اخباروگزارشات کارگری17و18خرداد ماه1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری17و18خرداد ماه1394

– فراخوان بازنشستگان فرهنگی برای تجمع19خرداد مقابل ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮﺩﺟﻪ

– رادیو ندا : اعتراض به حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در اجلاس سازمان جهانی کار

– اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران : “هیئت جمهوری اسلامی در اجلاس بین‌المللی کار، نمایندۀ واقعی کارگران نیست”

– گزارش تصویری از آکسیون اعتراضی8ژوئن جلوی درب ورودی سالن اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار

– سریال اخراج کارگران معترض ادامه دارد!

*اخراج 20کارگرزن معترض کارخانه ایران برک درفروردین ماه!

*9کارگرمعترض کارخانه تبریزکف اخراج شدند!

– بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران

در خصوص تعرض همه جانبه برای جلو گیری از اعتراضات کارگران

– تجمع کارگران نیروگاه تبریزدر اعتراض به تلاش دولت برای خصوصی‌سازی

– بیست و یکمین روز از اعتصاب کارخانه ایران برک ،توطئه های کارفرما برای شکست اعتصاب وسکوت مسئولان!

– اعتصاب یک ساعته کارگران کارخانه نوپوش رشت دراعتراض به عدم پرداخت 9ماه حقوق واخراج ۷۰ کارگر در سال جاری

– اعتصاب کارگران در فاز ۱۲ پارس جنوبی

– اعتصاب 5روزه کارگران مجتمع چهار گانه سبز مهاباد موقتاً خاتمه یافت

– تجمع کارکنان موسسه منحل‌شده میزان مقابل استانداری خراسان رضوی دراعتراضی به بیکارشدن

– عدم پرداخت2ماه حقوق کارگران کارخانه کیوان واخراج 18کارگر

-۱۰۰ کارگر کارخانه گسترش مانا ساز در سال جاری حقوق نگرفته‌اند

– روایت دو ماه بلاتکلیفی کارگران کارخانه فارسیت دورود

– بیکاری کارگران 300کارخانه تولید کود درپی واردات 500 میلیون دلار کود شیمیایی از خارج توسط وزارت جهاد کشاورزی

– اعتصاب تاکسی رانان در سنندج

– بازترکردن دست کارفرمایان برای اخراج کارگران درواگذاری  واحدهای تولیدی به بخش خصوصی!

-8.5 میلیون کارگر غیررسمی بدون هیچ حق وحقوق !

– قفل‌های کتابی و حبس کارگران در انبار/ گازگرفتگی 11 کارگر؛ حال دو نفر وخیم است

– کارگران سد سیاه بیشه فرشته نجات حادثه دیدگان عراقی

– مبارزات کارگران کشاورزی در مکزیک

فراخوان بازنشستگان فرهنگی برای تجمع19خرداد مقابل ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮﺩﺟﻪ

دریافتی: ﺗﺠﻤﻊ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﮕﺎﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺩﺭﺭﻭﺯ ﺳﻪ ﺷﻨﺒﻪ 19 / 3/ 94.

 ﻣﻮﻀﻮﻉ : ﺩﺭﺧﻮاﺳﺖ اﻗﺪاﻡ ﻗﺎﻃﻌﺎﻧﻪ ی ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮﺩﺟﻪ ﺑﺮاﻱ اﻧﺠﺎﻡ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﻜﺮﺭ ﺧﻮﺩ ﭘﺲ اﺯ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺑﺮاﻱ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﻌﻴﺸﺘﻲ ( ﺣﻘﻮﻕ) و ﺑﻴﻤﻪ ی ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺎﻥ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﻪ , ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺑﮕﻴﺮ ﻭ مستمرﻱ ﺑﮕﻴﺮ.

زمان:سه شنبه19خرداد، ﺳﺎﻋﺖ 10

ﻣﻜﺎﻥ : ﺑﻬﺎﺭﺳﺘﺎﻥ – ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮﺩﺟﻪ

رادیو ندا : اعتراض به حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در اجلاس سازمان جهانی کار

گزارش رادیو ندا از آکسیون اعتراضی در مقابل مقر سازمان جهانی کار ( ILO ) در ژنو به حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در اجلاس ؛ در گفتگو با علیرضا نوائی از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران.

گوش کنید:http://www.radioneda.de/2015/06/08/Zhenev150608.mp3

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران : “هیئت جمهوری اسلامی در اجلاس بین‌المللی کار، نمایندۀ واقعی کارگران نیست”

حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سازمان بین‌المللی کار در ژنو، مورد اعتراض تشکل‌های کارگری مخالف قرار گرفت. این تشکل‌ها می‌گویند که هیئت اعزامی از تهران، نمایندۀ واقعی کارگران ایران نیست.

 صد و چهارمین اجلاس سالانۀ سازمان بین‌المللی کار از 11تا26خرداد برگزار می‌شود. ایران از آغاز تشکیل این سازمان در آن عضویت دارد.

«اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران» نماینده‌های خود را به ژنو فرستاد تا برای مسئولان سازمان بین‌المللی کار، وضعیت “حقیقی” کارگران ایرانی را توضیح دهند.

