اخباروگزارشات کارگری1خرداد1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری1خرداد1394

– آخرین اخبار از وضعیت کارگران بازداشتی و زندانی در ایران

– اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:آزادی ابراهیم مددی و داود رضوی با قرار کفالت

– آماررسمی درباره شکایات کارگران ازکارفرمایان درسال93 –حدود114هزار شکایت درباره عدم پرداخت بموقع حقوق

– مهندسی انتخابات هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته یزد توسط مدیران اداره کار استان؟!

– اخراج گسترده کارگران درصنایع غذایی!

– تجمع مهاجرین افغان مقابل کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در تهران در اعتراض به افزایش هزینه های اقامتی و دخالت پلیس

– تجمع زنان روستایی در مقابل فرمانداری کبودرهنگ دراعتراض به تشدید بی آبی

– عدم توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به رعایت اصول ایمنی و مهارت در معادن

– مرگ کارگر جوان براثر سقوط آسانسور

آخرین اخبار از وضعیت کارگران بازداشتی و زندانی در ایران

برای آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه کارگران زندانی تلاش کنیم!

اذیت و آزار و بازداشت فعالین کارگری توسط مقامات و مامورین جمهوری اسلامی ایران با شدت تمام ادامه دارد و کلیت این نظام و دولت “تدبیر و امید” آن نشان داده اند که در دشمنی با طبقه کارگر و فعالان کارگری آماده اند که گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.

کارگران و فعالان کارگری زندانی که در روزها و هفته های اخیر بازداشت شده اند از جمله شامل محمود صالحی، فعال کارگری شناخته شده و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، و پدرام نصرالهی، یکی دیگر از فعالان کارگری شناخته شده و عضو کمیته هماهنگی در شهرستان سنندج، می باشند که کماکان در وضعیت نامشخص در زندان سنندج محبوس هستند. همچنین شاپور احسانی راد، از فعالین کارگری شناخته شده ایران و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران،  به دلیل پشتیبانی از کارگران اعتصابی نورد لوله صفا از تاریخ شنبه ۲۶ اردیبهشت در بازداشت به سر می برد.  ابراهیم مددی و داود رضوی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، پس از ۲۲ روز حبس و بلاتکلیفی با قرار کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ از زندان اوین آزاد شدند.

کمیته هماهنگی همچنین اطلاع داده است که از وضعیت فواد و آرام زندی، دو فعال کارگری در سنندج، کماکان خبر موثقی در دست نیست . علاوه بر این، ریبوار عبداللهی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی که  در ۱۱ آوریل ۲۰۱۵ به یک سال زندان محکوم شده بود، در حال حاضر دوران محکومیت زندان خود را در سنندج می گذارند.

خانم شادی رسولی، همسر یوسف آب خرابات، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی، اعلام کرده است که یوسف آب خرابات در خطر از دست دادن بینایی خود قرار دارد و مامورین جمهوری اسلامی مرخصی استعلاجی وی را رد نموده و آنرا منوط به همکاری وی با مقامات حکومتی کرده اند.

به همین گونه ده ها فعال کارگری دیگر تحت تعقیب قانونی قرار دارند، از جمله  قاسم و ابراهیم مصطفی پور و محمد کریمی، از اعضای کمیته هماهنگی، هر کدام به دو سال زندان محکوم شده اند و در حال حاضر منتظر دادگاه تجدید نظر هستند. جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی، فعالان کارگری و از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران، به ترتیب به شش و سه و نیم سال زندان محکوم شده اند و فرزاد مرادی نیا، یکی دیگر از اعضای کمیته هماهنگی، در انتظار حکم دادگاه است.

همانطور که قبلا نیز گزارش داده بودیم، دادگستری اردکان درهمدستی با کارفرما به اتهام “اخلال در نظم و جلوگیری از احقاق حق دیگران” ۵ کارگر معدن چادرملو را به یک سال حبس تعزیری و شلاق محکوم کرد. طبق اطلاعات موجود با توجه به اینکه این کارگران فاقد سابقه ی محکومیت کیفری بودند و با توجه به سن و سال و کارگر بودنشان، حکم شلاق به پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی بدل و حکم یک سال حبس تعزیری به 5 سال حبس تعلیقی تغییر پیدا کرده است.

