اخباروگزارشات کارگری15دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری15دی1393

– بهنام ابراهیم زاده در پی‌ دادگاهی مجدد به ۹ سال و نیم زندان محکوم شد

– گفتگوی رادیو ندا با محمود صالحی پیرامون تشدید حکم بهنام ابراهیم زاده

– گزارشی درباره اعتصاب غذا در شرکت پارس خودرو

– اخراج یک کارگر یال شمالی به دلیل تذکر نواقص ایمنی به کارفرما

– اعتصاب کارگران شرکت سابیر در پروژه سدسازی نیروگاه گچساران

– اعمال فشار بر کارگران سقز سازی کردستان(وَن ) برای کسب سود بیشتر

-300کارگرشرکت حفاری شمال بهشهر اخراج شدند!

– پیمانکاری که جریمه اش را از حقوق کارگرانش کسر کرد

– شورای اسلامی کار کارخانه واگن پارس اراک وخاتمه اعتراضات 10روزگذشته؟؟؟!!!

– بیکاری بیش از1000کارگربدنبال تعطیلی ۲۵ کوره پزخانه در ورامین طی چهار ماه گذشته

– عدم پرداخت 8ماه حقوق تعدادی از کارگران شهرداری شوشتر

– ارزش کار زنان خانه دار ایرانی ۲۶ میلیارد دلار است

– روایتی از مرگ کارگر ایران‌ایر در هنگام کار/ اگر درمانگاه وجود داشت شاید رجبی زنده می‌ماند

– سومین کارگر حادثه انفجارکارخانه فروزان گاز در شهر صنعتی کاوه ساوه جان باخت

– ریزش دیوار جان کارگر ساختمانی را در مشهد گرفت

– کشته وزخمی شدن 5کارگرساختمانی در اثر سقوط آوار در محلات

– انفجار گاز در تهران و جان باختن دو کارگر

اطلاعیه شماره ۴۴ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

 بهنام ابراهیم زاده در پی‌ دادگاهی مجدد به ۹ سال و نیم زندان محکوم شد

کارگران، مردم آزاده، تشکل های کارگری ، وجدانهای بیدار

همچنان که اطلاع دارید بهنام ابراهیم زاده عضو کمیته پیگیری و فعال حقوق کودک در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ به اتهام فعالیت های کارگری از جمله شرکت در مراسم های کارگری، نوشتن وبلاک و حمایت از کودکان  کار و خیابان در تهران دستگیر و روانه زندان شد.

این کارگر مبارز، چند بار محاکمه شد و در دادگاه بدوی به ۲۰ سال زندان محکومش کردند. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال زندان تعزیری کاهش یافت. بهنام ابراهیم زاده از  تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۹در حال سپری کردن احکام ناعادلانه خود می باشد.

ماموران امنیتی در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۳به بند ۳۵۰ اوین حمله کردند و کلیه زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند . یکی ازاین  زندانیان بهنام ابراهیم زاده بود که از ناحیه دست و گردن دچار آسیب دیدگی شدیدی شد. بعد از حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین تعداد زیادی از زندانیان را به سلول انفرادی و بعد به زندان رجایی شهر کرج تبعید کردند. بهنام ابراهیم زاده یکی از این تبعیدیان بود.

کارگران مردم آزاده، تشکل های کارگری

بهنام ابراهیم زاده بعد از سپری کردن ۴ سال و ۷ ماه از احکام صادره یک بار دیگر به اتهام واهی در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۳ نیمه شب به ایشان اعلام شد که دادگاهی دارد، به این ترتیب در روز ۱۲ آذر ۱۳۹۳بهنام ابراهیم زاده را با ضرب و شتم به  شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب انتقال دادند و توسط قاضی احمدزاده محاکمه و دادگاهی شد. بعد از دادگاه بهنام را با ضرب و شتم به زندان برگرداندند.

ریئس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی احمد زاده  به استناد مواد ۵۰۰ – ۶۱۰ – ۷۰۲ – ۷۰۶ از قانون مجازات اسلامی بهنام ابراهیم زاده به ۹ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که به شرح زیر است.

1 – ماده ۵۰۰ از قانون مجازات اسلامی قدیم (( هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود به یک سال تا ده سال حبس محکوم می گردد))  قانون مجازات اسلامی جدید((ماده ۵۰۰ – در مواردی که خیانت یا هر نوع خسارت دیگر مستند به رفتار کسی نباشد، مانند این که در اثر علل قهری واقع شود، ضمان منتفی است.))

2 -ماده ۶۱۰ از قانون مجازات اسلامی قدیم (( هر گاه دو نفر یا بیشتر اجتماع و تبانی نمایند که جرایمی بر ضد امنیت داخلی یا خارجی کشور مرتکب شوند یا وسایل ارتکاب آن را فراهم نمایند در صورتی که عنوان محارب بر آنان صادق نباشد به دو تا پنچ سال حبس محکوم خواهند شد.)) ماده ۶۱۰ از قانون مجازات اسلامی جدید (( شکافتن هر دو لب به نحوی که باعث نمایان شدن دندان ها شود، یک سوم دیه کامل و در صورت بهبودی بدون عیب ، یک پنجم دیه کامل دارد. شکافتن یک لب موجب یک ششم دیه کامل و در صورت بهبودی بدون عیب، موجب یک دهم دیه کامل است. ))

