اخراج کارگران کارخانه داروسازی حکیم

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

۱۰ نفر ازکارگران کارخانه داروسازی حکیم درتاریخ ۲۹-۶-۸۹ اخراج شدند .به گزارش خبرنگار آژانس ایران خبــــــــر این اخراج ها بدلیل رکود درتولید و مواد اولیه همچنان ادامه دارد.کارگران اخراجی و بقیه کارگران نسبت به این اخراجها معترض هستند .لازم به ذکر است که حدود یکماه پیش نیز هفت نفر دیگر ازکارگران این کارخانه اخراج شدند واین اخراج ها ادامه خواهد داشت . اخراج ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه تولید بنزین در بوشهر.

 مهر ۱۳۸۹ در این ارتباط یک منبع موثق در گفتگو با سوک افزود : اگر مشکلات پیش آمده در روزهای اخیر بزودی مرتفع نگردد ، بقیه کارگران این شرکت نیز در هفته آینده از کار اخراج خواهند شد .

۱۰۰ نفر از کارگران سرکت پرنده آبی که تنها کارخانه تولید کنند بنزین در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر است اخراج شدند .

به گزارش سوک ، ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت پرنده آبی از کار خود اخراج شده اند و صبح دوشنبه نیز در مقابل اداره کار استان تجمع داشته اند . همچنین این افراد به دیدار آیت الله صفائی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر رفته اند .

در این ارتباط یک منبع موثق در گفتگو با سوک افزود : اگر مشکلات پیش آمده در روزهای اخیر بزودی مرتفع نگردد ، بقیه کارگران این شرکت نیز در هفته آینده از کار اخراج خواهند شد .

تعطیلی شرکت پرنده آبی بوشهر در حالی رخ داده است که در پنجمین جشنواره کارآفرینان برتر کشور، هومن پروین مدیرعامل این شرکت با طرح ابتکاری اش برای تولید محصولات با ارزش از طریق ضایعات فنی از رییس جمهور لوح تقدیر و تندیس این جشنوراه را دریافت کرده بود.

کارگران پرریس سنندج بیش از ۶ ماه است حقوق های خود را دریافت نکرده اند

۱ مهر ۱۳۸۹

بنا بر گزارشهای گزارش رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران کارخانه ریسندگی پرریس بیش از ۶ ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند.

به دنبال اخراج ۳۰ نفر از کارگران این شرکت در سال گذشته، کارفرمای این واحد تولیدی فشارهای خود را بر کارگران افزایش داده است.

این کارخانه که سالهای قبل با ۷۰ نفر کارگر تولید میکرد، در حال حاضر تنها با ۳۵ نفر کارگر در حال تولید است و این مسئله باعث شده است از نظر شدت کار، فشار مضاعفی بر کارگران شاغل در این کارخانه وارد بشود.

بنا بر این گزارش کارفرمای شرکت پرریس در مواجهه با هر نوع اعتراضی، حتی نسبت به پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران، با انگشت درب خروجی کارخانه را به آنان نشان می دهد.  

صدیق کریمی و فواد کیخسروی به اتهام سازماندهی راهپیمائی امسال روز جهانی کارگر در شهر سنندج بار دیگر به محاکمه کشیده شدند.
اتحادیه آزاد۱ مهر ۱۳۸۹

 کارگران ایران اتحادیه آزاد کارگران ایران – امروز ۳۱ شهریور ماه ۸۹ صدیق کریمی عضو هیئت مدیره و فواد کیخسروی از اعضای فعال اتحادیه آزاد کارگران ایران برای بار دوم از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج مورد محاکمه قرار گرفتند.
در این جلسه دادگاه که به مدت دو ساعت به طول انجامید قاضی بابایی به این دو عضو اتحادیه اعلام کرد طی نامه ای که از طرف اداره اطلاعات به پرونده ضمیمه شده است این اداره اعلام کرده است صدیق کریمی و فایق کیخسروی سازمانده تجمع روز جهانی کارگر امسال در شهر سنندج بوده اند و این امر برای اداره اطلاعات محرز است و نیازی به برسی مجدد ندارد.
این دادگاه بر علیه صدیق کریمی و فواد کیخسروی با یک اتهام جدید در حالی برگزار میشود که این دو نفر پس از دستگیری در روز جهانی کارگر از سوی همین شعبه دادگاه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در اتحادیه آزاد کارگران ایران محاکمه شده بودند و قرار بود حکم دادگاه نسبت به آنان صادر بشود، اما شعبه اول دادگاه شهر سنندج همانطوریکه قاضی دادگاه اذعان کرده است قبل از صدور حکم و با پرونده سازی و دخالت مامورین وزارت اطلاعات بار دیگر همان پرونده را مفتوح و این کارگران را به اتهام سازماندهی تجمع اول ماه مه امسال در شهر سنندج مجددا به محاکمه کشید.
این پرونده سازی از سوی مامورین وزارت اطلاعات در حالی بر علیه صدیق کریمی و فواد کیخسروی صورت میگیرد که آنان اول صبح روز اول ماه مه توسط مامورین این وزارتخانه بازداشت شدند و راهپیمائی روز جهانی کارگر در ساعت ۱۸ بعد از ظهر روز اول ماه از سوی کارگران این شهر در خیابان نمکی برگزار شد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن پرونده سازیهای واهی مامورین امنیتی بر علیه صدیق کریمی و فواد کیخسروی و تاکید بر این نکته که این کارگران نقشی در سازماندهی روز جهانی کارگر در شهر سنندج نداشته اند و در زمان مراسم در بازداشت وزارت اطلاعات بوده اند، سازماندهی و برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و عضویت کارگران در اتحادیه آزاد کارگران ایران را حق مسلم هر کارگری در هر نقطه از کشور میداند و بدینوسیله اعلام میدارد در برابر هر گونه محکومیت این کارگران ساکت نخواهد نشست و دست به اعتراضات گسترده ای خواهد زد
تشکل، اعتصاب، تجمع حق مسلم ماست
بلاتکلیفی رضا شهابی در آستانه ی اتمام مدت بازداشت موقت  ۱ مهر ۱۳۸۹  
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – خانواده ی رضا شهابی کارگر زندانی در بند ۲۰۹ زندان اوین که در ۲۲ خرداد ۸۹ توسط مامورین امنیتی ربوده شده ،نگران وضعیت نا مشخص وی هستند .
رضا شهابی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و عضو هیات مدیره ی این سندیکا که از افراد خوش نام و کوشا در عرصه ی دفاع از حقوق کارگران است ،پس از محبوس شدن در زندان اوین با اقدام غیر منتظره ی تمدید قرار بازداشت خود به مدت ۲ ماه مواجه شده است که این دو ماه در روز های آینده و در تاریخ ۱۹ مهرماه به پایان میرسد.با این وجود، تا این تاریخ وکیل مدافع رضا شهابی که تا کنون بارها به بازپرسی مستقر در زندان اوین مراجعه کرده موفق به قرائت پرونده و یا ملاقات با رضا شهابی نشده است.یکی از دلایل اعلام شده برای عدم پاسخگویی به وضعیت قضایی پرونده شهابی ،در مرخصی تابستانی بودن بازپرس پرونده ی وی اعلام شده است!
همچنین بیماری شهابی و درد شدید در نواحی گردن، کمر ، دست و نیز ناراحتی گوارشی که در اثر حبس و فشار بر او عارض شده است به نگرانی ها درباره ی وضعیت وی افزوده است.
رضا شهابی همچنین بیش از ۲ ماه است که با این وضعیت در سلول دو نفره به حال خود رها شده ، ضمن اینکه هیچ گونه بازجویی از وی به عمل نیامده است ،هیچ توضیحی مبنی بر زمان آزادی وی به او داده نشده است.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن تاکید بر خواسته ی خانواده ی نامبرده مبنی بر لزوم آزادی بی قید و شرط رضا شهابی حداکثر تا زمان اتمام دوره ی بازداشت موقت وی در ۱۹ مهرماه ،خواهان آزادی بی قید و شرط دیگر کارگران و فعالین کارگری دربند است.
کارشکنی در بازگشت به کار علی نجاتی۱ مهر ۱۳۸۹    
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – علی نجاتی کارگر نیشکر هفت تپه و از اعضای سندیکای کارگران این شرکت که در اسفند ماه ۸۷بازداشت و در بهار ۸۸ آزاد شد،پس از بازگشت به کار با حکم اخراج خود مواجه شد.ازان پس در جلسات هیات تشخیص و حل اختلاف در اداره ی کار شهرستان شوش نیز حکم اخراج وی که مستقیما به سفارش مقامات امنیتی بوده است توسط اداره کار شوش تایید شد.
نجاتی در مهر ۸۸شکایت خود را به دیوان عدالت اداری تسلیم کرد که تا این تاریخ یعنی مهرماه ۸۹ بی پاسخ مانده است.نجاتی سپس به همراه ۴ تن دیگر از همکاران خود به مدت شش ماه در زندان دزفول محبوس بود.
شعبه ی ۱۸ دیوان عدالت اداری در اظهار نظری متناقض به نجاتی گفته است برای بررسی هر پرونده حداقل شش ماه وقت نیاز است و از طرفی به وی گفته است یک هفته بعد از شکایت ،نامه ای به اداره ی کار شوش ارسال کرده است.همچنین رسید و امضای نامه ی استعلام دیوان توسط رئیس اداره کار شوش ،حمدانی به نجاتی نشان داده شده است.این در حالی است که رئیس اداره کار شوش تا کنون و در این یک سال هیچ اطلاعی به نجاتی نداده است.از سویی در چند ماه اخیر چندین جلسه ی سوال و جواب و بازپرسی توسط مقامات قضایی و امنیتی در شوش ،برای علی نجاتی برگزار شده است و در این جلسات از نامه ای به اداره کار نیز سخن به میان آورده شده است.
این احتمال وجود دارد که اداره ی کار شوش برای پاسخ به دیوان عدالت اداری ،منتظر تایید مقامات امنیتی و قضایی شوش و خوزستان بوده است در حالی که باید راسا و در اسرع وقت به دیوان عدالت پاسخ میداده است.
حکم بازگشت به کار علی نجاتی و شکستن رای اداره کار شوش طبق قوانین موجود در ایران می بایست به سرعت عملی میشد اما کارشکنی ِ مقامات مختلف اداری،قضایی و امنیتی برای جلوگیری و یا به تاخیر انداختن حکم بازگشت به کار وی ،نشان از ماهیت ضد کارگری اقدامات آنان و ایجاد سد و مانع در راه تشکل یابی کارگران می باشد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن اینکه خواستار بازگشت به کار علی نجاتی ،جلیل احمدی،قربان علیپور،فریدون نیکوفرد ،محمد حیدری مهر و رضا رخشان ،کارگران اخراجی در نیشکر هفت تپه میباشد ،قاطعانه خواهان پایان دادن به پرونده سازی و اخراج کارگران عضو در تشکل های کارگری است.

قتل یک زن کارگر در دماوند

بنا به خبر دریافتی یک زن کارگر به نام "گلاله محمودی" اهل روستای "آویهنگ" سنندج روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه با ضربات چاقوی یک فرد ناشناس در شهرک "ارمنستان" از توابع دماوند به قتل رسید.

این خبر می افزاید در پی این حادثه پیکر گلاله محمودی به روستای آویهنگ منتقل و روز جمعه ۲ مهرماه و در میان غم و اندوه فراوان شمار کثیری از مردم، کارگران و زحمتکشان این روستا و مناطق اطراف به خاک سپرده شد.

جمعه  ۰۲ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۴ سپتامبر  ۲۰

۲مهر.زمزمه تغییر نظام پرداخت از روز مزد به کار مزد به بهانه افزایش بهره وری!

مهر

نماینده سابق کارفرمایان در اجلاس جهانی کار تغییر نظام پرداخت دستمزد از روزمزد به کارمزد را ضروری خواند و آن را اقدامی موثر در راستای رشد بهره وری نیروی کار، توسعه تولید و رونق کسب و کار معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اخیرا زمزمه هایی در خصوص تغییر نظام پرداخت حقوق و دستمزد به نیروی کار شنیده می شود که بر این اساس " نظام کارمزدی جایگزین نظام روزمزدی" فعلی خواهد شد که هدف اصلی این تغییر در نظام پرداخت حقوق و دستمزد ، افزایش بهره وری نیروی کار اعلام شده است.

