نگاهی به زندگی مهندس احمد زیرک زاده

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

zirakzadehحمیدرضا مسیبیان

احمد زیرک زاده در سال  ۱۲۸۶ در تهران به دنیا آمد.پس از تحصیلات متوسطه رشته مهندسی دریائی را برگزید و به فرانسه اعزام شد و در سال  ۱۳۱۳ به اخذ دانشنامه مهندسی از پلی تکنیک پاریس نائل آمد.او پس از بازگشت به ایران در مشاغلی چون معاونت مهندسی نیروی دریائی و سپس وزارت راه به کار مشغول شد و ضمنا به تحصیل در دانشکده فنی دانشگاه تهران هم می‌پرداخت.

بعد از شهریور ۱۳۲۰ در اعتصاب مهندسین و اساتید دانشگاه نقشی فعال داشت و از همانجا به مرور با کمک کسانی چون مهندس حسیبی و فریور حزب ایران را پایه گذاری کرد.البته در سال  ۱۳۲۵ در اثر اتحاد حزب ایران با حزب توده ، ضربه بدی به حیثیت این حزب وارد آمد که در نهایت در آذر  ۱۳۲۵ این ائتلاف پایان یافت و از آن پس تا سال  ۱۳۲۸ این حزب فعالیت چشمگیری نداشت.

با به میدان آمدن مصدق و تحصن او در مجلس و سپس تشکیل جبهه ملی ، حزب ایران به جبهه ملی پیوست و مهندس زیرک زاده اولین دبیر جبهه ملی شد ولی پس از ۲ ماه چون آن کار را برای خود کوچک می‌پنداشت جای خود را به مکی داد و با تشکیل دولت مصدق زیرک زاده به سمت معاونت وزارت اقتصادی رسید و در زمستان ۱۳۳۰ نماینده تهران شد.

پس از ۲۸ مرداد زیرک زاده مدتی مخفی شد و حتی مطلع شد که برادرش « دکتر غلامحسین زیرک زاده»استاد فرهیخته دانشگاه و مترجم کتابهای « قرارداد اجتماعی »و «امیل» اثر ژان ژاک روسو طاقت مشاهده از میان رفتن دستاوردهای نهضت ملی را نداشته و خودکشی کرده است.

پس از کودتا با توجه به اینکه اکثر اعضای کابینه و کارمندان عالیرتبه دولت از اعضای حزب ایران بودند زیرک زاده به خوبی می‌دانست که مورد غضب شاه است و حدود دو و نیم سال مخفی شد و پس از آن هم حدود ۶ ماه بازداشت شد.

زیرک زاده پس از آزادی از زندان  برای امرار معاش به کار خصوصی روی آورد و از فعالیت سیاسی کناره گیری کرد ولی در ۳۰ تیر ۱۳۴۰ همراه برخی رهبران جبهه ملی دوم بازداشت شد و در بهمن ۱۳۴۱ مجددا بازداشت شدو پس از آزادی به خارج رفت .مهندس زیرک زاده در سوم شهریور ۱۳۷۲ در سن ۸۶ سالگی در تهران درگذشت.

منابع : سرنوشت یاران دکتر مصدق / تالیف عبدالرضا هوشنگ مهدوی /نشر علم

شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران/ دکتر باقر عادلی / نشر گفتار

 و…

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.