اخباروگزارشات کارگری15بهمن1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری15بهمن1393

– پنج سال شد

– کارگران ایرانخودرو بر افزایش مزد پایه اصرار دارند- از ساعت 17 عصر امروز نشست نماینده های کارگران و مدیریت ایرانخودرو برای رسیدگی به خواستهای کارگران این شرکت آغاز خواهد شد

– با اولتیماتوم قاطعانه بیش از هزار کارگر نورد لوله صفا، امروز یکماه از حقوق معوقه این کارگران به حساب شان واریز شد

– کارگران کارخانه کاشی ارچین میبدیزد2هفته است دراعتصاب بسرمی برند

– تجمعات اعتراضی هر روزه کارگران کارخانه قند ورامین

– بدنبال اعتراضات مکرر دستمزد کارگران نانوایی‌های لواش سنندج  پس از دو سال بروزشد

– با کارگران خدماتی شرکتی مانند برده برخورد می‌شود!

– تجمع اعتراضی کشاورزان شهرستان شوش مقابل فرمانداری برای 2روزمتوالی

– عیدی ۶۰۳ هزار و ۵۰۰ تومانی کارکنان و بازنشستگان دولت

– اعتراض به پیمان تجارت آزاد میان آمریکا و اروپا ادامه دارد

پنج سال شد

 یدالله خسروشاهی یکی از برجسته ترین مبارزان طبقه کارگر، رفیق، همکار و یار گرامی و عزیز ما در اتحاد بین المللی، امروز دیگر پنج سال است که در میان ما نیست. در تمام این مدت جایش در کنار ما خالی بوده است و حفره ای  بزرگ در فعالیت های ما که تنها او می توانست پرش کند، همواره رنجمان داده است.

با مرگ نابهنگام یدالله خسروشاهی در۴ فوریه ۲۰۱۰ طبقه کارگر و جنبش ضد سرمایه داری و سوسیالیستی ایران و جهان یکی از یاران صمیمی، صدیق و وفادار و یکی از رهبران خستگی ناپذیر خود را از دست داد.

یدالله خسروشاهی، چه در مبارزاتش در میان کارگران صنعت نفت در دوران سلطنت پهلوی و سپس تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، چه در دوره حبس های طولانی در این دو رژیم سرکوبگر سرمایه داری و چه در فعالیت های خود در خارج از کشور در دوران پناهندگی همواره بر آرمان خود بعنوان فرزند زحمتکش و رنجدیده طبقه کارگر وفادار ماند. یدالله خسروشاهی بر این باور بود که  طبقه کارگر در مبارزات خود نه فقط  دست یابی به یک زندگی بهتر بلکه در همان حال باید نابودی کلیت نظام سرمایه داری و برقراری سوسیالیسم و محو استثمار را هدف قرار دهد. او هیچگاه از تلاش در عرصه های متنوع این مبارزه طبقاتی دست برنداشت و تا پیش از سکته ناگهانی اش که منجر به درگذشت وی شد مشغول فعالیت و تاثیرگذاری بود.

یاد یدالله و تمام جان باختگان جنبش کارگری و سوسیالیستی را گرامی می داریم و از تجاربشان می آموزیم. در گرامیداشت یدالله خسروشاهی بسیاری از فعالین و نهادهای کارگری و سازمانها و احزاب چپ و کمونیستی با نوشتن مطالبی به نقش ارزنده او در مبارزات طبقه کارگر ایران در نیم قرن اخیر پرداخته اند. صفحه یدالله خسروشاهی در سایت اتحاد بین المللی که بزودی به روز خواهد شد شامل مطالب متعددی از او و در باره اوست که امیدواریم کمکی باشد به شناخت بیشتر از یدالله و فعالیت هایش و نقش برجسته ای که  یدالله خسرو شاهی در مبارزات طبقه  کارگر ایفاء کرد. 

یادش همواره گرامی باد

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

info@workers-iran.org/http://www.etehadbinalmelali.com

۴ فوریه ۲۰۱۵

کارگران ایرانخودرو بر افزایش مزد پایه اصرار دارند- از ساعت 17 عصر امروز نشست نماینده های کارگران و مدیریت ایرانخودرو برای رسیدگی به خواستهای کارگران این شرکت آغاز خواهد شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: با فرا رسیدن 15 بهمن ماه روز وعده مدیریت شرکت ایرانخودرو برای تحقق خواستهای کارگران این شرکت بزرگ صنعتی فضای ملتهبی بر این کارخانه حاکم است.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، جلسه ای که قرار بود صبح امروز میان نماینده های کارگران و مسئولین ایرانخودرو برگزار شود به دلیل نبود یکی از مدیران شرکت در محل به عصر امروز موکول شد. بنا بر این گزارش کارگران ایرانخودرو اعلام کرده اند چنانچه حاصل این جلسه تحقق خواستهای آنان مبنی بر افزایش مزد پایه نباشد  از فردا صبح اعتراض خود را مجددا از سر خواهند گرفت.