 علیرضا نوایی عضو این تشکل، در بازگشت از ژنو به رادیو بین‌المللی فرانسه گفت که نمایندگان «اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران» در دیدار با خانم کارن کورتیس، مسئول امور سندیکایی سازمان بین‌المللی کار، توضیح داده‌اند که هیئت ایرانی «توسط دولت انتخاب شده است» و مشروعیت ندارند.

 به نوشتۀ خبرگزاری‌های رسمی ایرانی، علی ربیعی، وزیر کار جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در صد و چهارمین اجلاس سالانۀ سازمان بین‌المللی کار به ژنو رفته است. این خبرگزاری‌ها می‌افزایند که وزیر کار همراه با «نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی» در اجلاس شرکت می‌کند.

 اما به موازات این هیئت، نمایندگان «اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران» به خانم کارن کورتیس در مورد تبعیض‌ها، عدم پرداخت حقوق کارگران و همچنین کارگران زندانی در ایران گزارش داده‌اند. وضعیت کارگرانی که برای مطالبۀ حقوق خود دست به اعتصاب زده و سپس بازداشت یا اخراج شده‌اند نیز به اطلاع مسئول امور سندیکایی سازمان بین‌المللی کار رسیده است.

 «اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران» در سال ۲٠٠٠ تشکیل شد. سایت رسمی این تشکل کارگری، اهداف خود را «پشتیبانی از مبارزات کارگری برای بهبود شرایط کار و زندگی در ایران، دفاع از مطالبات جنبش کارگری ، از جمله حق برخورداری از تشکل‌های آزاد  و  مستقل  کارگری و حق اعتصاب» ذکر می‌کند.

 ایران از زمان ایجاد سازمان بین‌المللی کار در سال ١٩١٩ عضو آن است. این سازمان به دنبال جنگ جهانی اول به وجود آمد و سپس در پی جنگ دوم و شکل‌گیری سازمان ملل متحد، به عنوان نخستین آژانس تخصصی در سال ١٩۴۶ به سازمان ملل متحد محلق شد.

گوش کنید:

http://fa.rfi.fr/%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DB%80-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-20150608/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

منبع:رادیوبین المللی فرانسه-8ژوئن

گزارش تصویری از آکسیون اعتراضی 8ژوئن جلوی درب ورودی سالن اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار

تصاویرامروزچند تن ازنمایندگان قلابی کارگران از روبرورو وپشت سر هنگام ورود به سالن کنفرانس

سریال اخراج کارگران معترض ادامه دارد!

*اخراج 20کارگرزن معترض کارخانه ایران برک درفروردین ماه!

این منابع کارگری همچنین می‌گویند یکی دیگر از دلایل اعتراض کارگران نداشتن امنیت شغلی است. آنان به طور مشخص به اخراج 20 نفر از کارگران که عمدتا زن بودند اشاره می‌کنند که همگی در فروردین‌ماه سال جاری به دلیل پی‌گیری مطالبات و با اتهام تحریک سایر کارگران به اغتشاش با وجود 5 تا 6 سال سابقه کار اخراج شدند.

کارگران معترض کارخانه ایران برک رشت 17 خرداد ماه در بیستمین روز از شروع اعتصابات کارگری در این واحد تولیدی همچنان با توقف تولید در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.

به گزارش17خردادایلنا،کارگران حاضر در تجمع امروز گفته‌اند طی بیست روز گذشته کارگران خطوط تولید در اعتراض به تعویق 9 ماه حقوق و نداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده‌اند. به گفته آنان طی 20 روزی که کارگران کار  در کارخانه را  به دلیل بی توجه ای کارفرما به پرداخت مطالبات‌شان متوقف کرده‌اند هیچ یک از مسئولان استانی و شهرستانی پیگیر مطالبات کارگران ایران برک نبوده‌اند.

کارگران با بیان این که مطالبات‌شان تنها محدود به 9 ماهه اخیر نمی‌شود، افزودند: علاوه بر معوقات حقوقی، حق سنوات خدمت 5 تا 10 سال (بسته به کارگر) به همراه عیدی سالهای 92 و 93 کارگران به طور کامل پرداخت نشده است.

دلایلی فراتر از تعویق 9 ماه حقوق

این منابع کارگری همچنین می‌گویند یکی دیگر از دلایل اعتراض کارگران نداشتن امنیت شغلی است. آنان به طور مشخص به اخراج 20 نفر از کارگران که عمدتا زن بودند اشاره می‌کنند که همگی در فروردین‌ماه سال جاری به دلیل پی‌گیری مطالبات و با اتهام تحریک سایر کارگران به اغتشاش با وجود 5 تا 6 سال سابقه کار اخراج شدند.

کارگران با بیان اینکه بی‌توجه ای کارفرما به مطالبات ‌شان باعث کاهش انگیزه کار شده است، در ادامه پیرامون سایر مشکلات‌شان گفتند: حدود 7 سال است کارفرما بر خلاف قانون کار از دادن یک وعده غذای گرم به کارگران خوداری می کند. همچنین یکی از دو سرویس ایاب و ذهاب کارگران حذف شده است.

