گزارش دوچرخه سواری سبز و گردهمایی اعتراضی در پاریس برای بزرگداشت ۱۸ تیر ۱۳۷۸

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

به دعوت «کمیته مستقل ضدسرکوب شهروندان ایرانی» در روز یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰، برای بزرگداشت جنبش دانشجویی و اعتراض به سرکوب آن، به ویژه حمله وحشیانه به کوی دانگشاه تهران در امیرآباد، در ۱۸ تیر ۱۳۷۸، یک دوچرخه سواری سبز و یک گردهمایی اعتراضی، با شرکت تعدادی از ایرانیان آزاده در پاریس برگزار شد.  دوچرخه سواری از قلب پاریس یعنی میدان شاتله شروع شد و پس از گذشتن از میدان کنکورد، روبروی پارلمان و آرامگاه ناپلئون به پای برج ایفل رسید.

در تمام طول مسیر پرچم ایران و عکس های جانباختگان و یا زندانیان سیاسی و شعارهایی به زبان فارسی و فرانسه که بر روی دوچرخه ها و سینه و پشت دوچرخه سواران نصب بود، توجه مردم را جلب می کرد. خیابان ها مملو از ماشین و جمعیت بود و باعث می شد که دوچرخه سواران به کندی پیش بروند و این خود فرصتی برای ارتباط با عابران به وجود می آورد.

پس از برج ایفل، دوچرخه سواران به طرف میدان حقوق بشر که گردهمایی در آنجا برگزار می شد آمدند. پیش از تظاهرات برای ایران، در میدان حقوق بشر تظاهراتی در دفاع از مبارزه مردم سوریه برگزار می‌شد که هنور ادامه داشت. رسیدن دوچرخه سوران و وارد شدن آن‌ها به میدان، صحنه زیبایی از همبستگی مبارزاتی را به نمایش گذاشت. کسانی که در تظاهرات برای سوریه شرکت داشتند با «زنده باد مبارزه مردم ایران» از رسیدن دوچرخه سوارها استقبال کردند و ایرانیان متقابلن با شعار «زنده باد مبارزه مردم سوریه» به آنها پاسخ دادند و سپس همه یِ صداها با هم یکی شدند و فریاد لیبرته آزادی، لیبرته آزادی، میدان را در خود غرق کرد و اشک در چشمان بسیاری نشاند.

پس از تظاهرات همبستگی با مبارزه مردم سوریه، گردهمایی ایرانیان با سرود ای ایران شروع شد. سپس بیانیه کمیته مستقل ضدسرکوب به مناسبت ۱۸ تیر به وسیله فروغ جواهری خوانده شد.

بابک اکبری فراهانی در سخنرانی خود گفت می خواهد از منظری دیگر به رویداد ۱۸ تیر ۱۳۷۸ بپردازد. او در سخنانی پرشور گفت در پرتو خشونت لجام گسیخته ای که پاسخ اعتراض به بسته شدن یک روزنامه بود و با توجه به سرکوب خونین جنبش سبز اعتراضی مردم ایران از دوسال پیش، ما با این سئوال اساسی مواجه هستیم که با حکومتی چنین جابر و جائر «چه باید کرد». این سئوال اساسی، فرایِ دلنگرانی‌هایِ سیاست بازانی است که اکنون به مسئله انتخابات، بیشتر به عنوان امکانی برای شریک شدن دوباره در قدرت می نگرند. طرح این سئوال به معنای حیاتی بودن یافتن راه برون رفت از وضعیت کنونی جامعه به صورتی بنیادی است. در طول سخنرانی بابک، حاضران چندین بار با کف زدن او را تشویق کردند.

در ساعت ۱۹، مراسم با سرود ای ایران پایان یافت.

فیلمی کوتاه از دوچرخه سواری سبز

{vimeo width="600" height="400"}26278178{/vimeo}

{youtube width="600" height="400"}vW3M1ETE6YA{/youtube}

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.