بنا بر این گزارش در ادامه پرداختهای گوناگون مدیریت شرکت ایرانخودرو به کارگران که نتیجه مستقیم اعتراضات این کارگران بوده است علاوه بر افزایش آکورد که در خبر پریروز اتحادیه آزاد کارگران ایران منعکس شد امروز نیز ابلاغیه ای  مبنی بر تعلق 550 الی 350 هزار تومان به عنوان پاداش کسب مقام اول صنایع خودرو سازی توسط ایرانخودور به کارگران این شرکت در قسمتهای مختلف کارخانه نصب شد اما علیرغم این پرداختهای حاشیه ای که تاکنون شامل افزایش آکورد(1)، شارژ بن کارت به مبلغ 150 هزار تومان (2) 550 هزار الی 350   تومان بابت کسب مقام اولی توسط ایرانخودرو، پاداش رسیدن سقف تولید به 600 هزار خودرو تا پایان سال، پاداش 800 هزار تومان دنا و افزایش 20 هزار تومانی ماهیانه طبقه بندی مشاغل میشود کارگران ایرانخودور از آنجا که این پرداختها موقتی و شامل مزد پایه نیست همچنان بر افزایش مزد پایه اصرار دارند و اعلام کرده اند که چنانچه جلسه عصر امروز نماینده های کارگران(3) با مدیریت شرکت حاصلی در زمینه افزایش مزد پایه و کتبی شدن توافق نداشته باشد از فردا بار دیگر اعتراض خود  را از سر خواهند گرفت. بنا بر خبری دیگری نیز که در میان کارگران زبان به زبان میشود گویا امنیت سپاه پاسداران به مدیریت شرکت ایرانخودرو مبنی بر خیابانی شدن اعتراضات کارگران این شرکت هشدار داده است.

در این میان بخشی از کارگران تولید ایرانخودرو که با حقوق و مقررات کارگران پشتیبانی در این قسمت مشغول بکار هستند طی طوماری اعتراضی به مدیریت شرکت خواهان احتساب موقعیت شغلی و حقوق شان به عنوان کارگران تولید شده اند. کارگران بخش تولید ایرانخودرو از حقوق بیشتری نسبت به کارگران دیگر بخشهای این شرکت برخوردارند  و مدیریت شرکت با هدف کسب سود بیشتر کارگرانی را با حقوق و مزایای قسمت پشتیبانی وادار به کار در بخش تولید کرده است بدون اینکه حقوق و مزایای کارگران بخش تولید را با آنان محاسبه کند.

خبرهای تکمیلی توافقات و یا عدم توافق نماینده های کارگران قسمتهای مختلف ایرانخودرو با مدیریت شرکت متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد.

1- تصویر افزایش آکورد کارگران ایرانخودرو

2-اتحادیه آزاد کارگران ایران در خبر پریروز خود مبلغ شارژ بن کارت را 200 هزار تومان قید کرد که بدینوسیله به مبلغ 150 هزار تومان تصحیح میشود

3-در شرکت ایرانخودور به کارگران اجازه انتخاب نماینده یا حتی تشکل دست ساز دولتی داده نمیشود. کسانیکه در خبرهای مربوط به اعتراضات کارگران ایرانخودرو از آنها به عنوان نماینده های کارگران نام برده میشود جزو آندسته از کارگران شریفی هستند که مدیریت به ناچار از آنها دعوت به نشست و مذاکره میکند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 بهمن ماه 1393

با اولتیماتوم قاطعانه بیش از هزار کارگر نورد لوله صفا، امروز یکماه از حقوق معوقه این کارگران به حساب شان واریز شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال خلف وعده کارفرمای نورد لوله صفا در پرداخت یکماه از حقوق معوقه کارگران این کارخانه در 11 بهمن ماه، این کارگران ظهر روز 12 بهمن در حالی که کارخانه با ظرفیت حضور همه آنان در حال کار بود دست از کار کشیدند و خواهان پرداخت مزد خود شدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بیش از هزار کارگر اعتصابی کارخانه نورد لوله صفا دیروز 14 بهمن ماه در سومین روز اعتصاب خود با تجمع در مقابل کارخانه و  آتش زدن لاستیک اعتراض خود را تشدید کردند. تشدید این اعتراض از سوی کارگران کارخانه نورد لوله صفا در حالی رخ داد که دهها راننده حمل محصولات و مواد این کارخانه نیز در پی عدم پرداخت مطالبات شان از سوی کارفرما در همانروز در محل کارخانه دست به اعتراض زدند.