به گفته کارگران، در این کارخانه با وجود گرد و خاک فراوان از سوی کارفرما به کارگران ماسک تحویل داده نمی‌شود و آنان خود هر  چند روز یکبار این ماسک‌ها را خریداری می‌کنند.

کارگران ایران برک در بخش دیگری از این گفتگو اضافه کردند؛ قرار بود سال گذشته برای پرداخت بخشی از مطالبات معوقه کارگران یکی از فروشگاهای زنجیره‌ای  کارخانه که در منطقه گلسار رشت  مستقر است به فروش برسد اما کارفرما با  سود حاصل از فروش این فروشگاه بزرگ، بخش دیگری از بدهی‌های کارخانه را پرداخت کرد.

آنان در خاتمه تاکید کردند: اگر شرکا و ذی‎نفعان  کارخانه ایران برک به مشکلات  کارگران همچنان بی توجه ای نشان دهند، ناچاریم اجتماعات صنفی خود را به خارج از کارخانه انتقال دهیم.

*9کارگرمعترض کارخانه تبریزکف اخراج شدند!

نماینده کارگران تبریز کف از اخراج ۹ کارگر این واحد تولیدی به دلیل اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه همکاران‌شان خبر داد.

به گزارش18خردادایلنا،نماینده کارگران تبریز کف گفت «قرارداد کار این ۹ کارگر اخراجی یک ماهه بوده است و همگی آنها در تاریخ ۲۸ اردیبهشت، بعد از به پایان رسیدن مدت زمان قرارداد کارشان اخراج شده‌اند».

این اخراج‌ها در حالی انجام گرفته است که در ابتدای امسال نیز ۲۲ کارگر تبریز کف اخراج شده بودند، اگرچه در پی تجمع سایر کارگران در محوطه کارخانه، این ۲۲ نفر به کار بازگشتند. 

مدیرعامل تبریز کف همان زمان گفته بود «حرکات کارگران در سه سال گذشته هزینه‌های هنگفتی برای کارخانه داشته است و ادامه کار اینگونه نمی‌شود و باید کارخانه را ساماندهی کنیم که این به نفع کارگران خوب است. همیشه یک عده کارگر بیخود مانع کار کارگران خوب هستند».

کارگران تبریز کف سال گذشته نیز در اعتراض به تعویق در پرداخت مطالبات‌شان بار‌ها مقابل فرمانداری یا در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند. بعضی از این کارگران علاوه بر ۷ ماه حقوق معوقه سال پیش، مبلغی بین ۱۰ تا ۱۶ میلیون تومان از سال‌های دورتر طلبکارند.

کارگران تبریز کف در عین حال عیدی سال گذشته و حقوق ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه امسال را نیز دریافت نکرده‌اند، اگرچه کارفرما در روزهای پایانی سال گذشته مبلغی حدود یک و نیم میلیون تومان به کارگران پرداخت کرده بود و در هفته‌های گذشته نیز ۳ میلیون تومان دیگر به آنها پرداخت کرده است.

گفتنی است حدود ۲۰۰ کارگر در کارخانه تبریز کف کار می‌کنند که از این تعداد ۱۲۰ کارگر رسمی هستند. این واحد تولید سرامیک کف در شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران

در خصوص تعرض همه جانبه برای جلو گیری از اعتراضات کارگران

بنا برگزارش منتشره ایلنا در تاریخ ۱۶/۳/۹۴ در باره ی قرارداد های جدید برای مقابله با اعتصابات کارگری در مناطق آزاد، به گفته کارگران پیمانی شاغل در فازهای ۱۵و۱۶ منطقه ویژه عسلویه در متن جدید قراردادهای کار آنها آمده است که درصورت اعتصاب، پیمانکار می تواند با آنها بدون پرداخت مزد تسویه حساب نماید.

این تعرض ودست اندازی آشکارکارفرمایان  به حق طبیعی کارگران ، در پی اعتراض ماههای اخیرصدها کارگر پیمانکاراین منطقه به عدم پرداخت دستمزدهایشان که از۲ تا ۵ ماه به تعویق افتاده بود، صورت گرفت.  طبق این نوع قراردادهای جدید کارفرمایان نه تنها کارگران را برای خاموش کردن ازطریق محروم نمودن ازحق مسلم اعتراض واعتصاب تحت فشار قرارمیدهند بلکه با تسویه حساب بدون پرداخت مزد آشکارا قصد دزدیدن دستمزد کارگران رادارند.

برکسی پوشیده نیست که با گذشت هرروزازعمردولت یازدهم،شواهد موجود حکایت ازعزم بی سابقه این دولت برای سرکوب سیستماتیک اعتراضات کارگری با هدف سرریزکردن کل باربحران اقتصادی کشوربردوش طبقه کارگر دارد.

در طی سه دهه گذشته با ممنوعیت امراعتصاب برای کارگران سعی دولت و کارفرمایان براین بوده تا روز به روزشرایط بغایت برده وارتری را برطبقه کارگر ایران تحمیل نمایند. اما طبقه کارگر ایران همواره در مقابل تعرض دولت و کارفرمایان به شرایط کار و زیست خود در هرکجا که امکان داشته دست به اعتراض زده و هیچگاه تسلیم این همه بیحقوقی نشده است که امار رسمی سالانه هزاران اعتراض در مراکز مختلف کارگری شاهدی براین واقعیت است.

