اخباروگزارشات کارگری11بهمن1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری11بهمن1393

– اعتصاب کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتردراعتراض به پائین بودن دستمزد

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل بادخالت نیروی انتظامی خاتمه یافت

– ششمین تجمع اعتراضی کارگران مس خاتون آباد مقابل فرمانداری شهربابک

– تجمع گروهی از کارگران قدیمی وزارت نیرو در مقابل مجلس

– عدم پایبندی کارفرمای پتروشیمی تبریزبه توافق‌نامه‌ ۱۸بندی پس ازاعتصاب 16روزه کارگران

مخالفت اداره کارآذربایجان شرقی باهرنوع تشکل یابی کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز

– بیکاری ۱۳۰ نفر از کارگران کارخانه فارسیت دورود در کمتر از یک ماه

– جعفر عظیم زاده در گفتگو با سایت اتحاد: با مصوبه مجلس صدها هزار کارگر بی هیچ پشتوانه ای برای ادامه حیات و یا امکان اشتغال مجدد آواره خیابانها خواهند شد

– تسلیت به شاهرخ زمانی به مناسبت در گذشت مادر گرامی شان

-4025بیمه شده سازمان تامین اجتماعی طی سه ماه اول سال جاری دچار حوادث ناشی از کار شدند!

– افزایش صد در صدی جان باختگان حوادث کاری دراستان مرکزی

– با دستور دولت، اعتصاب گسترده کارگران فلزکار در ترکیه ، ممنوع اعلام شد

– مرگ ۵کارگر معدن در چین

اعتصاب کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتردراعتراض به پائین بودن دستمزد

صبح امروز جمعی از کارگران «نی بر» مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر (که به کار تخصصی بردیدن ساقه نی‌شکر اشتغال دارند) در اعتراض به پایین بودن مزد دست از کار کشیدند.

به گزارش11بهمن ایلنا،کارگران درباره دلایل اعتراض امروزشان گفته‌اند: حداکثر دریافتی یک کارگر فصلی حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است که با این میزان حقوق باید ماه‌های بیکاری را هم سپری کنند.

همچنین این کارگران از دریافت حقوق جانبی از جمله حق شیفت، اضافه کاری و سایر مزایای حقوقی بی‌بهره‌اند.

از سوی دیگر حدود ۵۰۰ نفر از کارگران فصلی «نی بُر» در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر که بعد از برطرف شدن مشکل فواصل بیمه‌ای‌شان از چند ماه پیش موفق به بازنشستگی شده‌اند از میزان مستمری خود رضایت ندارند.

به گفته این کارگران، مستمری کارگران بازنشسته به اندازه نیمی از حقوق کارگران دائمی است و هیچ تناسبی با وضعیت معیشتی‌شان ندارد.

براساس این گزارش،کارگران فصلی پیش از این به دلیل وجود فاصله در پرداخت حق بیمه فصول بیکاری، امکان بازنشسته شدن نداشتند، اما پس از پی گیری کارگران، کارفرما متعهد به پرداخت بیمه فصول بیکاری کارگران نی بر به تامین اجتماعی شد و به این ترتیب امکان بازنشستگی برای کارگران نی بر فراهم شده است.

بر این اساس، به طور عادی یک کارگر فصلی شاغل در مشاغل سخت و زیان آور که ۶ ماه از سال را کار می‌‌کند بعد از ۵۰ سال امکان بازنشسته شدن دارد. در ضمن بیمه تامین اجتماعی این کارگران در فصل بیکاری به صورت عادی پرداخت شده است.

کارگران فصلی نی بر می‌گویند، محاسبات بازنشستگی کارگران فصلی که ۶ ماه از سال را بیکار بوده‌اند بر مبنای محاسبات بازنشستگی دو سال پایان خدمت، یکسال به بصورت سخت و زیان آور و یکسال به صورت عادی محاسبه می‌شود. به همین طریق میزان حقوقی که بعد از بازنشستگی می‌گیرند نیمی از حقوق کارگران دائمی است.

یکی دیگر از دلایل اعتراض امروز کارگران فصلی نی بر، اجرای نادرست طرح طبقه بندی مشاغل است.