حقوق ثابت؛ عامل اصلی افت بهره وری

در حال حاضر رویکرد و دیدگاه اصلی قانون کار بر اساس نظام روزمزدی و تعیین حقوق ثابت بنا نهاده شده است که البته این موضوع در قوانین کار بسیاری از کشورها وجود دارد. کارشناسان بازار کار اعمال نظام روزمزدی را باعث کاهش انگیزه افراد در محیط های کاری می دانند و معتقدند که علت اصلی پایین بودن بهره وری نیروی کار و سرمایه نیز پرداخت حقوق و دستمزد به صورت روزمزد است.

بر این اساس، قانون کار با در نظر گرفتن تعیین حداقل دستمزد سالیانه عملا پرداخت حقوق افراد را طبق نظام روزمزدی تعریف کرده است و به نحوی نیز به موضوع کارمزدی به عنوان یک موضوع ثانویه و تحت عناوین بهره وری، پاداش، اضافه کار و موارد دیگر پرداخته است.

کارگر کیست؟

عباس وطن پرور در گفتگو با مهر با تاکید بر جایگاه مشخص و تضمین شده دستمزد در قانون کار، گفت: قانون کار به کسی کارگر می گوید که بر اساس ضوابطی کار می کند و بر اساس همان ضوابط نیز ماده ۴۱ قانون کار برای وی مزد تعیین می کند و کارفرما نیز موظف است در پایان هر ماه آن را پرداخت کند که البته در این زمینه واریز به حساب بانکی افراد مورد تاکید است.

نماینده سابق کارفرمایان در اجلاس جهانی کار با اشاره به ماده ۷ قانون کار که بر لزوم پرداخت حقوق و دستمزد نیروی کار تاکید دارد، افزود: حال اگر بخواهیم موضوع مربوط به نظام کارمزدی را به نظام روزمزدی تغییر دهیم باید در قالب یک برنامه روشن و عملیاتی باشد.

قانون کار ضعف دارد

وطن پرور بستر سازی های فرهنگی و رفع موانع قانونی را برای افزایش بهره وری نیروی کار ضروری دانست و بیان داشت: قانون کار در زمینه رفع برخی موانع مانند نحوه پرداخت دستمزد و اصلاح قراردادها ضعف دارد.

وی خاطر نشان کرد: نکته مهم در بحث جایگزین کردن نظام پرداخت دستمزد به صورت کارمزدی به جای روزمزدی مواد قانون کار است . در حال حاضر قانون کار به نحوی تدوین شده که نمی توان برای پرداخت حقوق در قالب نظام کارمزدی به جای روزمزدی، تعریف جدیدی ایجاد کرد.

این مقام کارفرمایی ادامه داد: البته در شرایط فعلی به دلیل پایین بودن تولید در بنگاهها، کارگران و کارفرمایان به دنبال نوعی همکاری و همراهی با یکدیگر هستند؛ بنابراین در چنین شرایطی قانون کار کمتر اجرا می شود.

چه کار کنی و چه کار نکنی حقوق می گیری!

به گفته وطن پرور، باید به سمت تغییر رویه پرداخت کارمزد نیروی کار حرکت کرد به نحوی که موضوع تعریف حداقل حقوق و دستمزد باید تغییر کند و پرداختی ها به میزان تلاش و بهره وری کارگران تغییر کند.

این فعال کارفرمایی افزود: وقتی قانون کار تعریف کرده که نیروی کار در محیط بنگاه چه کار کند و چه کار نکند باید دستمزد بگیرد تحرک در بازار کار از بین می رود و فضای کار در بنگاه یکنواخت می شود. در این حالت ممکن است برخی افراد فکر کنند که کم کاری آنها تاثیری در دریافت دستمزد ندارد و این موضوع بهره وری را کاهش می دهد.

نماینده سابق کارفرمایان در اجلاس جهانی کار با اشاره به به سند چشم انداز بیست ساله کشور ، تحقق اهداف آن را بویژه در حوزه اشتغال و کار برای دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی کشور الزامی دانست.

روشهای جدید سرکوب کارگران کارخانه ساسان – ۳/۷/

کارگران کارخانه ساسان میگویند : در قراردادهایی که امضا کرده ایم دریک بند آن آورده شده که هرزمان هرگونه اعتراضی بکنیم اخراج خواهیم شد و از طرفی ازهر یک از ما یک سفته ۲۰ تا ۵۰ میلیونی خواسته اند که دهانمان بسته باشد . آنها میگویند اخیرا هم برای اینکه صاحب کارخانه تمامی سهام کارخانه را در اختیار خود داشته باشد همه سهام را به فروش گذاشت که خودش و همسرش این سهام را مجددا خریداری کردند که کس دیگری در آن دخل و تصرفی نداشته باشد

عدم پرداخت حقوق کارگران فضای سبز شهرک رجایی – ۳/۷/

ایران کارگر – پیمانکار فضای سبز شهرک رجایی در میدان نوبنیاد از ۶ ماه پیش حقوق کارگرانش را نپرداخته و این موضوع موجب مشکلات معیشتی جدی برای آن ها شده است.میزان حقوق این کارگران حدود ۳۰۰ هزار تومان با اضافه کاری در ماه بوده است که ازشش ماه گذشته تاکنون پرداخت نشده است

کارگران پرریس سنندج بیش از ۶ ماه است حقوق های خود را دریافت نکرده اند – ۳/۷/

اتحادیه آزاد کارگران ایران- کارگران کارخانه ریسندگی پرریس بیش از ۶ ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند.

به دنبال اخراج ۳۰ نفر از کارگران این شرکت در سال گذشته، کارفرمای این واحد تولیدی فشارهای خود را بر کارگران افزایش داده است.

این کارخانه که سالهای قبل با ۷۰ نفر کارگر تولید میکرد، در حال حاضر تنها با ۳۵ نفر کارگر در حال تولید است و این مسئله باعث شده است از نظر شدت کار، فشار مضاعفی بر کارگران شاغل در این کارخانه وارد بشود.

بنا بر این گزارش کارفرمای شرکت پرریس در مواجهه با هر نوع اعتراضی، حتی نسبت به پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران، با انگشت درب خروجی کارخانه را به آنان نشان می دهد.

کارگران پارس‌متال از اجرای اصل ۴۴ ضرر کرده‌اند – ۳/۷/

ایلنا – سرنوشت کارگران پارس‌متال سرنوشت مشابه همه کارگران واحد‌های خصوصی سازی‌شده است/امروز از جمعیت ۱۲۰۰ نفری سالهای جنگ تنها ۳۸۰ نفر در کارخانه مشغول به کارهستند و تازه کارفرما قصد تسویه حساب با آنها را دارد.

یک‌فعال کارگری با انتقاد از نحوه اجرای سیاست‌های مربوط به ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی می‌گوید: برخلاف الزام قوانین مبنی بر حفظ اشتغال نیروهای شاغل در واحدهای خصوصی سازی شده؛ کارگران نخستین گروهی هستند که پس از واگذاری منافعشان فدای منافع مالکان خصوصی می‌شود.

علی ادیم، عضو هیات مدیره نمایندگان شوراهای اسلامی کارخانه‌های محور جاده مخصوص کانون استان تهران در گفتگو با ایلنا، گفت: در سالهای گذشته و در راستای خصوصی سازی و کوچک شدن دولت، بیشتر واحدهای اقتصادی به گروه‌های شبه دولتی واگذار شده‌است.

وی بایادآوری اینکه بیشتر این مالکان به اصطلاح خصوصی پس از دردست گرفتن مدیریت کارخانه‌ها اقدام به تعدیل کارگران و تعطیلی کارخانه کرده‌اند؛ گفت: این درحالی است که در زمان واگذاری به بخش خصوصی یکی از شرایط اساسی تضمین اشتغال کارگران و ادامه فعالیت کارخانه بوده‌است.

نماینده کارگران تهران در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار، از سرنوشت کارگران کارخانه پارس‌متال به عنوان مثال یادکرد و گفت: درحالی که در سالهای جنگ، ۱۲۰۰ کارگر این کارخانه در خطوط تولید و جبهه‌های جنگ حضور فعال داشتند اما در سالهای اخیر تعداد کارگرا این واحد تولیدی به ۳۸۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: این درحالی است که شنیده می‌شود خریدار خصوصی این کارخانه قصد دارد پس از تحویل گرفتن مدیریت به منظور بازسازی خطوط تولید با تمامی کارگران موجود تسویه حساب کند و بعد در صورت امکان ادامه برای فعالیت با استخدام ۱۸۰ کارگر تولید را از سربگیرد.

ادیم بابیان اینکه مدیران دولتی در مورد تامین خواسته‌های حداقلی کارگران بسیار ضعیف عمل کرده‌اند؛ گفت: این درحالی است که داشتن شغل برای هر شهروند ایرانی یک حق ابتدایی تلقی می‌شود.

کمیته هماهنگی تشدید فشارها بر فعالین کارگری را محکوم کرد

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری پس از بازداشت ۲ تن از اعضای خانواده فعال کارگری دربند "کاوه گل محمدی"، تشدید فشارها بر خانواده های فعالین کارگری را محکوم کرد.

کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن بازداشت اعضای خانواده این فعال کارگری تشدید فشارها و اذیت و آزار بر فعالین کارگری و خانواده های آنان را محکوم و از تمامی کارگران، تشکل ها و نهادهای کارگری خواسته است تا در مقابل چنین اقدامات سرکوبگرانه سکوت نکرده و جهت آزادی تمامی کسانی که در دفاع از داشتن حق زندگی و حقوق انسانی برابر در زندان بسر می برند، تلاش نمایند.

شنبه  ۰۳ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۵ سپتامبر  ۲۰۱۰

بازداشت و اعمال فشار علیه اعضای خانواده فعال کارگری دربند  

بنا به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری روز جمعه ۲ مهر ماه  "کوروش و کیانوش گل محمدی" ۲ تن از اعضای خانواده فعال کارگری دربند "کاوه گل محمدی" بازداشت شدند.

گزارش کمیته هماهنگی می افزاید "کوروش و کیانوش گل محمدی" در روستای "گازرخانی" از توابع کامیاران توسط ماموران رژیم بازداشت و روز شنبه تحویل دادگاه کامیاران گردیده اند. لازم به ذکر است که فعال کارگری "کاوه گل محمدی" در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان سنندج است.

در ماه های اخیر فشار بر خانواده های فعالین کارگری ساکن در روستای گازرخانی شدت یافته و آنان توسط عوامل نیروهای امنیتی به شکل های مختلف مورد تهدید و آزار و اذیت قرار می گیرند. در این راستا اداره اطلاعات از مالک نانوایی این روستا خواسته است از پرداخت سهمیه نان روزانه به این خانواده ها خودداری نماید.

شنبه  ۰۳ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۵ سپتامبر

عدم پرداخت حقوق کارگران بازنشسته چیت سازی

مقامات رژیم از پرداخت ماهها مطالبات معوقه شماری از کارگران بازنشسته کارخانه "چیت سازی" واقع در شهر "قائم شهر" خودداری می نمایند.

گزارش منتشره در این خصوص می افزاید مقامات رژیم از پرداخت بیش از ۳ میلیون تومان مطالبات معوقه شماری از زنان کارگر روستای "رستم کلا" از توابع شهر قائم شهر واقع در استان مازندران که از نوجوانی در کارخانه چیت سازی مشغول به کار بوده و در حال حاضر بازنشسته شده اند، خودداری می نمایند.

شنبه  ۰۳ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۵ سپتامبر

تجمع اعتراضی کارگران خاور رشت در مقابل استانداری گیلان

بنا به گزارش کمیته هماهنگی صبح روز شنبه ۳ مهرماه کارگران کارخانه خاور رشت در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات خود در مقابل استانداری استان گیلان تجمع اعتراضی برپا کردند.

گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری می افزاید حدود ۲۰۰ تن از کارگران کارخانه خاور رشت که در کیلومتر ۵ جاده رشت – فومن واقع گردیده است در اعتراض به عدم پرداخت ۷ ماه دستمزدهای معوقه خود در مقابل استانداری گیلان در شهر رشت تجمع اعتراضی برپا کردند. در پی تجمع مذکور مقامات رژیم ناچار به گفتگو با شماری از حاضران به نمایندگی از سوی کارگران معترض شدند.

گزارش مذکور می افزاید ماموران انتظامی رژیم با حضور در محل تجمع کارگران معترض کارخانه خاور اقدام به تهدید و پراکنده کردن کارگران نمودند اما کارگران در دسته های چند نفری در اطراف استانداری به تجمع خود ادامه دادند.

شنبه  ۰۳ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۵ سپتامبر  ۲۰۱۰

بحران کارگری در قزوین، همچنان پابرجاست – ۳/۷/

ایران کارگر – دیگر باید گله را به خدا کرد؛ چون کسی بداد شان نمی رسد. مگر جایی هم مانده که ولی نعمتان استان نرفته باشند تا حق وحقوقشان را بگیرند؟ ابتدا مقابل استانداری، دادخواه خانه آنها بود؛اما دیدند نه؛ آنجا هم برای آنها آب ونان نمی شود.جاده را بستند تا بشنوند آنان که باید بشنوند؛ولی کسی جز نیروهای امنیتی به استقبال آنها نیامد. مستاصل شده بودند.سرانجام مجلس شد مقصد بعدی. بالاخره خانه ملت؟! است ونمایندگانش، وکیل الرعایا. وکیلان، وعده هایی دادند و تذکری به دولت ؛اما چه فایده، گویا دولت خدمتگزار “ککش هم نمی گزید”. این بار، وزارت صنایع ومعادن محل تجمع می شود. دست بکار می شوند،شب را در مسجد وزارت صنایع صبح می گذرانند وفردا صبح در مقابل دفتر مرکزی تجمع می کنند تا شاید دسترنج معوقه شان را بگیرند؛اما ….‏

‏ در همین رابطه یکی از کارگران به خبرنگاران می گوید: ۴ ماه است که کارخانه را تعطیل کرده اند و حقوق و عیدی ما را نداده اند. شب گذشته به وزارت صنایع رفتیم. شب که شد، بیرونمان کردند؛ ولی بعد اجازه دادند، داخل مسجد شب را صبح کنیم.‏

این کارگران که به گفته خود حقوق ۶ ماهه و عیدی سال ۸۹ را نگرفته اند، بعد از ناامیدی از مسئولان استانی قزوین به تهران رفته اند. آنها شب گذشته را در مسجد وزارت صنایع گذرانده اند و صبح در مقابل دفتر مرکزی کارخانه تجمع برگزار کرده اند.‏

‏ یکی از تجمع کنندگان می گوید: بعد از عمری کار کردن ما را کارتن خواب کردند. بیشتر از ۳۰۰ کارگر در این کارخانه کار می کردند و حالا ۴ ماه است که بیکار شدند. هیچ کس هم جواب ما را نمی دهد.‏

به گفته کارگران بیکار شده مشکلات ریسندگی نازنخ و فرنخ قزوین سال هاست که ادامه دارد و حتی رسیدگی به وضعیت این کارخانه و کارگران آن جزو مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت به قزوین بوده است. الان دور سوم سفرهای استانی شروع شده؛ ولی وضعیت کارگران بهتر که نشده هیچ، بدتر هم شده است.‏

یکی از معترضان تاکید می کند: از فروردین حقوق نگرفته ایم. بیمه رد نشده و دفترچه هایمان را اعتبار نمی زنند. به استانداری قزوین رفتیم؛ ولی جوابی نگرفتیم. حالا آمده ایم تهران. ‏

‏ اماعجم استاندار قزوین با تجمع اعتراضی کارگران نسبت به حق وحقوقشان مخالف است وآن را مطلوب نمی داند :” نحوه پیگیری مطالبات کارگران که با تجمع همراه شود، چندان مطلوب نیست و از تجمع‏ها، خروجی مناسبی برای حل مشکلات مشاهده نمی شود.”‏

او معتقد است: ” کارگران باید مطالبات شان را از بسترقانونی پیگیری کنند و تجمع برای رفع مشکل فرهنگ غلطی است.”‏

عجم پیشترگفته بود:” دولت به مشکل کارگران توجه ویژه دارد و در راستای حل مشکلات کارگران در حال اتخاذ تصمیمات مناسبی هستیم.”‏

با وجود آنکه حدود یکسال از وعده استاندار برای تصمیمات مناسب می گذرد؛اما تغییری احساس نشده و تنهاهراز چند گاهی با خبرهایی می رسد، نمک بر زخم کارگران ریخته می شود:” استان قزوین، بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی فعال دارد که درصد ناچیزی از این واحدها دچار مشکل هستند که این تعداد برای کارگران، مردم و مسئولان استان بسیار جلوه می‌کند و نباید وجود داشته باشد.”‏

در حالی که استاندار، واحدهای مشکل دار را ناچیز عنوان می کند،اما دبیر خانه کارگر آن را ناچیز نمی داند.‏

عید علی کریمی به فارس می گوید: در حال حاضر در استان قزوین، ۵۰ واحد بحرانی و مشکل‌دار داریم که از این تعداد ۲۲ واحد بحرانی است.‏

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار قزوین هم براین باور است که”۵۰ درصد از واحدهای تولیدی استان قزوین زیر ظرفیت اعلام شده فعالیت می‌کنند… ۵۰ واحد بحرانی داریم که ۶ هزار کارگر به واسطه این ۵۰ واحد بحرانی از یک تا ۲۰ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند و حال اگر یک خانواده‌ای بیش از سه ماه حقوق دریافت نکند، مشخص است که با مشکلات مختلفی مواجه می‌شود و امروز این خانواده‌ها با مشکلات اجتماعی و اقتصادی مختلفی روبه‌رو شده‌اند.”‏

عجم، تنها مسوول دولتی نیست که گاه گاهی داغ دل کارگران را زنده می کند، مدیر‌کل صنایع و معادن استان قزوین هم از این قافله عقب نمانده است: “نگران تعطیلی واحدهای صنعتی نباشید؛ چرا که صنعت یک روز عمرش تمام می‌شود و باید حذف شود.”‏

‏ بحران کارگران بیکاراستان تا بدان جایی می رسد که نماینده ولی فقیه هم صدایش درمی آید ولب به گلایه گشوده و در خطبه های نماز عید فطر، از مساله حل نشده کارگران می گوید وآن را “موضوع مهم” می نامد:” موضوع مهم دیگری که باید بیان کنم، بحث برخی شرکت‌های بحرانی است، کارگران این شرکت‌ها چند ماهی است که حقوق نگرفته‌اند و وضعیت برخی از این شرکت‌ها در شرایطی است که به مرز انحلال نزدیک می‌شوند.”‏

‏ آیت ا…باریک بین، از آوردن نام شرکت ها پرهیز می کند تا راحت تر به مدیران آنها اعتراض کند:” اگر این شرکت منحل شود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگر با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند؛ البته این شرکت‌ها یا به افراد بی‌عرضه و یا بی‌انصاف که تنها به دنبال بهره هستند، واگذار شده است. “‏

‏ گویا نماینده ولی فقیه به عمق فاجعه پی برده است که از مسوولان با قید لازم می خواهد که مشکل را حل کنند: “این کارگران افراد آبرومندی هستند که سال‌ها با آبرو کار کرده‌اند؛ ولی امروز به دلیل این مشکل با تنگناهایی روبه‌رو هستند که لازم است مسئولان برای حل مشکل این شرکت‌ها تلاش کنند، کارگرانی که بدون دریافت مزدی ماه رمضان را با زبان روزه به سر کردند و لازم است به مشکل آنها رسیدگی شود.” ‏

اما نه تنها قید لازم هم دیگر برای حل این مشکل تاثیر ندارد؛ ستاد تسهیل امور هم مشکلی را حل نمی کند.‏

به گفته مسئول دبیرخانه ستاد تسهیل امور و پشتیبانی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی ” ستاد تسهیل امور با پیشنهاد رئیس جمهور تشکیل شده و با داشتن چهار عضو هیئت دولت، بیش از ۹ بانک عامل و بانک مرکزی، عضویت نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی، کار و امور اجتماعی و رفاه برای حل مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی راهکار ارائه و اقدام می کند و تصمیم‌های ستاد برای تمام دستگاه‌های عضو لازم‌الاجرا است.”

او می افزاید:” این ستاد با داشتن اختیار قانونی برای تسریع در حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی اعم از خرد و کلان تلاش می کند و روزهای شنبه هر هفته این ستاد عازم یک استان و یا شهرک صنعتی بزرگ در کشور می‌شود تا از نزدیک با مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی آشنا شود.”‏

علیخانی،نماینده مجلس هم به مدیرانی که‎ ‎کارخانه‌ها به آنها واگذار شده، انتقاد دارد واز پشت پرده ها می گوید: “ما هم که تلاش می‌کنیم تا معوقه ها پرداخت‏‎ ‎شود می‌بینیم آن کارخانه مربوطه اعلام ورشکستگی می‌کند. در واقع مدیرانی که این‎ ‎کارخانه‌ها به آنها واگذار شده یک بازی کاملا حساب شده انجام می‌دهند. بسیاری از‎ ‎این مدیران بجای اینکه موتور کارخانه‌ها را راه‌اندازی کنند، وام‌های کلان گرفته و‎ ‎در جای دیگر مصرف کرده‌اند و ما هم متاسفانه کارمان فقط شده تذکر دادن به‏‎ ‎وزارتخانه‌ها و دولت.”‏

شاید دولت به ظاهر برای حل مشکل تلاش می کند؛اما ورود بی رویه واردات آن هم از نوع چینی برمشکلات افزوده است.‏

به گفته دبیر خانه کارگر، واردات بی رویه کالا بحران آینده کارگری است: “ورود بسیاری از کالاهای غیرضروری جای سؤال دارد و متأسفانه شنیده می شود واحدهای بزرگ خودروسازی کشور هم برای کاهش هزینه ها به استفاده از قطعات چینی روی آورده اند که زیان های جبران ناپذیری به اشتغال و تولید قطعه در کشور وارد خواهد کرد.”

‏‏ اما اعلام ۸ هزار کارگری که در سال۸۷ و۸۸ قرار دادشان در پایان سال تمدید نشده وبیش از ۹۰ درصد آنها هنوز جذب بازار کار نشده اند،از سوی دبیر خانه کارگر موضوع را دردناک تر کرده است.‏

این آمارها در حالی از سوی کریمی بیان می شود که قزوین در حال حاضر یکی از استان هایی است که آمار بیکاری آن دو رقمی است. ‏

‏ بنابر منابع رسمی، استان قزوین که از آن به عنوان قطب صنعتی کشور یاد می شود،در سال گذشته ۱۲.۲ درصد نرخ بیکاری داشت که در فصول سال نیز از ۶/۹تا ۸/۱۶درصد در نوسان بوده است. این در حالی است که این رقم در استان زنجان،یکی از استان های همجوار نشان دهنده وجود ۴/۸ درصد بیکاری بوده که وضعیت فصول آن نیز ۱/۶تا ۹/۱۱درصد را نشان می دهد.‏

‏ گویا با این اتفاقات پیش بینی علیخانی را باید جدی گرفت: “مشکلات عجیب و غریبی در بخش‏‎ ‎کارگری داریم و متاسفانه ما این قشر عظیمی را که چرخ صنعت کشور را به گردش در‎ ‎می‌آورند، نادیده گرفته‌ایم. وقتی حقوق ۸ ماهشان داده نمی‌شود که خانواده‌های اینها چگونه زندگی می‌کنند. دولت ککش هم برای کارگران‏‎ ‎نمی‌گزد. با این روند، که در پیش است ،آینده بسیار تاریکی را برای صنعت پیش بینی‎ ‎می‌کنم مخصوصا برای کارگران. حال دولت چگونه جواب کارگران محروم را خواهند داد؛‏‎ ‎نمی‌دانم. دولت مسئله کارگران را‎ ‎رها کرده و اهمیتی به آن نمی‌دهد.”‏ (نوشته شده یکی از خبرنگاران ساکن قزوین

تجمع مجدد کارگران شرکت کرپ ناز کرمانشاه مقابل بانک ملت

۴ مهر ۱۳۸۹

کارگران کارخانه کرپ ناز کرمانشاه، پس از تجمع در مقابل اداره کار و امور اجتماعی و استانداری، برای چندمین بار مقابل ساختمان مرکزی بانک ملت کرمانشاه تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، این کارگران در این تجمع خود، خواهان اجرایی شدن مصوبات جلسه استاندار و مسوولین این کارخانه از سوی بانک ملت کرمانشاه که سیاست گذار و سهام دار اصلی این کارخانه است، شدند.

