نامه کارگران زندانی و اخراجی نیشکرهفت تپه

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

به : وزیر اداره کار و امور اجتماعی آقای شیخ الاسلام
جناب آقای وزیر با سلام
ما امضا کنندگان نامه حاضر، اعضاء هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، لازم دانستیم تا بدین وسیله شما را مخاطب قرار داده و حل فوری تضییقات و دشواریهایی را خواستار شویم که در راستای احقاق حقوق خود از جانب مسئولین قضائی و دولتی برای ما به وجود آمده و زندگی ما و خانواده هایمان را دچار نابسامانی های عدیده نموده است.

احتراما به استحضارمی رساند که شرکت نیشکرهفت تپه شهرستان شوش بدلیل تغییر سیاستهای دولت و کاهش ناگهانی تعرفه گمرکی و واردات بی رویه شکر، عدم حمایت دولت از تولید شکر و عوامل دیگر دچار بحران شده و همین امر باعث گردید که کارفرما پنج ماه حقوق ماهیانه حدود پنج هزار کارگر زحمتکش این شرکت راپرداخت نکند. لازم است اضافه کنیم که کار در تمام قسمتهای کاری شرکت جزو کارهای سخت و زیان آور می‌باشد و کارگران حتی در دمای بالای پنجاه درجه نیز ناچارند کار خود را به نحو احسن به انجام برسانند.
در مقابل خواست کارگران برای دریافت حقوق حقه خود، مسئولین شرکت مذکور اعلام نمودند که بدلیل مشکلات مورد اشاره در بالا، شرکت در مرحله ورشکستگی می باشد. کارگران شرکت نگران شدند واقدام به پیگیری نمودند. ولی از این پیگیری ها نتیجه ای حاصل نشد. ادامه وضعیت عدم پرداخت دستمزدها و فشار مخارج زندگی و نگرانی از بیکار شدن باعث گردید که کارگران اقدام به اعتراض نسبت به آن وضعیت نمایند و طی نامه ای با امضاء بیش از دو هزار کارگر به اداره کل کار استان خوزستان، جهت پیگری مشکلات صنفی خود خواهان انحلال شورای اسلامی کار و ایجاد سندیکای کارگری شدند و پس از موافقت آن اداره محترم، دست به کار ایجاد سندیکا شدند. متاسفانه اداره کار شهرستان شوش بنا به دستورات مقامات امنیتی شهرستان و بر خلاف توافق اولیه اداره کل کار خوزستان، از برگزاری انتخابات ممانعت نموده و تشکیل سندیکا را غیرقانونی اعلام نمود. با این همه کارگران شرکت به خاطر جلوگیری از تکرار بیتوجهی مداوم شورای اسلامی کار به وضعیت زندگی خود و برای دفاع از معیشت خود و خانواده هایشان و به استناد همه قوانین و مقاوله نامه‌های رسمی بین المللی و هم چنین توافق اداره کل کار استان خوزستان، مستقلا اقدام به برگزاری انتخابات نمودند و ما امضا کنندگان نامه حاضر را به عنوان اعضاء هیئت مدیره سندیکای خود برگزیدند. متأسفانه اداره کارشهرستان شوش نه تنها هیچ گونه همکاری ای با سندیکای ما را نپذیرفت، بلکه حتی ازثبت آن امتناع کرده وآن را خارج از قانون کار اعلام کرد.
این ممانعت درحالی صورت گرفت که در کشور ما، سندیکاهای کارفرمایی بسیاری وجود دارند و فعالیت می‌کنند و هم شما و هم رئیس جمهور محترم بارها حمایت کامل خود را از کارفرمایان برای ایجاد تشکلهای مدافع منافعشان اعلام نموده‌اید. راستی چه دلیلی دارد با توجه به مقاوله نامه های سازمان جهانی کار که مورد موافقت دولت جمهوری اسلامی نیز می باشد، کارگران نباید صاحب تشکل آزاد کارگری (سندیکا) شوند؟ مگر کارگران چیزی غیر از همان هدفی را دنبال می‌کنند که کارفرمایان با تشکلهای خود در پی آن هستند؟ مگر تشکلهای مستقل کارگران چه می‌خواهند جز گرفتن حقوق صنفی خود که مقامات مختلف دولتی و قضائی تشکیل آن را جرم اعلام کرده و کارگرانی را که برای احقاق حقوق حقه خود متشکل می‌شوند به زندان و اخراج محکوم می کنند؟
ما اعضا هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از زمان آغاز تشکیل این سندیکا به دلیل فعالیت سندیکایی مورد تعقیب قضایی قرار گرفته‌ایم و همه ما یا مدت شش ماه حبس در زندان را تحمل کرده‌ایم و یا در حال گذراندن این حبس هستیم. حتی پس از ازادی از زندان نیز بدلیل یک بیانیه ای که چیزی جز همان فعالیت سندیکائی ما نبود، مجددا توسط دادستان شهرستان شوش و بدلیل گزارش اداره اطلاعات باید احضارشده وتعهد بدهیم که دیگرفعالیت سندیکایی نداشته باشیم

جناب آقای وزیر،
وزارتخانه شما در اجلاس سازمان جهانی کار در اعتراض آن سازمان بین المللی به برخورد با فعالین تشکل های ازاد کارگری اعلام نمود (مصاحبه معاون وزیر کار در امور بین المللی آقای حبیب توکل زاده در روزنامه ایران مورخ سیزدهم اردیبهشت ماه سال هشتاد و نه) که پرونده کارگران نیشکرهفت تپه بازنگری شده و مورد عفو و بخشش قرار گرفته واز زندان آزاد شده اند. این اظهارات خلاف واقع در حالی صورت گرفت که ما تمام دوران زندان راسپری کرده و حتی پس از آن نیز در حال مجازات شدن هستیم. امروز که بیشتر ما حدود یک سال است که از زندان آزاد شده ایم هنوز حکم ناعادلانه اخراج ما از کار لغو نشده است و ما نتوانسته‌ایم به سر کار خود بازگردیم و در وضعیت بیکاری به سر می‌بریم و از نظر اقتصادی در بدترین شرایط ممکن برای زندگی قرارداریم. تمام پیگیری های ما در مراجعه به مسئولین مربوطه تا امروز بی نتیجه بوده است. لذا از جنابعالی خواستاریم که به عنوان وزیر کار در دولتی با ادعای عدالت، نسبت به جبران بیعدالتی آشکاری که بر ما روا شده است اقدام نموده و ترتیبی دهید تا بازگشت بکار ما همراه با پرداخت حقوق معوقه هر چه زودتر متحقق شده و اینجانبان از ابتدایی ترین حقوق اجتماعی خود به عنوان کارگرانی که سالیان درازی از عمر خود را در بنای شرکت نیشکر هفت تپه صرف کرده‌اند و به عنوان یک شهروند برخودار شویم.
با احترام
کارگران زندانی و اخراج از کار، اعضاء هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکرهفت تپه
۱ـ فریدون نیکوفرد
۲ـ رضارخشان
۳ـ جلیل احمدی
 ۴ـ محمدحیدری مهر
رونوشت به : سازمان جهانی کار
فدراسیون جهانی مواغذایی
کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری
 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.