به گفته کارگران، این طرح در سال ۸۶ بدون در نظر گرفتن سابقه کار، تحصیلات و… کارگران نی بر در سه گروه شغلی ۵، ۶، ۷ در این مجتمع اجرا شده و هیچ گونه تاثیری بر افزایش حقوق کارگران نداشته است.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل بادخالت نیروی انتظامی خاتمه یافت

نزدیک به ۱۰۰ کارگر کارخانه ذوب آهن اردبیل در اعتراض به تعویق ۸ ماه حقوق و نامشخص بودن وضعیت شغلی‌شان صبح امروز مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند.

به گزارش11بهمن ایلنا، کارفرما به بهانه اینکه تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد فعالیت این کارخانه را از اردیبهشت ماه سال جاری متوقف کرده است و هم اکنون ۲۵۰ نفر از کارگران این کارخانه بلاتکلیف هستند.

به گفته کارگران، آنان علاوه بر دریافت نکردن ۸ ماه حقوق مربوط به ماه های اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دی ماه به همراه حق عیدی سال ۹۲ را هم دریافت نکرده‌اند.

این چندمین باری است که امسال کارگران ذوب آهن اردبیل به نشانه اعتراض مقابل استانداری این شهر تجمع می‌کنند تا شاید مشکل حقوق و معوقات‌شان حل شود.

28 مردادماه امسال، یک روز قبل از سفر رئیس جمهور به اردبیل بود که کارگران ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری این شهر تجمع کردند؛ این تجمع با قول مساعد مسئولان استانداری و مدیرعامل کارخانه ذوب آهن پایان یافت اما کارگران امید چندانی به وعده های داده شده نداشتند.

بدنبال تجمعات اعتراضی مکرراین کارگران برای احقاق حقوقشان 3نفراز کارگران طی این مدت اخراج شدند.

به گفته کارگران، در اعتراض صبح امروز که با دخالت ماموران انتظامی حوالی ظهر امروز خاتمه یافت مسئولان استانداری به کارگران گفتند این کارخانه متعلق به بخش خصوصی است و ما زورمان به آنان نمی‌رسد.

ششمین تجمع اعتراضی کارگران مس خاتون آباد مقابل فرمانداری شهربابک

صبح امروز بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران قراردادی شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد برای چهارمین روز پیاپی در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کردند.

به گزارش11بهمن ایلنا،این کارگران که امروز هم به همراه خانواده‌هایشان در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کرده‌اند، گقتند در طی این چهار روزی که به همراه خانواده‌هایمان در مقابل فرمانداری چادر زده‌ایم، هیچ مقام مسولی به وضعیت ما رسیدگی نکرده است.

این کارگران که به برگزاری آزمون استخدامی توسط شرکت مس ایران برای جذب نیروی جدید معترضند، می‌گویند برگزاری آزمون استخدامی می‌تواند امنیت شغلی‌شان را با تهدید جدی مواجه کند.

کارگران می‌گویند ۴ – ۵ سال به امید اینکه ما را استخدام کنند در شرکت مانده‌ایم و کار کرده‌ایم حالا که شرایط بهتر شده می‌خواهند با برگزاری آزمون تعداد نیرو‌ها را کاهش دهند.

به گفته ی یکی از کارگران معترض، کارگران به شرط اینکه آزمون استخدامی در حد تعیین سطح باشد مشکلی ندارند اما ترسشان از این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند.

در همین حال روز پنجشنبه معاون سیاسی فرمانداری شهربابک ، ضمن غیر قابل قبول خواندن تجمعات اعتراضی صورت گرفته از سوی کارگران شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد به ایلنا گفته بود، نگرانی کارگران بی‌مورد است زیرا طبق صورتجلسه‌ای که به امضای هیئت مدیره مس رسیده قرار نیست کسی حذف و یا اخراج شوند.

یکی از کارگران ضمن بیان این مطلب، با متناقض خواندن اظهارات معاون سیاسی فرمانداری شهربابک گفت: اگر واقعا چنین صورتجلسه‌ای تنظیم شده چرا در حال حاضر هیچگونه قراردادی با کارگران بسته نمی‌شود تا حداقل امنیت شغلی برایشان تامین شود.