کارگران این کارخانه با بیان این مساله که دو ماه است کارخانه هیچ تولیدی نداشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، خاطرنشان کردند: مسوولینی که برای تصدی این کارخانه از طرف بانک ملت معرفی می‌شوند با سیاست به تعطیلی کشاندن کارخانه شروع به فعالیت می‌کنند، به گونه‌ای که گاها این کارخانه به خاطر هزینه‌های کمتر از ۱۰ هزار تومان نیز چندین روز تعطیل می‌شود.

یکی از کارگران با اشاره به جوان بودن ماشین آلات این کارخانه، اظهار داشت: چنین ماشین آلاتی تنها به علت عدم رسیدگی که با سیاست تعطیل کردن کارخانه و توجیه این مساله که کارخانه هیچ گونه سودی ندارد می‌تواند خاموش باشد.

وی ادامه داد: این کارخانه روزانه مقدار زیادی پارچه در انواع مختلف تولید می‌کرد که هیچ گاه در فروش آن مشکلی نداشته و هیچ پارچه‌ای در کارخانه نمی‌ماند، اما هم اکنون گاها به علت نبود یک وسیله بسیار ساده، کارخانه دو یا سه روز تعطیل می‌شود.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه با اشاره به سن بالای کارگران می‌گوید: اکثر کسانی که اینجا تجمع کرده‌اند بیشتر از ۱۰ سال است که در این کارخانه کار می‌کنند و با این شرایط در صورت عدم پرداخت سنوات خود نمی‌توانند در هیچ جای شروع به کار کنند.

این کارگران دلیل تجمع خود را در مقابل بانک ملت اینگونه بیان کردند: کارخانه کرپ ناز زیر نظر شرکت خردمندان است و بانک ملت سیاست گذار اصلی و سهام دار این شرکت است، اگر مسوولین بانک ملت نمی‌خواهند این کارخانه به فعالیت خود ادامه دهد، تکلیف کارگران را روشن کنند.

مدیرت شعب بانک ملت کرمانشاه حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نشد.

کارگران «زهش» سه ماه حقوق نگرفته‌اند

۴ مهر ۱۳۸۹

کارگران کارخانه چیلرسازی زهش می‌گویند: با وجود فعال بودن خطوط تولید و فروش محصولات این کارخانه در سه ماه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند.

به گفته این کارگران شنیده می‌شود که مدیریت کارخانه در ازای دریافت پول مربوط به تامین و فروش دستگاه‌های چیلر جذبی و تهویه مطبوع مورد نیاز پروژه‌های مسکونی و اداری- تجاری، مالکیت واحدهای ساخت شده را قبول می‌کند.

این کارگران می‌گویند: در نتیجه این وضع حقوق یک‌صد کارگر از سه ماه پیش تاکنون پرداخت نشده است.

کارگران همچنین به نقل از کارفرمای خود از احتمال واردات محصولات چینی و اجرای سیاست‌های تعدیل نیروی انسانی در یک ماه آینده خبر داد می‌دهند.

کارخانه زهش در منطقه آب‌یک قزوین واقع شده‌است.

تجمع بیش از ۶۰۰ معلم خرید خدمتی مقابل مجلس

۴ مهر ۱۳۸۹

بیش از ۶۰۰ نفر از معلمان خرید خدمتی آموزش و پرورش در اعتراض به تمدید کردن قراردادهایشان از سوی آموزش و پرورش صبح امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایلنا، این معلمان در اعتراض به سیاست‌های جدید وزارت آموزش و پرورش در بحث استعلام و مدیریت نیروی انسانی در آموزش و پرورش اقدام به تجمع کردند.

نماینده نیروهای تجمع‌کننده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایلنا با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از مسئولان آموزش و پرورش پاسخی به اعتراضات و مطالبات ما نداده‌اند، گفت: اکثر نیروهایی که امروز دست به تجمع زده‌اند با سه تا چهار سال سابقه برای آموزش و پرورش و سیستم آموزشی این کشور زحمت کشیده‌اند و با مدارک بالا همچون لیسانس و فوق‌لیسانس تدریس می‌کنند اما مسئولان آموزش و پرورش تمامی سهمیه‌های خود را برای استخدام به نیروهایی داده‌اند که در آزمون استخدامی قبول شده‌اند.

وی افزود: ما با درخواست خود این وزارتخانه به مدارس رفتیم و حالا در اوایل راه و پس از گذشت سه سال دیگر می‌گویند نیازی به حضور شما نیست. نیروهای خرید خدمتی زمانی به داد آموزش و پرورش رسیده‌اند که این وزارتخانه با کمبود نیرو مواجه بود و با کم‌ترین حقوق کار کردیم.

وی ادامه داد: اما امروز که آموزش و پرورش دیگر نیازی به حضور ما نمی‌بیند، ما را پس می‌زند.

کارکنان بیمارستان بازرگانان هنوز حقوق پارسال را می گیرند

۴ مهر ۱۳۸۹

بیمارستان بازرگانان با گذشت ۶ ماه از سال هنوز افزایش سنواتی حقوق امسال کارکنانش را نپرداخته است و بدلیل عدم صدور حکم، آنان هنوز حقوق سال قبل را دریافت می دارند.

حقوق کارکنان این بیمارستان ۵۴۰ هزار تومان می باشد، که امسال با توجه به گرانی همه ی کالا ها و خدمات نسبت به سال قبل، هیچ افزایشی نداشته است.

۵۰ درصد از زنان کارجو موفق به کاریابی نمی شوند

۳ مهر ۱۳۸۹ برغم گرایش روزافزون زنان در ورود به بازار کار، داشتن توانمندی، تحصیلات عالیه و تخصص در تصدی مشاغل، هنوز برای آنها در برنامه‌ریزی‌ها جایگاهی تعریف نشده و این موضوع باعث بیکار ماندن حدود ۵۰ درصد از زنان کارجو شده است.

به گزارش مهر، بررسی آمارهای رسمی، نرخ بیکاری ۴۶ درصدی زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله را در فصل بهار سال‌جاری ثبت کرده است و بر این اساس بیش از ۵۰۰ هزار زن بیکار شدند؛ هرچند برآوردهای غیررسمی این نرخ را ۶۵ درصد برآورد می کند.

تعداد بیکاران زن به ۱٫۲ میلیون نفر رسید

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری زنان از ۱۶٫۸ درصد سال ۸۸ به ۲۵ درصد در بهار ۸۹ افزایش یافت و تعداد زنان بیکار از ۷۴۱هزار نفر به ۱میلیون و ۲۳۱ هزار نفر رسیده است.

زنان نیز مانند مردان گرایش بیشتری به اشتغال در بخش خدمات دارند از این رو در فصل بهار امسال، بیش از ۴۶ درصد اشتغال زنان در خدمات، ۳۱ درصد کشاورزی و ۲۳ درصد نیز در صنعت بوده است.

تعداد زنان جویای‌ کار به بیش از ۲۷۸ هزار نفر رسید

نگاهی به سخنان عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار و امور اجتماعی در زمان ارائه برنامه کاری به مجلس در زمان گرفتن رای اعتماد نشان می دهد که وی در آن مقطع خواستار بازتعریف اشتغال برای بانوان و اتخاذ سیاست‌های حمایتی و هدایتی شده بود و برای این هدف خود نیز طرح مشاغل خانگی را مطرح کرد.

حمایت از طرحهای خود اشتغالی زنان، پیشنهاد تدوین قوانین حمایتی متناسب با شرایط زنان، ارائه الگوی اسلامی- ایرانی اشتغال زنان، تلاش برای حفظ کرامت زنان در محیط کار و تبیین مشاغل ترجیحی برای آنان نیز از جمله برنامه های دیگر وزیر کار دولت دهم بود.

تعداد زنان جویای کاری که از طریق کاریابی‌های غیردولتی طی سالهای اخیر جستجوی کار داشته اند، به بیش از ۲۷۸ هزار نفر رسید، ضمن اینکه شانس از دست دادن شغل در گروههای عمده فعالیت اقتصادی برای زنان بیشتر از مردان است.

شانس زنان برای کار کمتر است

در سال ۸۷ بیش از ۲۵ هزار نفر از زنان به دلیل پایین بودن میزان درآمد، بیش از ۱۵ هزار نفر به دلیل تعدیل نیرو و یا اخراج و بیش از ۱۲ هزار نفر نیز به دلیل مسائل خانوادگی محیط کار خود را ترک کردند ولی با وجود پایین تر بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان نسبت به مردان، نرخ بیکاری آنها به مراتب بالاتر است.

بیکاری ۸۱ میلیون زن در جهان

این گزارش می افزاید: بیشترین نرخ بیکاری زنان فارغ التحصیل مربوط به رشته های دامپزشکی، کشاورزی، جنگلداری، شیلات، خدمات بهداشتی و علوم کامپیوتر است و بر اساس برآوردهای جهانی ۸۱ میلیون نفر زن در سال ۲۰۰۸ بیکار بوده اند که این میزان نسبت به ۱۹۹۸، ۱۶٫۹ درصد رشد داشته است.

این موارد تنها بخشی از مشکلات و چالش هایی است که زنان برای ورود به بازار کار با آن مواجه اند و دولتها موظف هستند در قالب برنامه های اجرایی ضمن آسیب شناسی و تلاش برای رفع معضلات پذیرش زنان در بازار کار، مشاغل متناسب با نیازها و توانمندیهای آنان را نیز ایجاد و گسترش دهند.

جایگاه مبهم زنان در برنامه های اشتغال

حمید حاج اسماعیلی عضو کمیته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور در گفتگو با مهر یکی از مهمترین دلایل بیکاری حدود ۵۰ درصدی زنان کشور را نوع نگاه و برنامه ریزی کلان کشور می داند و معتقد است: متاسفانه زنان هیچگاه در محاسبات و برنامه ریزیها از جایگاه محکمی برخوردار نبوده اند و این موضوع در حوزه اشتغال مشهود است.

عضو کمیته دفاع از انجمن های صنفی کارگری سراسر کشور اظهار داشت: در عین حالی که تعداد زنان دانشگاهی بیشتر از مردان است ولی در مسئله بیکاری، آنها با بحران مواجه هستند و وضعیت مناسبی ندارند.

حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه زنان با معضل رفع نیازهای خود از جمله اشتغال روبرو هستند، ادامه داد: زمانی نسبت به زنان نگاه سنتی وجود داشت و آنها را بیشتر خانه دار محسوب می کردند ولی امروز قضیه فرق کرده و آنها تمایل به استقلال و تحصیلات عالیه دارند.

وی خاطر نشان کرد: دولت موظف است بر اساس خواسته ها و نوع نیازهای زنان، فرصتهای جدید شغلی ایجاد کند ولی متاسفانه می بینیم که زنان در زمره نیروی کار قرار نمی گیرند تا در برنامه ریزیها برای آنها سهمی قائل شوند ولی واقعیت این است که بخش قابل توجهی از بازار کار متوجه زنان است و آنها سعی دارند تا دانش و مهارت خود را وارد بازار کار کنند.

این فعال کارگری تصریح کرد: در مورد درخواست ورود به بازار کار نیز مشاهده می شود زنان نسبت به مردان صف های طولانی تری دارند. امروز زنانی هستند که سرپرستی خانواده ها را بر عهده دارند و این گروه نیاز به شغل خواهند داشت.

حاج اسماعیلی افزود: به جرات می توان گفت بسیاری از بنگاهها تمایل دارند تا زنان را به جای مردان استخدام کنند چون سطح بهره وری و تلاش آنها به مراتب از مردان بالاتر است ولی در بخش انجام کارهای فیزیکی از مردان ضعیف ترند.