3 – ماده ۷۰۲ از قانون مجازات اسلامی قدیم(( هر کسی مشروبات الکلی را بخرد یا حمل یا نگهداری کند، به سه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شوند)) ماده ۷۰۲ از قانون مجازات جدید(( از بین رفتن صورت بعضی از حروف، موجب ارش است. ))

ماده ۷۰۶ از قانون مجازات اسلامی قدیم (( هر کسی آلات و وسایل مخصوص به قمار بازی را بخرد یا حمل یا نگهداری کند. به یک تا سه ماه حبس با تا پانصد هزارتا یک میلیون و پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می شود.)) ماده ۷۰۶ از قانون مجازات اسلامی جدید(( از بین بردن قدرت انزال یا تولید مثل مرد یا بارداری زن و یا از بین بردن لذت مقاربت زن یا مرد موجب ارش است.))

قابل ذکر است که این احکام به استناد این مواد قانونی از قانون مجازات اسلامی برای متهمی که ۴ سال و ۷ ماه در زندان بسر می برد و توسط سازمان زندانها تحت شدیدترین  مسایل امنیتی قرار دارد، صدق نمی کند و این احکام هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد و قاضی پرونده و تشکیل دهندگان پرونده تنها برای خالی نبودن  عریضه که بهنام ابراهیم زاده مدت ۴ سال و ۷ ماه در زندان بسر می برد این حکم را صادر کرده است.

ما اعضای کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن این احکام ناعادلانه، از تمام وجدانهای بیدار و آزادی خواهان می خواهیم که در مقابل این احکام صادره سکوت نکنند و به هر طریقی که برایشان میسر است صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. همچنین از تشکل های کارگری می خواهیم که در حد توان خانواده بهنام ابراهیم زاده را در این مبارزه همراهی کنندتا زمانی که کلیه اتهامات وارده را لغو کنند.

چهاردهم دی‌ ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com 
komitehbehnam1.blogfa.com

گفتگوی رادیو ندا با محمود صالحی پیرامون تشدید حکم بهنام ابراهیم زاده

محمود صالحی، سخنگوی کمیته حمایت از بهنام ابراهیم زاده، در گفتگو با رادیو ندا با اشاره به تشدید حکم زندان بهنام ابراهیم زاده بعد از چهار سال و هفت ماه زندانی بودن و با بیان اینکه این احکام سنگین ” برای مرعوب کردن طبقه کارگر است ”، وجدان های بیدار را به قضاوت در مورد این ” احکام وحشت ” فرا خواند!

گوش کنید:http://radio-neda.blogspot.fr/2015/01/blog-post_4.html

اعتصاب غذا در شرکت پارس خودرو

طی روزهای یکشنبه 7 تا سه شنبه 9 دی ماه، هفت هزارکارگر (زن ومرد) جوان و جان به لب رسیده پارس خودرو (جنرال موتورز سابق) به شکلی خودجوش، با توجه به شرایط عینی زندگی و کار خود و به عنوان اعتراض به کسانی که شب و روز عمر و جوانی و شیره ی جان آنان را می مکند، در حرکتی همبسته و سراسری و جنبشی با سه روز اعتصاب غذا، خواب خوش صاحبان زر و زور و سرمایه آشفته کردند. کارگران با نخوردن غذای شرکت (نهار و شام) در هر دو شیفت صبح و بعدازظهر مخالفت خود را با شرایط حاکم بر سرنوشت خود به اربابان سرمایه و پادوهای آنها در هیئت مدیران بی صلاحیت اعلام نمودند و اعتراض خود به سطح دستمزدها را با صدایی بلند و رسا ابراز داشتند.

کارگران از ابتدای دی ماه در کنار خطوط سالن های تولید، در سرویس های ایاب و ذهاب و در برگشت تا رسیدن به منزل، با هم قرار می گذاشتند و به یکدیگر یادآوری می کردند که از یکشنبه 7 الی 9 دی اعتصاب غذا خواهند کرد و چهارشنبه 10 دی سوار سرویس ها نخواهند شد و به جای آن به سمت جاده مخصوص تهران – کرج حرکت خواهند کرد و این جاده  را خواهند بست.

از یکشنبه 7 دی کارگران هر دو شیفت از خوردن غذای شرکت خودداری کردند و غذایی را که همراه خود آورده بودند ( کوکو و سیب زمینی و تخم مرغ و مربا و پنیر و…) صرف کردند و به همکارانی نیز که غذا نداشتند می دادند و به این ترتیب آنها را به نخوردن غذای شرکت تشویق می کردند. همکاران زن نیز از گرفتن غذای شرکت خودداری کردند.

ابتدا از جانب مدیریت ارشد شرکت توجهی به این حرکت نشد. عوامل شناخته شده و تعدادی از مدیران میرزا بنویس و روحانی شرکت، مصایبی که مدیر امور فرهنگی است، وارد معرکه شدند و با ریش گرو گذاشتن و خواهش و تمنا کردن و گردن کجی و پند و موعظه، خواهان غذاخوردن کارگران شدند که با هوکردن و بی توجهی کارگران مواجه شدند. روز اول با غافلگیرشدن مدیران و تقویت روحیه و اعتمادبه نفس کارگران به پایان رسید.