یدالله  صمدی و اقبال شبانی (عمر)، که به ترتیب دبیر و بازرس انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه هستند، در ابتدای بهمن سال گذشته به اتهام “اخلال در نظم” در دادگاه انقلاب و جزایی سنندج محاکمه شده و به تحمل ۵ ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند. محکومیت این دو فعال کارگری به ۵ سال حبس تعلیقی تبدیل شده است.

در تاریخ‌ ۱۴ و ۲۳ اردیبهشت ماه به ترتیب ۵ و ۴ نفر از کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان با شکایت کارفرما به اتهام ایجاد اختلال در تولید کارخانه به مجتمع قضایی قدس اهواز احضار شدند.

۲۲ اردیبهشت ماه ماموران یگان ویژه به کارگران اعتصابی کارخانه لوله سازی خوزستان حمله ورشدند و در نتیجه آن یکی ازکارگران دچار آسیب دیدگی ازناحیه سینه شد. در ۲۹ اردیبهشت ماه، دو نماینده کارگران اعتصابی لوله ونورد صفا توسط دادستان ساوه احضار و تهدید به برخورد قضایی شدند. همچنین طی روزهای گذشته تعدادی از کارگران معترض لوله و نورد صفا از طرف یکی از نهادهای امنیتی احضارشدند.

اهرم دیگری که جهت اعمال فشار بر کارگران معترض و اعتصابی بکار گرفته می شود اخراج آنان ازمحل کار است. در دوماهی که ازسال جاری می گذرد شاهد اخراج ده ها کارگر معترض و اعتصابی درکارخانجات ومعادن بودیم.ازجمله: کارگران کارخانه کنتورسازی ایران(۱۷۰نفر)،کارخانه سنگ بری برادران آزغ مهاباد(۲۵نفر)، قطارشهری اهواز(۶۰ نفرو ۱۱۰ نفرهم درلیست اخراج قراردارند)، کارخانه تبریزکف (۲۲ نفر)، شرکت واحداتوبوسرانی اصفهان وحومه (۴۰ نفر)، کارخانه شیشه آبگینه قزوین (۲۰ نفر) و همچنین تعدادی از کارگران کارخانجات سیمان داراب، قالب های صنعتی سایپا، معادن چشمه پودنه، زغال سنگ طرزه و آنومالی شمالی.

علاوه بر موارد فوق، شاهرخ زمانی و محمد جراحی از اعضای کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و از فعالان کارگری شناخته شده ایران، از ژوئن ۲۰۱۱  در زندان بسر می برند و بارها مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند. بهنام ابراهیم زاده، دیگر عضو این کمیته و از مدافعین حقوق کودکان در ایران، از ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ در زندان است و ضمن گذراندن دوران محکومیت بارها دوباره دادگاهی شده است. رضا شهابی، که از ژوئن ۲۰۱۰ زندانی بوده است، در حال حاضر به علت جراحی و بدتر شدن شرایط سلامتی اش در اثر بدرفتاری هایی که در زندان متحمل شده بود، در مرخصی استعلاجی  با قید و شرط  بسر می برد.

رسول بداقی، عضو کانون صنفی معلمان تهران، در شهریور ۸۸ دستگیر و به  بند ۲۰۹ اوین انتقال یافت و سپس به شش سال حبس محکوم شد. وی به تازگی از بند ۲۰۹ به بند معمولی انتقال یافته است. او در تمام این مدت هرگز مرخصی نداشته است و به تازگی  یعنی در اواخر دوران محکومیت شش ساله اش دوباره مورد باز جویی قرار گرفته است.  زمانی که رسول بداقی در انفرادی بود منزلش مورد تفتیش قرار گرفت و همسر و دخترش به شعبه ششم بازپرسی شهید مقدس اوین احضار شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند.