کودکان کار از همه ی حقوق اجتماعی محرومند

۴ مهر ۱۳۸۹

کودکان کار از همه ی حقوق اجتماعی محرومند. فقر،گرانی،بیکاری ومشکلات مالی واقتصادی ،طلاق، روابط نامشروع واعتیاد عواملی اند که رواج آنها درجامعه ی ایران پیامدهای مهمی را درپی داشته است.به طوری که بنیان های مهم جامعه تحت تاثیر این مقوله های مخرب وغیرقابل کنترل درحال فروریختن است.کودکان کار یکی از نتایج این مقوله های خطرناک است.وجود کودکان کار درمقیاسی گسترده وتقریبابرابر به عوامل یاد شده مربوط می شود.

گرانی ،فقر،اعتیاد والدین ،قتل وزندانی شدن یکی از اعضای خانواده به ویژه والدین،روابط نامشروع واز هم پاشیده شدن بنیان های خانواده،مشکلات مالی واقتصادی خانواده هاوبیکاری موجب شده اند تاامروزه شاهد حضور گروه کثیری از کودکان درخیابان ها،کارگاه های کوچک وبزرگ،بازار،فروشگاه ها،مراکز فروش زنجیره ای، زمین های کشاورزی،محیط های کارگری به عنوان نیروی کار باشیم.

کودکان کار به دلایل مختلف مورد توجه صاحبان سرمایه وکارفرماها هستند.زیرا کودکان کار از نظر دستمزد،مقدار کمتری دریافت می کنند.دربیشتر موراد نیار به پرداخت حق بیمه ندارند زیرا از نظر قانونی کارآنها مشکل دارد.کودکان کار به دلیل نیازهای مالی مجبورند در شرایط سخت وبدون اعتراض به کارهای مختلف بپردازند.از سوی دیگر سوء استفاده از این کودکان به طرق مختلف نیز دربرخی موارد عاملی است که موجب می شود تا از کودکان کار بیشتر استفاده شود.

تقریبا درهیچ یک از بخش های اقتصادی کشور موردی یافت نمی شود که از کودکان درآن به عنوان نیروی کار استفاده نشود. دربخش های خدماتی وحمل ونقل ریلی وبین شهری وترانزیتی ونیز مسافرتی تقریبا بیشتر وردست ها وشاگردها جزءکودکان کار می باشند.معمولا در این بخش بیشترین سوء استفاده های جنسی نیزاز کودکان کار صورت می گیرد.آمارها نشان می دهد از بین شاگرد اتوبوس ها،وردست هاونیروهای کار در پایانه های باربری ومسافربری بیش از ۹۰ درصد جزء کودکان کار می باشند.در بخش های خدماتی نیز حتی در ارگان های دولتی نیز وجود قشر گسترده ای از کودکان کار به اثبات رسیده است. به طوری که می توان گفت حدود ۵۰ درصد از نیروی کار بخش خدمات را به ویژه دراموری مانند پادویی،شاگردی ویا بخش هایی آبدارخانه ونظیر ان را کودکان کار تشکیل می دهند.جالب آن که در این بخش علاوه بر کودکان کار ایرانی گروه های مهاجر افغانی وپاکستانی نیز به کار گرفته می شوند.در بیشتر مزارع خصوصی نیروی اصلی کار را کودکان تشکیل می دهند.همچنین در بخش دامداری های سنتی ومکانیزه نیز به دلایل گوناگون که عمدتا ناشی از نیازهای مالی شدید خانواده ها است کودکان کار مورداستفاده قرار می گیرند.در گوشه وکنار خیابان ها،سر چارراه ها،درمعابر عمومی ونیز در پارک ها وحتی در داخل مترو واتوبوس ها روزانه شاهد حضور هزارن کودک دست فروش هستیم. همچنین این کودکان در خیابان ها روی به کارهای پرخطری مانند فروش مواد مخدر ویا پخش آن در بین افراد مختلف آورده اند که نتیجه ی آتی این گونه کارها،اعتیاد کودکان کار،طردشدن آنها از جامعه،دزدی وسرقت،ورها کردن درس ومشق ومدرسه است.

بسیاری از کودکان بزه کار از میان کودکان کار به بزه روی می آورند وحتی در برخی موارد آنها اقدام به قتل می کنند.به هرحال وضعیت کوکان کار در کشور هر روز بدتر وبدتر می شود.اما هیچ نهادی حاضر نیست به عنوان متولی این کودکان از حقوق آنها دفاع کند.به همین دلیل کودکان کار امروز ازهیچ حق اجتماعی برخوردار نیستند.کودکان کار به طور عمده مورد شکنجه وآزارهای روحی،جسمی وجنسی قرار می گیرند.همچنین بخش عمده ای از این کودکان از تحصیل باز می مانند واز شرایط ابتدایی مانند بهداشت وسرپناه وغذای کافی برخوردار نیستند.

اخراج ۹ نفر از کارگران کارخانه آذرنوش شهد

۴ مهر ۱۳۸۹ درتبریز۹ نفر از کارگران کارخانه آذرنوش شهدکه تولید کننده مواد لبنیاتی میباشد از کار اخراج شدند . این اخراج درست یک روز قبل از شروع ماه مهر صورت گرفت .کارگران اخراجی به شدت از این موضوع ناراحت بودند ومیگفتند:” حاضر بودیم هرکاری کنیم که اخراج نشویم ویک لقمه نانمان را از دست ندهیم . اخراج آنهم یکروز قبل از مهر در حالی که ما بچه مدرسه ای داریم ضربه بسیارسختی به ما بود , زیر فشارهای طاقت فرسای معیشتی نمیدانیم چکارکنیم .”

تجمع مجدد اعتراضی کارگران شرکت کرپ ناز  

کارگران کارخانه "کرپ ناز"، پس از تجمع در مقابل اداره کار و امور اجتماعی و استانداری رژیم، برای چندمین بار مقابل ساختمان مرکزی بانک ملت کرمانشاه تجمع اعتراضی بر پا داشتند.

کارگران در این تجمع خواستار اجرایی شدن مصوبات جلسه استاندار و مسئولین این کارخانه از سوی بانک ملت کرمانشاه که سیاست گذار و سهام دار اصلی این کارخانه است، شدند.

یکشنبه  ۴ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۶ سپتامبر  ۲۰۱۰

 تجمع صدها معلم مقابل مجلس رژیم

روز یکشنبه ۴ مهرماه بیش از ۶۰۰ نفر از معلمان خرید خدمتی آموزش و پرورش در اعتراض به عدم تمدید قراردادهایشان از سوی آموزش و پرورش، مقابل مجلس رژیم تجمع کردند.

این معلمان که هر یک بیش از سه سال سابقه کاری دارند در اعتراض به تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش رژیم مبنی بر عدم استخدام و ادامه کاری آنان، دست به این تجمع اعتراضی زدند.

یکشنبه  ۴ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۶ سپتامبر  ۲۰۱۰

تجمع صدها معلم مقابل مجلس رژیم   

روز یکشنبه ۴ مهرماه بیش از ۶۰۰ نفر از معلمان خرید خدمتی آموزش و پرورش در اعتراض به عدم تمدید قراردادهایشان از سوی آموزش و پرورش، مقابل مجلس رژیم تجمع کردند.

این معلمان که هر یک بیش از سه سال سابقه کاری دارند در اعتراض به تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش رژیم مبنی بر عدم استخدام و ادامه کاری آنان، دست به این تجمع اعتراضی زدند.

ساکن  سنندج  از حق ادامه کار محروم شد.

 

 

محرومیت از کار یک فعال کارگری   

 

به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری "صدیق امجدی" فعال کارگری ساکن  سنندج  از حق ادامه کار محروم شد.

خودداری از پرداخت مطالبات کارکنان بیمارستان پارسا در تهران   

مقامات رژیم در بیمارستان "پارسا" واقع در شهر تهران از پرداخت ماهها حقوق و مطالبات معوقه کارکنان این مرکز درمانی خودداری می نمایند.

گزارش منتشره حاکی است با گذشت ۷ ماه از سال جاری تنها حقوق و مطالبات ۳ ماه کارگران و کارمندان این بیمارستان پرداخت گردید و از پرداخت ۴ ماه مطالبات معوقه این افراد خودداری می گردد.

یکشنبه  ۴ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۶ سپتامبر

تجمع اعتراضی کارگران خاور رشت در مقابل استانداری گیلان    

بنا به گزارش کمیته هماهنگی صبح روز شنبه ۳ مهرماه کارگران کارخانه خاور رشت در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات خود در مقابل استانداری استان گیلان تجمع اعتراضی برپا کردند.

گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری می افزاید حدود ۲۰۰ تن از کارگران کارخانه خاور رشت که در کیلومتر ۵ جاده رشت – فومن واقع گردیده است در اعتراض به عدم پرداخت ۷ ماه دستمزدهای معوقه خود در مقابل استانداری گیلان در شهر رشت تجمع اعتراضی برپا کردند. در پی تجمع مذکور مقامات رژیم ناچار به گفتگو با شماری از حاضران به نمایندگی از سوی کارگران معترض شدند.

گزارش مذکور می افزاید ماموران انتظامی رژیم با حضور در محل تجمع کارگران معترض کارخانه خاور اقدام به تهدید و پراکنده کردن کارگران نمودند اما کارگران در دسته های چند نفری در اطراف استانداری به تجمع خود ادامه دادند.

شنبه  ۰۳ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۵ سپتامبر  ۲۰۱۰

بازداشت و اعمال فشار علیه اعضای خانواده فعال کارگری دربند

بنا به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری روز جمعه ۲ مهر ماه  "کوروش و کیانوش گل محمدی" ۲ تن از اعضای خانواده فعال کارگری دربند "کاوه گل محمدی" بازداشت شدند.

گزارش کمیته هماهنگی می افزاید "کوروش و کیانوش گل محمدی" در روستای "گازرخانی" از توابع کامیاران توسط ماموران رژیم بازداشت و روز شنبه تحویل دادگاه کامیاران گردیده اند. لازم به ذکر است که فعال کارگری "کاوه گل محمدی" در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان سنندج است.

در ماه های اخیر فشار بر خانواده های فعالین کارگری ساکن در روستای گازرخانی شدت یافته و آنان توسط عوامل نیروهای امنیتی به شکل های مختلف مورد تهدید و آزار و اذیت قرار می گیرند. در این راستا اداره اطلاعات از مالک نانوایی این روستا خواسته است از پرداخت سهمیه نان روزانه به این خانواده ها خودداری نماید.

شنبه  ۰۳ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۵ سپتامبر

کمیته هماهنگی تشدید فشارها بر فعالین کارگری را محکوم کرد

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری پس از بازداشت ۲ تن از اعضای خانواده فعال کارگری دربند "کاوه گل محمدی"، تشدید فشارها بر خانواده های فعالین کارگری را محکوم کرد.

کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن بازداشت اعضای خانواده این فعال کارگری تشدید فشارها و اذیت و آزار بر فعالین کارگری و خانواده های آنان را محکوم و از تمامی کارگران، تشکل ها و نهادهای کارگری خواسته است تا در مقابل چنین اقدامات سرکوبگرانه سکوت نکرده و جهت آزادی تمامی کسانی که در دفاع از داشتن حق زندگی و حقوق انسانی برابر در زندان بسر می برند، تلاش نمایند.

شنبه  ۰۳ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۵ سپتامبر  ۲۰۱۰

عدم پرداخت حقوق کارگران بازنشسته چیت سازی

مقامات رژیم از پرداخت ماهها مطالبات معوقه شماری از کارگران بازنشسته کارخانه "چیت سازی" واقع در شهر "قائم شهر" خودداری می نمایند.

گزارش منتشره در این خصوص می افزاید مقامات رژیم از پرداخت بیش از ۳ میلیون تومان مطالبات معوقه شماری از زنان کارگر روستای "رستم کلا" از توابع شهر قائم شهر واقع در استان مازندران که از نوجوانی در کارخانه چیت سازی مشغول به کار بوده و در حال حاضر بازنشسته شده اند، خودداری می نمایند.