کار سرکوب اعتراضات کارگری و تحمیل حداقل مزد به جائی رسیده است که دایره بازداشت و احضار کارگران معترض، دیگر محدود به اعضا تشکلها و نهادهای مستقل کارگری  نیست و هر کارگری، حتی اعضای تشکلهای دست ساز دولتی که بدلیل عدم پرداخت مزد، خواست افزایش مزد و یا مسائلی از قبیل اخراج صدایش در میاید بطور هماهنگی هم از سوی کارفرما و هم از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی بشدت مورد تعرض قرار میگیرد.  وجود چنین وضعیتی مطلقا امری اتفاقی در نتیجه تصمیم خودسرانه یک کارفرما و یا بخشی از نیروهای انتظامی و امنیتی نمیتواند باشد و نیست.

سیاست سرکوب توده های معترض کارگران دراقصی نقاط کشور چه ازسوی کارفرمایان و چه از سوی نیروهای امنیتی بعنوان یک سیاست کاملا مدون در دولت یازدهم زمانی بیشتر قابل درک است که شرایط پیش روی وضعیت اقتصادی  (که حل آن به گرده طبق کارگر نهاده شده ) مورد توجه قرار گیرد.

از بدو سر کارآمدن دولت روحانی ما همواره بر این امر تاکید نموده ایم که بر خلاف ادعاهای دولت در خصوص بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی، روز به روزشرایط بدتر وبرده وارتری را به کارگران تحمیل نموده اند و ازسوی دیگر

جهت مرعوب و خاموش نمودن کارگران از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.برخوردهای بشدت امنیتی و قضایی با کارگران معترض، بازداشت نمایندگان کارگران اعتصابی معدن چادرملو وصدورحکم غیرانسانی شلاق علیه ایشان ونیزکارگران معترض پتروشیمی رازی درماهشهر،دستگیری و صدور احکام بیرحمانه برای فعالین جنبش کارگری و اخیرا دستگیری شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده به اتهام نمایندگی و حمایت کارگران کارخانه لوله و نورد صفا که اعتصابی قدرتمند را به پیش بردند، همه نمونه هایی هستند که نشان میدهد دولت و کارفرمایان سیاست خاموش نمودن کارگرانرا برای تحمیل شرایط برده وار بر طبقه کارگر ایران بیشتر از پیش در سردارند.

نمونه اخیر قراردادهای جدید در مناطق آزادعسلویه نشان دهنده عزم دولت وکارفرمایان در قانونی کردن سرکوب و تحمیل شرایط بیشتر ریاضتی بر کارگران است.

منطقه ویژه اقتصادی چه در ماهشهر وچه درعسلویه برای کارگران از چه نظر ویژه است؟ منطقه ای بشدت محروم و دورازمرکزوامکانات شهرهای بزرگ ، با بدترین نوع آب وهوای گرم وآزار دهنده ونفسگیر، آلوده ترین مناطق ایران از نظرآلاینده های زیست محیطی. مهاجرپذیرترین نیروی کار با حداقل استانداردهای معیشتی برای نیروی کار. اغلب هفته ها و ماهها دور از خانواده واسکان یافتن دربدترین شرایط . این است بخشی از مختصات وشرایط منطقه ویژه اقتصادی.

اگر به این ویژه گی ها عدم پرداخت حقوق های معوقه و اخیرا” قرارداد جدید یعنی اخراج بی چون وچرا وبدون مزد کارگر معترض واعتصابی توسط کارفرما را اضافه کنیم، آیا این شرایط ، رجعت برده داری در قرن 21 نیست؟

اما چیزی که در این میان مسلم است، این است که چنین رویکردی از سوی دولت یازدهم در تلاش برای تحمیل فقر و فلاکت بیشتر بر کارگران و سرکوب اعتراضات صنفی آنها بر خلاف خواب خوشی که اتخاذ کنندگان چنین سیاستهایی دیده اند تلاطمات اجتماعی شدیدی را در گستره ای بزرگ پیش خواهد آورد و بی تردید هیچ ابزار سرکوب و یا زبان تهدیدی نخواهد توانست طوفان اعتراضات کارگری را منکوب و دوره ای دیگر از فقر و فلاکت را بر زندگی میلیونها خانواده کارگری تحمیل کند.

اتحادیه  آزاد کارگران ایران با تاکید بر حق مسلم کارگران برای برپائی اعتصاب و تجمع در هر نقطه و مکانی و در هر ابعادی، نسبت به اعمال هرگونه سیاست سرکوبگرانه ای در برخورد  به اعتراضات کارگری و تشدید ستم بر طبقه کارگر ایران هشدار میدهد و و بدینوسیله کارگران و تشکلها و نهادهای مرتبط با جنبش کارگری را به عکس العمل در برابر رویکرد دولت نسبت به سرکوب اعتراضات کارگری فرا میخواند

ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام انزجار از این عمل کارفرمایان اعلام مینماییم که طبقه کارگر ایران هرگز تن به   چنین ذلتی نخواهد داد ورویای به خاموشی کشاندن کارگران ایران را نقش بر آب خواهند کرد.