به گفتهٔ کارگران در ابتدا قرار بود این آزمون از بین ۲۸۵ نفر صورت بگیرد اما چند روز گذشته خبر داده‌اند این تعداد به ۳۳۶ نفر رسیده است یعنی تعداد نفرات برای آزمون افزایش یافته است که از نظر کارگران نوید دهنده ی چالش های بیشتری بر سر راه برگزاری آزمون استخدامی است.

وی ادامه داد: اگر قرارداد‌ها بسته شود آنوقت در هر ردهٔ شغلی که خواستند می‌توانند از این کارگران در مجموعهٔ مس استفاده کنند. به گفتهٔ وی خواسته واقعی کارگران این است که یا این تضمین امنیت شغلی به صورت مکتوب به کارگران داده شود و یا اینکه نسبت به انعقاد قرارداد قبل از برگزاری آزمون اقدامات لازم به عمل آید.

گفتنی است در یک ماه گذشته، این ششمین باری است که نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت‌های ذوب مس خاتون آباد به همراه خانواده هایشان در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند. کارگران خواستار تضمین امنیت شغلیشان در صورت برگزاری آزمون توسط شرکت مس ایران هستند.

تجمع گروهی از کارگران قدیمی وزارت نیرو در مقابل مجلس

جمعی از کارگران شرکت‌های برق ستان‌های تهران، البرز، قم در اعتراض به کسر نشدن حق بیمه از مزایای جانبی دستمزد، صبح امروز در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. کارگران می‌گویند کسر نشدن حق بیمه از سایر مزایا، باعت کاهش مستمری آنها در هنگام بازنشستگی خواهد شد.

به گزارش11بهمن ایلنا،یکی از کارگران گفت: به دنبال این تجمع از ما خواسته شده است تا برای ثبت درخواست خود و گفتگو با یکی از نمایندگان کمسیون انرژی وارد ساختمان مجلس شویم.

وی گفت: حدود هشتاد نفر هستیم که در اعتراض به توقف کسر شدن حق بیمه از مزایای جانبی مزد در این اجتماع صنفی شرکت کرده‌ایم.

این کارگر اداره برق تهران در توضیح دلایل این اجتماع اعتراضی افزود: تابستان امسال دولت طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که از این پس دیگر تنها از دستمزد پایه کارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی حق بیمه کسر خواهد شد و این اقدام دست‌کم در زیر مجموعه‌های وزارت نیرو باعث نگرانی هزار و پانصد کارگر با سابقه شده‌ است.

این کارگر وزارت نیرو بابیان اینکه بیشتر شرکت کنندگان این اجتماع اعتراضی را کارگرانی تشکیل می‌دهند که در آستانه بازنشستگی قرار دارند، افزود: با ابلاغ این تصمیم دولت مستمری بازنشستگی همه هزار  و پانصد کارگری که هم اکنون در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو، واپسین سالهای کاری خود را می‌گذرانند تا یک سوم کاهش خواهد یافت.

وی افزود: آنطور که شنیده‌ایم دیوان عدالت اداری نیز در تایید این اقدام دولت سازمان تامین اجتماعی را ملزم کرده است تا تمامی حق بیمه‌هایی که در سالهای گذشته از مزایای جانبی بیمه شدگان دریافت کرده است را به نرخ روز بازپرداخت کند.

این کارگر وزارت نیرو ادامه داد: با این حال شنیده‌ایم که سازمان تامین اجتماعی حتی آنقدر منابع مالی ندارد که بخواهد این پول را به نرخ زمان وصل بازپرداخت کند.

عدم پایبندی کارفرمای پتروشیمی تبریزبه توافق‌نامه‌ ۱۸بندی پس ازاعتصاب 16روزه کارگران

مخالفت اداره کارآذربایجان شرقی باهرنوع تشکل یابی کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز

این کارگرمعترض با اشاره به اعتصاب کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز در ابتدای تابستان امسال ، گفت: این اعتصاب در پی انعقاد توافق‌نامه‌ای ۱۸بندی بین کارگران و کارفرما پایان یافت اما کارفرما تاکنون به هیچ یک از بندهای این توافق‌نامه عمل نکرده است.