شنبه  ۰۳ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۵ سپتامبر

بازداشت و اعمال فشار علیه اعضای خانواده فعال کارگری دربند

بنا به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری روز جمعه ۲ مهر ماه  "کوروش و کیانوش گل محمدی" ۲ تن از اعضای خانواده فعال کارگری دربند "کاوه گل محمدی" بازداشت شدند.

گزارش کمیته هماهنگی می افزاید "کوروش و کیانوش گل محمدی" در روستای "گازرخانی" از توابع کامیاران توسط ماموران رژیم بازداشت و روز شنبه تحویل دادگاه کامیاران گردیده اند. لازم به ذکر است که فعال کارگری "کاوه گل محمدی" در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان سنندج است.

در ماه های اخیر فشار بر خانواده های فعالین کارگری ساکن در روستای گازرخانی شدت یافته و آنان توسط عوامل نیروهای امنیتی به شکل های مختلف مورد تهدید و آزار و اذیت قرار می گیرند. در این راستا اداره اطلاعات از مالک نانوایی این روستا خواسته است از پرداخت سهمیه نان روزانه به این خانواده ها خودداری نماید.

شنبه  ۰۳ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۵ سپتامبر

تجمع کارگران به دلیل ‌حقوق معوقه مقابل استانداری گیلان – ۵/۷/

فارس – کارگران کارخانه ریسندگی خاور رشت صبح امروز با تجمع مقابل استانداری گیلان خواستار دریافت حقوق معوقه خود از مسئولان شدند.

به گزارش فارس، یکی از کارگران این کارخانه با اشاره به اینکه مدت هفت ماه است حقوق دریافت نکرده است، اظهار داشت: بالغ بر ۳۰۰ نفر از کارگران مرد و زن کارخانه خاور مدت هفت ماه است هیچگونه حقوق و مزایایی از کارخانه دریافت نکرده‌اند.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: مدیرعامل کارخانه وام سنگینی برای بهبود وضعیت کارخانه گرفته اما تا کنون برای بهبود وضعیت کارگران اقدامی انجام نداده است.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه نیز با بیان اینکه تا دو ماه گذشته کارخانه بالغ بر هشت تن نخ تولید کرده و به فروش رسانده است، گفت: این کارخانه از لحاظ تولید و فروش محصول مشکلی ندارد.

وی سهل‌انگاری مدیر کارخانه را موجب به وجود آمدن این وضعیت بحرانی برای کارگران خواند و تصریح کرد: مسئولان استانی نیز به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند و هیچ نتیجه‌ای از جلسه اخیر کمیسیون صنایع و معادن استان درباره این وضعیت حاصل نشده است.

در این تجمع که حدود ۳۰۰ نفر از کارگران مرد و زن کارخانه ریسندگی خاور رشت حضور داشتند، با بیان مشکلات حقوق معوقه خود را مطالبه می‌کردند.

کارگران اسکله رجایی شهر با مدرک لیسانس با حقوقی بسیار نا چیز زیر فشار های طاقت فرسای معیشتی قراردارند ۵/۷/

آسمان دیلی نیوز – کارگران اسکله رجایی شهردربندرعباس علیرغم شرایط نامناسب وسخت کاری حقوقی بسیار ناچیز میگیرند وبه شدت زیر فشارهای معیشتی قرار دارند . این اسکله قبلا بین سه تاچهارهزارکارگر داشت ولی درحال حاضر تنها حدود ۳۰۰ نفر کارگر دارد ,کارگرانی راکه مدارک تحصیلی شان زیرلیسانس بود از کار برکنار کرده اند وتنها کارگرانی رانگه داشته اندکه مدارک تحصیلی شان لیسانس یابالاتر از لیسانس است.

سر در گمی وبلا تکلیفی اعضا ی سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی در اجرای احکام متعارض دیوان عدالت اداری – ۵/۷/

سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی – در حالی که نزدیک به پنج سال از تشکیل و احیای سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی میگذرد و طی این مدت بخشی از اخراجی های فعالین سندیکایی که بعد از دستیکیرهای متعد دی که داشته و ازاد شده توانسته اند به سر کار خود بازگردند. البته با احکام از مراجع ذیصلاح . اما از طرف کار فرما به عناوین مختلف باز هم تعدادی اخراج شده و تعدادی هم با توجه به رای بازگشت بکاری که دارند هنوز نتوانسته اند به سر کار بروند چون کارفرما از اجرای رای خوداری میکند و این پروسه من بدو اهو بدو همچنان ادامه دارد. ولی خوشبختانه اکثریت اعضای سندیکایی به سر کار خود باز گشته اند .که این البته مستلزم تلاش و پیگیری طاقت فرسا یی بوده که در مورد گروه ۲۵ نفر اخر ۴ سال زمان برده که هر کس که در این کشور زندگی کند میداند چه شرایط سخت و دشواری را این کارگران پشت سر گذاشته اند و چه تلاشهایی برای بدست اوردن حقوق همکاران و رانندگان شرکت واحد انجام داده اند و چه هزینه ها یی پرداخت کرده اند. البته من نمیخواهم راجب به دستاوردها و هزینه ها یی که اعضای هییت مدیره و فعالین سندیکایی داده بگویم که خود کاغذ هفتاد من نیاز است ولی سخنم در مورد احکام دیوان عدات اداری است که شاید در واقع اخرین مرجع رسیدگی به احکام نا عا دلانه ای که در مورد اعضای سندیکایی صورت گرفته بگویم.مثل رای اخراج منصور اسالو رییس سنیکای کارگران شرکت واحد. یادم است که تقریبا دو سال پیش بعد از پی گیریهای متعددی که انجام دادیم .دیوان برای ۳ نفر رای اعتراض را وارد دانست. و الباقی شکایت و اعتراض به رای را قابل قبول ندانست که من هم در لیست مردودی ها بودم که جالب توجه بود که اقای مددی نایب رییس سندیکا یکی از کسانی بود که دیوان به نفع او رای صادر کرده و شکایتش را وارد دانسته بود. که هم اکنون در زندان اوین بخاطر دفاع از حقوق کارگران و تشکیل سندیکا محکوم به۵/۳ سال حبس است که در حال تحمل کیفر است .وقتی این رای های متعارض را دیدیم واقعا شگفت زده شدیم چون مبنای اخراج ما هیچگونه پایه و اساس حقوقی نداشت و حتی اگر کسی اابتدایی ترین مسائل حقوقی را میدانست مسلم میدانست که رای صادر شده باید به سود کارگران صادر میشد . چون در پرونده اقای ابراهیم مددی ایراداتی را که قاضی گرفته بود دقیقا برای همه شوکات صدق میکرد و اگر طبق قانون ماده ای تخلف محسوب میشود برای همه یکسان است همان طور که اجرای قانون برای همه یکسان میباشد و دیگر علم قاضی مطرح نیست. ولی چون پروندها در شعب های متعدد دیوان مطرح شده بود قاضی ها استناد به علم قاضی میکردند.جالب توجه تر این است که بعد از شکایت مجدد ما بخاطر تعارض در ارای دیوان که بگذریم چه ها کشیدیم. تقریبا بعد از هجده ماه رای ورود به شکایت برای ۲۳نفر صادر شد که در شعبات هم عرض حل اختلاف منجر به رای بازگشت بکار شد . که تعدای از این افراد با توجه به رای صادره به دلیل ممانعت کارفرما نتوانسته اند به کار خود باز گردند . هر چند این احکام در هییت عمومی دیوان که تشکیل شده از جمعی از قضات صادر شده و حکم وحدت رویه دارد و خود رای هم که جمعی و کلی است در روزنامه رسمی به چاپ رسیده ولی متاسفانه باز هم تعدادی از این شکات که همه دارای یک نوع پرونده هستیم وبا توجه استنادهایی که قضات در نظر گرفته اند برای همه اعضای سندیکای اخراجی صدق میکند. اما باز هم ۷ نفر را از قلم انداخته و درگیر امروز و فردا میباشند که این بلاتکلیفی تاثیر منفی زیادی در زندگی این کارگران گذاشته که شاید پیامد هایی از قبیل از هم پاشیدگی خانواده هایشان داشته باشد.و شرایط سخت معیشتی برای این ۷نفر بوجود امده که واقعا قابل تحمل نیست و زمان زیادی را باید تلف کنند تا شاید بتوانند رای صادره از دیوان را ببیند. در صورتی که رایی که قضات به سود کارگران صادر کرده اند رای جمعی و اکثریت قضات است.که به استنادهایی چون عدم مدارک کافی کارفرما و رعایت نکردن و مغایرت با ماده ۲۷ قانون کار و …. صادر شده ولی متاسفانه این تعارض ارا معلوم نیست که به چه دلیل است ایا مشکل از رای قاضی است و یا مشکل را باید در جایی دیگر جستجو کرد که این خود بحثی کارشناسی در مسائل حقوقی میطلبد که متاسفانه ندیده ایم که حقوقدانان و وکلا تا بحال در مورد این احکام که برای کارگران صادر میشود اظهار نظری کرده باشند و امیدواریم که حقوقدانان ما را در این مورد تنها نگذارند. در پایان باید بگویم که متاسفم از این که اقای اسالو و ابراهیم مددی و رضا شهابی بخاطر همین دفاع از حقوق کارگران شرکت واحد هنوز در زندان میباشند.به امید روزی که هیچ کس بخاطر دفاع از حقوق دیگر انسانها در زندان نباشد .پایدار و پیروز باشید

داود رضوی عضو هییت مدیره سندیکای شرکت واحد

رکود درصنعت تولید درب وپنجره آلومینیومی

ایران کارگر – به گزارش رسیده از اتحادیه درب و پنجره آلومینیومی, کارگاههای تولید درب و پنجره آلومینیومی درتهران درحال رکود و ورشکستگی میباشند که دست اندرکاران این صنف علت آنرا قدیمی بودن ماشینهای صنعتی این کارگاهها و نبودن نقدینگی برای خرید دستگاههای پیشرفته میدانند . آنها میگویند دولت هم دراین رابطه هیچ کمکی نمیکند و واوم به کارخانه ها و کارگاههای تولیدی نمیدهد و آنها هم مجبورهستند با دستگاههای مستهلک و کهنه ۲۰سال پیش کارکنند که هم کیفیت کارشان پایین ترمیباشد هم سرعت کارشان به مراتب پایین است هم سختی بیشتری هنگام تولید میکشند , اتحادیه این مشکل را بارها و بارها دنبال کرده ولی متاسفانه ازطرف دولت کسی به فکر صنایع و کاروکسب مردم و تولید نیست و حرفهای ما نادیده گرفته میشود

دستمزد کارگران با خط فقر فعلی ۵۰ درصد فاصله دارد

ایران کارگر – در حال حاضر چهار میلیون نفر کارگر از مزایای قانونی دستمزد برخوردار نیستند.

“علی دهقان کیا” عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با موج، تعداد کارگران سراسر کشور را در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر اعلام کرد واظهارداشت: در حال حاضر ۸۰ درصد ازاین کارگران مشمول قرار دادهای موقت کارهستند.

وی، وضعیت واحدهای تولیدی را در کشور بحرانی اعلام کرد و خواستار توجه بیش از پیش دولت به این واحدها شد.

به گفته دهقان کیا، در حال حاضر بحث بحرانی بودن واحدهای تولیدی در ایران هم اکنون موجب شده است که کارگران فعال در این بنگاه‌ها از مزایای قانونی حداقل دستمزد برخوردار نباشند.

به گفته عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، نمایندگان کارگری در صدد هستند با توافق وزیر کار و نمایندگان کارفرمایی نرخ دستمزد کارگران را در سایر سطوح مزدی افزایش دهند.

این مقام مسئول، با اشاره به افزایش بی‌رویه تعداد کارگران قراردادی در بنگاه‌های تولیدی کشور اذعان داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد از کارگران سراسر کشور مشمول قراردادهای موقت کار هستند، این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد این کارگران همچنان افزایش یابد.

دهقان کیا، نرخ خط فقر را در جامعه کنونی ایران ۷۰۰ هزار تومان بیان کرد و افزود: در حال حاضر دستمزد فعلی کارگران با خط فقر فعلی به میزان ۵۰ درصد فاصله دارد.

