ghadiri mohsen 01

تورم فزاینده و سفره خالی مردم

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

ghadiri mohsen 01

ghadiri mohsen 01محسن غدیری

هنوز از زمانی که رهبر جمهوری اسلامی از طرح هدفمندی یارانه ها به عنوان یکی از افتخارات نظام یاد کرد , مدت زیادی نگذشته با نگاهی به تبعات این طرح و سفره خالی بیش از پیش مردم در می یابیم کشور تا چه اندازه از پس سیاست نابخردانه اقتصادی دولت احمدی نژاد رو به سوی بحرانی گریز ناپذیر گذاشته است . یکی از پارامترهایی که با آن می توان به عنوان شاخص بازتاب هدفمندی یارانه ها را در آینه قدرت خرید مردم ارزیابی کرد , نرخ تورم است .

نرخ تورم به خصوص از آغاز دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد ( با آن تقلب آشکار ) خود یکی از مورد بحث ترین موارد به دلیل سیاسی کاری ها و دست کاری های وقت بی وقت آن توسط دولتی ها بوده است . اگر از اختلاف رقم اعلام شده نرخ تورم از سوی دو نهاد مرجع ( بانک مرکزی و مرکز آمار ) بگذریم , موضوعی که در حال حاضر بین منتقدان دولت و کارشناسان اقتصادی مستقل مطرح می شود , مبنای محاسبه نرخ تورم از یک سو و غیر واقعی بودن اعداد اعلام شده از سوی دیگر است .

متوسط بهای کالاهای سبد خانوار که می تواند مبنای تورم قرار گیرد با افزایش روز افزون این اقلام و کاهش شدید قدرت خرید مردم منتج به حذف بخش عمده این اقلام از سبد خانوار گردد . سایت محافظه کار فردا نیوز در یادداشتی از حذف پنیر , ماست و کره و شیر از سبد خرید بسیاری از خانواده ها , گزارش می کند تا جایی که رئیس اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرآورده های لبنی از افزایش 300 درصدی قیمت این محصولات در طی یک سال خبر داده است . سیر صعودی قیمت اقلام ضروری مردم باعث گردیده مراجع گزارش دهنده نرخ تورم از اعلام نرخ واقعی آن به دلیل آنچه که هراس از واکنش مردم و شکل گیری مخالفت های اجتماعی پیش بینی می کنند , خودداری کنند . برای اثبات بیشتر این موضوع می توان به هشدار اخیر عباس جعفری دولت آبادی , دادستان تهران , مراجعه نمود که به رسانه ها تذکر داده از « القای ناامیدی و ناکارآمدی » در جامعه خودداری کنند . وی در جایی دیگر از انتشار مطالبی که بر محور بزرگ نمایی مشکلات اقتصادی , حجمه به ارکان نظام و زیر سوال بردن اقدامات نهادها و سازمان ها را از چالش های کنونی مطبوعات برشمرده است .

پیش تر نیز محمد حسینی , وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی , با اشاره به اوضاع بحرانی ایران , گفته بود : « کشور ما در شرایطی نیست که هر رسانه ای هر خبر و تحلیلی را منتشر کند که با مصالح نظام و منافع ملی سازگاری نداشته باشد »

در تایید بحران اقتصادی موجود , می توان به مصاحبه اخیر احمدی نژاد با تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی اشاره کرد که به صراحت از مشکلات فروش نفت ایران با وجود تحریم های آمریکا و غرب سخن گفت , وی مانند همیشه مشکلات اقتصادی جاری را ناشی از فشار تحریم ها و برخی به گفته وی « باندهای اقتصادی » ایجاد که برای اهداف سیاسی و ناکارآمد نشان دادن دولت ,به میان آمده اند نام برد , او بار دیگر در حالی بار دیگر دولت خود را پاک ترین دولت تاریخ دانسته که هنوز بحث بر سر پرونده سوء استفاده مالی نزدیکان , موسوم به حلقه انحرافی در محافل خبری و رسانه ها سوژه داغ روز است . پرونده هایی که گفته می شود با وجود تکمیل تحقیقات آن در سازمان بازرسی, به دستور علی خامنه ای از دستور پیگیری خارج شده و راکد مانده است . در بحث درآمد حاصل از فروش نفت , با نگاه به آمار های مستند این درآمد دولت وی از فروش طلای سیاه برابر با نصف کل فروش نفت از 103 سال گذشته بوده است . در صورتی که فقر جامعه در مقایسه با سالهای نه چندان دور رشد بی سابقه ای داشته

مصاحبه چند شب گذشته احمدی نژاد در حالی برگزار شد که طی ماههای گذشته با وجود اینکه چندین بار قرار بود وی برای مصاحبه زنده مقابل دوربین صدا و سیما گیرد , ناگهان این برنامه ها لغو گردید . آنگونه که سایت الف اعلام نموده , علت لغو این مصاحبه ها مخالفت مجلس با سخنان احتمالی احمدی نژاد برای افزایش یارانه های نقدی ست , خبری که می توانست دامنه بحران را با بالا رفتن قیمت ها و شوک تورمی , بیشتر کند و آتشی باشد بر خرمن مشکلات اقتصادی , احمدی نژاد که به ایراد سخنان غیر قابل پیش بینی و عاری از مبنای مدیریتی و کارشناسی شهره است از مردم خواست برای گذر از بحران به مصرف کمتر روی آورند و کمتر نان ( گندم )  بخورند .

با این تفاسیر محمد رضا فرزین , دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها از قطعی بودن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داده , درحالی که زمانی برای آغاز آن ذکر نکرده , علی لاریجانی از افرادی بوده که با نوشتن نامه به رهبر حکومت اسلامی , از وی خواسته بود دستور توقف اجرای فاز دوم این پروسه را صادر کند .با این وجود دو جناح حاکم ( اصول گرایان و دولتی ها ) یکدیگر را در دست داشتن در بروز مشکلات عدیده اقتصادی مقصر می دانند .

البته ناگفته نماند چندی پیش برخی جمعی از وزرای برکنار شده کابینه احمدی نژاد با نوشتن نامه ای محرمانه به علی خامنه ای از وی خواسته بودند با تشکیل ستاد ویژه فراقوه ای جهت مدیریت بحران اقتصادی موافقت کند که با واکنش تند رسانه های منتصب به دولت همراه بود .

آخرین نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده عدد 25 درصد را نشان می دهد که البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی آن را غیر واقعی می دانند , در تعریف بحران اقتصادی می توان به همین جمله نمایندگان مجلس اکتفا کرد که گفته اند : « در صورت آغاز فازدوم طرح هدفمندی یارانه ها , مردم بدبخت خواهند شد »

محسن غدیری

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.