بخصوص همکارانمان در منطقه ویژه عسلویه را فرامیخوانیم که درمقابل این نوع ازقراردادهاى ظالمانه بایستند و با آگاهگرى درمورد این نقشه جدیدکارفرمایان، بساط این نوع از قراردادها را برچینند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران 17 خرداد 94

تجمع کارگران نیروگاه تبریزدر اعتراض به تلاش دولت برای خصوصی‌سازی

بیش از ۲۰۰ کارگر نیروگاه تبریز صبح امروز (یکشنبه ۱۷ خرداد) در محوطه شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی تجمع کردند.

به گزارش 17خرداد ایلنا، این کارگران به از سرگیری تلاش‌‌ دولت برای خصوصی‌سازی نیروگاه تبریز و عقب‌افتادگی ۹ ماهه بخشی از مزایای خود معترض‌اند. معترضین معتقدند خصوصی‌سازی امنیت شغلی آنها را به خطر می‌اندازد.

ظاهرا کارفرما از ۹ ماه پیش بخش عمده‌ای از مزایای این کارگران از جمله اضافه‌کاری، پاداش روز کارگر، مبلغ تعمیرات، کارانه و … را قطع کرده است. یکی ازکارگران نیروگاه حرارتی تبریز پیش از این گفته بود «از زمانی که تصمیم گرفته‌اند نیروگاه را خصوصی کنند، مزایای کارگران را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند تا‌ این مجتمع صنعتی را سود ده نشان دهند».

منابع کارگری می‌گویند گفتگوی اخیر مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی با خبرگزاری رسمی دولت، کارگران نیروگاه تبریز را به شدت تحریک کرده است.

«مجید پاشایی»، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی در تاریخ ۱۲خرداد طی گفتگویی با خبرگزاری رسمی دولت تحت عنوان «دغدغه امنیت شغلی کارکنان نیروگاه تبریز رفع شده است»، از ادامه برنامه خصوصی‌سازی نیروگاه تبریز خبر داده بود.

کارگران می‌گویند این اظهارات در حالی بیان شده‌اند که نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس و استاندار در سفر رئیس‌جمهور به تبریز در تاریخ ۳۰ اردیبهشت، از او خواسته بودند واگذاری نیروگاه به بخش خصوصی لغو شود.

بنابر گفته‌های کارگران، رئیس جمهور و وزیر نیرو در پاسخ به این درخواست گفته‌ بودند نسبت به خصوصی‌سازی نیروگاه تبریز در هیات دولت تصمیم‌گیری می‌کنند.

گفتنی است نزدیک به ۴۳۰ کارگر در نیروگاه حرارتی تبریز کار می‌کنند. بهره‌برداری از این نیروگاه برعهده شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی قرار دارد.

نیروگاه تبریز که نقش دیسپاچینگ برق در منطقه شمال‌غرب کشور را بر عهده دارد، در کیلومتر ۱۶ جاده تبریز به سمت آذرشهر در مجاورت دهستان لاهیجان، بخش خسروشهر قرار واقع شده است.

بیست و یکمین روز از اعتصاب کارخانه ایران برک ،توطئه های کارفرما برای شکست اعتصاب وسکوت مسئولان!

کارفرما در نخستین روز اعتصاب با شناسایی 10 نفر از کارگران معترض قصد داشت با آنان به جرم ایجاد اغتشاش و رهبری معترضان، تسویه حساب کند اما با حمایت سایر کارگران این اتفاق نیافتاد.

اعتصاب حدود 120 کارگر کارخانه ایران برک رشت از صبح امروز (دوشنبه 18 خرداد) به بیست و یکمین روز متوالی وارد شد. همزمان با اعتصاب کارگران در داخل سالن ها، تعدادی از کارگران برای کنترل ورود و خروج در مقابل درب ورودی کارخانه اجتماع کرده‌اند.

به گزارش18خرداد ایلنا، معترضین که در بخش‌های مختلف کارخانه کار می‌کنند خواستار دریافت 9 ماه حقوق معوقه و تامین امنیت شغلیشان پس از خاتمه اعتصاب هستند.

کارگران می‌گویند عامل تشدید اعتراضات بی‌توجه‌ای کارفرما به پرداخت مطالبات 9 ماهه کارگران بوده است. به گفته آنان مسئولان و سایر ذی نفعان کارخانه به جای چاره اندیشی منطقی برای خاتمه اعتصاب، سکوت اختیار کرده و با تهدید به اخراج سعی دارند بین کارگران نفاق ایجاد کنند.

بر اساس گفته کارگران ایران برک، کارفرما در نخستین روز اعتصاب با شناسایی 10 نفر از کارگران معترض قصد داشت با آنان به جرم ایجاد اغتشاش و رهبری معترضان، تسویه حساب کند اما با حمایت سایر کارگران این اتفاق نیافتاد.