عضو هیات مدیره کانون عالی کار ، خواستار افزایش دستمزد کارگران براساس نرخ تورم واقعی شد و افزود: شورای عالی کار در تعیین دستمزد کارگران باید تورم مسکن را هم در سبد هزینه خانوار کارگری محاسبه کند. وی، در ادامه با تاکید برلزوم افزایش دستمزد کارگران در طی سال جاری اذعان داشت: در صورتی که بانک مرکزی تورم را در سال جاری بیش از ۲۰ درصد محاسبه کند، دستمزد فعلی کارگران مجددا مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

محاکمه دو فعال کارگری در دادگاه انقلاب سنندج

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد به محاکمه دو عضو فعال این تشکل کارگری، به نام های صدیق کریمی و فواد کیخسروی، برای دومین بار در دادگاه انقلاب سنندج اعتراض کرد. در این محاکمه که روز ۳۱ شهریور انجام گرفت، این دو فعال کارگری متهم به سازماندهی تجمع روز جهانی کارگر سال جاری در شهر سنندج بوده اند.آقایان کریمی و کیخسروی پیش از این به اقدام علیه امنیت ملی نیز متهم شده بودند.به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، این اتهام ها در شرایطی به این دو فعال کارگری وارد شده است که آنها پیش از برگزاری تجمع روز جهانی کارگر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند.

عدم پرداخت دستمزد کارگران فضای سبز شهرک رجایی  

پیمانکار فضای سبز شهرک رجایی واقع در میدان نوبنیاد تهران از پرداخت ماهها دستمزد معوقه کارگران شاغل، خودداری می نماید.

گزارش منتشره حاکی است عدم پرداخت ۶ ماه دستمزد معوقه کارگران فضای سبز شهرک رجایی موجب مشکلات معیشتی جدی برای آنان شده است. لازم به ذکر است دستمزد ماهانه این کارگران با اضافه کاری تنها ۳۰۰ هزار تومان می باشد.

دوشنبه  ۵ مهر ماه  ۱۳۸۹ _ ۲۷ سپتامبر  ۲۰۱۰

اخبار و رویدادهای کارگری

تهیه و تنظیم از: اسماعیل ویسی

جمعه, ۰۲ مهر ۱۳۸۹ – ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۰ – ۰۶:۱۸