بنا بر این گزارش در پی این وضعیت کارفرما در اقدامی انتقام جویانه از ظهر دیروز دست به تعطیلی کارخانه زد و اعلام نمود تا آخر سال کارخانه تعطیل است.  با پیش آمدن این وضعیت کارگران اعتصابی برای دستیابی به حقوق معوقه خود طی تماسی با فرمانداری شهرستان ساوه و دیگر مسئولان این شهر اعلام کردند: ما دیگر قدرت تهیه یک وعده غذا در روز را نیز نداریم و چنانچه کارفرما طبق توافق قبلی وادار به پرداخت  دستمزد معوقه مان نشود با همسر و فرزندانمان دست به تجمع در مقابل فرمانداری خواهیم زد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در پی این اولتیماتوم قاطعانه از سوی کارگران اعتصابی نورد لوله صفا و کشمشکهای صورت گرفته در این زمینه،  ساعت 17شامگاه امروز یکماه از دستمزد معوقه آنان به حساب شان واریز شد.

لازم به یاد آوری است در پی اعتصاب و اعتراضات دی ماه کارگران نورد لوله صفا، کارفرمای این کارخانه در توافقی با شورای تامین شهر ساوه و مسئولین فرمانداری  و اداره کار این شهر که به اطلاع کارگران نیز رسیده بود متعهد شده بود یکماه از دستمزد معوقه کارگران این کارخانه را 11 بهمن ماه و یکماه دیگر را اسفند ماه بعلاوه عیدی و پاداش آنان پرداخت کند و سه ماه دیگر از دستمزد معوقه آنان را شامل ماههای دی و بهمن و اسفند در سال آینده پرداخت کند. در این مذاکرات کارگران نورد لوله صفا ضمن پذیرش توافق انجام شده، حق اعتصاب و اعتراض را نیز در صورت خلف وعده کارفرما در حضور مسئولین شهر ساوه برای خود محفوظ داشته بودند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 بهمن ماه 1393 

کارگران کارخانه کاشی ارچین میبدیزد2هفته است دراعتصاب بسرمی برند

۴۰۰ کارگر کارخانه کاشی ارچین در میبد یزد، نزدیک به دو ماه حقوق و بیش از ۸ ماه بیمه و پاداش و عیدی طلبکارند. این کارگران طی دو هفته گذشته اعتصاب کرده بودند.

به گزارش15بهمن ایلنا،از اردیبهشت ماه سال جاری حق بیمه‌ای از سوی شرکت برای کارگران به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است و تنها از سوی شرکت، مبلغ کمی به تامین اجتماعی جهت تمدید دفترچه‌های بیمهٔ کارگران پرداخت شده که آن هم به صورت کامل هزینه‌های درمان را پوشش نمی‌دهد.

همچنین گفته می‌شود، برخی از کارگران قدیمی این شرکت هم که در ماههای گذشته بازنشسته شده‌اند به دلیل عدم واریز حق بیمه با مشکل مواجه شده‌اند و هنوز تکلیف بازنشستگی آنها مشخص نیست.

دلایل اعتصاب کارگران

گفته می‌شود کارخانهٔ کاشی ارچین میبد از دو هفتهٔ پیش تا کنون به دلیل اعتصاب کارگران در تعطیلی به سر می‌برد.

یکی از کارگران در این باره گفت: دلیل اصلی اعتراض و اعتصاب کارگران در حال حاضر این است که تکلیفشان مشخص شود. در یک سال گذشته به دلیل عدم تامین مواد اولیه توسط شرکت بعضی اوقات کارگاه در دوشیفت تعطیل می‌شد و این مسئله باعث بلاتکلیفی کارگران شده بود به نحوی که به دلیل اوضاع نابسامان شرکت تعدادی از کارگران طی ماههای گذشته کار در این کارخانه را‌‌ رها کرده‌اند و در جستجوی کار دیگری هستند.

