سانسور تا آخرین لحظه در نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

جمهوری اسلامی به صورت نمایشی هم که شده، می کوشد که هرساله نمایشگاه کتاب برگزار کند؛ اما هرگز نتوانسته است بر دشواری برگزاری بی دردسر این پیدار نوین جامعه امروز چیره شود.
سانسور یکی از ارکان اساسی رژیم جمهوری اسلامی ست که به ویژه در نمایشگاه کتاب جلوه ای بیش از همیشه پیدا می کند. اخبار سانسور حتی اگر بتواند در طول سال، خود را مخفی نگه دارد؛ ولی در نمایشگاه کتاب، دست رژیم بیش از هر زمان دیگر در این زمینه رو می شود.؛ زیرا غیبت و حذف کتاب ها از نمایشگاه امری نیست که بتوان آن را پنهان کرد و در این زمینه جمهوری اسلامی همواره درد سر داشته است.

 اما معضل جمهوری اسلامی بیش از این هاست. وقتی پس از سی و سه سال، این نظام علی رغم همه سرکوب و آزار و شکنجه و کشتار نویسندگان جامعه ما نتوانسته است از نوشتن متونی که نشانه های بارزی از ترویج حقانیت انسان برای آزاد زیستن و آزاد سخن گفتن و مقاومت در برابر زور و سرکوب جلوگیری کند، ناچار است هم چنان دست به سانسور مداوم و چندباره بزند و حتی کتاب هائی را که خود به آن ها اجازه انتشار داده است از سطح میزهای کتاب جمع آوری کند.
سانسور بی در و پیکر و مداوم کتاب حتی تا آخرین لحظه برگزاری نمایشگاه کتاب، نمود دیگری از سرگیجه رژیم در برابر حضور کتاب هائی ست که پیش از این از سر ناچاری در کتاب فروشی ها عرضه شده؛ ولی در نمایشگاه کتاب که طبعا مورد توجه بیش تری از مردم است رژیم را به وحشت انداخته و سبب هجوم به نمایشگاه و حذف آن ها شده است.  
مطابق گزارشات رسیده، یک شنبه، ۱۸ اردیبهشت، ۱۵ عنوان از کتاب‌های علی اشرف درویشیان شامل "داستان های محبوب من" (مجموعه ۶ جلدی)، "سال‌های ابری" (مجموعه ۴ جلدی)، "افسانه ها و مثل های کردی" (یک جلد) و مجموعه ۴ جلدی داستان های این نویسنده که همگی از سوی نشر چشمه در نمایشگاه عرضه شده بود، از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جمع آوری شد.
همچنین رمان های "نگران نباش" نوشته مهسا محب علی، "بطالت" نوشته احسان نوروزی و "شمایل تاریک کاخ ها" نوشته حسین سناپور توسط مسئولان کمیته نظارت و ارزشیابی از نمایشگاه جمع آوری شد .این کتاب ها توسط نشر چشمه عرضه شده بود.
مسئولان کمیته نظارت و ارزشیابی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم چنین از عرضه کتاب های رامین جهانبگلو ممانعت به عمل آورده اند.
دو عنوان از کتاب هایی هم که انتشارات شیرازه در نمایشگاه عرضه کرده، از سوی این کمیته از نمایشگاه جمع آوری شد که هنوز عناوین آن ها اعلام نشده است.
جمع آوری این کتاب ها به اتهام "خطرناک بودن برای حیاط رژیم"، "ترویج اباحه گری"، "عرفان خرافی"، "بهاییت" و "ترویج روابط نامشروع بین دختران و پسران و تبلیغ زندگی غربی" و غیره صورت گرفته و این درحالی ست که نمایشگاه کتاب از سوی وزارت ارشاد که در عین حال مسئولیت سانسور کتاب ها را نیز بر عهده دارد برگزار شده است.
پاسداران جمهوری اسلامی، هم چنین گروهی از بازدیدکنندگان را به اتهام بدحجابی دستگیر کرده اند و رسانه های حکومتی از بی اعتنایی بازدید کنندگان به "احساسات دینی مردم حزب الله" خبر داده اند. بهمن دری، مدیر نمایشگاه کتاب چنین توصیف کرده: "از مساله پوشش در نمایشگاه راضی نیستم… . این‌ جا محل عروسی یا بزم نیست که عده ‌ای با آرایش‌ های وحشتناک حضور داشته باشند که من هم از دیدن آن ها شرم دارم… . برخی که ناآگاه هستند متاسفانه به شکلی در نمایشگاه می‌ آیند که حتی در خانه‌ خودشان هم آن ‌جور نیستند و مردم و افراد حزب ‌اللهی را نسبت به نمایشگاه کتاب بدبین می‌ کنند".
کتاب‌ های دیگری که شرایط حضور در نمایشگاه را نیافته اند، کتاب‌ هایی مربوط به سال ۷۹ و یا حتی ۷۱ هستند. مطابق اظهار نظر بهمن دری مدیر نمایشگاه؛ «این آثار هیچ منع محتوایی نداشته و ندارند و اگر به اداره کتاب بروند مجوز می ‌گیرند؛ اما به دلیل این که جزو ضوابط است که آثار سال ۸۵ به این طرف عرضه شود آثار قبل از آن سال اجازه‌ی عرضه ندارند.»
کانون نویسندگان ایران در تبعید، وجود مدوام سانسور در ایران و حذف کتاب از نمایشگاه و دستگیری بازدیدکنندگان را محکوم می داند و این اقدامات را نشانه اوج زبونی و ناچاری رژیمی می شناسد که تنها با اتکاء به زور و ستم و خفقان بر جامعه ما حاکم شده است.

کانون نویسندگان ایران در تبعید
۱۰ مه ۲۰۱۱

www.iwae.org
kanoon_dt@yahoo.com
 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.