوری اسلامی و شرایط عیرانسانی زندانها هشدار داد. او همچنین به شرایط دشواری که هم اکنون اقشار زحمتکش و مزدبگیران در ایران با آن روبرو هستند و تشدید این شرایط به خاطر تحریم ها اشاره کرد و جمهوری اسلامی را مسئول مستقیم همه این سیاه روزی های مردم ایران دانست. دکتر لاهیجی از حضور نماینده سازمان عفو بین الملل در گردهمایی به نشانه ابراز همبستگی با نسرین ستوده و مبارزات مردم ایران سپاسگزاری کرد

دومین سخنران برنامه شهلا شفیق، پژوهشگر و کنشگر حقوق زنان بود که هم به فرانسه و هم به فارسی صحبت کرد. او نیز با ابراز شادی از جایزه ساخاروف برای ستوده و پناهی و اهمیت آن در تقویت جبهه مبارزان راه آزادی، به نقش جنبش زنان در مبارزه ای که در کشور ما برای برابری حقوق همه شهروندان جریان دارد اشاره کرد و گفت به همین خاطر در ایران و در دیگر کشورها همیشه لبه تیز حکومت و نیروهای واپس گرا متوجه فعالین جنبش زنان است. شهلا شفیق تاکید کرد مردم ایران هرگز کسانی را که با پرداخت هزینه ای سنگین در جبهه مبارزه برای آزادی و دمکراسی می مانند فراموش نمی کنند. او از صدها زندانی سیاسی و عقیدتی زن و مرد دیگری هم که در زندان های جمهوری اسلامی هستند یاد کرد و گفت نباید یک لحظه از همبستگی با آنها و مبارزه برای آزادی شان غافل شویم.

سومین سخنران برنامه، تقی رحمانی، کنشگر ملی – مذهبی که خود سال ها در زندان های جمهوری اسلامی به سر برده است در سخنان خود گفت جایزه ساخاروف در همان حال که یک حقشناسی سزاوار از نسرین ستوده و جعفر پناهی به خاطر بودن شان در کنار مردم و مبارزه در دفاع از آزادیهاست، جایزه ای متعلق به همه مردم ایران است که به رغم سرکوب بیرحمانه حاکمیت هیچگاه دست از مبارزه دیرباز خود برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر برنداشته اند. او اضافه کرد که در فرصت هایی این چنین، نیروهای مختلف می توانند با حفظ تفاوت هایشان در راستای همگرایی بر سر اهداف و منافع مشترک گام بردارند. او اشاره کرد که در زندان های جمهوری اسلامی، زندانیان سیاسی با تفاوت های عقیدتی و سیاسی بسیار، از آنجا که با دشمن مشترک مستقیم و بی هیچ واسطه ای درگیر هستند، در بیشتر موارد در مبارزه برای منافع و اهداف مشترک به توافق می رسند. تقی رحمانی از همه نیروهای باورمند به دموکراسی و حقوق بشر خواست که برای وادار کردن حاکمیت به رعایت حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی، برابری حقوق همه شهروندان ایرانی و فراهم نمودن شرایط برای یک انتخابات آزاد بر اشتراکات تکیه کرده و همگرایی را بر سر اهداف مشترک سازمان دهند.

پخش سرودهای مبارزاتی و همراهی حاضران با بعضی از آنها، گرمایی ویژه به گردهمایی می بخشید.

 ما بیشماریم

کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.