این کارگر همچنین به عدم تمدید به موقع دفترچه‌های بیمهٔ کارگران اشاره کرد و گفت: در طی این مدت به دلیل بدهی که شرکت به سازمان تامین اجتماعی دارد آنطور که شنیده‌ایم مبلغ آن به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد، دفترچه‌های بیمه هم با مشکل مواجه بوده است و این مسئله مشکلات بسیاری را برای این کارگران ایجاد کرده است به نحوی که تمام هزینه‌های درمانشان را در چند ماههٔ اخیر به صورت آزاد حساب کرده‌اند.

این کارگر در ارتباط با سایر مشکلاتی که برای کارگران کاشی ارچین به وجود آمده گفت: شرکت از صندوقی که مختص کارگران بود و از طریق بانک مهر به کارگران وام تعلق می‌گرفت برداشت‌هایی را انجام داده تا اقساط ۶ تا ۷ ماههٔ کارگران را به بانک پرداخت کند اما عملا هیچ مبلغی به بانک بابت اقساط معوقه پرداخت نشده در حالیکه مبلغ اقساط این صندوق هر ماه از حقوق کارگران کسر می‌شده است. وی همچنین از خالی شدن صندوق کارگران خبر داد و گفت: مبالغی که از حقوق کارگران بابت اقساط این وام‌ها کسر می‌شد هم از صندوق برداشته شده است. به گفتهٔ کارگران حداقل رقم موجود برای هر کارگر در صندوق ۲ تا ۳ میلیون تومان بوده است.

یکی دیگر از کارگران کاشی ارچین در ارتباط با قطع مزایای شغلی در یک ساله گذشته گفت: در یک ساله گذشته بن کارگری و شیر روزانه هم به کارگران داده نشده است. یعنی حداقل مزایایی که مربوط به کارگر بود از او دریغ شده است.

کارگران معتقدند در چند ماههٔ گذشته علی رغم تولید نسبتا بالا موجودی شرکت مطلوب نبوده و این امر ناشی از این است که سهامداران اصلی خود خریدار محصولا شرکت شده‌اند و اساسا آورده‌ای را وارد شرکت نمی‌کند. به گفتهٔ کارگران علی رغم اینکه بارگیری محصولات انجام می‌شود و کاشی‌ها از شرکت خارج می‌شوند اما نقدینگی به شرکت وارد نشده است.

یکی از کارگران مشکلات به وجود آمده را ناشی از شیوهٔ مدیریت شرکت می‌داند و معتقد است، از وقتی مدیران و سهامداران اصلی خودشان خریدار محصولا ت شده‌اند هیچ درآمدی عاید شرکت نمی‌شود در نتیجه کارخانه با کمبود نقدینگی برای پرداخت به کارگران مواجه شده است.

یکی از کارگران در توضیح این مورد گفت: وقتی مدیریت یا رئیس هیئت مدیره خودش کاشی فروش شود و هیچ درآمدی را در پی فروش کاشی‌ها به شرکت تزریق نکند، اگر همهٔ سهامداران اصلی این کار را انجام دهند، به تدریج کارخانه با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود.

به گفته این کارگر، در طول ماهای گذشته علی رغم اعتراضاتی که کارگران نسبت به وضعیت کارخانه داشته‌اند و وعده‌هایی که داده شده عملا وضعیت شرکت هیچ تغییری نکرده است. وی ادامه داد در طی این مدت به دلیل تعویق‌های پیاپی در پرداخت حقوق و مطالبات کارگران، آن‌ها بار‌ها نسبت به شرایط معترض شده‌اند اما هربار با وعده‌هایی تلاش کرده‌اند تا کارگران را نسبت به بهبود شرایط امیدوار کنند. کارگران حسن نیتشان را به شرکت نشان داده‌اند. آن‌ها دلسوز کارخانه هستند و اکثرا بومی هستند و تمام تلاششان را می‌کنند تا حتی یک پیچ و مهره از دستگاههای کارخانه کسر نشود تا حقوق کارگری که بابت تولید کاشی بیشترین سختی را تحمل می‌کند مورد اجحاف قرار نگیرد.

این کارگر در ارتباط با شرایط فعلی کارخانه در زمان اعتصاب کارگران گفت: درحال حاضر هم که کارگاه تعطیل است به کارگران مرخصی تشویقی داده‌اند تا اگر نمی‌خواهند کارکنند این مدت را استراحت کنند. تنها دلیل این کار این است که بتوانند کاشی‌ها را از کارخانه خارج کنند. این مسئله باعث شده کارگران در برابر این تشویق‌های تحمیلی مقاومت کنند و از کارخانه خارج نشوند تا آقایان نتوانند کاشی‌هایی که حاصل دسترنج کارگران است از کارخانه خارج کنند. موجودیت کارخانه در همین کاشی‌ها نهفته است و کارگران در شرکت مانده‌اند تا نگذارند بارگیری انجام شود.