در روزهای دوم و سوم اعتصاب(8 و 9 دی)تعداد نفرات اعتصابی به بیش از هشتاد درصد رسید و صددرصد سالنها، قسمتها و حتی بخشهای اداری و خدماتی نیز همدلانه به بقیه پیوستند و دراین میان، فعالیت و هماهنگی زنان همکار قابل توجه بود.

شنیده می شد مدیرعامل و معاونین ارشدش پیغام داده اند که ما به کارگرجماعت باج نمی دهیم و روسا و مدیران و حراست به هرشکلی شده موظفند این بساط را جمع کنند. اما با سرسختی و مقاومت کارگران وضعیت به سرعت تغییر کرد. مدیران میانی، روسا، حراست و روحانی پارس خودرو همگی به دست و پا افتادند. مدیرانی که به ساده ترین حرفهای کارگران توجهی نداشتند از کارگران تقاضا می کردند که نهار و شام را با آنها صرف کنند، تقاضایی که با بی توجهی کارگران کارگران مواجه شد. خواهش و تمنای گاه توام با تهدید آنها هیچ اثری نداشت. سخت غافلگیر شده بودند. از یک سو، شبانه به تعداد دوربینهای مداربسته و فیلمبرداری در سطح شرکت و سالن غذاخوری می افزودند و از سوی دیگر حتی کنار خط مونتاژ می آمدند و با اصرار از کارگران خواهش می کردند به سالن های غذاخوری بروند. مدیرعامل، مهندس ناصر آقامحمدی، به معاونین دگم و بی صلاحیت خود دستور داده بود به این کارها خاتمه دهید، هیچگونه افزایش حقوقی نداریم، وضع شرکت خراب است!!!

اما با نزدیک شدن چهارشنبه 10 دی مدیرعامل متوجه شد که با سدی محکم و نفوذناپذیر به نام کارگر مواجه است و راه افتادن کارگران به سوی جاده مخصوص و راه پیمایی به سمت تهران و بسته شدن اتوبان تهران – کرج می تواند عواقب بدی برای  او و مشاورانش داشته باشد. لذا از در تسلیم درآمد.

از شب سه شنبه بعد از اینکه باز هم شیفت بعد از ظهر از خوردن شام خودداری کردند، نیروهای حراست ، روحانی شرکت و مدیران ارشد و میانی وارد تک تک سالنهای مونتاژ شدند، اما باز هم با بی اعتنایی و هوکردن و جنجال کارگران جان به لب رسیده مواجه شدند و دست از پا درازتر در آخر شب سالنها را ترک کردند و کارگران متوجه توان و اثرگذاری تصمیم خود شدند و بیشتر مصمم به ادامه راه خود (سوارنشدن به سرویسها و رفتن به سوی جاده مخصوص) شدند. عمله اکره سرمایه کاملا غافلگیر شده بودند. در میان کارگران مطرح شده بود که اگر کسی اخراج و یا دستگیر شود دست از کار بکشند و اعتصاب را به مرحله بالاتر ارتقا دهند. تیرمدیریت به سنگ خورده بود. باید فکری دیگر می کرد.

در نهایت چهارشنبه پیش از ظهر عوامل مدیریت به سالن ها آمدند و به کارگران اعلام کردند با تمام خواسته های شما مبنی بر افزایش دستمزد، افزایش آکورد و تغییر وضعیت تعدادی از کارگران با سابقه از قراردادی به رسمی و از پیمانکاری به قراردادی موافقت شده است. کارگران اعلام کردند که مدیرعامل خود باید به سالنها بیاید و مراتب بالا را تایید کند.

کارگران از قبل خواسته های خود را نوشته و اعلام کرده بودند و یکی از کارگران بر فراز پالتی ایستاد و خواسته ها و مطالبات را برای حاضرین قرائت کرد. عمده ی خواسته ها همان ها بود که در بالا گفته شد.

مدیرعامل و همراهان با پذیرفتن آنها و دادن وعده و قول و قسم خوردن مبنی بر اجرای خواسته های آنان حداکثر تا پایان زمستان(اسفندماه) سالنهای تولید و مونتاژ را ترک کردند.

کارگران از این پیروزی خوشحال بودند. خوشحالی آنها به این دلیل بود که در عمل به توانایی خود پی برده بودند.

چهارشنبه بعد از ظهر در حالی که شیفت صبح کار را به شیفت بعدازظهر تحویل می داد کارگران کار خود را با هم مرور می کردند و ضمن آن قرار گذاشتند اگر در پایان زمان وعده داده شده خواسته هایشان تحقق نیابد اعتصاب را با دست کشیدن از کار شروع کنند و تصمیم های دیگری برای پیگیری خواستهای خود بگیرند. آنها تا اینجا موفق شده بودند شخص مدیرعامل را به سالن ها بکشانند و او را مجبور به پذیرش خواست هایشان کنند، هرچند فعلاً در حد حرف و وعده.

به این ترتیب، کارگران جوان در تجربه ای جدید، بدون آویزان شدن به این یا آن جریان و با اعتماد به نفس خود توانستند روی پای خود بایستند. آنها در عمل متوجه شدند که بدون آنکه سرباز پیاده نظام و سیاهی لشکر کسی باشند و بدون آنکه نردبان صعود دیگران به قدرت شوند می توانند خواست های خود را پیگیری کنند و عوامل سرمایه را دست کم در حرف مجبور به پذیرش آنها نمایند.