در حالی که بیش از ۸ ماه از درخواست کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز مبنی بر تشکیل یک نهاد به منظور پیگیری قانونی مطالبات‌شان می‌گذرد، اداره کار آذربایجان شرقی به بهانه وجود یک انجمن صنفی در این مجتمع صنعتی، با این درخواست مخالفت می‌کند.

یکی از کارگران معترض که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: اداره کار آذربایجان شرقی می‌گوید در واحدی که یک انجمن صنفی تشکیل شده باشد امکان تشکیل نهاد دیگری وجود ندارد. این در حالی است که انجمن صنفی تشکیل شده در پتروشیمی تبریز متعلق به کارگران پیمانی است و حدود ۶۷۰ کارگر قرارداد مستقیم این مجتمع صنعتی از وجود نهادی برای دفاع از منافع‌شان محروم مانده‌اند.

او افزود: قانون کار با تشکیل نهاد صنفی برای گروه‌های مختلف کارگران در یک کارگاه‌ مخالفت نکرده است. این تشکل‌ها می‌توانند با یکدیگر هماهنگ شوند، همانطور که در بسیاری از واحدهای تولیدی همانند کارخانه‌های خودروسازی یا سایر پتروشیمی‌ها این اتفاق افتاده است.

این کارگر ناراضی در ادامه تاکید کرد: اداره کار استان نه تنها به تشکیل شورا و انجمن صنفی رضایت نمی‌دهد که ما را از انتخاب نماینده کارگری نیز محروم کرده است. مسئولان این اداره دولتی حتی حاضر نیستند مخالفت خود را به صورت کتبی در اختیار کارگران قرار دهند.

او بیان کرد: هر زمان مطالبه کارگران مبنی بر تشکیل نهاد صنفی را از کا‌نال معاونت روابط کار اداره کار استان پیگیری کردیم مسئولان این معاونت به صورت شفاهی با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

او در پایان با اشاره به اعتصاب کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز در ابتدای تابستان امسال ، گفت: این اعتصاب در پی انعقاد توافق‌نامه‌ای ۱۸بندی بین کارگران و کارفرما پایان یافت اما کارفرما تاکنون به هیچ یک از بندهای این توافق‌نامه عمل نکرده است.

گفتنی است حدود ۶۷۰ کارگر قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز از روز ۲۵ خرداد تا ۱۰ تیر امسال در اعتراض به آنچه تبعیض حقوقی میان خود و کارکنان رسمی این مجتمع صنعتی می خواندند دست به اعتصاب زده بودند.

درهمین رابطه:

گزارشی درباره اعتصاب 16روزه کارگران پتروشیمی تبریز

یکی از کارگران پتروشیمی تبریز با اشاره به اعتصاب۱۶ روزه کارگران قرارداد مستقیم بخش تعمیرات و نگهداری این واحد تولیدی از خلف وعده مدیرعامل انتقاد کرد.

بنابه گزارش22تیرایلنا،این کارگر در این باره گفت: اعتصاب حدود ۶۷۰ کارگر قرارداد مستقیم واحد تعمیرات و نگهداری پتروشیمی تبریز که ۱۰ روز بعد از شروع تعمیرات اساسی در این واحد تولیدی (۲۵ خرداد) آغاز شده بود در پی امضای توافق نامه ای با مدیرعامل در تاریخ ۱۰ تیر پایان یافت اما ظاهراً توافقات انجام شده تنها در حد وعده باقیمانده است.

وی ادامه داد: اعتصاب کارگران در پی بازدید مدیرعامل از کارخانه و صحبت‌های تحریک آمیز وی مبنی بر وجود ۷۰۰ نیروی اضافی در این واحد تولیدی آغاز شده بود.

این فعال کارگری ضمن اشاره به بازگشت به کار کارگران در حالی که هیچکدام از مطالبات آنان هنوز محقق نشده است، افزود: رفع تبعیض حقوقی میان کارگران قرارداد مستقیم و کارکنان رسمی پتروشیمی تبریز مهم‌ترین مطالبه صنفی کارگران اعتصابی بوده و است.

