این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

کارگری11تیر1394

– اعتصاب وتجمعات 800کارگر پیمانی فازهای 15 و 16 منطقه ویژه عسلویه طی 4روزگذشته  در اعتراض به عدم پرداخت حقوق

– برگزاری جلسه محاکمه دو فعال کارگری آرام و فواد زندی

– اعتصاب کارگران بخش‌های کشتار دام و طیور مجتمع صنعتی کشت و صنعت مهاباد دراعتراض به عدم پرداخت 10ماه حقوق

– عدم پرداخت6ماه حقوق کارگران پروژه اتوبان تبریز- سهند(شرکت پیمانکاری بتن سازه)

– عدم پرداخت 9ماه حقوق کارگران سد “چپرآباد” اشنویه

– بلاتکیفی بیست و دوماهه 49کارگرکارخانه سیمان لوشان واعتراضشان به بی توجهی کمسیون کارگری رودبار به خواسته هایشان

اعتصاب وتجمعات 800کارگر پیمانی فازهای 15 و 16 منطقه ویژه عسلویه طی 4روزگذشته  در اعتراض به عدم پرداخت حقوق

در حالی که پیمانکاران پروژه‌های در دست احداث فازهای 15 و 16 منطقه ویژه عسلویه از مدتی پیش تلاش کردند تا با تغییر متن قراردادهای کار امکان هرگونه اعتراض را از کارگران بگیرند فعالان کارگری منطقه عسلویه از اعتصاب چند روزه گروهی از این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت حقوق، خبر می‌دهند.

کارگران معترض که شمار آنها دست‌کم تا حدود 800 نفر نیز می‌رسد در شرکت‌های آذران گستر، توانمند، تلاش‌گستر، آزمون فلز و پتروصنعت مشغول کارند‌و در روزهای گذشته با ماندن در خوابگاه و یا تجمع در مقابل دفتر کارفرمای اصلی پیگیر مطالبات مزدی خود شده بودند.

به گزارش11تیرایلنا،کارگرانی که هم اکنون در منطقه عسلویه مشغول به کارند در توضیح این اتفاق می‌گویند که از حدود چهار روز پیش باقیمانده کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های در دست احداث فازهای 15 و 16 منطقه ویژه عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محل کار حاضر نشده‌اند.

گفته می‌شود که دلیل اصلی این اعتصاب را طولانی شدن پرداخت  معوقات مزدی باقیمانده از سال 93 و بخش‌هایی از مطالبات مزدی سال 94 است و از طرف پیمانکار به کارگران گفته شده است که کارفرمای اصلی از پرداخت صورت وضعیت‌های پیمانکاران خودداری می‌کند.

برپایه این اطلاعات کارگران معترض که شمار آنها دست‌کم تا حدود 800 نفر نیز می‌رسد در شرکت‌های آذران گستر، توانمند، تلاش‌گستر، آزمون فلز و پتروصنعت مشغول کارند‌و در روزهای گذشته با ماندن در خوابگاه و یا تجمع در مقابل دفتر کارفرمای اصلی پیگیر مطالبات مزدی خود شده بودند.

البته این کارگران در واپسین ماه‌‌های سال گذشته نیز برای پیگیری مطالبات مزدی خود به مدت چند روز با تجمع در محوطه خوابگاه و یا خودداری از ورود به داخل کارگاه اعتراض خود را اعلام کرده بودند.

شکل گیری این اقدام اعتراضی در حالی است که چندی پیش کارگران شاغل در این قسمت از منطقه عسلویه با انتشار عکسی که از متن قراردادهای جدید کار آنها تهیه شده بود نشان دادند که برخی شرکت‌های پیمانکاری در تلاشند تا با محدود کردن حقوق امکان هرگونه اعتراض قانونی را از آنها سلب کنند.

براساس این تصاویر در متن قراردادهای جدید آمده بود که چنانچه کارگر اعتصاب کند هیچ گونه وجهی بابت کار انجام شده به وی پرداخت نخواهد شد همچنین در این قرارداد آمده بود که اگر رابطه کاری کارگر و کارفرما کمتر از یک هفته قطع شود بازهم به کارگر بابت کار انجام شده مزدی تعلق نخواهد گرفت.

برگزاری جلسه محاکمه دو فعال کارگری آرام و فواد زندی

طبق گزارش دریافتی روز دو شنبه08/04/94 آرام و فواد زندی دو برادر و دو فعال  کارگری  در شعبه یک دادگاه انقلاب شهر سنندج مورد محاکمه قرار  گرفتند.