گارگران می‌گویند، قرار است روز جمعه مجمعی با حضور سهامداران و مدیران برگزار شود تا نسبت به وضعیت کارخانه و کارگران تصمیم گیری‌هایی صورت بگیرد. به گفتهٔ آن‌ها به دلیل جوی که در شرکت حاکم است مدیران چندان توجهی به نماینده کارگران که می‌تواند صدای کارگران را به گوش آن‌ها برساند نمی‌کنند.

شرکت کاشی ارچین میبد در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰کارگر رسمی و قراردادی در آن مشغول به کارند. این کارخانه در زمینی به مساحت۱۳ هکتار و در کیلومتر ۶ جاده میبد به یزد احداث گردیده است.

تجمعات اعتراضی هر روزه کارگران کارخانه قند ورامین

کارگران کارخانه تعطیل شده قند ورامین در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما نسبت به مطالبات صنفی‌شان، امروز نیز برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری در محوطه کارخانه تجمع کردند. کارگران پس از اعلام تعطیلی کارخانه، در طول هفته گذشته نیز روزانه برای اعلام اعتراض در محوطه کارخانه حاضر می‌شدند.

به گزارش15بهمن ایلنا،بعد از اعلام تعطیلی کارخانه قند ورامین از سوی کارفرما، کارگران برای مشخص شدن وضعیت شغلی‌شان تقریبا هر روز در محوطه کارخانه  تجمع کرده‌اند.

به گفته کارگران، یکی از دلایل اجتماع اعتراضی آنان بدقولی کارفرما در عمل به وعده بازگشت به کار آنان است. کارفرما از تاریخ ۲۹ دی ماه کارخانه را تعطیل اعلام کرده و بعد از آن طی چند اطلاعیه‌ که تاریخ‌شان مرتبا را تمدید می‌شده، از ورود کارگران به کارخانه ممانعت کرده است.

کارگران اخراجی قند ورامین می‌گویند در آخرین اطلاعیه کارفرما آمده است که کارخانه از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ بهمن ماه تعطیل است و از کارگران خواسته شده بود بعد از این تاریخ به کارخانه بازگردند. اما با احتساب دیروز و امروز دو روز از موعد تعهد کارفرما می‌گذرد و همچنان کارگران به کار خود باز نگشته‌‌اند.

کارگران می‌گویند دلیلی که کارفرما برای تعطیلی کارخانه به آنان ذکر کرده «کمبود مواد اولیه تولید (شکر خام)» بوده است، اما کارگران مدعی‌اند در پشت اقداماتی که کارفرما بخاطر آن کارخانه را تعطیل و کارگران را بیکار کرده است هدف دیگری دنبال می‌شود.

کارگران گفته‌اند پیش از تعطیلی قند ورامین، ۱۱۰ کارگر دائمی و ۲۹۰ کارگر قرارداد موقت در این کارخانه با سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال مشغول کار بودند که عموما در شرف بازنشستگی‌ قرار داشتند.

به گفته کارگران، کارفرما پس از اعلام اخراج، لیست همه کارگران را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی کرده است. این در حالیست که یک ماه حقوق کارگران در دی ماه پرداخت نشده و این کارگران مطالبات دیگری همانند بن کارگری و عیدی از کارفرما طلب دارند.

کارگران می‌گویند بیکاری ۴۰۰ کارگر قرارداد موقت و دائمی با چندین سال سابقه کار در آستانه پایان سال، شرایط زندگی را برای خانواده‌هایشان سخت کرده است.

بدنبال اعتراضات مکرر دستمزد کارگران نانوایی‌های لواش سنندج  پس از دو سال بروزشد

دستمزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج سرانجام افزایش پیدا کرد. این افزایش دستمزد در پی توافق انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه و اتحادیه کارفرمایان خباز این شهرستان صورت گرفت.

در همین رابطه، یدالله صمدی دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه گفت: اگر چه دستمزد کارگران نانوا در شهرستان سنندج بالاخره افزایش پیدا کرد اما این کارگران مابه التفاوت دستمزدشان با مزد مصوب شورای عالی کار در سال ۹۲ را طلب کارند.

او در عین حال تاکید کرد: این توافق فقط شامل کارگران شاغل در نانوایی‌‌ لواش‌‌ می‌شود و کارگران شاغل در نانوایی‌‌ سنگگ، بربری و تافتونرادربرنمی گیرد.

