نشست یکصد و سیزدهم: گذشته و حال علوم انسانی در ایران معاصر

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

با گسترش موسسات آموزش عالی در ایران آموزش علوم انسانی نیز گسترش چشمگیری یافته و گروه‌های وسیعی از دانشجویان با انتخاب علوم انسانی به عنوان رشته ی تحصیلی، در شاخه های گوناگون آن مشغول تحصیل و تحقیق اند.

مخالفت هایی که مدتی است از جانب مراکز تصمیم گیری با علوم انسانی به ویژه جامعه شناسی می‌شود، با چه انگیزه هائی انجام می‌گیرند و تا کنون برتدریس این علوم ، روش‌های تحقیقاتی آن‌ها و دستاوردهای علمی‌شان چه تاثیراتی برجای گذاشته است؟ استادان علوم اجتماعی برای تدریس با چه موانع و مشکلاتی رو به رو هستند؟  دانشجویان در عرصه های پژوهشی و آموزشی در چه فضائی کار می کنند ؟ جامعه شناسان کشور در کدام زمینه ها به پژوهش اشتغال دارند و برای به انجام رساندن و سپس انتشار نتایج تحقیقات و دستاوردهای مطالعاتی خود با کدام موانع روبرو می شوند؟ براستی روش‌های معتبر پژوهشی، آن‌گونه که در کشورهای غربی رایج است در فضای علوم انسانی در ایران نیز به کار می‌رود؟ آیا سیاست‌های مداخله گرانه ای برای تاثیرگذاری بر نتایج پژوهش ها از سوی مقامات دولتی بکار گرفته می شود؟ آیا پس از طی شدن دوران تحقیقات میدانی، کارشناسان کشور قادر به انتشار آزادانه ی نتایج تحقیقات خود هستند؟ سانسور علنی و غیر علنی چه تاثیراتی بر فعالیت های پژوهشی دانشجویان رشته ی جامعه شناسی و به طور کلی  پژوهشگران علوم اجتماعی می گذارد؟ و سرانجام آیا می توان میان تحقیقات در زمینۀ علوم اجتماعی به ویژه جامعه شناسی، قبل و پس از انقلاب تفاوت های مهمی قائل شد؟ چه تحولات و چه رویکردهایی این دو دوره اجتماعی را از هم جدا می کند؟ آیا متدولوژی های پژوهشی تغییر کرده اند؟ 

مداخله جوئی های دولتی آثار متفاوتی بر جای گذاشته است؟ رویکرد اساتید و دانشجویان این رشته ها در برخورد با پدیده های اجتماعی در ایران امروز، نسبت به دوران قبل از انقلاب چه تفاوت های عمده ای نشان می دهند؟ آیا علوم انسانی از آغاز تاکنون به شیوه ای درست و بهنجار به مراکز آموزشی عالی راه یافته است؟

در نشست یکصد و سیزده انجمن گفتگو و دموکراسی – پاریس ، می کوشیم به این پرسش ها پاسخ دهیم .

سخنرانان

داریوش آشوری/ نویسنده و منتقد فرهنگ : پیرامون نحوه ی ورود علوم انسانی – بویژه جامعه‌شناسی – به ایران و فراز و نشیب‌هایی که تحقیق در زمینه ی این علوم و آموزش آن‌ها تا انقلاب داشته است، سخن خواهد گفت .

سعید پیوندی / جامعه شناس : پیرامون  جامعه‌شناسی در ایران پس از انقلاب و کوشش‌هایی که مسئولان سیاسی و آموزشی کشور برای سازگار کردن آن‌ با اسلام می‌کنند، سخن خواهد گفت .

مدیریت نشست : علیرضا مناف زاده

زمان

شنبه بیست و هشت ژانویه 2017  – ساعت30/18 شش و نیم

بعد از ظهر

مکان- کافه پون نوف

CAFE DU PONT NEUF

14 QUAI DU LOUVRE

75001 PARIS

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.