تعدادی از کارگران اعتصابی پارس خودرو

چهارشنبه 10 دی 1393

منبع:https://derabaa.wordpress.com/2015/01/

اخراج یک کارگر یال شمالی به دلیل تذکر نواقص ایمنی به کارفرما

ایلنا طی گزارشی بتاریخ15دی، از اخراج یکی از کارگران معدن یال شمالی در اعتراض به وضعیت ایمنی این معدن خبرداد.

براساس این گزارش،این کارگر قراردادی در پی نوشتن نامه‌ای به کارفرما و تذکر ۲۷ مورد از مشکلات و نواقص ایمنی معدن به کارفرما اخراج شده است.

این کارگر نواقص ایمنی و حفاظت کارگاه را گوشزد و کتبا اعلام کرده و به همین دلیل قراردادش، پس از خاتمه مدت قرارداد،تمدید نشده است.

موارد ۲۷ گانه‌ای که در نامه این کارگراخراجی به کارفرما ذکر شده همگی جزء موارد اساسی تضمین ایمنی معدن است که باید اقدامات لازم در خصوص اجرای آن‌ها صورت گیرد. در برخی از این موارد آمده است، استفاده از لوله‌های پلاستیکی در داخل تونل برای انتقال هوای فشرده در تونل غیرمجاز است چون این لوله ها در زمان انفجار می‌سوزند و تولید گاز سمی می‌کنند که می‌تواند منجر به بروز حوادث خطرناکی برای کارگران شود.

همچنین مواردی چون بازدید و تعویض برخی از واگن ها به دلیل معیوب بودن آنها از جمله ی مواردی است که باید نسبت به رفع نواقص ایمنی‌شان اقدام شود. همچنین در این نامه به خالی بودن جعبه ی کمک های اولیه و ایجاد راه بند در بالای پمپ آبکشی معدن برای جلوگیری از حوادث ناگوار مانند برق گرفتگی و مواردی از این دست اشاره شده است.

بنابهمین گزارش،دو سال پس از کشته شدن هشت کارگر، مشکلات این معدن در خصوص ایمنی هنوز به قوت خود باقی است و علی رغم هشدارهای پی در پی به مسولین معدن هنوز اقدام جدی در خصوص بالا بردن کیفیت ایمنی و حفاظت معدن انجام نشده است.

عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مثل «خود نجات» که به صورت اکسیژن رسان عمل می‌کند، باعث می‌شود کارگر امنیت کامل در حین ریزش کوه و یا انفجار را نداشته باشد. به همین دلیل احتمال اینکه حوداث خطرناک در کمین کارگران باشد بیشتر می‌شود. به گفتهٔ منابع کارگری بار‌ها کارگران این معدن بدون استفاده از خود نجات اقدام به کار کرده‌اند که با مقررات کار در معدن و اصول ایمنی منافات دارد.

ضرورت نظارت و بازرسی مستمر در چنین شرایطی به شدت احساس می‌شود. مبحث دوم فصل چهارم قانون کار، دولت را موظف به انجام بازرسی‌های منظم و مستمر جهت جلوگیری از به خطر افتادن جان کارگران دانسته است. همچنین، قانون کار جایگاه ویژه‌ای برای بازرسان کار به عنوان ضابط قضایی تعیین کرده است و حتی به بازرسین کار اجازه توقیف فعالیت معدن در صورت رعایت نشدن نکات ایمنی را داده است.

اعتصاب کارگران شرکت سابیر در پروژه سدسازی نیروگاه گچساران

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بیش از 600 نفر از کارگران شرکت سابیر که در پروژه سدسازی نیروگاه چم شیرگچساران مشغول بکارند از بعداز ظهر دیروز بعنوان اعتراض به تغییر درنحوه محاسبات دستمزد خود، دست از کارکشیدند.

کارفرمای شرکت سابیر در این پروژه ظاهرا” بمنظورکاهش سهم خود در پرداخت مالیات ، بخشی از دستمزد توافق شده کارکنان را از فیش حقوقی آنان برداشته و هر سه ماه یکبار مبالغ برداشته شده را تحت عنوان “مزایای انگیزشی” به کارکنان برمیگرداند.

با اینکار نه تنها بارمالیاتی خودرا کاهش میدهد بلکه اهداف ضدکارگری دیگری را دنبال میکند.

بدین معنی که حقوق جدید بتدریج بعنوان حقوق اصلی تلقی شده ومبنای کلیه محاسبات از جمله اضافه کاری ، اضافه حقوق ، حق بیمه کارگران ، پرداخت سنوات وتسویه حساب و کلیه محاسبات مرتبط میگردد که پرواضح است چه چپاولی از جیب کارگر صورت میگیرد.

ماجرای “مزایای انگیزشی” هم که بخشی از حقوق مسلم کارگران بوده دستمایه تعبیر وتفسیرهای معمول دراین جامعه قرارمیگیرد بدین معنی که چون خارج ازمبنای حقوق ماهیانه قرارگرفته عملا وقانونا” تعهدی در پرداخت مستمرآن از طرف کارفرما وجود ندارد و هرآن احتمال کاهش ویا قطع آن وجود دارد.

