غلامرضا غلامحسینی، رضا شهابی، ابراهیم مددی، منصور اسالو و تقی رحمانی را آزاد کنید

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بیانیه مطبوعاتی ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT)، از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

شرح وضعیت:

برنامه نظارت از منابع موثق مطلع شده است که خانم نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، برای حضور در دادگاه انقلاب اسلامی در تاریخ ۱ اسفند احضار شد. او در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۸۹ به اتهام «عضویت در شورای عالی کانون مدافعان حقوق بشر،» «راه اندازی شورای ملی صلح» [۱] ، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در شعبه ۲۶ این دادگاه حضور پیدا کرد. برنامه نظارت یادآوری می کند که خانم محمدی به خاطر فعالیت های حقوق بشری خود در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ دستگیر و زندانی و سپس در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۸۹ با وثیقه آزاد شد. [۲]
همسر نرگس محمدی، آقای تقی رحمانی [۳]، پژوهشگر، نویسنده، روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر، در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹، در آستانه تظاهرات ۲۵ بهمن، به وسیله چهار مامور لباس شخصی دستگیر شده است. این ماموران بدون نشان دادن کارت شناسایی یا حکم بازداشت وارد آپارتمان خانوادگی او شدند، آن را مورد بازرسی قرار دادند و مدارک و اسناد متعلق به او را ضبط کردند. تاکنون در باره محل بازداشت او اطلاعی در دست نیست.
به علاوه، برنامه نظارت مطلع شده که وضع سلامتی آقای منصور اسالو (مشهور به اسانلو/اصانلو)، رئیس هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که هنوز زندانی است، در دو هفته اخیر رو به وخامت رفته و گویا یکی از رگ های قلب او مسدود شده است. بنا به گزارش ها او چندین بار دچار سکته قلبی شده و به بیمارستان منتقل شده است، اما بازجویان وزارت اطلاعات مرتبا از معالجه او جلوگیری کرده و او را به زندان بازگردانده اند. او آخرین بار در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ به بیمارستان رجایی در کرج منتقل شد و در آنجا او را با دستنبد و پابند به تخت بیمارستان بستند و از ملاقات خانواده اش با او در بیمارستان جلوگیری کردند. در حال حاضر او از تماس تلفنی با خانواده اش محروم است.
آقای اسالو در پی اعتراض اعضای سندیکای شرکت واحد به عدم پرداخت دستمزدها، وضعیت بد کاری و خودداری شرکت واحد از به رسمیت شناختن سندیکا که در اردیبهشت ۱۳۸۴ تشکیل شد، از دی ۱۳۸۴ تا مرداد ۱۳۸۵ را در زندان به سر برد. او در ۱۹ تیر ۱۳۸۶ خودسرانه دستگیر شد [۴] و از آن پس در زندان فوق امنیتی رجایی شهر حکم پنج سال زندان به اتهام «تبلیغ و فعالیت علیه کشور» را در شرایط بسیار بدی می گذراند. آقای اسالو به خاطر سخنرانی در مراسم ترحیمی که زندانیان عقیدتی دیگر در پی اعدام زندانی سیاسی علی صارمی برای او ترتیب داده بودند، یک هفته (۱۱ دی تا ۱۸ دی ۱۳۸۹) به سلول انفرادی افتاد. عروس حامله او، خانم زویا صمدی، پس از حمله ماموران وزارت اطلاعات به او در خیابان در تاریخ ۲ تیر ۱۳۸۹، که آشکارا به قصد تنبیه فعالیت های حقوق بشری پدر همسرش رخ داد، دچار سقط جنین شد. [۵]
به علاوه، آقای غلامرضا غلامحسینی، یک عضو دیگر سندیکای شرکت واحد که در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۸۹ دستگیر شد هنوز بدون اتهام و محاکمه در زندان رجایی شهر در بازداشت به سر می برد. آقای رضا شهابی، صندوق دار سندیکا، که از ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ بدون محاکمه در زندان اوین در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می برد، از تاریخ ۱۴ تا ۳۰ آذر ۱۳۸۹ دست به اعتصاب غذا زد و پس از وخامت حالش یک هفته از آن را در بیمارستان سپری کرد. آقای ابراهیم مددی، نایب رئیس هیأت مدیره سندیکا، نیز از ۷ دی ۱۳۸۷ در حال گذراندن حکم ۵/۳ سال زندان است.
