گزارش کنفرانس مطبوعاتی در باره نقض حقوق بشر درایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

به ابتکار «کمیته مستقل ضدسرکوب شهروندان ایرانی» در روز جمعه ۱۷ تیر ۱۳۹۰، یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز مطبوعات خارجی پاریس با حضور لادن برومند(از بنیانگزاران بنیاد برومند و برنده جایزه حقوق بشر لش والزا)، کریم لاهیجی (رییس جامعه حقوق بشر ایران و نایب رییس جامعه جهانی حقوق بشر) و رضا معینی ( مسئول دفتر ایران و افغانسان گزارشگران بدون مرز) و خبرنگارانی فرانسوی و ایرانی از مطبوعات و رادیو تلویزیون برگزار شد. تریبون با عکس هایی از زندانیان سیاسی و عقیدتی و جانباختگان راه آزادی ایران پوشیده شده بود. پرونده ای در زمینه نقض حقوق بشر که برای این کنفرانس مطبوعاتی تهیه شده بود در ابتدای ورود روزنامه نگاران در اختیارشان قرار می گرفت.

ابتدا بهمن امینی، عضو کمیته مستقل ضد سرکوب، به شرایط اسفبار حقوق بشر و پایمال کردن آزادی‌ها در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت با توجه به شرایط بحرانی منطقه و جنبش انقلابی در کشورهای عرب، به سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران کمتر توجه می شود. او تاکید کرد که مسئله ایران مسئله اساسی منطقه است و رسیدن به دمکراسی و حکومت مردمی در ایران مهمترین نقش را در سرنوشت منطقه بازی خواهد کرد و یادآور شد که وظیفه ایرانیان آزاده، نهادهای دمکراتیک و نیروهای سیاسی است که در زمینه حقوق بشر، از طریق رسانه های همگانی، افکار عمومی را در جریان آنچه که در ایران می گذرد قرار دهند و گفت این کنفرانس مطبوعاتی با همین هدف برگزار می شود.

لادن برومند که گرداننده جلسه بود نیز در سخنان کوتاهی بر اهمیت وضعیت ایران در دگرگونی‌های منطقه و لزوم توجه به آنچه که در ایران می گذرد،  تاکید کرد و از تلاش‌های بنیاد برومند در ثبت و مستند کردن نقض سیستماتیک حقوق بشر به وسیله جمهوری اسلامی گفت. او در دو زمینه مشخص اعدام و مجازات های وحشیانه مثل قطع دست، قطع پا و سنگسار، با استناد به پرونده ای که در همین زمینه و به تقاضای کمیته مستقل ضد سرکوب برای کنفرانس مطبوعاتی تهیه کرده بود و بر روی صفحه تلویزیون های سالن منعکس می شد، توضیح داد و گفت تنها در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ خشونت دولتی با حکم قضایی و یا بدون حکم، ۴۱۷۵ نفر را از حق حیات محروم کرده و کشته است.

کریم لاهیجی با اشاره به مرگ هاله سحابی و هدا صابر، از وخیم تر شدن هرچه بیشتر وضعیت حقوق بشر در ایران سخن گفت. او تاکید کرد که نقض سیستماتیک حقوق بشر از ابتدای اسقرار جمهوری اسلامی و از همان اعدام های پشت بام مدرسه رفاه آغاز شد. او به نمونه های نسرین ستوده و محمد علی دادخواه وکلای شجاعی که تنها جرمشان پذیرفتن دفاع از متهمین سیاسی است اشاره کرد و گفت آنها را به ۱۱ سال و ۹ سال زندان محکوم کردند تا دیگر هیچ وکیلی جرئت نکند دفاع از زندانیان سیاسی را به عهده بگیرد. قوه قضائیه را بخشی از ماشین سرکوب جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد مسئول مستقیم تمام جنایت‌ها در جمهوری اسلامی شخص علی خامنه ای است. لاهیجی در ادامه از اهمیت تلاش های نهادهای دموکراتیک مثل جامعه جهانی حقوق بشر و … یاد کرد و قرار گرفتن اسم مسئولین سرکوب مردم ایران در لیست سیاه دولت‌های دموکراتیک و محدویت برای مسافرت و یا معاملات بانکی آنها و تعیین آقای احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را به مقدار زیادی حاصل تلاش های این نهادها دانست.

رضا معینی با گرامی داشتِ یاد زهرا کاظمی خبرنگار عکاسی که هشت سال پیش در زیر شکنجه در اوین کشته شد آغاز کرد. سپس برای نشان‌دادن شدت سرکوب مطبوعات و روزنامه نگاران در جمهوری اسلامی گفت در سال‌های اخیر بیش از دویست روزنامه نگار و وب‌نگار دستگیر شدند، ۱۷۵ نفر آنها محاکمه و به حبس هایی از یک تا ۲۰ سال محکوم شدند و هم اکنون ۳۶ و یا به روایتی ۴۰ روزنامه نگار و وب نگار در زندان هستند. برخی از این روزنامه نگاران برای سال های طولانی از شغل روزنامه نگاری هم محروم شده اند. او اضافه کرد تعدادی از روزنامه نگاران که با پرداخت وثیقه های سنگین از آزادی مشروط بر خوردار شده اند  همواره در فضای ترس و وحشت و تلفن های تهدیدآمیز بازجوها به سر می برند.

پس از سخنان رضا معینی، با همکاری رضا جعفریان (عکاس – روزنامه نگار تبعیدی) ارتباط با ایران برقرار شد و خانم صابر، خواهر جانباخته راه آزدی هدا صابر، چگونگی شروع اعتصاب غذای اعتراضی هدا و ادامه آن تا مرگ – قتل او بر اثر ضرب و شتم در بهداری زندان و تاخیر و تعلل در معالجه پس از وخیم شدن حالش، صحبت کرد و گفت به خانواده از وخیم شدن حال هدا و انتقال او به بیارستان هیچ خبری ندادند و آنها از طریق رسانه ها در جریان این فاجعه قرار گرفتند. او تاکید کرد که شکایت همسر و فرزندان هدا صابر برای رسیدگی به آنچه که این فاجعه را ممکن ساخت در جریان است. خانم صابر گفت پس از آنچه که بر سر هاله سحابی و هدا صابر آمد، خانواده ها به شدت نگران عزیزان زندانی خود  هستند.

در پایان، آقایان لاهیجی و معینی به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

 

فیلم کوتاهی از کنفرانس مطبوعاتی پاریس

{youtube width="600" height="400"}y4z-ZgzLPr4{/youtube}

 

باند صوتی کامل کنفرانس مطبوعاتی به زبان فرانسه

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.