در این جلسه محاکمه که  برای  هر یک از این دو فعال کارگری به مدت 20 دقیقه  به طول انجامید ،از طرف قاضی اتهام نامبردگان فعالیتهای کارگری و همچنین عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری  اعلام گردید که این دو فعال کارگری ضمن دفاع از فعالیتهای کارگری خود  کمیته هماهنگی را نیزبه عنوان تشکلی کارگری مورد قبول خود اعلام نمودند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

11 تیر 1394

اعتصاب کارگران بخش‌های کشتار دام و طیور مجتمع صنعتی کشت و صنعت مهاباد دراعتراض به عدم پرداخت 10ماه حقوق

روز چهارشنبه دهم تیرماه، کارگران کشت و صنعت مهاباد در اعتراض به تاخیر در پرداخت ١٠ ماه حقوق، مانع فعالیت بخش‌های کشتار دام و طیور این مجتمع شدند.

به گزارش 11تیرکُردپا، به گفته یکی از کارگران، ١٠ ماه است که حقوق کارگران بخش‌های کشتار دام و طیور پرداخت نشده و پس از چندین بار پیگیری، تاکنون پاسخ مثبتی را دریافت نکرده‌اند.

مدتی پیش نیز، خبرهایی در مورد تعطیلی همیشگی این مجتمع صنعتی به عنوان نماد صنعت مهاباد منتشر گردیده بود.

هم‌اکنون تنها بخش کشتارگاه طیور و سردخانه کشت و صنعت مهاباد درحال فعالیت می‌باشند.

مجتمع صنعتی کشت و صنعت مهاباد (مجتمع چهارگانه سبز مهاباد) در اوایل دهه ١٣۵٠ تاسیس و براساس اسناد و گفته مسئولان این مجتمع، در آغاز ٨٠٠کارگر در این مجتمع مشغول به کار بودند و هم‌اکنون تعداد آنها به ١۵ تا ٢٠ کارگر کاهش یافته است.

کارگران معترض این مجتمع می‌گویند: مشکلات شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد زمانی آغاز شد که این مجتمع بزرگ صنعت کشاورزی در سال ۸۶ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد.

عدم پرداخت6ماه حقوق کارگران پروژه اتوبان تبریز- سهند(شرکت پیمانکاری بتن سازه)

حدود شش ماه است که حقوق کارگران پروژه اتوبان تبریز- سهند توسط پیمانکار مربوطه پرداخت نشده است.

به گزارش11تیر ائل، پروژه احداث اتوبان تبریز-سهند یکی از طرحهای عمرانی آذربایجان شرقی است که طی سالهای گذشته به دلیل اهمیت و نیاز مردم به تکمیل آن همواره مورد توجه بوده است.

عملیات احداث بخشی از این جاده هابرعهده اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی قرار داده شده است و مسئولان دولت سابق و دولت فعلی بارها بر تسریع در اجرای آن تاکید کرده اند.

در این میان بر اساس اخبار واصله به ائل حقوق کارگران پروژه اتوبان تبریز – سهند حدود شش ماه است که توسط پیمانکار مربوطه پرداخت نشده است و بر اساس پیگیری های صورت گرفته پیمانکار مربوطه در این رابطه پاسخگو نیست.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه بر اساس قرارداد وظیفه پیمانکار است که حقوق کارگران خود را بدهد، گفت: کارگران این پروژه توسط پیمانکار به کار گرفته شده اند و شرکت بتن سازه وظیفه دارد که حقوق آنان را بپردازد.

توحید اخلاقی در خصوص وضعیت پرداخت مطالبات پیمانکار از کارفرمای پروژه افزود: دولت بدهی هایی به شرکت پیمانکار دارد اما این دلیل نمی شود که این شرکت از دادن حقوق کارگران اجتناب کند.

وی خاطرنشان کرد: به زودی بدهی خود را به این شرکت پرداخت خواهیم کرد اما در مورد عدم پرداخت حقوق کارگران طبق قرارداد شرکت پیمانکار باید پاسخگو باشد.

عدم پرداخت 9ماه حقوق کارگران سد “چپرآباد” اشنویه

مدت ٩ ماه است که شرکت پیمانکار سد “چپرآباد” اشنویه حقوق و دستمزد کارگران را پرداخت نکرده است.