کارگران معترض گفتند: یکی دیگر از راه کارهای کارفرما  برای خاتمه اعتصاب ایجاد تفرقه بین آنان بوده است. در توضیح این ادعا عنوان شده است که کارفرما طی روزهای  اعتراض  به 10 نفر از کارگران که متهم به رهبری کارگران برای ادامه اعتراضات بودند مبلغ 300 تا 400 هزار تومان  پرداخت کرده است. برای 30 نفر از کارگران که در حاشیه اعتراضات بوده و سکوت کرده بودند یک حقوق کامل پرداخت کرده و به مابقی کارگران که در اعتراضات حاضر و فعال بودند هیچ پولی پرداخت نکرده است.

کارگران ایران برک همچنین می‌گویند: کارفرما در ایام نوروز سال جاری کارخانه و کارگران را 21 روز تعطیل کرد و در این مدت سعی داشت با گرفتن تعهد از کارگران فقط 10 روز به کارگران حقوق بدهد و بیمه کارگران را از همان ده روز حقوق کسر کند که با مخالفت کارگران این موضوع نیز محقق نشد.

به گفته کارگران، اواخر سال گذشته  کارفرما با فروش دو میلیارد و 900 میلیون تومانی یکی از فروشگاهای زنجیره‌ای کارخانه که در منطقه گلسار رشت واقع است،  قرار بود بخشی از مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کند اما این مبلغ صرف سایر بدهی‌ها شد و حقوق عقب افتاده آنان پرداخت نشد.

اعتصاب یک ساعته کارگران کارخانه نوپوش رشت دراعتراض به عدم پرداخت 9ماه حقوق واخراج ۷۰ کارگر در سال جاری

کارگران کارخانه نو‌‌‌‌‌‌پوش از زیرمجموعه‌های کارخانه پشم بافی «ایران برک» رشت ۹ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند. در عین حال از فروردین ماه سال جاری از مجموع 150 کارگر این کارخانه 70 نفر بیکار شده اند.

به گزارش18خرداد ایلنا، با وجود اخراج حدود نیمی از کارگران در فروردین ماه سال جاری هنوز بی‌نظمی‌ در پرداخت حقوق در این واحد تولیدی پوشاک ادامه دارد به همین دلیل صبح روز گذشته (17 خرداد) کارگران به نشانه هشدار و اعتراض یک ساعت دست از کار کشیدند.

به گفته کارگران کارخانه نوپوش، مطالبات 80 کارگر باقی‌مانده این کارخانه به 7 ماه حقوق سال 93 و حقوق دو ماهه فروردین و اردیبهشت سال جاری مربوط می شود. کارگران این واحد تولیدی از تیر ماه سال گذشته در مجموع 600  هزارتومان به صورت علی الحساب در دو قسط 300 هزار تومانی دریافتی داشته‌اند.

به گفتهٔ کارگران از ابتدای امسال 70 نفر از کارگران  کارخانه نوپوش از کار اخراج شده‌اند. دلیل اخراج این کارگران با سوابق 5تا 6 سال «کاهش هزینه های کارخانه» عنوان شده است. در حال حاضر تعدادی از کارگران اخراجی از خدمات بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

همچنین  طبق اظهارات کارگران نوپوش، مشکلات مالی کارخانه ناشی از واردات بی‌رویه محصولات خارجی است که قدرت رقابت را از این کارخانه و محصولاتش سلب کرده است.

کارگران معتقدند خصوصی‌سازی در مجموعه ایران برک بیشترین ضربه را به تولید و کارگران این کارخانه وارد کرده به طوری که هم اکنون  حدود 21 روز است که کارگران کارخانه پارچه بافی  ایران برک که تامین کننده پارچه های البسه کارخانه نوپوش است دست به اعتصاب زده‌اند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون کارگران باقی مانده‌ای که در شرف بازنشستگی هستند با انفصال بیمه‌ای که در طول سال‌های اشتغال دراین کارخانه در سوابق‌شان مشاهده می‌شود، امکان بازنشستگی ندارند. کارگرانی که بازنشسته شده اند یا با پرداخت سهم 4 درصدی کارفرما امکان بازنشسته شدن پیدا کرده‌اند و یا برای رفع مشکلات فاصله های بیمه ای، خود هزینه می‌کنند.

اعتصاب کارگران در فاز ۱۲ پارس جنوبی

عدم پرداخت معوقات کارکنان شرکت های پیمانکاری منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی کارگران وکارکنان زحمت کش را با مشکل روبرو کرده این کارگران نیز راهی جز تجمع نیافته و اقدام به تجمع خواهند کرد.

به گزارش 18خرداد پارس خلیج، به نقل از یک منبع آگاه از صبح دیروز حدود 160نفراز کارگران بخش تعمیرات گروه روتاری و فیکس فازهای ۱۲ پارس جنوبی در اعتراض به وضعیت حقوق ماههای آخر سال و نپرداختن عیدی دست به اعتصاب زدند.

این دو گروه ازکارگران از زمان بهره برداری تا کنون به طور منظم حقوق خود را دریافت نکرده اند.