اتحاد بین المللی ضمن محکوم کردن تداوم سرکوب و بگیر و ببند فعالین کارگری توسط رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران،  تمامی موارد فوق را بطور گسترده در سطح جهانی انعکاس داده و خواهد داد، و کماکان به سهم خود بر علیه آزار و اذیت و تعقیب کارگران و فعالین تشکلات و نهادهای مستقل کارگری تلاش خواهد کرد و کارزارهای خود را با همکاری دیگر مدافعین طبقه کارگر ایران علیه سرمایه داری و حکومت آن در ایران ادامه خواهد داد.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۲۲ مه ۲۰۱۵

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:آزادی ابراهیم مددی و داود رضوی با قرار کفالت

کلیه کارگران زندانی و بازداشتی فوری و بدون قید و شرط آزاد باید گردند!

بنا بر اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه آقایان ابراهیم مددی و داود رضوی، از اعضای هیئت مدیره این سندیکا، پس از ۲۲ روز حبس و بلاتکلیفی با قرار  کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شدند. ما ضمن تبریک به سندیکای کارگران شرکت واحد و به آقایان مددی و رضوی و خانواده های محترم آنان، قرار کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی برای این کارگران را به شدت محکوم کرده و خواهان لغو هرگونه اتهام علیه آنان و آزادی بی قید و شرط این فعالین کارگری و همچنین رضا شهابی عضو دیگر هیئت مدیره سندیکای واحد و کلیه کارگران و فعالان کارگری بازداشتی و زندانی در ایران هستیم.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۲۲ مه ۲۰۱۵

آماررسمی درباره شکایات کارگران ازکارفرمایان درسال93 -۱۱۳ هزار شکایت درباره عدم پرداخت بموقع حقوق

بر اساس آخرین آمارهای رسمی موجود کشور، بیشترین دادخواست ها در سال ۹۳ مربوط به عیدی و پاداش بوده که ۱۲.۵ درصد از کل دادخواست ها را شامل شده و نسبت به سال ۹۲ به میزان ۱۶.۱ درصد افزایش داشته است.

همچنین دادخواست های مربوط به حقوق معوقه و سنوات خدمت در رتبه های بعدی قرار دارند که نسبت به سال ۹۲ به ترتیب ۱۲.۴ درصد و ۱۵.۲ درصد افزایش یافته اند.

 این در حالی است که بیشترین موارد دادخواست ها در سال ۹۲ به ترتیب مربوط به حقوق معوقه، عیدی و پاداش و بعد از آن سنوات خدمت بوده است. تفاوت مزد در سال های ۹۲ و ۹۳ کمترین موارد دادخواست ها را داشته است.

شکایات مربوط به اضافه کاری در سال ۹۲ به تعداد ۵۷۶۳۸ مورد بوده که در سال ۹۳ به ۵۹۷۱۵ مورد رسید. ۵۵۶۸۰ پرونده شکایت در سال ۹۲ درخواست به کار بوده که این میزان در سال گذشته به ۶۲۴۱۶ مورد رسید.

در مورد حق بیمه ۷۹۱۵۷ شکایت در سال ۹۲ به ثبت رسیده بود که این میزان در سال ۹۳ به تعداد ۹۳۷۰۵ مورد رسید.

درباره حق مسکن نیز طی سال ۹۲ به میزان ۵۰۰۰۳ پرونده شکایت تشکیل شده بود که این میزان در سال گذشته به ۵۲۱۷۱ مورد افزایش یافت.

حدود114هزار شکایت کارگران از کارفرمایان درباره عدم پرداخت بموقع حقوق

مزایای رفاهی و انگیزشی در سال ۹۲ تعداد ۷۳۶۳۰ مورد شکایت داشته که این تعداد در سال گذشته به ۷۶۶۶۹ مورد رسید.

 همچنین در زمینه تغییر شرایط کار ۵۳۹۴ مورد شکایت از کارفرمایان در سال ۹۲ صورت گرفت که این میزان در سال ۹۳ به تعداد ۵۸۷۰ مورد بود.

