به مناسبت بزرگداشت نهضت مشروطیت بیانیه جبهه ملی ایران _ آلمان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

هموطنان ارجمند! 
بیش از صد و چهارسال از صدور فرمان مشروطیت (۱۲۸۵ هجری شمسی ) در کشور ما ایران میگذرد.این نهضت دستاورد بیش از دو دهه تلاش و کوشش های  فراوان و مستمر آزادیخواهان مترقی ایران بود که جهت اعتلای کشور ، استقرار آزادی و حکومت قانون مجاهدت و جانفشانی کردند.

بزرگترین دستاورد این جنبش علاوه بر تدوین پیش نویس اولین قانون اساسی کشور و تاسیس مجلس شورای ملی ، یک رستاخیز بزرگ سیاسی و اجتماعی  بود. فرهیختگان جامعه ایران در آن ایام به روشنی در یافته بودند که برای نجات جامعه در غفلت نگهداشته شده وفقرزده ای که کمرش زیر فشارهای قدرتمندان وابسته به دربار فاسد و حمایت شده از سوی بیگانگان خم شده و عملکرد بخش بزرگی از روحانیان، جامعه را بیش از پیش به قهقرا می برد چاره ای جز آن نیست که مردم را به حقوق حقه خویش آگاه سازند و آنان را برای مشارکت در تعین سرنوشت خویش ، عقب راندن حاکمیت استبدادی و غیر پاسخگو آماده سازند. در این راستا هدف های خود را متوجه استقلال ایران و حفظ تمامیت ارضی ، استقرار حاکمیت قانون ، تشکیل پارلمان برگزیده مردم،پاسخگو کردن همه ارگانها و مقام های حکومتی ، حقوق شهروندی برای همه باشندگان ایران زمین از هر آئین و مذهب و قومی که هستند ، حق آزادی بیان و اندیشه و بالاخره استقرار حاکمیت مردم ساختند.
 

 

 

افسوس که در پی استقرار حکومت مشروطه در ایران هیچ یک از برقدرت نشستگان از محمد علی شاه گرفته تا پادشاهان پهلوی ، به هیچ وجه تمایل به تمکین ازاهداف و دستاوردهای سیاسی نهضت مشروطه و قانون اساسی برآمده از آن نشان ندادند و عملا برخلاف اهداف مشروطیت قدم برداشتند.
امروز نیز حکومت اسلامی که برآمدنش نتیجه تعطیل قانون اساسی مشروطیت و نمایشی- فرمایشی کردن مجلس شورای ملی بود، با جنبش عمیق و نیرومندی متشکل از جوانان ، زنان ، دانشجویان ، معلمان ،  روشنفکران و… روبروست. این جنبش نوین که از خرداد ماه سال گذشته و در پی تقلب آشکار در انتخابات ریاست جمهوری به اوج خود رسید که درپی آن با اعمال خشونت آمیز و وحشی گری تا مرحله جنایت توسط حکومت اسلامی روبرو شد . با الهام از مبارزات تاریخی مردم ایران بویژه نهضت مشروطه و نهضت ملی شدن نفت ، در راه استقرار آزادی و دفاع از حقوق بشر و حاکمیت ملی قدم برمیدارد. این جنبش فراگیر که امروز جامه سبز به تن دارد تا دستیابی به آرزوهای تاریخی و حقوقی برحق مردم ایران یعنی آزادی ، استقرار حاکمیت ملی و حفظ  تمامیت ارضی از پای نخواهد نشست.
 پاینده ایران
جبهه ملی ایران- آلمان

امرداد ۱۳۸۹

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.