به گفته وی، کارکنان رسمی وزارت نفت حدود ۴ برابر بیشتر از کارگران قرارداد مستقیم حقوق می‌گیرند.

وی تصریح کرد: از سال ۹۰ که شماری از کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز به امید رفع تبعیض حقوقی با کارکنان رسمی این واحد تولیدی قرارداد مستقیم شدند، جزییات حقوق دریافتی آنان تغییر ملموسی نکرده است.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: مدیرعامل پتروشیمی تبریز به دلیل توافق نامه ای که با کارگران امضاء کرده است، از طرف مدیران داخلی و هیات مدیره تحت فشار قرار دارد.

وی با انتقاد از فشار مدیران داخلی بر کارگران اعتصابی و اتهامات ناروای آنان، گفت: مدیرعامل هنگام امضای توافق نامه قول داد که تا پایان شهریور مشکلات معیشتی کارگران را حل کند و گرنه از سمت خود استعفاء می‌دهد.

به گفته این کارگر قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز، کارگران از زمان امضای توافق نامه نتوانسته‌اند مدیرعامل را ملاقات کنند.

بیکاری ۱۳۰ نفر از کارگران کارخانه فارسیت دورود در کمتر از یک ماه

به گفتهٔ منابع کارگری در لرستان، کارخانه فارسیت دورود که در شرف بازگشایی مجدد قرار دارد از ماه گذشته تاکنون ۱۳۰ کارگر پیمانی این شرکت رااخراج کرده است. پیش از این اخراج‌ها، تعداد کارگران این شرکت ۳۶۸ نفر بوده است.

به گزارش11بهمن ایلنا،بنقل ازیکی ازکارگران با توجه به رکود کار در چند ماههٔ اخیر و افزایش مبلغ مطالبات کارگران قرار شد که با توافق دو طرفه تعدادی از کارگران تعدیل و حکم بازخریدی برایشان صادر شود.

وی گفت: تعدیل نیرو‌ها که از اواسط دی ماه شروع شده تا به امروز ادامه داشته و تعداد آن‌ها درحال حاضر به ۱۳۰ نفر رسیده است. به گفتهٔ وی، این اقدام شرکت فارسیت در راستای کاهش تعداد نیرو‌ها و جلوگیری از تعطیلی کامل شرکت صورت گرفته است.

همه ۱۳۰ کارگران تعدیل شده، کارگر پیمانی هستند و ۸ تا ۱۰ سال سابقه کار دارند. منابع خبری می‌گویند، قرار است تا پایان سال با این کارگران تسویه حساب صورت بگیرد.

اگر چه بازخریدی نزدیک به ۱۳۰ نفر از کارگران فارسیت، توافقی انجام شده و قرار است کارگران به ازای هر سال خدمت مطالبات حقوقی خود رابه طور کامل دریافت کنند اما سختی پیدا کردن شغل دراستان‌هایی چون لرستان که رتبهٔ اول بیکاری در کشور را دارند، به قدری زیاد است که معلوم نیست تکلیف وضعیت شغلی این تعداد از کارگران بعد از این چه می‌شود. این در حالیست که به گفتهٔ کارگران هنوز بودجهٔ لازم جهت بازگشایی فارسیت دورود تامین نشده است.

یکی از فعالین کارگری دراین باره گفت: وضعیت تامین بودجه برای بازگشایی مجدد فارسیت دورود به گونه‌ای است که هنوز مشخص نیست به رغم این تعدیل نیروی گسترده آیا بالاخره کارخانه فارسیت فعالیتش را از سر می‌گیرد یا خیر. وی گفت: اگر تعهدات مورد نظر در خصوص بازگشایی مجدد فارسیت دورد به موقع به انجام نرسد، این حجم از تعدیل نیرو نه تنها کمکی به کارخانه نکرده است بلکه فقط ۱۳۰ نفر را به تعداد بیکاران استان تحمیل کرده است. ابن کارگر ادامه داد با توجه به شرایط فعلی مشخص نیست چگونه می‌خواهند مطالبات کارگران را وصول کنند.