بدینجهت کارگران این شرکت دراعتراض به این دست اندازی آشکار به دستمزدشان از دیروزبعدازظهر14/10/93 دست از کار کشیدند.

اخبار و نتایج این اعتراض کارگری متعاقبا” به اطلاع خواهد رسید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 دی ماه 1393

اعمال فشار بر کارگران سقز سازی کردستان(وَن ) برای کسب سود بیشتر

شرکت تولیدی سقز سازی کردستان  تولید   کننده آدامس طبیعی و انواع لواشک  این بار برای کسب سود بیشتر کارگران را وادار به کار بیشتر اما در همان  ساعت کاری تولید قبل نموده اند به این شکل که کارگران قسمت بسته بندی  از سوی کارفرمای این شرکت مورد فشار قرار گرفته و به آنها گوشزد شده است باید در هر ساعت  3 کارتن ادامس و در مجموع 22 کارتن در طول روز اماده و بسته بندی کنند و در غیر این صورت از حقوق ارزشیابی انان در هر ماه کسر خواهد شد.

بنا به این گزارش  یکی دیگر از کارگران این شرکت با نام جبریل خانه بیگی که سابقه 10سال کار را دارد از جانب کارفرمای این شرکت مجبور به انجام انواع کارهای سخت و طاقت فرسا شده و به بهانه های مختلف مورد تهدید و اخراج قرار گرفته است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

14دی 1393

300کارگرشرکت حفاری شمال بهشهر اخراج شدند!

هفته گذشته شرکت حفاری شمال در اقدامی تعجب برانگیز ، حدود 300 کارگر خود را اخراج کرد.

به گزارش14دی ایرنا،به گفته یکی ازکارگران اخراجی شرکت حفاری شمال بهشهر، به آن ها وعده داده شد پس از گذشت یک ماه مرخصی بدون حقوق،باردیگر آن ها را به کار فراخواهند خواند.

پیمانکاری که جریمه اش را از حقوق کارگرانش کسر کرد

یکی از پیمانکاران شهرداری  اهوازجریمه اش بابت تخلف در کارها را از حقوق کارگران خود کسر کرده است .

به گزارش 15دی مهر،بنقل از یک عضو شورای شهر اهواز،یکی از پیمانکاران شهرداری اهواز در یکی از مناطق شهر بنا بر مدارک موجود تخلفاتی را انجام داد و در پی آن جریمه شد. اما این فرد با کسر حقوق کارگران میزان جریمه خود را پرداخت کرد که این مسئله باید توسط مسئولان پیگیری شود.

شورای اسلامی کار کارخانه واگن پارس اراک وخاتمه اعتراضات 10روزگذشته؟؟؟!!!

به گزارش15دی ایلنا، امروزاعضای شورای اسلامی کارکارخانه واگن پارس اراک،خواستارپایان دادن به اعتراضات برای نشان دادن حسن نیت خود به مقام‌های محلی ، کارفرما و قرارگاه خاتم الاوصیاء شدند .

ودرظاهرامر، اعضای شورای اسلامی کارخواهان دادن زمان به کارفرما ،جهت اجرای مصوبه شورای تامین شهرستان اراک مبنی بر بازگشت به کار، رئیس حراست و شورای اسلامی کار،شدند.

اعضای شورای اسلامی کار همچنین به کارگران قول داده‌اند با پایان اعتراض، از نظر حقوقی یا شغلی در معرض تهدید قرار نگیرند.

بیکاری بیش از1000کارگربدنبال تعطیلی ۲۵ کوره پزخانه در ورامین طی چهار ماه گذشته

ایلنا بتاریخ15دی طی گزارشی،از بیکاری بیش از1000کارگربدنبال تعطیلی بیش از ۲۵ واحد کوره پزخانه فعال در شهرستان ورامین از شهریور ماه سال جاری،خبر داد.

برپایه این گزارش،از مجموع ۳۰ واحد باقی مانده تولید آجر سنتی در منطقه ورامین، امروز حداکثر ۵ واحد آنهم با حداقل ظرفیت تولید و نیروی کار به فعالیت ادامه می‌دهند و باقی واحد‌ها به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تبعات کسادی بازار ساخت و ساز بر تولید آجر، از شهریور ماه سال جاری به مرور تولید‌ات خود را متوقف کرده‌اند.

تعطیلی این 25کوره پزخانه باعث بیکاری بیش از هزار کارگر فصلی و دائمی شده است .

عدم پرداخت 8ماه حقوق تعدادی از کارگران شهرداری شوشتر

شهرداری شوشتر در برخی از بخش‌ها تا هشت ماه به کارگران قراردادی خود بدهی پرداخت حقوق دارد.

به گزارش15دی فارس، یکی ازاعضای شورای شهرشوشتربا انتقاد از سخنان رئیس شورای شهر در مورد به روز رسانی حقوق کارگران شهرداری، تاکید کرد: امروز خبرنگاران شاهد هستند که کارگرانی به شورای شهر مراجعه کردند که بیش از هشت ماه حقوق معوق داشتند و به این دلیل مشخص است که در این زمینه چه کسی راست می‌گوید.

