مهم ترین وقایع سال ١٣٩٨ ایران از سیل ویران گر تا بیماری مهلک کرونا!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بهرام رحمانی
بهار دیگری آغاز شد. بهار را باور ‌کنیم. چرا که همه چیز را به جنبش و حرکت در می ‌آورد. اما بهار امسال ما، با درد و غم و نیستی آمده است. این روزها، همه از دور شریک غم و دل تنگی همدیگر هستند.
اول بهار، چندان گرما و شور و شوقی ندارد. البته، این اولین حمله سپاه بیدادگر و خشم طبیعت به اردوگاه کار و رنج بهاری نیست و آخرین آن هم نخواهد بود. چرا که البته واضح است که تاریخ و طبیعت و جامعه، همواره صحنه کارزار میان آزادی خواهان و واپس گرایان بوده و در این جا نیز زمستان سرمایه داری در جهت انباشت سرمایه های مربوط به تخریب انسانی و طبیعی، آرمان های مساوات طلبانه آب و هوای بهاری را به شیوه ای بی رحمانه قربانی کرده و نمی گذارد انسان بهار آزادی را به معنای واقعی تجربه نماید و لذت ببرد!
بهار یک فصل خوب و زیبا، قشنگ و لطیف و دل نواز است و بر اساس ضرب المثل معروف: «سالی که نکوست از بهارش پیداست»! سالی که نکوست، لاجرم از همان بهارش پیداست و به قول «آناتول فرانس» «آه ای بهاری که می آیی! به سوی من بال و پر بگشا و سالی که نکوست، همان از تو پیداست.»
بهار امسال زمانی از را رسید که ویروس کرونا در ایران و جهان، زخم های دیگر نیز بر پیکر جوامع بشری وارد کرد و دهشت بسیاری آفریده است. نوروز امسال هنگامی رسید که در جوامع مختلف جهان، مردم بیمناک به خانه نشینی و گوشه گیری فراخوانده شده ‌اند.
Bilden kan innehålla: ‎blomma, natur och utomhus, ‎text där det står ”‎ان بهاران خجسته باد‎”‎‎

حقیقتا سال ١٣٩٨ برای اکثریت مردم ایران، سال بسیار سخت و دشواری بود. از اوج گیری بربریت حکومت تا خشم طبیعت، زندگی را بر مردم به ویژه مزدبگیران و محرومان تباه کردند.
اعتراضات به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان ماه و سرکوب شدید معترضین با فرمان مستقیم خامنه ای و روحانی، کشته شدن پاسدار قاسم سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق، سقوط هواپیمای اوکراینی، زلزله خوی و قطور و نیز شیوع ویروس کرونا در بسیاری از استان‌ های کشور از مهم‌ ترین رویدادهای سال ٩٨ بودند که ایران را در صدر اخبار جهان قرار داد و واکنش ‌های زیادی در شبکه های اجتماعی برانگیخت.
آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در ایران تا نیمروز شنبه دوم فروردین به ۲۰ هزار و ۶۱۰ نفر و شمار جان باختگان آن نیز به هزار و ۵۵۶ نفر رسیده است. تاکنون هیچ گاه در آمار روزانه کرونا در ایران، شمار موارد حاد ابتلا فاش نشده است.
هر ساعت ۵۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و هر ده دقیقه یک نفر جان خود را از دست می ‌دهد. با مرگ ۱۲۳ نفر بر اثر کرونا در شبانه روز گذشته سال نو، آمار جان‌باختگان این بیماری نوظهور در ایران به هزار و ۵۵۶ نفر رسید.
اعتراضات سراسری مردم ایران که به افزایش سه برابری قیمت بنزین آغاز و سپس به اعتراض به کل سیاست‌ های حاکمیت تبدیل شد در نوع خود از بعد گستردگی و میزان تلفات جانی طی تاریخ حاکمیت جمهوری اسلامی به ویژه علیه کلیت این حکومت بی سابقه بود.
«قیمت بنزین از جمعه ٢۴ آبان – ١۵ نوامبر، افزایش یافته و با سهمیه‌ بندی ارائه خواهد شد» آغاز شد. پس از اعلام این خبر، اعتراضات در چند شهر ایران آغاز و از روز شنبه ٢۵ آبان گسترده تر شد. مردم معترض از جمله با خاموش کردن خودروهای خود مسیرهای ارتباطی را مسدود کردند و به درگیری با نیروهای امنیتی، سپاه و بسیج پرداختند.
حکومت نیز به قطع سراسری اینترنت روی آورد که چندین روز متمادی ادامه داشت و فعالیت‌ های روزمره مردم را مختل کرد. هم چنین نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج نیز به مقابله با معترضین پرداختند. گزارش‌ ها و تصاویر موجود حاکی از شلیک مستقیم گلوله به سوی اعتراض کنندگان و مردم دارد. با گذشت ماه ها از اعتراضات آبان، حکومت اسلامی ایران هنوز آماری از شمار قربانیان این حوادث منتشر نکرده است. اما سازمان عفو بین الملل شمار جان باختگان این حوادث را بیش از ٣٠٠ نفر و رویترز نیز ١۵٠٠ نفر اعلام کرده اند.
سازمان عفو بین ‌الملل از دست یافتن به شواهدی خبر داد که حاکی است نیروهای امنیتی ایران دست‌ کم ۲۳ کودک را در جریان اعتراضات سراسری در آبان کشته‌ اند. این کودکان جان ‌باخته، شامل ۲۲ پسر ۱۲ تا ۱۷ ساله و دختری ۸ تا ۱۲ ساله بوده‌ اند.

