چرا بنی صدر بر مسند رئیس جمهوری نظام توتالیتر خمینی نشسته بود؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

_ چرا اسلامگرایان توانستند در صدر بنشینند؟ _ چرا بنی صدر بر مسند رئیس جمهوری نظام توتالیتر خمینی نشسته بود؟ ( توجه داشته باشید که در این پرسشها به تفاوتهای شخصی و اختلافهای سهم خواهی صدرنشینان گروه های توتالیتری پرداخته نشده است. برای اینکه نمونه ای از این موارد را به طور صریح بیان کنم و از این متن داخل پارانتز بگذرم و به پرسش کلی بپردازم ، دو مثال میزنم. چرا بنی صدر از مسند ریاست جمهوری نظام توتالیتر خمینی عزل شد؟ شاید برای اینکه بیش از آن نتوانست با جنایتهای اسلامگرایان هسته ی مرکزی قدرت همراهی و همکاری کند. و این « نتوانستن » شاید برخاسته از بیداری وجدان ایشان و آگاهی شان به عمق فجایع نظام توتالیتر جمهوری اسلامی خمینی باشد که البته آگاهی وجدان در هر مرحله ای برای خود فرد و از منظر عمومی قابل تقدیر است هر چند که دیگر نظام توتالیتر جمهوری اسلامی ایران مستحکم شده بود و افراد زیاد دیگری آماده ی همکاری با جنایتهای امام دروغگوی ایشان بودند . همین پاسخهای کلی را میتوان برای این پرسش نیز مطرح ساخت که چرا آیت ا … منتظری برکنار شد؟ دشمنی رهبری مجاهدین و نظام جمهوری اسلامی هم بعد از اینکه پایه های قدرت حکومت توتالیتر اسلامی مستحکم شد، آغاز گشت و دشنام ها و دغلبازیهایی که هر یک از طرفین از کارهای دیگری ارائه میدهند، به شدت افزایش یافته است. اما آنچه در این اینجا مطرح میشود به این نکته میپردازد که چرا در نظامها و گروه های توتالیتر ، فرومایه ترین عناصر در صدر می نشینند؟ و صرف توتالیتری بودن گروهها و نظامها برای طرح این پرسش مد نظر قرار گرفته است و تفاوتهای اشخاص و گروهها و نامهایشان ، موضوع بحث این پرسش کلی نیست که به هر حال نظام کمونیستی شوروی و نظام فاشیستی آلمان نازی هر دو توتالیتر بودند و در این پرسش کلی ، تفاوتهای بنیادی و اساسی ایدئولوژیهای این دو ، مد نظر قرار نمیگیرد. از این زاویه ، حتی تفاوت گروه های داخل نظام توتالیتر جمهوری اسلامی و اختلاف بر سر قدرت میان دزدان اسلامگرای اصولگرا و اسلامگرای اصلاح طلب حکومتی نیز بررسی نمیشود. ) پس صورت کلی سؤال اینست که چرا در نظام های توتالیتر ، فرومایه ترین عناصر در صدر می نشینند؟ پاسخ کلی این سؤال اساسی را سالها قبل از برقراری نظام توتالیتر اسلامی در ایران ، آقای فریدریش فون هایک با اندیشه ای ژرف و عمیق در کتاب « در سنگر آزادی » داده است. اگر چه این کتاب سالها بعد از برقراری نظام توتالیتر جمهوری اسلامی ، در ایران نیز به چاپ رسیده است اما با توجه به اعلام رهبری نظام توتالیتر اسلامی مبنی بر نابودی علوم انسانی، اگر نتوانستید این کتاب را در کتابفروشی ها پیدا کنید ، فعلا نگران پاسخ سؤال مطرح شده نباشید. این پاسخ از کتاب « در سنگر آزادی » ( نوشته ی فریدریش فون هایک _ برگردان عزت الله فولادوند _ نشر لوح فکر _ چاپ اول تابستان 1382 ) با عنوان « چرا فرومایه ترین عناصر در صدر می نشینند؟ » در لینک زیر نقل شده است: )http://www.iranliberal.com/Naghd-Andisheh2/Hayek_Chera.htm( نقش من هم در این میان ، ایجاد انگیزه در شما برای خواندن ( یا دوباره خواندن ) این مطلب در لینک بالاست. این مطلب ژرف و عمیق آقای فریدریش فون هایک، نیاز به خواندن آهسته و تأمل روی آن دارد. پس اگر خواستید پس از کمی استراحت به سراغ مطالعه ی این مطلب بروید. فریدریش فون هایک : * دلایل قوی بر این اعتقاد وجود دارد که آن چه به نظر ما بدترین خصوصیات نظام های توتالیتر به شمار می رود، نه محصولات فرعی عارضی ، بلکه پدیده هایی است که توتالیتاریسم دیر یا زود به یقین به بار می آورد . همچنان که سیاستمدار دموکراتی که شروع به برنامه ریزی حیات اقتصادی کند بزودی با انتخاب یکی از دو شق روبرو می شود ، دیکتاتور توتالیتر نیز هنوز دیری نگذشته باید از نادیده گرفتن اخلاق متعارف یا شکست ، یکی را برگزیند. به این دلیل است که در جامعه ای که به سوی توتالیتاریسم می رود، افراد غیر اخلاقی و بی وجدانی که از هیچ کاری ابا ندارند، احتمالا موفق ترند. کسی که متوجه این امر نشده باشد ، هنوز پهنای شکاف بین توتالیتاریسم و رژیم های لیبرال ، یا فرق اساسی میان جو اخلاقی نظام های جمع گرا و تمدن ذاتا فردگرای غرب را درست درک نکرده است. * http://www.iranliberal.com/Maghaleh-ha/Binam/binam-SaknanAshraf.htm

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.