ارزش کار زنان خانه دار ایرانی ۲۶ میلیارد دلار است

دکتر محمود مسکوب با محاسبه ارزش اقتصادی کار خانگی زنان خانه دار ایرانی به این نتیجه رسیده است که ارزش این کار‌ها در سال ۲۰۰۹ به میزان ۲۶ میلیارد دلار و معادل ۸/۶۹ درصد از تولید ناخالص داخلی غیر نفتی کشور بوده است همچنین بر اساس همین تحقیق، زنان خانه دار یزدی با ۵ ساعت کار خانگی در روز کمترین میزان و زنان اردبیلی با ۷ ساعت و نیم کار خانگی، بیشترین میزان کار خانگی را در میان زنان ایرانی دارند.

حسابهای ملی و روش محاسبه آن‌ها از جمله مهم‌ترین موضوعات اقتصادی در هر کشور است و دولتمردان بر اساس مقدار و نرخ رشد سالیانه آن برنامه‌ها و سیاستهای کلان خود را تدوین می‌کنند.

حسابهای ملی و محاسبه آن پس از جنگ جهانی دوم به طور مدون تنظیم و محاسبه شد و در اصطلاح به آن GDP یا تولید ناخالص داخلی می‌گویند و عبارت است از ارزش کلیه کالا‌ها و خدمات تولید شده در یک سال و در کشوری مشخص.

با این همه، دسته‌ای از خدمات وجود دارد که در محاسبه حسابهای ملی به حساب نمی‌آیند. از جمله مهم‌ترین این خدمات کارهای خانگی است که عمدتاً در همه جای جهان توسط زنان انجام می‌شود.

اموری مانند نگهداری از بچه‌ها و آموزش آن‌ها، آشپزی و مرتب کردن خانه کارهایی هستند که بابت آن‌ها به زنان خانه دار پولی توسط مرد خانه یا دولت پرداخت نمی‌شود و آن‌ها به طور داوطلبانه یا اجباری به این امور مشغولند.

دکتر محمود مسکوب در نشست «ارزش اقتصادی کار زنان» در انجمن جامعه‌شناسی ایران به معرفی تحقیقی در این زمینه پرداخت و با بیان اهمیت اقتصادی کار خانگی زنان افزود در محاسبه حسابهای ملی فقط کار‌ها و خدماتی به حساب می‌آید که در بازار کالا و خدمات ارزش گذاری شوند و قیمت مشخصی داشته باشند.

اما کار زنان در منزل جزو این دسته از فعالیت‌ها به حساب نمی‌آید در صورتی که تولید در خانواده و در حوزه خصوصی نقش کلیدی برای کارکردهای بخش عمومی دارد.

پژوهشگر ایرانی مرکز بین‌المللی مطالعات اجتماعی دانشگاه «اراسموس» در هلند با معرفی پژوهش انجام شده در این زمینه گفت پژوهش حاضر حاصل ۱۲ هزار پرسشنامه است که در فاصله سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۸ درمیان زنان شوهردار و خانه دار شهری ۱۵ سال به بالا در ۱۴ استان کشور توزیع شده است.

وی خاطر نشان کرد در پژوهش انجام شده کار غیر مزدی و خانگی زنان شاغل، زنان سالخورده، زنان و دختران مجرد، زنان روستایی و کسانی که به تنهایی زندگی می‌کنند محاسبه نشده است.

وی در ادامه افزود کار غیر مزدی (Unpaid Work) به آن دسته از فعالیتهای گفته می‌شود که اغلب توسط زنان خانه دار درون خانه انجام می‌شود و در پژوهش انجام شده سه دسته فعالیت را شامل می‌شوند که عبارت‌اند از: تمیز کردن و نگهداری خانواده، تعلیم و تربیت بچه‌ها از دوره متوسط به پایین و کارهای خانگی دیگر.

براساس این گزارش و به نقل از گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در مورد روش تخمین ارزش تولیدات خانگی غیربازاری دو رویکرد وجود دارد که به شرح زیر است:

۱- رویکرد خروجی (ستانده): این رویکرد شامل در نظر گرفتن ارزش پولی برای تولیدات خانگی بر اساس قیمت‌های بازاری کالا و خدمات هم نوع است.

در بسیاری از موارد بازار و کار خانگی در رقابت مستقیم با یکدیگرند و کالا‌ها و خدمات مشابه تولید می‌کنند. برای مثال، غذای رستوران در مقابل غذایی که در خانه تهیه می‌شود، اقامت در هتل در مقابل زندگی کردن در خانه شخصی، مراقبت از بچه در مهد کودک در مقابل مراقبت از بچه در منزل، رفتن به محل کار با تاکسی در مقابل استفاده از اتوموبیل شخصی و… بنابراین می‌توان بر اساس ارزش بازاری کالا‌ها و خدمات مشابه، ارزش ستانده کار خانگی را محاسبه کرد.

۲- رویکرد ورودی (نهاده): در این رویکرد فرض می‌شود خروجی کالا‌ها و خدمات تولید شده جهت استفاده شخصی برابر است با مجموع هزینه‌های تولید آن‌ها، از جمله حقوق و دسمتزد و مصرف سرمایه ثابت. در این روش تمامی هزینه‌های صرف شده جهت انجام خدمات خانگی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. یکی از هزینه‌های مذکور دستمزدی است که به نیروی کار مشغول به انجام خدمات خانگی تعلق می‌گیرد.