به گفتهٔ وی بسیاری از این کارگران ۱۲ تا ۱۳ ماه حقوق و معوقات طلبکارند که کارفرما وعده داده تا پایان سال نسبت به تسویه حساب کارگران اقدام کند.

پیش از تعدیل نیرو‌ها، ۳۶۵ کارگر در این شرکت مشغول به کاربودند. حدود ۸۰ نفر از کارگران رسمی و مابقی کارگر پیمانی هستند که با تعدیل انجام شده تعداد آنان به ۲۳۵ نفر خواهد رسید.

جعفر عظیم زاده در گفتگو با سایت اتحاد: با مصوبه مجلس صدها هزار کارگر بی هیچ پشتوانه ای برای ادامه حیات و یا امکان اشتغال مجدد آواره خیابانها خواهند شد

سایت اتحاد: پس از 5 ماه از ارائه  ” لایحه حمایت از تولید”  به مجلس شورای اسلامی و کشمکشی که بر سر آن در گرفت نهایتا دولت و مجلس  ضمن عقب نشینی مختصری در برابر اعتراضات کارگری، زمینه های قانونی اخراج صدها هزار کارگر را فراهم کردند. برای اولین بار متن این لایحه در اردیبهشت ماه سالجاری توسط خبرگزاری فارس منتشر شد و پس از تصویب در هیات دولت شهریور ماه سالجاری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. با ارائه این طرح به مجلس برای اولین بار اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه ای تحت عنوان “اقدامات فراقانونی، خزنده و ضد کارگری دولت روحانی بر علیه زندگی و معیشت کارگران باید متوقف شود”دست به افشاگری در مورد ماده 39 این لایحه که ناظر بر ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در برخی مواد قانون کار بود، زد. در این زمینه هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران نیز در نامه ای که در مورد حکم شلاق کارگران پتروشیمی رازی به مجلس شورای اسلامی نوشتند “لایحه حمایت از تولید” و دیگر اقدامات ضد کارگری دولت روحانی  را مورد اعتراض قرار دادند. در ادامه تلاشها برای ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار از آنجا که این لایحه برای مدتی مسکوت گذاشته شد دولت دست به اقدام دیگری تحت عنوان  بسته پیشنهادی برای “ایجاد امنیت شغلی” با هدف  ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در ماده های 7 ، 27 و 165 قانون کار زد که در این زمینه نیز اتحادیه آزاد کارگران ایران با انتشار بیانیه و مصاحبه در مورد آن با جعفر عظیم زاده به افشای ماهیت ضد کارگری آن پرداخت. علاوه بر اتحادیه آزاد کارگران ایران دیگر تشکلهای مستقل کارگری نیز در مورد تلاش برای اعمال تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار دست به اعتراض زدند. ماهیت ضد کارگری ماده 39 لایحه حمایت از تولید و بسته پیشنهادی دولت برای اعمال تغییر در ماده های 7، 27 و 165 قانون کار چنان رسوا و ضد کارگری بود که در این میان نهادها و تشکلهای کارگری دست ساز دولتی نیز سکوت را بر نتافتند و آنان هم دست بکار اعتراض به این تغییرات شدند. هم اکنون اتفاقی که افتاده است این است که اصلاحات انجام شده در ماده 39 لایحه حمایت از  تولید از سوئی بیانگر عقب نشینی ضمنی دولت و مجلس در مقابل اعتراضات کارگری است و از سوی دیگر نشاندهنده عزم و اراده آنان برای به خاک سیاه نشاندن دهها و صدها هزار خانواده کارگری است. جعفر عظیم زاده عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در گفتگوئی با سایت اتحاد در این زمینه اظهار داشت:

لینک متن کامل گفتگو:http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4184

تسلیت به شاهرخ زمانی به مناسبت در گذشت مادر گرامی شان

مطلع شدیم که خانم زرین نجاتی مادرگرامی شاهرخ زمانی،کارگر در بند بعد از چند ماه دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در تاریخ 4/11/93  درگذشت. این مادر گرامی همواره در طول زندگی نه تنها همراه و پشتیبان مبارزات همسر و فرزندان و سایر اعضای خانواده بودند بلکه یار و غمخوار خانواده های زندانیان سیاسی و فعالین کارگری چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلا ب بودندبه طوری که به دلیل تلاش جهت سازماندهی خانواده های زندانیان سیاسی قبل ازانقلاب  دو بار دستگیر شدند.