تفاوت مزد در سال ۹۲ دارای ۴۸۸۸۶ شکایت بوده که در سال ۹۳ این موضوع ۴۹۶۴۰ شکایت را به خود اختصاص داد.

 درباره حقوق معوقه در سال ۹۲ کارگران ۱۰۱۳۹۹ شکایت داشته اند که این میزان در سال ۹۳ به تعداد ۱۱۳۹۵۸ مورد رسید.

 سنوات خدمت از دیگر موضوعات اختلافی بین کارگران و کارفرمایان بود که در این زمینه طی سال ۹۲ مجموعا ۸۹۵۹۹ شکایت و در سال ۹۳ نیز ۱۰۳۱۹۳ شکایت انجام شد.

اختلاف بر سر طرح طبقه بندی مشاغل در سال ۹۲ منجر به ۱۳۰۲۰ مورد شکایت و در سال ۹۳ نیز ۳۲۷۶۶ شکایت شد.

حق عائله مندی در سال ۹۲ دارای ۳۱۸۵۷ پرونده شکایت و در سال گذشته ۱۳۲۰۷ شکایت بود. درباره اختلاف بر سر عیدی و پاداش ۹۹۶۰۱ شکایت در سال ۹۲ و تعداد ۱۱۵۶۴۰ شکایت نیز در سال ۹۳ صورت گرفت.

درباره اختلاف بر سر مرخصی استحقاقی کارگران ۷۳۹۹۶ شکایت از کارفرمایان در سال ۹۲ داشته اند که در سال ۹۳ این تعداد شکایت به ۷۹۱۰۸ مورد افزایش یافت.

 درباره اختلافات کار نوبتی نیز کارگران ۱۹۱۵۲ شکایت در سال ۹۲ داشته اند که این تعداد در سال ۹۳ به ۱۸۶۱۳ مورد رسید. بیش از ۵۱ هزار شکایت نیز در سال ۹۳ به دلایل دیگری در هیات های حل اختلاف به ثبت رسیده است.

برگرفته ازمهر-1خرداد

مهندسی انتخابات هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته یزد توسط مدیران اداره کار استان؟!

جمعی از اعضای کانون کارگران بازنشسته شهرستان یزد در نامه نگاری های گسترده نسبت به مهندسی انتخابات و تخلفاتی در انتخابات هیات مدیره این کانون اعتراض کرده اند.

به گزارش1خرداد یزدی نیوز، در نامه یکی از معترضین به این انتخابات  آمده است:

1- آیا در ثبت نام نامزدهای هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته شهرستان یزد طبق اساسنامه کانون مربوطه تخلف انجام شده است یا خیر ؟(داشتن 3سال سابقه بازنشستگی در زمان ثبت نام )

2- آیا عالی ترین رکن هر کانون ،(مجمع عمومی) از قوانین واساسنامه بالاتر است ؟

3-آیا قوه مقننه و وزارت کار همه در گرو تصمیمات هیات رئیسه مجامع عمومی هستند [ ادامه سوال  حذف شده توسط منبع]

4- مدت زمان ذکر شده در ماده 17 اساسنامه* کانون (مکلف خواهند بود ظرف یک هفته ) برای رسیدگی به اعتراض، تشریفاتی است یا باید عملیاتی باشد ؟

5- چرا اساسنامه های خام بصورت تیپ خاص توسط وزارت کارتهیه وفقط موارد جای خالی آن در مجامع تکمیل میگردد و موارد تغییر ماده های آن را از مجامع بعنوان عالی ترین رکن هر کانون نمی پذیرند ؟

6- ضمنا طبق راهنمایی شما درپایان نامه اینجانب با احدی از اعضای کانون مشکلی ندارم وفقط خواستار اجرای عدالت بر اساس اساسنامه کانون می باشم توضیح دهید چرا دیگران را از نامزدی محروم نموده اند وچگونه انتخاباتی صورت گرفته که تعداد نامزدها با اعضای مورد نیازهیات مدیره یکی بوده است به روایت [ ادامه حذف شده توسط منبع]

