لاهیجی: ایران تلاش بسیاری کرد که احمد شهید به عنوان گزارش‌گر ویژه انتخاب نشود

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

دکتر عبدالکریم لاهیجی در گفتگو با خودنویس گفت که در جریان تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی تلاش بسیاری کرد که احمد شهید انتخاب نشود، اما فقط توانست از مجموع ۴۷ رای شورای حقوق بشر، ۷ رای را با خود همسو کند.

به دنبال قطعنامه فروردین ماه شورای حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر تعیین گزارشگری ویژه برای بررسی حقوق بشر در ایران و پس از تعیین احمد شهید، وزیر خارجه سابق مالدیو، روز گذشته زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ایران این گزارشگر را به خاک خود راه نخواهد داد.

در همین زمینه دکتر عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر در گفتگو با خودنویس گفت که اگر این گزارشگر نتواند در ایران حضور پیدا کند، جمهوری اسلامی در انزوای بیشتری قرار خواهد گرفت.

آقای دکتر لاهیجی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کرده است که جمهوری اسلامی چنین تصمیمی بگیرد، گفت که ابتدا باید صبر کرد تا ایران مواضع رسمی خود را اعلام کند، چراکه هنوز این گزارشگر ویژه از جمهوری اسلامی درخواست ویزا نکرده است.

وی با بیان اینکه از زمان صدور قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل، تمام تلاش این بوده است که گزارشگر انتخابی از کشوری مسلمان باشد تا حساسیت‌ها در مورد وی کم باشد، افزود که ایران به شدت رایزنی می‌کرد که احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه انتخاب نشود، اما تنها توانست از مجموع ۴۷ رای شورای حقوق بشر، تنها ۷ رای را با خود همسو کند.

نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر با اشاره به اظهار نظر خانم الهیان که گفته بود جمهوری اسلامی با گزارشگران موضوعی همکاری می‌کند، اما از پذیرفتن گزارشگر ویژه با اغراض سیاسی معذور است؛ این سخن خانم الهیان را کذب محض دانست و گفت اگر ایران با گزارشگران موضوعی همکاری می‌کرد، کار به تعیین گزارشگر ویژه نمی‌رسید.

وی گفت پیش از این و در جریان حوادث بعد از انتخابات و فجایع کهریزک، گزارشگر موضوعی برای بررسی شکنجه در ایران تعیین شد که جمهوری اسلامی آنها را به خاک خود راه نداد.

دکتر لاهیجی با بیان اینکه احمد شهید باید حداکثر تا سه ماه آینده، یعنی ماه سپتامبر، گزارش خود را تهیه و در اختیار مجمع عمومی سازمان ملل بگذارد گفت که اگر جمهوری اسلامی با وی همکاری نکند، آقای شهید دفتر خود را در خارج از کشور دائر خواهد کرد.

وی تصریح کرد که در روزهای آینده گزارشگر ویژه همکاران خود را در ژنو انتخاب خواهد کرد و همگان می‌توانند اخبار، مدارک و مستندات‌شان را در اختیار وی بگذارند تا در گزارش او لحاظ شود.

عبدالکریم لاهیجی در پایان هم با بیان اینکه فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر و نیز شاهدان و فعالان حقوق بشر، گزارش‌های لازم را در اختیار آقای شهید قرار خواهند داد افزود: «با توجه به وجود مستندات و مدارکی که بوفور در رسانه‌ها موجود است و نیز شاهدانی که مجبور به ترک ایران شده‌اند، احمد شهید برای تهیه گزارش خود کار دشواری نخواهد داشت.»

خودنویس

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.