نقش پررنگ بیژن زنگنه وزیر نفت در قاچاق سوخت

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

هوشنگ طالع

خرید و فروش کارت‌های سوخت

بهره‌گیری از کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین به دلیل جلوگیری از رشد فزاینده مصرف بنزین در دولت نهم کلید خورد و در دولت یازدهم با اما و اگرهایی همراه شد، به طوری که بیژن زنگنه وزیر نفت چندین نوبت از ابقا و یا حذف کارت سوخت سخن گفت و در نهایت هم عنوان کرد که کارت سوخت ابقا شده ؛ اما سهمیه‌بندی صورت نمی‌گیرد.

در هر صورت با تصویب مجلس شورای اسلامی اکنون برای دریافت سوخت باید کارت سوخت داشت ؛ اما برای سوخت‌گیری ، می‌توان از کارت سوخت جایگاه‌دار  و یا از کارت شخصی بهره گرفت ؛ اما بیش‌تر مصرف کنندگان بنزین ، به دلیل‌های گوناگون ، می‌کوشند از کارت سوخت جایگاه دار برای سوخت‌گیری بهره گیرند .

با توجه به گرانی زیاد بهای سوخت در کشورهای همسایه نسبت به ایران ، تازگی‌ها در کنار گونه‌های گوناگون فساد ، قاچاق و دلالی ، با پدیده‌ی «خرید و فروش کارت سوخت» روبرو هستیم  . برخی جایگاه‌داران سوخت برای خرید کارت سوخت 30 تا 50 هزار تومان می‌پردازند !

جایگاه‌داران با خرید کارت‌های سوخت در واقع دلالی می‌کنند و آن را در اختیار قاچاقچیان سوخت قرار می‌دهند و از آن جایی که پایش فعالیت جایگاه‌ها بر پایه‌‌‌ی میزان کارت‌های وارد شده به دستگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد ، قاچاقچیان برای قاچاق نیازمند کارت سوخت به تعداد زیاد هستند تا بتوانند سوخت بیش‌تری برای قاچاق دریافت کنند و این روزها به لطف آقای بیژن زنگنه وزیر نفت ( عاقد قرارداد کرسنت ) ، بازار فروش کارت سوخت داغ است.

کارت‌های سوختی که به فروش می‌رسد، توسط دلالان به مناطق مرزی کشور برده می‌شود و در آن‌جا با بهای گزاف در اختیار قاچاقچیان سوخت قرار می‌گیرد.

باید گفت، از زمانی که سهمیه‌بندی سوخت از سوی بیژن زنگنه وزیر نفت دولت حسن روحانی حذف شد، روند قاچاق سوخت که پیش از آن روندی کاهشی و نزدیک به صفر بود، روند افزایشی به خود گرفته است.

قاچاقچیان سوخت ، در جای جای ایران ، همگی دعاگوی دولت حسن روحانی و به ویژه وزیر نفت آقای بیژن زنگنه هستند .

سه شنبه 26 تیر 1397 ـ هوشنگ طالع

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.