مجمع عمومی

*ماده 17اساسنامه:

چنانچه اعضای شرکت کننده در انتخابات ظرف یک هفته ازتاریخ تشکیل مجمع عمومی با ذکر دلایل به چگونگی انجام انتخابات کتبا اعتراض نمایند هیات رئیسه وهیات نظارت بر انتخابات مکلف خواهند بود ظرف یک هفته ازتاریخ رویت اعتراض ، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحومقتضی به اطلاع اعضای کانون خصوصا اعضای معترض برسانند ورونوشت آن را به وزارت کار واموراجتماعی تسلیم نمایند

تبصره :-چنانچه اعتراض یا اعتراضها رسیده وارد باشد هیات رییسه و هیات نظا رت ،ابطال انتخابات را اعلام وبه ترتیب مقرردر اساسنامه ،نسبت به دعوت مجمع عمومی وتجدید انتخابات اقدام خواهد شد

امضا محفوظ است.

اخراج گسترده کارگران درصنایع غذایی!

غالب صنایع غذایی مواد اولیه را وارد و بسته‌بندی می‌کنند. در حال حاضر بسیاری از واحدها با اخراج کارگران، چند نفر را برای بسته‌بندی جعبه‌های حاوی مواد وارداتی استخدام کرده‌اند.

به گزارش1خردادایسنا،یک کارشناس صنایع غذایی ادعا کرد: در طرح انتزاع وظایف وزارت جهاد کشاورزی از صنعت، معدن و تجارت، ارزیابی دقیقی از ظرفیت‌های این دو وزارتخانه صورت نگرفته و صنایع غذایی طی این طرح سردرگم شده‌اند.

مسیح انصاری اظهار کرد: درخصوص صنایع تبدیلی بلافصل باید راهکارهای ایجاد سهولت کار برای متقاضیان احداث واحدهای صنایع غذایی مدنظر قرار می‌گرفت اما از آن غفلت شده است؛ به طور مثال هم‌اکنون در احداث واحدهای تولید روغن خوراکی، فعالیت بخش روغن‌کشی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی و بخش تصفیه روغن زیر نظر وزارت صنعت است.

انصاری با ذکر مثالی دیگر گفت: عمل‌آوری و حفاظت میوه و سبزیجات از فساد زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است، در صورتی که اخذ مجوز تبدیل رب به سس گوجه فرنگی زیر نظر وزارت صنعت است. در این شرایط غالب متقاضیان احداث واحدهای تولیدی سردرگم شده‌اند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که صنایع غذایی زیرمجموعه یک نهاد تجمیع شود.

این کارشناس صنایع غذایی با بیان این‌که ادامه‌ این وضعیت باعث تا واحدهای تولیدی به واردکنندگان محصولات چینی تبدیل شوند، گفت: صنایع غذایی با توجه به تکیه بر تولید داخلی می‌تواند ارزآوری و اشتغال ایجاد کند اما در حال حاضر رو به رکود رفته است. غالب صنایع غذایی نه تنها ارزآوری ندارند بلکه مواد اولیه را وارد و بسته‌بندی می‌کنند.

به گفته وی در حال حاضر بسیاری از واحدها با اخراج کارگران، چند نفر را برای بسته‌بندی جعبه‌های حاوی مواد وارداتی استخدام کرده‌اند

تجمع مهاجرین افغان مقابل کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در تهران در اعتراض به افزایش هزینه های اقامتی و دخالت پلیس

تعدادی از مهاجرین افغان ,در اعتراض به افزایش هزینه های اقامتی شان مقابل دفتر کمیساریای سازمان ملل در تهران تجمع نمودند که با دخالت پلیس مواجه شده و از ادامه این تجمع جلوگیری گردید.

مهاجرین خواستار تخفیف هزینه های بودند که بابت عوارض شهرداری ,اداره کار ,دفاتر کفالت و سایر هزینه های که باید برای تمدید اقامت خود پرداخت نمایند.