حانم زرین نجاتی یکی از هزاران مادری است که زندگی خود را در راه آزادی و عدالت صرف کرده و فشارهای بسیاری را در این راه متحمل شده اند و به همین دلیل الگو ونمونه ای برای همه انسانهای آزادی خواه و عدالت طلب و خانواده های زندانیان سیاسی و کارگران در بند می باشند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در گذشت این مادر مبارز و فداکار و خستگی ناپذیررا به شاهرخ زمانی کارگر دربند و خانواده و دوستان این عزیز، تسلیت گفته، ادامه راه ایشان را که بهترین گرامیداشت چنین انسان شریفی می باشد وظیفه ی همه فعالین و تشکلهای کارگری می داند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

  10/11/93

4025بیمه شده سازمان تامین اجتماعی طی سه ماه اول سال جاری دچار حوادث ناشی از کار شدند!

بر اساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، فقط در سه ماه اول سال جاری ۴۰۲۵ بیمه شده این سازمان دچار حوادث ناشی از کار شدند

اهالی منطقه سید خندان تهران اولین روز هفته خود را با یک حادثه هولناک شروع کردند. امروز حوالی ساعت ۶ صبح وقتی ساکنان خیابان سروش خود را برای رفتن به محل کار آماده می‌کردند، شاهد فروریختن داربست فلزی یک ساختمان ۶ طبقه بودند. خبرگزاری‌ها فورا تصاویری از این حادثه روی خروجی‌های خود قرار دادند، سخنگوی آتش نشانی اعلام کرد این حادثه خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشته اما به دو خودرو، درختان و ساختمان همسایه خسارت وارد شده است. علت وقوع این حادثه وزش باد اعلام شده و طبعا یادآور حادثه طوفان خرداد ماه امسال است که خسارات زیادی روی دست پایتخت نشینان گذاشت.

در سال‌های اخیر از این دست اتفاقات عجیب بار‌ها رخ داده. حوادثی که به طور عادی کسی شانسی برای وقوعشان قائل نیست در نتیجه هشدار‌ها جدی گرفته نمی‌شود اما وقتی رخ بدهند خسارات سنگینی به جای می‌گذارند. گودبرداری غیر اصولی، سقوط دکل‌های مخابراتی و جرثقیل‌ها، ریزش سنگ نمای ساختمان‌ها، واژگونی بلوک‌های بتنی فقط چند نمونه از این موارد هستند که در همین سال‌های اخیر رخ داده‌اند. بر اساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، فقط در سه ماه اول سال جاری ۴۰۲۵ بیمه شده این سازمان دچار حوادث ناشی از کار شدند. این رقم در مقایسه با میانگین جهانی اختلاف فاحشی دارد و بخش عمده‌ای از آن مربوط به حوادث ساختمانی است.

آنطور که مهندس یاسایی کار‌شناس دادگستری توضیح می‌دهد ۷۰ درصد از حوادث ناشی از کار مربوط به حوادث ساختمانی است که می‌توان با تدابیری آن را به به کمتر از ۱۰ درصد رساند. این عضو انجمن مهندسین مجری کشور به تامین ۲۴ می گوید: «برای کاهش حواد ناشی از کار باید به اصل 95 تا 106 قانون کار مراجعه کنیم که به بسیار کامل و جامع است. در قانون کار به نقش بازرس کار توجه شده است که می تواند با بازرسی و آموزش کارفرمایان تا حد زیادی از این حوادث بکاهد یا اگر هم حادثه ای رخ می دهد کنترل شده و با عوارض کم تر باشد. ولی متاسفانه در حال حاضر در عمل به این موضوع توجه نمی شود و حتی ما به تعداد کافی بازرس کار نداریم»

گوشه ای ازیک گزارش تامین24بتاریخ11بهمن

افزایش صد در صدی جان باختگان حوادث کاری دراستان مرکزی

تلفات حوادث کار در  9 ماهه سال 93 در استان مرکزی افزایش یافت.

