۲۶- جمع بندی از نشست کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ در بروکسل

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

معمولاً در نشست هایی از قبیل نشست کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا جمع بندی بلافاصله انجام نمی شود بلکه مسئولین نشست با توجه به اظهارات گزارشگران، سخنرانان و شهادت هایی که مطرح می گردند متعاقباً در یک جلسه خصوصی یک جمع بندی برای تصمیم گیری به مقامات بالاتر ارائه می‌دهند. در ارتباط با نشست بیست و دوم ژانویه خوشبختانه همه کسانی که در نشست شرکت داشتند از جمله افرادی بودند که در ارتباط با مسائل ایران و خاورمیانه اطلاعات جالبی را مطرح کردند. همینطور اکثریت قریب به اتفاق آنان را افرادی تشکیل می دادند که به مسئله حقوق انسانی پایبند بودند.

اگر بخواهیم در چند نکته به عواملی که در جمع بندی می توانند آورده شوند بپردازیم مراتب زیر را می‌توانیم یادآور شویم. 

 ۱ – اشراف شرکت کنندگان به عدم توجه مقامات جمهوری اسلامی در رعایت حقوق بشر در ایران. 

۲- اشراف شرکت کنندگان به مخاطرات بزرگی که یک جنگ احتمالی می تواند در خاورمیانه و در نتیجه در اروپا و جهان به دنبال داشته باشد.

۳ – تایید کلی شرکت کنندگان در نشست، در امر حمله خشونت آمیز قوای نظامی جمهوری اسلامی به دستور رهبری رژیم در روزهای تظاهرات مردم در آبان ماه ۱۳۹۸.

۴ – اشراف بر اینکه این حرکت اعتراضی مردم، نسبت به گران شدن قیمت بنزین از خود تعداد زیادی کشته به جای گذاشته است که رقم دقیق آن هنوز روشن نیست.

۵ – کسانی که در جلسه سخنرانی کردند بر تعداد زیاد زندانیان تاکید کردند و تایید نمودند که در آن روزها تعداد زیادی از تظاهرکنندگان دستگیر شدند که کماکان در زندان ها به سر می برند و از وضعیت آنان در زندان اطلاعی در دست نیست.

۶ – به مدت ۵ روز تمام ارتباطات از راه دور با ایران قطع شده بود. بدین ترتیب به شکل شگفت انگیزی آزادی بیان، علاوه بر آزادی اعتراضات، مورد تهاجم مقامات جمهوری اسلامی قرار گرفته بود و حقوق بشر در این زمینه نیز زیر پا گذاشته شده است.

۷ – جلسه روی هم رفته به این امر مهم توجه نشان داد که کشته شدن قاسم سلیمانی و انفجار هواپیما اکراِینی توسط جمهوری اسلامی نباید باعث گردد که حقوق از دست رفته مردم در تظاهرات آبان پایمال شوند.

۸ – مدافعان حقوق بشر پارلمان اروپا – نه همه نمایندگان – با وجود این که علاقمند هستند امر مقابله با جمهوری اسلامی برای عدم رعایت حقوق بشر را با جدیت دنبال کنند، اما شرایط کلی جهان، به ویژه نفوذ اقتصادی و تهدیدهای آمریکا اجازه اقدام آزاد را از آنان سلب کرده است، به نظر می رسد، علی رغم این شرایط نامساعد طرفداران واقعی حقوق بشر در اروپا دست از تلاش های خود بر نمی دارند. 

 ۹ – از آنجا که جمهوری اسلامی ایران دیدار یک گروه حقوق بشری بین المللی از زندان های ایران و تجسس شرایط حقوق بشر در کشور را ممنوع و قدغن کرده است و از آنجا که برای دنبال کردن جدی فاجعه آبان ماه ۱۳۹۸ در ایران، مقامات حقوق بشری جهان نیازمند مدارک و شواهد جدی در این زمینه می باشند پس ضرورت دارد که ما ایرانیان در جمع آورد اسناد و مدارک و شواهد و ارائه آنان به نشست های بین المللی به طور موثر کوشش و تلاش کنیم.

۱۰- باید گفت که یک نظریه نسبتاً قوی در نشست وجود داشت که معتقد بود تاکنون سیاست اتحادیه اروپا در مورد ایران خیلی پر زیان بوده است و طرفداران حقوق بشر در اروپا باید توان این را داشته باشند که بین مصالح اقتصادی و دفاع از حقوق بشر تفاوت قائل شوند.

فرهنگ قاسمی 

بیست و نهم  ژانویه ۲۰۲۰

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.