به گزارش1خرداداحیا نیوز،دو نفر از تجمع کنندگان که نخواستند اسمی از آنها برده شود گفتند ؛هدف ما از این تجمع مسالمت آمیز ,اعتراض به افزایش هزینه های مربوط به تمدید مدارک اقامتی مهاجرین بوده تا بدینوسیله صدای مان را به گوش مسئولین در ایران ,سازمان ملل و جامعه جهانی برسانیم تا از پناهندگان حمایت بهتر و بیشتر نمایند.

آنها میگویند با وجود محدودیت شغلی ,بیکاری ,تورم و عدم د ر آمد ,ما قادر به تامین مخارج خانواده خود نیستیم اما دولت ایران بدون توجه به وضعیت معیشتی و مشکلات متعدد مهاجرین ,هزینه ها(عوارض را)را افزایش داده که توان پرداخت آن را نداریم ,به گفته مهاجرین ,این قشر آسیب پذیر؛ قبلا برای کار اداری (تمدید اقامت)به ادارات اتباع مربوط به محل اقامت خود مراجعه می کرده اما اخیرا دفاتر کفالت دایر شده و آنها (مهاجرین )مجبور هستند به چندین اداره مراجعه نمایند و هزینه های دفاتر کفالت هم بر عهده مهاجرین گذاشته شده اما این دفاتر فقط برای ایجاد محدودیت بیشتر و در یافت پول از مهاجرین دایر شده اند ولی برای مهاجرین هیچ نوع خدماتی انجام نمی دهند بر اساس این گفته ها در حال حاضر مهاجرین افغان در پیچ و خم بروکراسی گیر کرده اند .

تجمع زنان روستایی در مقابل فرمانداری کبودرهنگ دراعتراض به تشدید بی آبی

در پی تشدید بی آبی در برخی روستاهای کبودراهنگ؛ جمعی از زنان روستای طاهرلو روز سه شنبه هفته گذشته در مقابل فرمانداری کبودرهنگ تجمع و خواستار حل مشکل آب آشامیدنی روستای خود شدند.

به گزارش1خرداد کورنگ، یکی از اهالی روستای طاهرلو گفت: از آغاز فصل گرما به علت کمبود آب شرب اهالی این روستا رنج می برند.

وی که خود را نماینده معترضان وضعیت آب روستا معرفی کرد در تماس تلفنی گفت: وضعیت کمبود آب شرب در روستای طاهرلو بیش از شش سال است غیر قابل تحمل است و زنان این روستا از کمبود آب بیشترین مشکلات را تحمل می کنند.

گفتنی است برخی روستاهای کبودراهنگ با توجه به خشکسالی های پی در پی دچار کم آبی شدید شده اند.

هفته گذشته نیز یکی از اهالی روستای طراقیه در تماس تلفنی گفت: قنات تامین آب روستای طراقیه بر اثر حفر یک چاه در کنار آن خشک شده است.

وی گفت: اگر این چاه غیر مجاز است، چرا مسئولین آن را مسدود نمی کنند تا آب آشامیدنی مردم این روستا تامین شود. و اگر مجاز است چرا مسئولین برای آن مجوز صادر کرده اند و باعث شده اند مردم این روستا تشنه بمانند.

وی که نخواست نامش در خبر منعکس شود گفت: جمعی از اهالی این روستا نیز در اعتراض به وضعیت آب شرب روستای خود در مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند.

عدم توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به رعایت اصول ایمنی و مهارت در معادن

تعداد کارگران حادثه دیده در معادن:

 درسال1388: 876 نفر

در سال 1391: 1177 نفر

در سال 1392: 1779نفر

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: بررسی ها نشان می دهد بیش از 80 درصد معادن کشور که افزون بر 25 نفر کارگر دارند، فاقد مسئول ایمنی مستقل هستند، درحالی که برابر با قانون ایمنی در معادن لزوم حضور مسئول ایمنی به صراحت قید شده است.