گزیده ای از اخبار و  رویدادهای کارگری در کردستان  شماره ٢، اعتصاب مجدد کارگران شرکت پرهون طرح سنندج: به گزارش انجمن برق و فلزکار کرمانشاه، روز سه شنبه ۲۳ شهریور ماه ۷۰ نفر از کارگران شرکت "پرهون طرح" سنندج از پیمانکاران نیروگاه سیکلی سنندج در ادامه اعتصابات هفته گذشته، در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه سه ماه خود مجددا دست از کار کشیدند و موفق شدند بخشی از مطالبات خود را دریافت کنند.
اجرای حکم زندان اسعد مولودزاده
به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه ۱۳۶۹ "اسعد مولودزاده" عضو این تشکل بازداشت و جهت اجرای حکم تحمیل شده، روانه "زندان دریای" ارومیه گردید. در حال حاضر در بند ۱۲ زندان دریای ارومیه بسر می برد.
ایشان در تاریخ ۲۴ خردادماه ۸۹ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه رژیم از طریق عضویت در کمیته دفاع از حقوق کارگران به ۵ ماه زندان تعزیری محکوم شده بود.
گزارشی از شرکت سقز سازی کردستان (ون)
شرکت سقز سازی کردستان ( ون ) در۵ کیلومتری شهر سنندج و در شهرک حسن آباد واقع است. تعداد کارگران شاغل آن،٧۵ نفر می باشد. تولیدات این شرکت،"  لواشک و آدامس طبیعی که از شیره مخصوص درخت ون " گرفته می شود و بیشتر آن به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می گردد.
شرایط کار و زیست کارگران در محیط کار
١- بهداشت : آب مصرفی کارگران آلوده است و آنها از آب چشمه ای استفاده می کنند که بهداشت آن را برای استفاده منع کرده است. تا کنون چند نفر از کارگران مبتلا به بیماری شده اند و وقتی که به پزشک مراجعه کرده اند، آلودگی آب را دلیل آن اعلام کرده و گفته اند که نباید از آن استفاده شود. کارگران از این بابت به کارفرما و مدیریت شکایت برده اند، اما آنها توجهی به این مسئله نمی کنند، زیرا خودشان از آب معدنی استفاده می کنند!
٢- گرفتن وقت قانونی از کارگران برای صرف ناهار: کارگران ١۵ دقیقه برای صرف غذا و چای وقت دارند و به دلیل کمبود وقت، آنها با عجله غذای شان را سرمیز کار صرف می کنند. این در حالی است که قانون از ٨ ساعت کار، این طور بیان کرده که باید ۷ ساعت و٢٠ دقیقه کار مفید انجام شود و ۴٠ دقیقه دیگر را برای صرف غذا و استراحت باشد، اما کارفرما به این مسئله توجه نمی کنند.
٣- تهدید به اخراج کارگران : مدیریت و کارفرما به بهانه های مختلف، کارگران را تحت فشار می گذارند. برای نمونه یک بار از چند نفر از کارگرها خواسته بودند که روز جمعه سرکار حاضر شوند، اما آنها گفته بودند که نمی توانیم به سر کار بیاییم. در مقابل، مدیریت با تهدید به اخراج کارگران، بعضی ها را وادار کرده بودند که سر کار بیایند. کارگرانی که هم نیامده بودند را نیز سه روز دستمزد شان را کم کرده و برخی مزایای شان را برای همیشه قطع کردند. متاسفانه کارگران تشکل و یا نماینده ای هم ندارند که پیگیر حقوق پایمال شده شان شود.
۴- حادثه برای یک کارگر: روز شنبه ١٩ تیر ماه ١٣٨٩ که روز تعطیل رسمی بود، حدود ١٠ نفر از کارگران را به اجبار به سر کار آوردند. در این روز، کارگری به اسم "  جلال ذوالفقاری "  دستش زیر دستگاه فرو رفت و ۳ تا از انگشت هایش را از دست داد و برای همیشه نقص عضو شد. مدیریت علت آن را بی توجهی کارگر اعلام کرد، در حالی که اگر دستگاه، محافظ داشت، کارگر دچار حادثه نمی شد. بعد از این حادثه، کارگر مصدوم را برای معالجه به تهران بردند و برای دستگاه هم، محافظ ساختند، اما به قیمت نقص عضو یک کارگر!
۵- اهمیت ندادن به سلامتی کارگران: در این تابستان گرم وسوزان که ٧۵ نفر مشغول به کار هستند، کارفرما حاضر به هزینه کردن برای راه اندازی سیستم سرمادهی نشدند. قسمت های مختلفی که کارگران در آنجا کار می کنند، به درجه ای گرم است که در طول هفته، چند نفر از کارگران از حال میروند، اما در قسمتی که مدیران حضوردارند، برای هر اتاق کولر نصب کرده اند. وقتی کارگران به این مسئله اعتراض می کنند، در جواب می گویند که همین است، اگر زیادی هم حرف بزنید شماها را اخراج می کنیم. متاسفانه در زمستان هم کارگران از سرما رنج می برند و هیچ کس خود را مسئول نمی داند.
۶- شرکت سقز سازی (ون) در نظر دارد که تمام قسمت ها رابه دوربین مداربسته مجهز کند و در حال حاضر قسمتی از سالن را در دست تعمیر دارد و قرار است به زودی قسمت آدامس را به آنجا انتقال دهند. در این سالن میزهایی را که برای شمارش آدامس طراحی کرده اند، به بند انفرادی زندان شباهت دارد، تا مانع صحبت کردن کارگران با یکدیگر شوند. علاوه بر این کارفرماها هر روز با داد و فریاد بر سر کارگران و حرف های توهین آمیز و تهدید به اخراج آنها، از حرف زدن شان با همدیگر، جلو گیری به عمل می آورند.
لازم به ذکر است که دراین شرکت، بیمه حوادث وجود ندارد و دستگاه های آن نیز از استاندارد لازم برخوردار نیستند. کارگران روزانه ٣ الی ۴ ساعت اضافه کاری اجباری دارند و در صورت سر پیچی، ٣ روز کسر حقوق به دنبال دارد. شرایط برای استخدام کارگر تازه وارد بسیار مشکل است و از آنها چک ٢٠ میلیونی و سفته می گیرند وقرارداد کار نیز سه ماهه می باشد.
گزارشی از اعتصاب کارگران شرکتهای " فرهون طرح و پارسیان " سنندج
بر اساس گزارش " انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه "  صبح روز یکشنبه ۱۴/۶/۸۹ کارگران شیفت روز و شیفت شب قالبگیر و آرماتور بند شرکت پرهون طرح از پیمانکاران نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج که تعدادشان بیش از ۳۰ نفر است با هماهنگی قبلی در اعتراض به ۵ ماه حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زدند و خواهان پرداخت کلیه حقوق معوقه شدند. کارفرما که با عزم جزم کارگران برای گرفتن حقوقشان مو اجه شده بود ناچار به پرداخت کلیه حقوق آنان شد و بعد از آن که اعتصاب تا حدود ظهر به طول انجامید کارگران پیروزمند و خوشحال به سر کارهایشان رفتند.
طبق همین گزارش  صبح روز دوشنبه ۱۵/۶ نیز ۳۰ نفر از کارگران جوشکار و بتن ریز نیز،  در اعتراض به ۴ تا ۶ ماه حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زدند . ساعتی بعد کارفرمای شرکت پرهون طرح به میان کارگران آمد و خواستار به سر کار رفتن آنان شد اما با اعتراض شدید کارگران مواجه شد و از محل دور شد. ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح حراست نیروگاه به محل تجمع آمد و بلافاصله اقدام به تهدید به اخراج کارگران  نمود. حراست خطاب به کارگران اعلام کرد هر کسی که نمی خواهد کار کند برو د تسویه حساب کند و چک ۵ ماه تحویل بگیرد، ما به جای شما فوری کارگر استخدام می کنیم. کارگران خشمگین از این برخورد رئیس حراست جواب دادند که کل شرکت را به اعتصاب خواهند کشید و سپس به طرف دفتر شرکت پرهون طرح راهپیمائی کردند. اعتصاب تا ظهر ادامه داشت ولی بدون نتیجه مطلوب به پایان رسید.
در ادامه همین گزارش آمده است که صبح روز سه شنبه ۱۶/۶/۸۹ حدود ۴۰ نفر از کارگران شرکت پارسیان که این شرکت هم یکی از پیمانکاران نیروگاه سندج می باشد در اعتراض به ۵ ماه حقوق معوقه دست به اعتصاب زدند. کارفرما به کارگران پیشنهاد کرده که به هر نفر مبلغ ۲۰ هزار تومان علی الحساب پرداخت می کند ولی آنها نپذیرفتند و گفتند که اگر تا روز ۱۸/۶ حقوقهایشان پرداخت نشود، مقابل دفتر شرکت مپنا (پیمانکار اصلی) تجمع خواهند کرد. اعتصاب تا نزدیک ظهر ادامه داشت و سپس کارگران با تأکید بر از سر گیری اعتصاب در روز هجدم در صورت پرداخت نشدن حقوقهایشان به سر کارهایشان رفتند.
تجمع اعتراضی کارگران شرکت " کرپ ناز " کرمانشاه
روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه جمعی از کارگران شرکت "کرپ ناز" در مقابل ساختمان مدیریت شعب بانک ملت در استان کرمانشاه که سهامدار اصلی این شرکت میباشد، تحمع کردند و  خواستار پرداخت دستمزدهای معوقه و واریز حق بیمه خود شدند. این کارگران با در دست دست داشتن پلاکاردهایی خواستار رسیدگی به مشکلاتشان از جمله پرداخت کامل دستمزدها و بیمه خود و جلوگیری از تعطیلی این واحد تولیدی شدند.
کارگران شرکت کرپ ناز کرمانشاه چندی پیش نیز با تجمع در مقابل استانداری خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند. شرکت کرپ ناز کرمانشاه از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را در قالب تولید پارچه آغاز کرد و هم اکنون حدود ۳۰۰ کارگر دارد.
تایید حکم ۵ ماه زندان تعزیری اسعد مولودزاده
شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان اذربایجان غربی حکم ۵ ماه زندان تعزیزی دادگاه بدوی"  اسعد مولودزاده "  را تصویب و مورد تایید قرار داد . اسعد مولودزاده عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری میباشد.  قابل ذکر است ، نامبرده به  اتهام تبلیغ علیه نظام  دادگاهی شده  واز طرف دادگاه حکم پنج ماه زندان تعزیری در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ به وی ابلاغ شده بود اما این  رای صادره  ظرف بیست روز پس از ابلاغ ، قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه تجدید نظر استان می بود که پس از گذشت این مدت این حکم از طرف دادگاه تجدید نظر نیز مورد تا یید قرار گرفت .
۲۱ هزار و ۷۴۰ تن کارگر طی سال گذشته قربانی حوادث ناشی از کار در ایران شده‌اند
سازمان تامین اجتماعی رژیم اسلامی سرمایه داران  اعتراف کرد که طی سال گذشته خورشیدی "  ۲۱ هزار و ۷۴۰ " تن از کارگران شاغل در واحدهایی که بیش از ۱۰ کارگر دارند، دچار سوانح ناشی از کار شده‌اند.
دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی صندوق تامین ‌اجتماعی رژیم اسلامی ضمن انتشار این ارقام، اشاره می کند که ۷۶ درصد کارگران قربانی، متاهل بوده اند. گفتنی است طبق قانون کار ضد کارگری رژیم اسلامی کارگران واحدهای تولیدی و خدماتی زیر ۱۰ نفر در صورتی که با سوانح ناشی از کار روبرو شوند، از جانب سازمان تامین اجتماعی حمایت نمی‌شوند و سوانح رخ داده در این واحدها به ثبت نمی‌رسند. که بطور قطع سوانح کاری رخ داده شده  در کارگاه ها و مراکز کوچک به ثبت نرسیده است و گرنه آمار سوانح کاری بطور واقعی میزان دو برابر این آمار رسمی میباشد!
اشاره ای مختصر به  آمار بیکاری در ایران
برآوردهای اخیر کارشناسان اقتصادی نشان می‏دهد که از هر پنج نفر در جمعیت فعال در ایران، یک نفر بیکار است. در حالی که مرکز آمار ایران جمعیت فعال کشور در بهار گذشته را بیش از بیست و چهار میلیون نفر اعلام کرده است، هم اکنون از این میزان، نزدیک به پنج میلیون نفر رسما "بیکار" محسوب می‏شوند.
به این ترتیب نرخ بیکاری در ایران به بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر یعنی ١٨ درصد رسیده است. این برآوردها نشان دهنده افزایش نرخ بیکاری در ایران، در چهار سال گذشته بوده که هم به میزان جمعیت فعال کشور افزوده شده و هم تعداد مشاغل ایجاد شده کم‌تر بوده است.
جمعیت فعال به جمعیتی گفته می‌شود که به صورت بالقوه توانایی کار کردن را دارند. در سال‌های اخیر این جمعیت در ایران معمولا به جمعیت بالاتر از ده سال تا سن بازنشستگی اطلاق میی‌شود.
براساس تعاریف مرکز آمار ایران چنانچه فردی حتی یک ساعت در روز کار کند نیز شاغل به شمار می‌رود، اعم از این که درآمد حاصل از آن سبب تامین زندگی وی بشود یا خیر.
از سوی دیگر مرکز آمار ایران میانگین بیکاری جمعیت فعال جوان کشور را نزدیک به سی درصد اعلام کرده است، به عبارت دیگر تقریبا از هر سه نفر جوان، یک نفر بیکار محسوب می‏شود.
این آمار در حالی ارائه شده است که براساس برآوردها ایران با هفتاد و پنج درصد جمعیت جوان زیر سی و پنج سال جوان‌ترین ترکیب جمعیتی جهان را داراست.
خبرگزاری کار ایران در این گزارش همچنین از قول کارشناسان اقتصادی نوشته است که غلبه بر مشکل بیکاری نیازمند رشد اقتصادی بالاتر از هشت درصد است اما شاخص رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر هیچگاه از مرز پنج درصد بالاتر نرفته است و این میزان را نیز مرهون افزایش قیمت نفت بوده است.
در همین حال  بر اساس  واقعیات عینی نرخ بیکاری برای زنان حداقل دو برابر مردان است یعنی در حالی که میانگین نرخ بیکاری برای زنان بالای پانزده سال بیش از ٢۵ درصد است این میزان برای مردان حدود یازده درصد است که تبعیض جنسیتی در زمینه اشتغال را نیز برملا می‏سازد.
جمعیت بیکاران در ایران در مرز ۵ میلیون نفر است.
بررسی گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته و با وجود کم‌شماری جمعیت فعال ایران، نرخ بیکاری ایران روند صعودی به خود گرفته و این رشد به‌خصوص در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال، افزایش چشمگیرتری داشته است.
به گزارش ایلنا، نتیجه بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که اعلام کاهش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر به دلیل خارج ماندن بخش قابل توجهی از بیکاران از شمول "جمعیت فعال" و در نتیجه از شمول بیکاران بوده است. با توجه به ویژگی ترکیب جمعیتی کشور و نیز با توجه به این‌که جمعیت فعال کشور در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ به طور متوسط به میزان ۴ درصد در سال افزایش یافته است و بالاخره با در نظر گرفتن برآوردهای برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور، باید در چند سال گذشته سالیانه ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت فعال در کشور اضافه شده باشد که نگاهی به آمار مرکز آمار، نشان می‌دهد که این موضوع هیچ محلی از اعراب نداشته است.
مرور گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال ۱٣٨۴جمعیت فعال ایران ۲٣میلیون و ۲۹٣هزار و ۴۴۵تفر با نرخ بیکاری ۱۱.۵درصد اعلام شده بود.
در سال ۱٣٨۵جمعیت فعال برابر با ۲٣ میلیون و ۴٨۴ هزار و ۶٨ نفر با نرخ بیکاری ۱۱.٣درصد اعلام شد. به عبارتی تنها ۱۹۰ هزار و ۶۲٣ نفر به آمار جمعیت فعال سال ۱٣٨۵ اضافه شده بود. در سال ۱٣٨۶جمعیت فعال ایران مطابق آمار مرکز آمار ایران به ۲٣ میلیون و ۵۷٨ هزار و ۷۱۵ نفر رسید که نشان می‌داد تنها ۹۴ هزار و ۶۴۷ نفر به این آمار اضافه شده است.
سال ۱٣٨۷؛ جمعیت فعال کم می‌شود!
این روند در سال بعد شاهد رویداد حیرت‌آوری بود و برای اولین بار جمعیت فعال ایران کاهش یافت. مطابق گزارش مرکز آمار، جمعیت فعال ایران در سال ۱٣٨۷ به ۲۲ میلیون و ٨۹۲ هزار و ۴٨۹ نفر تقلیل یافت که نشان می‌داد در یک سال منتهی به پایان سال ۱٣٨۷، ۶٨۶ هزار و ۲۲۶ نفر از جمعیت فعال ایران کم شده بود.
امری که اعتراض فراوان کارشناسان و فعالان افقتصادی را به همراه داشت و بسیاری آن را به نزدیک شدن به موسم انتخابات ریاست جمهوری مرتبط خواندند.
در سال ۱٣٨٨ این روند تا حدودی تصحیح شد. جمعیت فعال ایران با قریب به یک میلیون نفر افزایش به ۲٣ میلیون و ٨۴۰ هزار و ۶۷۶ نفر رسید و در بهار سال ۱٣٨۹ نیز روند تصحیح آمار مربوط به جمعیت فعال ادامه یافت و این رقم به ۲۴ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۲۰۱ نفر رسید.
کم‌شماری هم به داد نرخ بیکاری نرسید
بررسی نرخ جمعیت فعال از پایان سال ۱٣٨۴ تا ابتدای تابستان سال جاری نشان می‌دهد که جمعیت فعال ایران در این سال‌ها معادل ۹۱۰هزار و ۷۵۶ نفر افزایش داشته است. این در حالی است که مطابق با پیش‌بینی‌های برنامه چهارم توسعه این رقم با افزایش ۷۰۰ هزار نفری در هر سال، باید ۲ میلیون و ٨۰۰ هزار نفر بیشتر می‌شد.
البته گزارش‌های مرکز آمار این موضوع را تایید می‌کند. نسبت جمعیت فعال ایران به کل جمعیت بالای ۱۰ سال از رقم ۴۱ درصدی در سال ۱٣٨۴ به رقم ٣۹ درصدی در پایان بهار سال ۱٣٨۹ رسیده است. این در حالی است که نه فقط نرخ بیکاری در کشور کاهش نیافته است بلکه رقم بیکاری از ۱۱.٣ درصد در پایان سال ۱٣٨۴ به ۱۴.۶ درصد در ابتدای تابستان ۱٣٨۹ رسیده است.
نکته کلیدی دیگر در آمارهای مرکز آمار این است که مطابق جداول این مرکز، جمعیت بالاتر از ۱۰ سال ایران در سال‌های مورد اشاره حدود ۵ میلیون و ۲۴٨ هزار و ۷۷٣ نفر افزوده شده است که رشدی معادل ۹.۲٣ درصدی نسبت به سال ماخذ ۱٣٨۴ نشان می‌دهد با این حال، جمعیت فعال ایران نسبت به سال ۱٣٨۴ تنها حدود ٣.۹ درصد رشد داشته است.
در سال‌های مورد اشاره به ترتیب نسبت جمعیت فعال به کل جمعیت و نرخ بیکاری در سال ۱٣٨۴ برابر ۴۱ و ۱۱.۵ درصد، در سال ۱٣٨۵ معادل ۴۰.۴ و ۱۱.٣ درصد، در سال ۱٣٨۶ برابر ٣۹.٨ و ۱۰.۵ درصد، در سال ۱٣٨۷ معادل ٣٨ و ۱۰.۴ درصد، در سال ۱٣٨٨ برابر ٣٨.۹ و ۱۱.۹ درصد و در پایان بهار سال ۱٣٨۹ معادل ٣۹ و ۱۴.۶ درصد گزارش شده است.
بیکاری بالای ۱٨ درصد است
اگر نسبت ۴۱ درصدی جمعیت فعال به کل جمعیت بالای ۱۰ سال در پایان سال ۱٣٨۴ را به عنوان شاخصی برای حرکت و مبدا بپذیریم، نرخ بیکاری در سال ٨۵ برابر ۱۲.۵۵درصد، در سال ٨۶ معادل ۱٣.۱۶درصد، در سال ٨۷ حدود ۱۷ درصد، در سال ٨٨ تقریبا ۱۶.۴۲ درصد و در پایان بهار ٨۹ با جمعیتی حدود ۴ میلیون و ۷۶۷ هزار بیکار به ۱٨.۷٣ درصد خواهد رسید. البته این آمار چندان غیرمترقبه نیست چرا که در شرایطی که بیش از ۵ میلیون نفر به جمعیت بالاتر از ۱۰ سال ایران در سال‌های مورد اشاره افزوده شده است، فقط ۵۹ هزار و ۹٨۲ شغل به مشاغل موجود در پایان سال ۱٣٨۴ افزوده شده است. ضمن این‌که باید اشاره کرد که از سال ۱٣٨۴ شاخص بیکاری در کشور دستخوش تحول بنیادینی شد و شاغل از کسی که ۲ روز در هفته کار دارد، به کسی که در هفته ۱ ساعت کار کند تقلیل یافت، ولی با این حال نه تنها گرهی از مشکلات بیکاری باز نشد بلکه این روند بدتر و بدتر شد.
با این وجود آنچه به این نرخ بیکاری ابعاد نگران‌کننده‌تری می‌بخشد مربوط به نرخ بیکاری جوانان است. بر اساس گزارش‌های بانک جهانی، در سال‌های اخیر حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران زیر ۳۵ سال سن دارند. مرکز آمار ایران میزان بیکاری جوانان را ۲۹.۶ درصد اعلام کرده که بیش از دو برابر نرخ متوسط بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار است. 

جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.