این اتفاق در فاز ۱۲ پارس جنوبی که در کنگان افتاده است که روزانه ۱۴ میلیون دلار درآمد دارد جای بسی تامل دارد که درآمد یک ساعت آن می تواند حقوق چندین ماه کارگران خود را بپردازد. بخشی از حقوق ها از بهمن ماه پارسال پرداخت نشده است و شرکت فریمکو هم یک ماه و نیم است از دادن حقوق کارگران خود طفره می رود.

این منبع آگاه افزود، تا به حال مسئولی پاسخگوی خواسته های این کارگران نبوده است.

عدم پرداخت معوقات کارکنان شرکت های پیمانکاری منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی کارگران وکارکنان زحمت کش را با مشکل روبرو کرده این کارگران نیز راهی جز تجمع نیافته و اقدام به تجمع خواهند کرد.مسئولان حوزه نفت و گاز با توجه به تعداد شرکت های پیمانکاری و تعداد کارگران و کارکنان مشغول در این شرکت ها باید ترتیبی اتخاذ کنند تا  حق و حقوق این کارگران به موقع ومنظم پرداخت شود.

اعتصاب 5روزه کارگران مجتمع چهار گانه سبز مهاباد موقتاً خاتمه یافت

کارگران مجتمع چهار گانه سبز مهاباد که در روزهای یازدهم، دوازدهم، شانزدهم و هفدهم خرداد ماه در محوطه این واحد صنعتی آغاز شده بود ظهر امروز با وعده‌ کارفرما و مسئولان دولتی موقتا خاتمه یافت.

به گزارش18خرداد ایلنا، تجمع پنج روزه کارگران مجتمع چهارگانه سبز مهاباد در حالی  امروز (18 خرداد) خاتمه یافت که همزمان با اعتراض صبح امروز، نمایندگان‌ کارگران به همراه نماینده فرمانداری و اداره کار مهاباد جلسه‌ای را برای رفع مشکلات کارگران برگزار کردند.

کارگران می گویند: در جلسه‌ امروز مصوب شد که مطالبات حدود 200 کارگر مجتمع چهار گانه سبز مهاباد حداکثر تا روز پنجشنبه (21 خرداد ماه) یکجا پرداخت شود. نمایندگان دولتی با پیشنهاد نمایندگان کارگری برای تضمین  ادعای کارفرما یک فقره چک به مبلغ یک میلیارد تومان اخذ کرده‌اند.

منابع خبری در تشریح اعتراض شب گذشته و امروز کارگران گفتند: شب گذشته کارگران  شیفت شب مجتمع هما مرغ که تعدادشان به 70 نفر می‌رسد همچون شب های گذشته کشتار را از ساعت 22 تا 2 بامداد  امروز (18 خرداد)  متوقف کردند.

کارفرما برای خاتمه اعتصاب شب گذشته کارگران هما مرغ، سرپرستان داخلی کارخانه را میانجی کرد و در نهایت با حضور مدیر یکی از بانک‌ها در محل کارخانه به هر یک از کارگران  مجتمع کشتارگاهی «هما مرغ » و 20 کارگر« مجتمع دامداری وصنعتی» (کشتارگاه گاو و گوسفند) که هر کدام بابت حقوق معوقه بین 5 تا 10 میلیون تومان طلب دارند ، مبلغ یک تا یک ونیم میلیون تومان پرداخت شد.

به گفته کارگران، طبق جلسه امروز تمامی ۲۰۰ کارگر شاغل در بخش‌های مختلف مجتمع  شامل «کشت و صنعت مهاباد»، «مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد»، «مجتمع هما مرغ مهاباد» و «سردخانه زمزم مهاباد»با اعتماد به وعده کارفرما به امید دریافت مطالباتشان تا پایان هفته به کار خود بازگشتند.

درهمین رابطه:

ادامه اعتصاب کارگران «سبز مهاباد» به تعویق ۱۱ ماه حقوق

حدود 60 نفر از کارگران مجتمع چهار گانه سبز مهاباد صبح روز17خرداد، برای چهارمین بار طی یک هفته اخیر در مقابل دفتر مرکزی تجمع کردند.

به گزارش17خرداد ایلنا، این کارگران که طی روزهای  دوشنبه و سه شنبه  (11 و 12 خرداد) هفته گذشته در اعتراض به تاخیر در پرداخت 11 ماه حقوق و همچنین عدم دریافت سنوات پایان سال در اقدامی اعتراضی، کار در بخش‌های مختلف مجتمع  همچون «کشتارگاه هما مرغ» و «کشت و صنعت» را متوقف کرده‌اند صبح امروز نیز با تجمع در محوطه این مجتمع صنعتی خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی‌شان شدند.

در اقدامی اعتراضی دیگر، کارگران  شیفت شب مجتمع هما مرغ که شمارشان به 60 نفر می رسد شب گذشته (16 خرداد) کشتار را از ساعت 22 تا 24 متوقف کردند.

کارگران  مجتمع کشت وصنعت مهاباد می‌گویند، روز گذشته نیز (16 خرداد ماه) در محوطه  مجتمع مقابل ساختمان مرکزی تجمع کرده بودیم اما همچون تجمعات گذشته پاسخ قانع کننده‌ای از کارفرما نگرفتیم.