سیل‌ های فروردین ماه ١٣٩٨، طی دو موج تلفات جانی و مالی بسیاری در بخش وسیعی از مناطق ایران برجای گذاشت. موج نخست سامانه بارشی در پنجم فروردین ‌ماه و موج دوم از یازدهم این ماه آغاز شد و موجب وقوع سیلاب و خسارت ‌های جانی و مالی در 25 استان ایران شد. استان ‌های گلستان، فارس، خوزستان، کرمانشاه، لرستان و برخی از استان‌ های غربی ایران بیش ترین خسارت ناشی از سیل را شاهد بودند.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران خسارت سیل ‌های فروردین ماه در ایران را بین ٣٠ تا ٣۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌ است. اگر چه شمار دقیق قربانیان این فاجعه طبیعی مانند بسیاری از حوادث مشابه در ایران مشخص نشد اما آمار جسته و گریخته حاکی از جان باختن حدود ١٠٠ ایرانی بر اثر سیل های به وجود آمده در فروردین است.
نحوه امداد رسانی سازمان ‌ها و مقامات مربوطه ایرانی در این حادثه طبیعی نیز باعث انتقادات گسترده ‌ای از دولت و کل حاکمیت شد و در بسیاری از موارد خود مردم به کمک حادثه دیدگان شتافتند.
***
حکومت اسلامی ایران در ماه اردیبهشت ١٣٩٨ – مه ٢٠١٩، مصادف با سال گرد خروج آمریکا از «برجام»، از آغاز مرحله نخست کاهش تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای به دلیل عدم پایبندی پنج کشور باقی مانده در برجام به تعهدات خود خبر داد. ایران اعلام کرد در چارچوب گام نخست، فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف می ‌کند. دو ماه بعد در ١۶ تیر – هفتم ژوئیه، حکومت اسلامی ایران، گام دوم را برداشت داد و اعلام کرد از غنی‌ سازی اورانیوم ۶٧/٣ درصدی که طی برجام تعیین شده عبور خواهد کرد و این میزان به ۵/۴ درصد افزایش یافت.
گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران نیز از ١۵ شهریور – ششم سپتامبر، آغاز شد. در این چارچوب ایران اعلام کرد که دیگر به محدودیت ‌های مربوط به تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفوژها و سانتریفوژهای جدید پایبند نخواهد بود. در پی عدم اقناع ایران از سوی کشورهای ۴+١، شیخ حسن روحانی رییس جمهور اسلامی ایران، دستور برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از ١۵ آبان – ششم نوامبر را صادر کرد. در چارچوب گام چهارم، ایران تزریق گاز به سانتریفوژها در تاسیسات هسته‌ ای فردو را آغاز کرد.
کاهش مرحله‌ ای تعهدات برجامی ایران با واکنش شدید کشورهای آمریکا و اعضای اروپایی توافق هسته‌ ای رو به رو بود. این کشورها ایران را به وضع تحریم‌ های جدید علیه تهران در صورت ادامه روند کاهش گام به گام تعهدات هسته ‌ای تهدید کردند.