به گزارش1خردادایرنا،هرمز ناصرنیا روز جمعه به مناسبت آغاز هفته معدن (یکم تا هفتم خرداد ماه) ، اظهار داشت: واقعیت این است که از نظر ایمنی در معادن کشور خیلی ضعیف فعالیت می شود لذا باید به اهمیت این موضوع توجه جدی صورت گیرد.

براساس ماده 2 قانون ایمنی معادن که به تصویب شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده و توسط شورای وزیران ابلاغ شده است: ‘در کلیه معادن که دارای حداقل 25 نفر کارگر باشند، می بایست یک نفر ذیصلاح به عنوان مسئول ایمنی و یک نفر به عنوان مسئول بهداشت حرفه ای به استناد آئین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تعیین شود.’

مطابق آمار منتشر شده، شمار معادن فعال کشور بیش از پنج هزار و 400 معدن است که استانهای کرمان، یزد و اصفهان بیشترین سهم را در این ارتباط دارند.

گزارش مرکز آمار ایران برپایه اطلاعات جمع آوری شده در سال 1392 حاکی است، مجموع شاغلین معادن کشور در این سال 94 هزار و 640 نفر بودند که از این تعداد 22 هزار و 808 نفر کارگر ساده و 26 هزار و 258 نفر کارگر ماهر بودند.

همچنین در سال 92 تعداد سه هزار و 904 نفر تکنسین و پنج هزار و 146 نفر مهندس در کنار 20 هزار و 946 نفر کارمند اداری به همراه 15 هزار و 579 نفر در بخش حمل ونقل فعالیت داشتند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران به صراحت اعلام کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به رعایت اصول ایمنی و مهارت در معادن توجه جدی نمی کند و این سازمان هم مسئولیت اجرایی در این خصوص ندارد.

چندی پیش یک منبع آگاه در خانه معدن ایران اعلام کرد: تعداد حوادث ناشی از کار در معادن در سال 2009 (1388) از 876 نفر به یکهزار و 177 نفر در سال 1391 (2012) رسید.

مرکز آمار ایران در گزارش خود مربوط به سال 1392 آورده است: معادن کشور در این سال شاهد یکهزار و 681 واقعه ثبت شده بودند که براثر آن یکهزار و 779 نفر حادثه دیدند و براثر آن 59 نفر فوت کردند، هفت نفر از کارافتاده کلی، 39 نفر با نقص عضو مواجه شدند، 53 نفر از کار افتاده جزیی و یکهزار و 621 نفر بهبودی کامل پیدا کردند.

آمار مزبور نشان می دهد از مجموع 59 نفر فوتی در سال 92، معادن سنگ، شن و ماسه و غیره با سهم 34 نفری بالغ بر 57.6 درصد تلفات را داشتند و پس از آن معادن زغالسنگ خشک با 14 نفر 23.7 درصد افراد فوت شده را به خود اختصاص دادند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ایران افزود: براساس گزارش مرکز آمار بیشترین تلفات انسانی در معادن در دوره مورد بررسی مربوط به معادن سنگ لاشه، تزئینی ، شن و ماسه بوده است.

مرگ کارگر جوان براثر سقوط آسانسور

روز گذشته براثر سقوط کابین آسانسور در یک ساختمان در شیراز یک کارگر تعمیرکار کشته شد.

به گزارش 1خردادایلنا،این حادثه در حوالی ساعت ۱۰ صبح روز پنج‌شنبه ۳۱اردیبهشت‌ماه(دیروز) اتفاق افتاده و کارگرکشته شده  ۲۳ سال سن داشته است.

به گفته حاضران در محل از قرار معلوم کارگر حادثه دیده فوت می‌کند.

در توضیح این حادثه گفته می‌شود: تعمیرکار متوفی مشغول کار در طبقهٔ اول پروژهٔ ساختمانی بوده که اتاقک آسانسور از طبقه ۴‌‌ همان پروژه سقوط و بدون آن‌که فرصت فرار را به کارگر حادثه‌دیده بدهد، او را با خود به ته چاهک می‌کشاند.

اول خردادماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.