بر این اساس روش مورد استقاده دکتر مسکوب در پژوهش مذکور رویکرد خروجی (ستانده) است. وی در مورد روش محاسبه و ارزش گذاری کارهای مذکور گفت برای محاسبه این دسته از کارهای غیرمزدی، فرض شد که اگر قرار باشد این کار‌ها توسط کسانی به جز زنان خانه دار انجام شود چه مقدار باید هزینه شود؟.

برای مثال با مراکز مختلف کلاس‌های خصوصی در استان‌های مختلف تماس گرفته شد و میانگینی از هزینه معلم خصوصی محاسبه شد و یا در مورد ارزش گذاری دیگر کارهای خانگی نیز با مراکز خدماتی که کارهای داخل منزل را انجام می‌دهند تماس گرفته شد و میانگینی از دستمزدی که بابت کارهای خانگی دریافت می‌کنند تخمین زده شد و مبنای محاسبه برای ارزش گذاری این دسته از فعالیت‌ها قرار گرفت.

این اقتصاددان با اشاره به تجربه کشور‌ها دیگر در این زمینه گفت پژوشهای مشابه انجام شده در کشورهای دیگر نشان می‌دهد در همه جای دنیا زنان بیشتر از مردان کار خانگی غیر مزدی انجام می‌دهند اما اختلاف زنان و مردان در کشورهای مختلف میزان یکسانی نیست.

مثلا در دانمارک که بهترین وضعیت را دارد زنان فقط ۵۰ دقیقه در روز بیشتر از مردان کار خانگی می‌کنند در صورتی که در هند این میزان ۳۰۰ دقیقه در روز است.

پژوهشگر ایرانی مرکز بین‌المللی مطالعات اجتماعی دانشگاه «اراسموس» با بیان نتایج تحقیق خود در مورد ایران اظهار داشت در سال ۲۰۰۸ و بر اساس دلار هزار تومان، به میزان ۲۶/۰۶۹ میلیارد دلار ارزش کار غیرمزدی و خانگی زنان ایرانی بوده است و این میزان معادل ۸/۶۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی غیر نفتی کشور بود اما بررسی نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۹ میزان این مقادیر به ترتیب به ۲۹/۰۲۶ میلیارد دلار و ۸/۶۹ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود نتایج این پژوهش نشان می‌دهد زنان ایرانی به طور متوسط ۵ ساعت را در روز صرف کار خانگی، ۳۶ دقیقه صرف نگهداری از بچه، ۴ دقیقه صرف نگهداری از بزرگسالان و ۶ دقیقه در روز را صرف آموزش بچه‌ها می‌کنند.

همچنین بر اساس همین تحقیق و در مورد مقدار زمان کار زنان در خانه، زنان خانه دار یزدی با ۵ ساعت کار خانگی در روز کمترین میزان و زنان اردبیلی با ۷ ساعت و نیم کار خانگی، بیشترین میزان کار خانگی را در میان زنان ایرانی دارند.

از سوی دیگر این محاسبات نشان می‌دهد در هر ۱۴ استان مورد بررسی زنان درآمدشان پایین‌تر از خط فقر است.

مسکوب خاطر نشان کرد از آنجایی که کار زنان روستایی در محاسبه مذکور وارد نشده است می‌توان تخمین زد که در صورتی که کار آنان نیز وارد این محاسبات شود در حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی غیر نفتی را کار غیر مزدی و خانگی زنان تشکیل می‌دهد.

این اقتصاددان در پایان به بیان مشکلات و راهکارهای موجود پرداخت و تصریح کرد اگر چه مسائلی چون نفقه، اجرت المثل و… بهانه‌هایی برای نابرابری‌های موجود میان زن و مرد عنوان می‌شود اما نباید برای پرداخت حقوق زنان به حوزه خصوصی و خانواده متوسل شد و به واسطه اینکه آن‌ها نقش مادری و همسری دارند، آن را از حقوقی برخوردار کرد بلکه زنان باید از حقوق شهروندی برخودار باشند و فارغ از نقششان در خانواده به طور مستقل دارای حقوق باشند.

منبع:تامین24- خسرو صادقی بروجنی-15دی

روایتی از مرگ کارگر ایران‌ایر در هنگام کار/ اگر درمانگاه وجود داشت شاید رجبی زنده می‌ماند

مرگ یکی از کارکنان شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) بر اثر حمله قلبی در محل کار، روشن‌گر یکی از مصائب خاموش کارگران در واحدهای تولیدی خدماتی فاقد مراکز بهداشتی و درمانی است.

به گزارش 15دی ایلنا، ماه گذشته یکی از کارکنان شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) دچار حمله قلبی شد اما به دلیل غیر فعال بودن درمانگاه مستقر در فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست داد.

منابع خبری در شرکت هواپیمایی هما می‌گویند در بعد از ظهر روز پنجشنبه ششم آذرماه سال جاری «مجید رجبی» از کارکنان شاغل در قسمت تعمیرات و و نگهداری این شرکت در محل کار خود براثر حمله قلبی جانش را از دست داده است.

به گفته این منابع خبری، حادثه منجر به فوت آقای رجبی در روزهایی اتفاق افتاده است که فعالیت درمانگاه شرکت هما در راستای سیاست‌های صرفه‌جویانه مدیریت این شرکت متوقف شده بود.