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی استان مرکزی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، اجساد 40 نفر که بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده بودند، در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شدند، که آمار مذکور در مقایسه با 20 مورد معاینه مدت مشابه در سال گذشته، افزایش دو برابری نشان می‌دهد.

با دستور دولت، اعتصاب گسترده کارگران فلزکار در ترکیه ، ممنوع اعلام شد

یک روز پس از آغاز اعتصاب گسترده پانزده هزار کارگر فلزکار، دولت دستوری صادر کرد  که بر طبق آن، اعتصاب باید به مدت 60 روز متوقف گردد.

با فراخوان اتحادیه کارگران فلزکار ترکیه (Birlesik Metal Is)، در 29 ژانویه، پانزده هزار کارگر فلزکار در  19 کمپانی دست از کار کشیدند. کارگران 18 کمپانی دیگر نیز قرار بود از نوزدهم فوریه به این اعتصاب بپیوندند. دستور 30 ژانویه  دولت مبنی بر تعویق اعتصاب، شامل حال آنها هم می شود.

ماده شماره 5356 قانون اتحادیه های صنفی و توافقات جمعی کارگری ترکیه می گوید، یک اعتصاب قانونی ،در صورتی که  برای سلامت عمومی جامعه یا امنیت ملی کشور، مضر تشخیص داده شود، می تواند با تصمیم هیات وزرا،  برای شصت روز به تعویق بیافتد و این توقف اعتصاب، باید از روز صدور دستور دولت  اجرایی گردد، وگرنه پیگرد قانونی و بازداشت در پی خواهد داشت. بعد از اتمام این 60 روز هم عملا قوانین این کشور، امکان سازماندهی یک اعتصاب جدید را با موانعی روبرو می سازند. چرا که دادگاه عالی این کشور باید در مورد قانونی بودن اعتصاب مورد نظر و امکان ادامه آن تصمیم بگیرد که در اکثر موارد، این دادگاه جانب دولت را می گیرد.

دستور اخیر مبنی بر توقف اعتصاب کارگران فلزکار که توسط رئیس جمهور اردوغان امضا شده است، اعتصاب کارگران فلزکار را “مخل امنیت ملی” تشخیص داده است. اما این اولین باری نیست که از آغاز سال 2014، اعتصابات کارگری در ترکیه به چنین سرنوشتی دچار می شوند. پیش از این هم، دولت فعلی، با اعتصابات کارگران شیشه سازی و معادن نیز رفتار مشابهی داشته است یعنی با سوء استفاده و بهره برداری از همین ماده قانونی، این اعتصابات را در نطفه خفه کرده است.

در حال حاضر، اتحادیه فلزکار فراخوان دهنده اعتصاب، علیه این دستور دولت به  دادگاه عالی شکایت کرده است، اما در شرایط فعلی این کشور، چشم انداز روشنی وجود ندارد. فعالان کارگری معتقدند  این روزها، در ترکیه عملا از حق اعتصاب خبری نیست، اعتصاب روی کاغذ حق کارگران است اما در عمل، دولت امکان سازماندهی و اجرایی شدن آن را نمی دهد.

اتحادیه جهانی صنایع (IndustriALL) نیز در بیانیه ای در این مورد گفته است:

“شرم آور است که دولت طیب اردوغان به همین سادگی حقوق اولیه کارگران را زیر پا می گذارد. گرچه ما هرگز کوتاه نمی آییم. در هر شرایطی از خواسته های بر حق کارگران فلزکار ترکیه حمایت می کنیم و همیشه در کنارشان ایستاده ایم.”

نسرین هزاره مقدم

منبع:

وبسایت اتحادیه جهانی صنایع (IndustriALL)

مرگ ۵کارگر معدن در چین

 در اثر طغیان آب در یک معدن در شرق چین پنج کارگر کشته شدند.

به گزارش11بهمن ماین نیوز، در اثر طغیان آب در معدن زغال سنگ «چوچیان چوانگ» در منطقه «یونگ چیاو» پنج کارگر جان خود را از دست دادند.

در همین حال، ۲۷ کارگر این معدن نیز موفق به فرار از محل حادثه شدند.

یازدهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.