به گزارش 11تیرکُردپا، مسئولان این شرکت به بهانه کمبود بودجه از پرداخت کامل حقوق و مزایای کارگران خودداری کرده و پس از گذشت ٩ ماه از تعویق پرداخت حقوق و دستمزد کارگران به هر کارگر مبلغ ٢٠٠ هزار تومان پرداخت کرده است.

ساخت سد “چپرآباد” اشنویه با ارتفاع ٣۴ متر و حجم آب تنظیمی ١٣٠ میلیون متر مکعب، از سال ٨٢ آغاز و تاکنون افتتاح نشده است و بیش از ۴٠ کارگر در آن مشغول به کار هستند.

بلاتکیفی بیست و دوماهه 49کارگرکارخانه سیمان لوشان واعتراضشان به بی توجهی کمسیون کارگری رودبار به خواسته هایشان

کارگران کارخانه سیمان لوشان اعلام کردند که چهارمین جلسه بررسی وضعیت کارگران کارخانه سیمان لوشان، صبح روز چهارشنبه (سوم خردادماه)  در کمسیون کارگری  رودبار برگزار شد و با وجود اصرار کارگران هنوز هیچ اقدامی برای تحقق ‌خواسته‌های آنها صورت نگرفته است.

به گزارش11تیرایلنا،به گفته این کارگران در جلسه مورد نظر کمسیون کارگری از یکسو کارفرما مکلف به پرداخت همه مطالبات کارگران شد و از سوی دیگر قرار است تا 25 کارگر باسابقه این کارخانه تا زمان رسیدن به شرایط استفاده از حق بازنشستگی  به واحدهای دیگری همچون کارخانه‌های سیمان ایلام و ترتبت حیدریه انتقال پیدا کنند.

با این حال کارگران کارخانه سیمان لوشان می‌گویند که به دلیل بعد مسافت امکان انتقال آنها به کارخانه‌های سیمان ایلام و تربت حیدریه وجود ندارد و  چون شنیده‌اند که کارفرما قصد بازسازی و احیا کارخانه سیمان لوشان را دارد آنها می‌خواهند تا همچنان در این واحد صنعتی مشغول کار شوند.

آنها می گویند مطلع شده‌‌اند که با مصوبه کمسیون کارگری فرمانداری رودبار قرار است تا کارفرما براساس طرح پیشنهادی سازمان صنعت، معدن و تجارت عملیات بازسازی کارخانه سیمان لوشان را آغاز کند و در این مدت براساس آیین نامه اجرایی ماده 4 قانون بیمه بیکاری تمامی کارگران بصورت موقت به صندوق بیمه بیکاری معرفی شوند.

به گفته کارگران سیمان لوشان حالا که قرار است آنها تا اتمام پروژه بازسازی کارخانه به صندوق بیمه بیکاری معرفی شوند آنها ترجیح می‌دهند که خود شخصا در فرآیند بازسازی کارخانه مشارکت داشته باشند.

به گفته کارگران کارخانه سیمان لوشان با این حال در جلسه اخیر کمسیون کارگری دیدگاه‌های برخی از حاضرین به سمت تسویه حساب کامل بوده و در عمل به هیچ یک از خواسته‌‌های آنها که در راستای ادامه فعالیت این کارخانه است اهمیتی داده نشد.

کارگران با یاد آوری اینکه کارفرما به بهانه اینکه این کارخانه مستهلک است و توجیه اقتصادی ندارد، فعالیت کارخانه سیمان لوشان را از اول مهر ماه سال 92متوقف کرده است در ادامه افزودند: تا به امروز هیچ مقام مسئولی حاضر به پاسخگویی به وضعیت بلاتکلیف آنها نشده است.

به گفته کارگران کارخانه سیمان لوشان، این واحد قبل از خرداد سال 92بیش از 180کارگر داشت که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «خوشایند خزر» کار می‌کردند اما با وقوع مشکلات مربوط به  کمبود منابع مالی  تمامی این 180کارگر پیمانکاری در ماههای تیر و شهریور 92در دو مرحله اخراج شدند.

باقیمانده کارگران کارخانه سیمان لوشان که خود بین 10 تا 18 سال سابقه کار دارد یا آور می‌شوند که تعدیل‌های سال 92 همه همکاران آنها موفق به دریافت معوقات مزدی خود نشدند.

یازدهم تیرماه1394

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.