jalal ijadi 02

محیط زیست واکولوژی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

jalal ijadi 02

Ijadiجایگاه مسئله محیط زیست واکولوژی در اندیشه وکردار ایرانیان قابل ارزیابی است. بسیاری از ایرانیان به اهمیت پایه ای این موضوع اعتقادی ندارند وآنرا یک پدیده غیراساسی میدانند. در برنامه های سیاسی آنان محیط زیست یا فراموش گشته ویا بطورفرعی برخورد شده است.

در کنفرانس ها و نشست ها وسخنرانی هائی که ساماندهی میگردد، موضوع زیست محیطی مطرح نیست. در نوشته های منتشر شده در سایت های گوناگون در خارج وایران بندرت مطلبی در باره مسائل زیست محیطی می بینیم. بعنوان نمونه سایت های اینترنتی را باز کنید. ببینید چند سایت درصفحه اول خود و در لیست عناوین، یک ستون مستقل در باره محیط زیست را اعلام کرده اند. بررسی کوتاه چهل سایت داخل وخارج نشان میدهد که متاسفانه تنها چهار سایت دارای این ستون میباشند. سایت همشهری از یکسو و از سوی دیگرسایت هائی چون رادیو فردا و صدای امریکا و رادیو زمانه دارای سیاست روشن در این زمینه بوده و با انتشار اخبار و مقاله در این باره تلاش با ارزشی را دنبال مینمایند. البته سایت های دیگر بی توجه نیستند، ولی بحث بر سر ایجاد یک دریچه مستقل و اساسی است. ایجاد ستون ویژه از یکسو بر سرشفافیت در انتخاب و ارائه موضوع، توجه روزنامه نگار وسردبیر و گزینش عنوان ها بمثابه مشی سیاسی رسانه میباشد واز سوی دیگر بیان دیدگاهی است که مطلب زیست محیطی را برابر و همپا با مطالب دیگر مانند سیاست و اقتصاد میداند.

این انتخاب و این دیدگاه نکته اساسی در این نوشته است. رنگین کمان درسیر فعالیت خود امروز به این نظر باور دارد که ستون مستقل در باره محیط زیست و اکولوژی یک ضرورت است. جهان ما دستخوش یک بحران بزرگ اکولوژیکی بوده و تمامی مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، صنعتی و حقوق بین المللی با امر زیست محیطی پیوند تنگاتنگ دارند. اکولوژی یعنی دانش و علم برای مدیریت زیستنگاه ومحل زندگی. زیستنگاه یعنی طبیعت و زندگی انسانی و هماهنگی بین انسان و محیط زیست او.  اداره زندگی انسانی به یک دیدگاه گسترده نیازمند است. این مدیریت نه تنها سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، بلکه بناگزیر اکولوژیکی نیز بایدباشد. رنگین کمان میخواهد تمامی این جنبه ها در کارش منعکس گردد.

از تمامی خوانندگان گرامی دعوت میشود در زمینه زیست محیطی و اکولوژی سایت رنگین کمان را یاری کنند و اخبار و نوشته خود را ارسال نمایند.

جلال ایجادی
۱۰/۰۷/۲۰۱۱ پاریس

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.