به گفته کارگران معترض در پی تجمعات روزهای  دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته، کارفرما  وعده پرداخت همه مطالبات کارگران را تا روز شنبه 16 خرداد داده بود اما با گذشت یک روز از موعد این وعده کارفرما توجهی به خواسته کارگران معترض ندارد.

کارگران معترض می‌گویند، مشکلات شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد زمانی آغاز شد که این مجتمع بزرگ صنعت کشاورزی در سال ۸۶ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد.

کارگران می‌گویند بعد از واگذاری شرکت های چهار گانه سبز مهاباد به بخش خصوصی پرداخت سنوات حدود 60 نفر از کارگران  با سوابق ۲۰ تا ۳۰ سال کار طبق صورت جلسه ای  به بخش خصوصی واگذار شد اما سرمایه گذار جدید پرداخت سنوات این کارگران را نپذیرقته است.

گفتنی است در مجتمع  چهار گانه سبز مهاباد که شامل «کشت و صنعت مهاباد»، «مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد»، «مجتمع هما مرغ مهاباد» و «سردخانه زمزم مهاباد» می شود بیش از 200 کارگر کار می کنند  که از تیر ماه سال گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

تجمع کارکنان موسسه منحل‌شده میزان مقابل استانداری خراسان رضوی دراعتراضی به بیکارشدن

کارکنان موسسه منحل شده میزان مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند.

به گزارش 18خرداد خبرآنلاین،پیش از این خبری در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر تصمیم کارکنان میزان برای تجمع مقابل استانداری خراسان رضوی دست به دست می‌گشت.

که در نهایت این تجمع از ساعت 10صبح امروز با حضور آمار کثیری از پرسنل میزان و دراعتراض به انحلال این موسسه که سبب بیکار شدن حدود هزار و200 نفر می‌شود آغاز شد.

عدم پرداخت2ماه حقوق کارگران کارخانه کیوان واخراج 18کارگر

پرداخت حقوق کارگران کارخانه کیوان در همدان دو ماه حقوق نگرفته‌اند. گفته می شود این کارخانه از ابتدای سال جاری تاکنون 18 نفر از کارگران را اخراج کرده است.

به گزارش17خرداد ایلنا، کارگران کارخانه تولید کننده مواد غذایی کیوان حقوق ماههای فروردین و اردیبهشت 94 را دریافت نکرده اند. کارگران می گویند قرار بود در هفته گذشته دستمزد معوقه‌شان پرداخت شود اما تاکنون خبری از پرداخت معوقات حقوقی نیست. در همین حال 4 نفر از کارگران حق سنوات خدمت سال گذشته خود را دریافت نکرده‌اند.

در همین حال خبر می‌رسد تعدادی از کارگران این کارخانه به دلیل آنچه «رکود تولید» خوانده شده در ماههای اخیر بیکار شده‌اند. یکی از کارگرانٰ در این باره گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه  سال جاری تاکنون 18 نفر از نیروها، اخراج و به بیمه بیکاری معرفی شده اند.

به گفته یکی از کارگران با وعده ی مسولین شرکت قرار است این 18 نفر تا ابتدای تیر ماه و با انعقاد قراردادهای جدید به کار بازگردند.

 شرکت کیوان در بهمن ماه 88 در راستای سیاست های اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شد. در حال حاضر نیز این کارخانه نزدیک به 80 نفر کارگر دارد.

۱۰۰ کارگر کارخانه گسترش مانا ساز در سال جاری حقوق نگرفته‌اند

کارگران کارخانه «گسترش مانا ساز» در شهرستان آبیک قزوین حقوق دو ماه ابتدای سال را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش17خردادایلنا،کارگران کارخانه «گسترش مانا ساز» که در زمینه تولید قطعات سنگین بتنی و فلزی در شهرستان آبیک قزوین  فعالیت دارند، گفتند:در این کارخانه حدود 100 کارگر رسمی قدیمی و قرارداد موقت با سابقه کار می‌کنند که علاوه بر تعویق حقوق فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، حق بیمه آنان از بهمن ماه سال 93 تا کنون به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

یکی از کارگران گفت عامل  اصلی بروز  مشکلات کارخانه  که منجر به تعطیلی بخش تولید تیرهای بتنی برق شده، سیاست های غلط مدیریتی است.

همچنین گفته می‌شود اسفند ماه سال گذشته  9 نفر از کارگران این کارخانه بعداز ماه ها چالش با کارفرما بلاخره مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار گرفتند اما به دلیل مشکلاتی که در پرونده بیمه‌ای آنان وجود دارد هنوز مستمری بازنشستگی شان بر قرار نشده است.

روایت دو ماه بلاتکلیفی کارگران کارخانه فارسیت دورود

پس از گذشت سه ماه هنوز وضعیت کارگران بیکار شده کارخانه فارسیت دورود مشخص نیست. منابع کارگری در لرستان می گویند با تعطیلی موقت این کارخانه از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 200 کارگر که دارای سوابق بالای کاری هم هستند در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش18خردادایلنا،یکی از کارگران این کارخانه

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.