به گزارش 15بهمن ایلنا، دستمزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج از سال ۹۱افزایش پیدا نکرده بود و این کارگران در ماه‌های گذشته در اعترض به ثابت ماندن دستمزدشان بار‌ها مقابل نهادهای دولتی این شهرستان تجمع کرده بودند.

کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج آخرین بار در تاریخ ۴ بهمن مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند که فرماندار در پی این تجمع به آن‌ها قول داد موضوع افزایش دستمزدشان را تا دو هفته آینده [قبل از روز ۱۸بهمن] فیصله دهد.

حالا از سنندج خبر می رسد که دستمزد کارگران نانوای این شهرستان در این هفته افزایش پیدا کرده است.

بر اساس توافقی که بین انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه و اتحادیه کارفرمایان خباز این شهرستان منعقد شده است دستمزد کارگران شاطر، خمیر گیر، چونه گیر، وابر و نان درآور به ترتیب ۳۳/۵، ۴۴، ۴۲، ۴۹ و ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

این توافق‌نامه مقرر کرده است بابت هر ۱۲۰ قرص نان، دستمزد کارگر شاطر از۱۰۵۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان، دستمزد کارگر خمیر گیر از ۷۳۰ به ۱۰۵۰، دستمزد کارگر چونه گیر از ۸۱۰ به ۱۱۵۰، دستمزد کارگر وابر از ۷۲۵ به ۱۱۰۰ تومان و دستمزد کارگر نان در آور از ۶۸۵ به ۱۰۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است که هر نانوایی در طول روز به طور متوسط ۲۳ تخت [هر تخت معادل ۱۲۰ قرص نان] پخت می‌کند.

با کارگران خدماتی شرکتی مانند برده برخورد می‌شود!

کارگر خدماتی شرکتی :اگر اعتراضی هم صورت بگیرد، با واکنش تهدید آمیز کارفرما مبنی بر اخراج از کار مواجه می‌شویم، یعنی حتی نمی‌توانیم نسبت به وجود امنیت شغلیمان اطمینان داشته باشیم.

مشکلات کارگران پیمانی تمامی ندارد. اگرچه آمار رسمی از تعداد کارگرانی که با واسطه‌گری شرکت‌های پیمانکاری استخدام می‌شوند موجود نیست، اما کارگرانی تحت این نوع قرارداد در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی و خدماتی مشغول به کارند با مشکلاتی مواجه‌اند که به گفته ی آنها روز به روز شرایط گذران زندگی را برای‌شان سخت تر می‌کند.

کارگران خدماتی که تحت قرارداد شرکتی استخدام شده‌اند از تبعیض هایی که در پرداخت حقوق و مزایا بین کارگران رسمی، قراردادی و در نازل‌ترین سطح پیمانی وجود دارد خسته اند. آنها می گویند علی رغم کار مشابهی که با کارگران دیگر انجام می دهند هیچ تساوی حقوقی بین آنها و کارگران رسمی و قراردادی وجود ندارد.

کارگران شرکتی یا پیمانی بانک‌ها به واسطهٔ کارفرمای واسط جذب بازارکار می‌شوند و در واقع ارتباط آن‌ها با کارفرمای اصلی از این طریق برقرار می‌شود. کارگران بانک در مقایسه با نیروهای رسمی و قراردادی از دستمزد و مزایای کمتری برخوردارند به نحوی که اختلاف درآمدی بین یک نیروی شرکتی با یک نیروی استخدامی بانک نزدیک به دو برابر گزارش شده است. به گفتهٔ یک کارگر خدماتی بانک که تحت قرارداد شرکتی فعالیت می‌کند، تفاوت در نحوهٔ جذب نیرو‌ها باعث شده تا نوع برخورد‌ها با نیروهای کاری که اتفاقا دارای شرایط یکسان کاری هستند، متفاوت باشد.

این کارگر درباره مشکلات کارگران خدماتی که تحت قرارداد شرکتی در بانک ها فعالیت می کنند، گفت: نیروهای خدماتی که دارای قرارداد شرکتی هستند عمدتا نسبت به وضعیت شغلی، حقوق و مزایا و استفاده از حمایت‌های قانونی نارضایتی‌هایی دارند که تاکنون نسبت به رفع آن‌ها اقدامی از سوی کارفرمایان و مسولین صورت نگرفته است. وی به تبعیض های موجود در پرداخت مزایای جانبی کار بین کارگران رسمی و شرکتی اشاره کرد و گفت: تبعیض در پرداخت دستمزد و مزایا بین کارگران رسمی و کارگران خدماتی پیمانی که در بانک ها فعالیت می کنند آنقدر زیاد است که گاهی موجبات تحقیر شدن کارگران را فراهم می کند. این کارگر خدماتی ادامه داد: علی رغم کار مشابهی که انجام می دهیم دستمزد و مزایایی که به کارگران رسمی پرداخت می شود تقزیبا دو برابر حق الزحمه ای است که به ما پرداخت می شود.

