ناگفته هایی در زیر پوست انفجار تروریستی مهاباد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

داوود آزادفر

در راستای انفجار هفته گذشته مهاباد نقطه نظرات متنوعی مطرح گردیده است. اما در این نوشته سعی برآن میشود بنا بر تحلیل و بررسیهای خود نگارنده از زاویه های دیگری این جنایت تروریستی با توجه و مشاهده فاکتورهای متشابه به این واقعه ، انتساب وتئوریزه شدن آنرا مستیقما در چهارچوب سیاستهای نیروهای امنیتی سپاه پاسداران در مهاباد مورد آنالیز قرار دهد.

از همان اوایل انقلاب و درگیریهای مسلحانه فی مابین جمهوری اسلامی ایران با احزاب کردستانی نه تنها قدرت نظامی بلکه اکثریت ارگانهای اجرایی و قضایی نیز در کردستان بنا بر سیاست و متدهای سپاه پاسداران پیگیری میشود.

اگر بخواهیم به صورتی جامع به پیشینه اختلافات خانوادهای جانباختگان با جنبش ملی کوردستان بپردازیم نه تنها در یک نوشته گنجانده نمی شود بلکه صورت اصلی مسئله را نیز آشفته مینماید.

باید به این واقعیت اقرار داشت که برخی از اختلافات اجتماعی و همچنین نگرش و موزه گیرهای ناصحیح دو طرفه هم منگورها و هم احزاب کردستانی به دلیل بارزی تبدیل یافت که شش طائفه منگور آغوش جمهوری اسلامی را به اجبار برگزینند.

نگاه اول:
اندک فضای باز سیاسی در دوران اصلاحات و انتشار ماهنامه و هفته نامه کورد زبان ، حضور و قلم زنی روشنفکران جوان منگور در عرصه های فرهنگی ، سیاسی نه تنها برای حاکمیت بلکه برای برخی از افکار عمومی نیز غیر منتظره تلقی شد. که میتوان برای استنباط بیشتر به آرشیو هفته نامه هایی همچون پیام کردستان ، روژ ه لات. و ماهنامه فرهنگی اجتماعی مهاباد رجوع کرد.

نگاه دوم :
در انتخابات دور هشتم مجلس شورای اسلامی بیشتر و شاید قریب به اکثریت ۴ طائفه منگور که هدف مستقیم این عملیات تروریستی قرار گرفته اند ، به اتفاق آرا از کاندیداتوری مهندس جلال محمودزاده برای راهیابی به عنوان نماینده به مجلس دفاع کردند .

لوزما باید به این اشاره شود که به صورت مستقیم سپاه پاسداران رحیم نوربخش نماینده دوره چهارم و پنجم مهاباد و یکی از دانشجویان پیرو خط امام را بعنوان کاندیداتوری سازمانی خود معرفی کرده بودو تمامیت اگرانهای ذیربط سپاه پاسداران را در اختیار ستاد انتخاباتی ایشان قرار نهاد.

اما پیوستن قریب به۶۵ درصدی منگورها به صفوف مردم حاشیه نشین شهر که بیشترین آماج فقر اقتصادی را متحمل میشدند نه تنها مدل اندیشه ای جدید استنباط میگردد بلکه به صورتی دیگر معادلات و سناریو سپاه را در مهاباد که همواره بعنوان امنیتی ترین شهر کردستان معرفی میگردد درهم شکست .

در اوایل خرداد ۱۳۸۷ جلال محمود زاده نماینده مهاباد به صورت رسمی شکایت خود در رابطه با بهره گیری مادی رحیم نوربخش از نهادهای مردمی اجرایی از جمله شهرداری، فرمانداری را با آمارهای موثق افشاکرد .

اما دخالتهای مستقیم نیروهای امنیتی سپاه در پروسه دادگاه مانع از هرگونه اقدام قضایی شد.

چند ماه قبل بعد از مدتها پیگیریهای مصرانه نماینده مهاباد درخصوص اختلاسهای میلیاردی اعضای شورای شهر به همراه شهردار که به صورت رسمی از سوی سپاه پاسداران به پست رسیده بودند . وارد فاز جدیدی گردید .

دخالت هئیت ریسه مجلس در این امور سوقصد ترور و تیراندازی به سوی خودروی نماینده مهاباد را به همراه داشت.

بعد از چند روز عوامل ترور از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند که کلیه آنها پرسنل مسلح نیروی سپاه پاسداران در مهاباد بودند.

اعتراض شدید نمایندگان دو فراکسیون کورد و اهل تسنن به سو قصد ترور فیزیکی نماینده مهاباد و مداخلت علی لاریجانی ریس مجلس، و نیزریس شوراهای اسلامی مجلس که حول محور اختلاس بیش از ۱۵ میلیاردی ، نه تنها پای شوراها و شهردار بلکه چندین تن از سران سپاه منطقه و استان را نیز به میان اورد.

اما فشار و قدرت سپاه به صورت مخفیانه پرونده واقعه سوقصد به جان نماینده مهاباد را تنها با به تعویق انداختن شورای های شهر مسدود ساخت .

به صورت علنی چند طوائف منگور در افشاگری اختلاسات اقتصادی نه تنها از مطرح نمایی آن ازسوی نماینده مهاباد دفاع نمودند بلکه چهارچوب سازمانی سپاه را نیز وارد چالشهای جدیدی در این خصوص کردند …

نگاه سوم:
در اعتراضات بعد از دستگیری عبدالله اوجلان در سال ۱۳۷۷ و اعتراضات مدنی مردم مهاباد بعد از کشته شدن شوانه سید قادری در سال ۱۳۸۴ که دامنه اعتراضات مردم کلیه شهرهای کردستان را در برگرفت ، قریب به اکثریت عشایر منگور از دستور سرکوب معترضان خیابانی که از سوی سپاه صادر شده بود سرباز زده و مخالفت نمودند.

همین امر به ادله ای بارز مبدل گردید که اعتماد سپاه به قدر وسیعی به منگورها روی به تنازل گراید.

نگاه چهارم
در انتخابات دور دهم ریس جمهوری چندین تن از روسای طوائف منگور ، به صورت علنی و باحضور اکتیفو در ستادهای انتخاباتی از کاندیداتوری میرحسین موسوی و مهدی کروبی پشتیبانی کرده بودند …

حضور میرحسن موسوی و جمیله کدیور نماینده مهدی کروبی در روزهای تب و تاب انتخابات یک نوع همبستگی و همسویی را در بین مردم مهاباد با منگورهایی که از این دو کاندیداتور پشتیبانی مینمودند به وجو آورد، یعنی اختلافات به شدت روی به تنازل گرایده بود…
 

جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.