براساس این اطلاعات در سال ۹۰ مدیریت وقت هما تصمیم گرفته بود تا در راستای کاهش هزینه‌ها فعالیت شیفت شب درمانگاه شبانه روزی شرکت هما را متوقف کند اما در ادامه اجرای همین سیاست‌ها بار دیگر در تاریخ ۱۱ آبان ماه سال جاری بر اساس تصمیم جدیدی که برای محدود شدن فعالیت‌ درمانگاه هما گرفته شده است این بار فعالیت گردشی درمانگاه در روزهای تعطیلی و آخر هفته متوقف شد و برای روزهای معمولی نیز رویه کار از دو شیفت کاری صبح و عصر به فعالیت ستادی صبح تا عصر تغییر کرد.

منتقدان این اقدام بایادآوری اینکه رویه اخیر فعالیت درمانگاه تا روز ۲۰ آذرماه سال جاری ادامه داشته است، افزودند: بعد از حادثه فوت آقای رجبی مدیریت تصمیم گرفت تا فعالیت درمانگاه را به‌‌ همان وضعیت شبانه روزی که تا قبل از سال ۹۰ اداره می‌شد بازگرداند.

به گفته این کارگران، تصمیم به محدود شدن فعالیت درمانگاه هما در حالی صورت گرفته است که به دلیل تردد شبانه روزی مسافران پروازهای شرکت هواپیمایی هما همواره بخش قابل توجهی از کارکنان این شرکت هواپیمایی در مجموعه فرودگاه مهرآباد تهران مستقرند و بنابراین درمانگاه این شرکت باید برای رسیدگی به حوادث احتمالی بصورت مستمر فعال باشد.

این کارگران در تشریح چگونگی نیمه فعال بودن درمانگاه در بازه زمانی یاد شده افزودند: آقای رجبی دور از چشم دیگران دچار حادثه شد اما وقتی همکارانش برای کمک به وی با درمانگاه تماس گرفتند متوجه شدند که تنها امکانات امدادی موجود یک دستگاه آمبولانس به همراه راننده است و در درمانگاه هیچ نیروی متخصصی برای معاینه و سپس انتقال آقای رجبی به بیمارستان وجود ندارد.

در همین رابطه یکی از اعضای خانواده مرحوم رجبی با تایید این خبر در تشریح این حادثه افزود: مرحوم رجبی به وسیله آمبولانس به بیمارستان آزادی منتقل شد اما آنطور که ما شنیدیم زمانی که همکارانش از وضعیت وی مطلع می‌شوند هیچ امکانات درمانی اولیه‌ای وجود نداشته است، حتی یک پزشک یا فرد مطلع به علوم پزشکی برای معاینه بالینی وی نبود.

این عضو خانواده رجبی با یادآوری اینکه مرحوم رجبی به دلیل شرکت در جنگ تحمیلی از ناحیه ریه دچار آسیب شده بود و در سالهای اخیر عوارض این آسیب جسمانی برای وی مشکلات قلبی ایجاد کرده بود گفت: هرچند بعد از این حادثه مدیریت هما با پرداخت کمک‌های علی الحساب مالی به برگزاری مراسم ترحیم کمک کرده است اما واقعیت این است که اگر در زمان حادثه درمانگاه شرکت هما فعال بود شاید اکنون آقای رجبی در قید حیات بود و می‌توانست تا مهرماه سال جاری از مزایای بازنشستگی خود استفاده کند.

سومین کارگر حادثه انفجارکارخانه فروزان گاز در شهر صنعتی کاوه ساوه جان باخت

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساوه گفت: سومین مصدوم حادثه انفجار در شرکت فروزان گاز شهر صنعتی کاوه نیز جان باخت.

‘به گزارش15دی ایرنا،محمد حقیقی روز دوشنبه افزود: ‘حجت الله رحیمی’ که بر اثر انفجار بشکه حاوی استون و سیلندرهای گاز استیلن در این شرکت به شدت مجروح شده بود به بیمارستان شهید مدرس ساوه منتقل و به دلیل شدت جراحات وارده، تلاش پزشکان برای نجات جان او بی نتیجه ماند.

وی بیان کرد: ‘رضا عسگری’ و ‘شهرام حشمتی’ و ‘حجت الله رحیمی’ اسامی قربانیان حادثه روز گذشته بر اثر این انفجار بودند که یک نفر از کارگران این واحد تولیدی در دم جان سپرد و دو نفر نیز مجروح شدند که پس از انتقال به بیمارستان شهید مدرس ساوه یکی از مجروحان نیز در دقایق اولیه حضور در این مرکز درمانی فوت کرد .

ریزش دیوار جان کارگر ساختمانی را در مشهد گرفت

سرپرست ایستگاه 3 سازمان آتش نشانی مشهد از ریزش دیوار روی کارگر و مرگ وی در یک پروژه ساختمانی خبر داد.

به گزارش15دی ایرنا،’محسن اسدی’ روز دوشنبه افزود: طی این حادثه پیش از ظهر امروز در بلوار ملک آباد هنگام تخریب دیواره های قدیمی یک ساختمان گودبرداری شده ریزش دیوار سبب مدفون شدن کارگر در زیر آوار شد.

وی گفت: با تلاش آتش نشانان پیکر این کارگر ساختمانی از زیر آوار به بیرون منتقل و تحویل اورژانس ش

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.