این کارگر خدماتی  که در بانک ملت واقع در استان آذربایجان غربی مشغول به کار است، وضعیت کارگران خدماتی شرکتی را از لحاظ تفاوت هایی که در پرداخت دستمزد و مزایا وجود دارد، در تمام واحدهای تولیدی، صنعتی و اداری شبیه به هم توصیف کرد و گفت: با کارگران خدماتی که دارای قرارداد شرکتی هستند درست مانند برده برخورد می‌شود و این مشکل فقط مختص بانک‌ها نیست، در بسیاری از اداراتی که نیروی شرکتی وجود دارد کارگران با مشکل عدم برخورداری از حقوق و مزایای مناسب مواجه‌اند.

وی ادامه داد: اگر اعتراضی هم از سوی کارگران صورت بگیرد، کارفرما به سرعت عذرشان را می خواهد. بنابراین امنیت شغلی هم برایمان وجود ندارد تا بتوانیم نسبت به وضع موجود معترض باشیم.

این کارگر در بخشی از سخنانش نمونه ای از فیش حقوقی یک کارگر خدماتی پیمانی را با یک کارگر رسمی مورد مقایسه قرار داد و گفت: شما می توانید تبعیض هایی را که از آن حرف می زنم در نمونه ای از این فیش های حقوقی مشاهده کنید. به عنوان مثال برای کارگر رسمی سختی کار و بدی آب و هوا هم در نظر گرفته می شود اما برای کارگر خدماتی که تحت قرارداد یک شرکت پیمانکاری همان کار را با همان میزان ساعت انجام می دهد چنین حقوقی در نظر گرفته نمی شود. سوال ما از مسولین این است که مگر ما چه فرقی با کارگر رسمی داریم که نباید از حداقل مزایا برخوردار باشیم.

وی اضافه کرد: شاید تفاوت دستمزد بین کارگر خدماتی شرکتی با کارگران رسمی به دلیل شرایط خاص کاری ما و اینکه باید تحت نظر پیمانکار فعالیت کنیم به این زودی ها جبران نشود اما حداقل امکانی که دولت می تواند برای ما کارگران پیمانی فراهم کند این است که در کنار مزایای به حقی که برای کارگران رسمی در نظر می گیرد، کارگران خدمات شرکتی را هم از این حق محروم نکند.

این کارگر، پاداش‌های در نظر گرفته شده برای کارگران رسمی در ایام دههٔ فجر را به عنوان مصداق بارز تبعیض بین نیروهای خدماتی رسمی و شرکتی برشمرد و گفت: در همین ایام به کارگران رسمی ۲۲ روز پاداش تعلق می‌گیرد در حالیکه کارگران شرکتی علی رغم کار مشابهی که انجام می‌دهند نه تنها دستمزد مناسبی ندارند بلکه کمترین مزایا هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در چنین شرایطی اگر اعتراضی هم صورت بگیرد، با واکنش تهدید آمیز کارفرما مبنی بر اخراج از کار مواجه می‌شویم، یعنی حتی نمی‌توانیم نسبت به وجود امنیت شغلیمان اطمینان داشته باشیم.

این کارگر در تشریح مطالبات کارگران پیمانی بانک‌ها ادامه داد «مخارج زندگی با توجه به دستمزد کمی که به  ما پرداخت می شود آنقدر زیاد است که اگر افزایش دستمزد امسال حتی ۲۰ درصد باشد با شرایط فعلی جامعه و نرخ تورم هم خوانی ندارد و در مورد کارگران خدماتی که به واسطه پیمانکار فعالیت می کنند، مزایای جانبی می‌تواند کمک کننده باشد.»

به گفته ی او «وقتی خرج زندگی خیلی فرا‌تر از این ارقامی است که برای دستمزد در نظر می‌گیرند چطور می‌توانیم بگوییم این افزایش دستمزد متناسب با نرخ‌های واقعی است. وقتی قبض گاز به یکباره ۲۰ درصد بالا می‌رود چگونه می‌شود روی این افزایش دستمزد حساب کرد در حالیکه ما باید برای جبران این افزایش فیش قبوض بعضا به مسافرکشی بپردازیم تا بتوانیم قبض گاز و آب و برقمان را پرداخت کنیم.»