برنامه نظارت به شدت از اذیت و آزار مداوم علیه این مدافعان حقوق بشر و خویشاوندان آنها نگران است و از دولتمردان ایران به تاکید می خواهد فورا و بدون قید وشرط آقایان غلامرضا غلامحسینی، رضا شهابی، ابراهیم مددی، منصور اسالو و تقی رحمانی را آزاد کنند. برنامه نظارت از دولتمردان ایران می خواهد تمام مدافعان حقوق بشر را که در حال حاضر در بازداشت هستند آزاد نمایند، به هر گونه اذیت و آزار علیه آنان پایان دهند و، بر اساس اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و معاهده های بین المللی حقوق بشری که ایران به تصویب رسانده، در هرشرایطی سلامت جسمانی و روانی آنها را تضمین نماید.
اقدامات مورد درخواست:
لطفا به دولتمردان ایران نامه بنویسید و از آنها بخواهید:
۱ – تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم نرگس محمدی و خانم زویا صمدی، آقایان غلامرضا غلامحسینی، رضا شهابی، ابراهیم مددی، منصور اسالو و تقی رحمانی و دیگر مدافعان حقوق بشر در ایران را تضمین کنند؛
۲ ـ فورا و بدون قید و شرط آقایان غلامرضا غلامحسینی، رضا شهابی، ابراهیم مددی، منصور اسالو و تقی رحمانی را آزاد کنند، زیرا بازداشت آنها خودسرانه است؛
۳ ـ به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده ـ ازجمله در سطوح قضایی ـ علیه آنها و تمامی مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند؛
۴ ـ در هر شرایطی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه:
• ماده ۱ آن که می گوید: «همه افراد حق دارند به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی برای حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»
ماده ۵ (ب) که می گوید: «همه افراد حق دارند برای حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی برای تشکیل سازمان های غیردولتی، انجمن ها یا گروه ها، عضویت یا شرکت در آنها اقدام کنند،»
• ماده ۶ (ج و ب) که می گوید: « همه افراد حق دارند که به صورت فردی یا گروهی، همان گونه که در عهدنامه های بین المللی حقوق بشر و دیگر عهدنامه های موضوعه آمده، آزادانه به انتشار و پخش اطلاعات و عقاید در زمینه کلیه حقوق بشر و آزادی های اساسی بپردازند؛ کلیه حقوق بشر و آزادی های اساسی را مورد مطالعه و بحث قرار داده و در باره رعایت آنها، در عمل و قانون، از نظر و موضع برخوردار باشند، و به این طریق و به طرق مناسب دیگر توجه عموم مردم را به آن مسایل جلب کنند،»
• و ماده ۲-۱۲ که می گوید: «دولت باید کلیه تدابیر لازم را به کار گیرد تا حمایت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، تبعیض منفی عملی و یا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه دیگر در پی استفاده مشروع و قانونی این افراد از حقوق مذکور در اعلامیه حاضر، تضمین گردد؛»
۵ ـ به طور کلی، تحت هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بین المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.

نامه ها را به مقامات زیر ارسال کنید:
• رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله سیدعلی خامنه ای
• ریاست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد
• ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی
• وزیر امور خارجه
• نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس
• سفارت ایران در بروکسل، بلژیک
لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشورخودتان نیز نامه بنویسید.
********
پاریس ـ ژنو، ۴ اسفند ۱۳۸۹
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

برنامه نظارت، برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتیبانی مشخص از این افراد در زمان نیاز است.
تماس با برنامه نظارت:
E-mail: Appeals@fidh-omct.org

* Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 20 11 / +33 1 43 55 18 80
* Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29

۴ اسفند ۱۳۸۹ (۲۳ فوریه ۲۰۱۱)

                                                          جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.