این کارگر خدماتی بانک ملت در پایان گفت: چنین مشکلاتی فقط به کارگران خدماتی پیمانکاران این بانک مربوط نمی‌شود و در بانک‌های دیگر هم چنین شرایطی وجود دارد اما دستمان به جایی نمی رسد.

منبع:ایلنا-15بهمن

تجمع اعتراضی کشاورزان شهرستان شوش مقابل فرمانداری برای 2روزمتوالی

برای دومین روز متوالی جمعی از کشاورزان شهرستان شوش که نسبت به عدم پرداخت وجه ذرت خریداری شده توسط دولت معترض بودند، مقابل فرمانداری تجمع کردند.

به گزارش15بهمن فارس،صبح امروز برای دومین روز متوالی جمعی از کشاورزان  نسبت به عدم پرداخت وجه ذرت خریداری شده توسط دولت اعتراض کرده و مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

در حالی این تجمع تا ظهر امروز ادامه پیدا کرد که هیچ یک از مسئولان پاسخگوی درخواست‌های مردم نبودند و این باعث شد تا کشاورزان معترض، با ناامیدی به این تجمع پایان دهند.

 یکی ازاین تجمع کنندگان اظهار کرد: بیش از دو ماه از درو ذرتکاران، در شوش می‌گذرد ولی تاکنون به جز وعده‌هایی خسته کننده چیزی دریافت نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: فشار اقتصادی زیاد به کشاورزان به علت عدم پرداخت دسترنج 6ماهه آنان باعث شده تا از جنبه‌های مختلف معیشتی با مشکل مواجه شوند و به عبارتی حتی قادر به مدیریت کشاورزی در کشت گندم نیز نشوند.

وی با اشاره به بدبینی کشاورزان از مسئولان عنوان کرد: کشاورزان این شهرستان اعتماد خود را نسبت به مسئولان از دست داده‌اند به طوری که دیگر امیدی برای دریافت مطالبات خود نمی‌بینند و این امر برخاسته از وعده‌های غیرکارشناسانه‌ای است که به آنها داده می‌شود.

فراغت خاطرنشان کرد: مقدار ناچیزی از مطالبات در روزهای هشتم تا دهم همین ماه به حساب تعداد کمی از کشاورزان واریز شده اما در مقابل اغلب کشاورزان هنوز پولی دریافت نکرده‌اند.

عیدی ۶۰۳ هزار و ۵۰۰ تومانی کارکنان و بازنشستگان دولت

به گزارش15بهمن تسنیم بنقل ازمحمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، عیدی همه کارکنان و بازنشستگان دولت بر مبنای 603 هزار و 500 تومان تعیین ودربهمن ماه سال جاری پرداخت می‌شود.

اعتراض به پیمان تجارت آزاد میان آمریکا و اروپا ادامه دارد

با آغاز دور هشتم مذاکرات آزادسازی بازرگانی میان اتحادیه اروپا و آمریکا، روز چهارشنبه، بروکسل شاهد تظاهراتی دیگر علیه ورود کالاهای آمریکایی به اروپا بود.

به گزارش4فوریه یورونیوز،معترضان بویژه نگران آنند که مواد غذایی از نظر ژنتیکی دستکاری شده، به بازارهای اروپا رخنه کنند. یکی از تظاهرکنندگان، نماینده موسسه نظارت بر شرکتهای بازرگانی در اروپا گفت: “ما با آن ایدئولوژی که در پس مذاکرات قرار دارد مخالفیم. می گویند (آزادسازی بازرگانی میان اروپا و آمریکا) موجب رشد اقتصادی و ایجاد کار می شود، اما آنچه در سالهای آینده اتفاق افتاده، این است که کیفیت کالاها به حداقل ممکن افت خواهد کرد.”

نماینده نهاد موسوم به دوستان کره زمین گفت: “مذاکرات آزاد سازی بازرگانی در جهت منافع شرکتهای چند ملیتی است، در حالیکه منافع شهروند اروپا، محیط زیست، نیروی کار، و مصرف کننده نادیده گرفته شده است.”

در این میان، طرفین مذاکره در اروپا و آمریکا، همچنان و علیرغم مخالفتهای موجود به گفتگوها ادامه می دهند. دور جاری مذاکرات تا روز جمعه بطول خواهد انجامید.

پانزدهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.