منطقه خودمختار جبل ‌الطارق در جنوب اسپانیا در ۴ ژوئیه نفت‌ کش «گریس-1» ایران را به دلیل «نقض تحریم‌ های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توقیف کرد. سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران نیز در اقدامی متقابل در ١٩ ژوئیه نفت‌ کش «Steno Impero» انگلستان را در تنگه هرمز توقیف کرد. ایران دلیل این اقدام را عدم رعایت قوانین بین ‌المللی دریایی هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نفت ‌کش انگلیسی اعلام کرد.
در حالی دادگاه عالی جبل ‌الطارق در ١۵ آگوست حکم آزادی نفت ‌کش توقیفی ایران را صادر کرد که مقامات واشنگتن خواستار ممانعت از آزادی نفت‌کش مذکور از سوی دولت جبل‌ الطارق شدند. نفت کش گریس-1 با تغییر نام به «آدریان دریا» در ١٨ اوت پس از ۵ هفته توقیف در جبل الطارق حرکت خود را آغاز کرد. پس از آن آمریکا تاکید کرد که هر اقدامی برای ممانعت از تحویل این نفت به سوریه انجام خواهد داد.
مقامات جبل ‌الطارق پس از رفع توقیف این نفت کش، اعلام کرده بودند که تهران تضمین داده‌ است این کشتی به سمت سوریه حرکت نخواهد کرد. نفت کش مذکور اگر چه پس از آزادی با ٢ میلیون بشکه نفت به سوی یونان حرکت کرد اما سپس مسیر خود را به بندر مرسین در جنوب ترکیه تغیر داد. به دلیل عدم پذیرش این کشتی از سوی یونان و ترکیه، آدریان دریا به سمت سوریه رفت و اخبار بعدی حاکی از تخلیه نفت خام این کشتی در سواحل سوریه داشت. ایران نیز پس از مدتی نفت کش انگلستان را رفع توقیف کرد.

میترا استاد در صبح روز سه شنبه ٧ خرداد ١٣٩٨، به ضرب گلوله در برجی واقع در سعادت ‌آباد تهران کشته شد. محمد علی نجفی شهردار سابق تهران، به عنوان مظنون اصلی این قتل شناخته شده و ١٠ ساعت بعد به قتل همسر خویش اعتراف کرد. محمد علی نجفی در دادگاه به قصاص محکوم شد که البته مورد بخشش اولیای دم قرار گرفته و رای نهایی پرونده او هنوز هم صادر نشده است.
مقتول زنی ۳۶ ساله، همسر دوم «محمدعلی نجفی» شهردار اسبق تهران بوده که بر اثر اصابت دو گلوله به قلب و دستش به قتل رسیده است. تحقیقات اولیه گویای آن بود که پسر ۱۳ ساله مقتول پس از مراجعه از مدرسه به خانه با جسد خونین مادرش در داخل حمام رو به رو شده است.
همسر اول نجفی که از دستگیری شوهرش خیلی ناراحت بود با تاکید بر این که آن ها از هم طلاق نگرفته و هنوز هم عاشقانه شوهرش را دوست دارد گفت: من و همسرم ۴۲ سال با هم زندگی کرده‌ایم و هیچ مردی به مودبی ایشان ندیده ‌ام.
محمدعلی نجفی علاوه بر شهرداری تهران مقام‌های مختلفی را در سه دهه گذشته به عهده داشته است. او از سال ۶۷ تا ۷۶ خورشیدی وزیر آموزش و پرورش بود و بعد از آن به ریاست سازمان برنامه و بودجه رسید.
نجفی از سال ۸۶ تا ۹۲ عضو شورای شهر تهران بود و در دوره‌ ای کوتاه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر عهده داشت.

Bildresultat för نجفی زنش را کشتBildresultat för نجفی زنش را کشت

او در ابتدای دهه شصت، به عنوان وزیر علوم و همین طور در زمان ریاست جمهوری روحانی به مدت چند ماه به عنوان سرپرست این وزارتخانه در کابینه حضور داشت.

هیروشیگه سکو، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن ٢٢ تیر – ١٣ ژوئیه، اعلام کرد که دو نفت‌ کش حامل محموله ‌های مرتبط با این کشور در نزدیکی تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفته‌ اند. هم زمانی این حملات با سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تهران بود.
آمریکا، انگلستان، فرانسه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، ایران را عامل این حملات معرفی کردند. فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) نیز چند روز بعد با انتشار ویدئویی از یک قایق گشتی متعلق به سپاه پاسداران ایران منتشر کرده و ادعا کرد که این قایق در دریای عمان در حال جمع آوری مین‌ های منفجر نشده در نزدیکی یکی از نفت‌ کش های مورد هدف قرار گرفته بوده است.

از سوی دیگر، در نخستین ساعات بامداد ٣٠ خرداد – ٢٠ ژوئن، یک فروند پهپاد تجسسی «گلوبال هاوک» آمریکا بر فراز خلیج فارس مورد هدف آتش پدافند سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران قرار گرفته و سرنگون شد.

اتفاقات سال 98 / مهمترین اتفاقات سال 98 در ایران / اتفاقات 98 /حوادث سال 98 / اتفاقات عجیب سال 98

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در واکنش به این حمله گفت که قصد حمله به سه نقطه مختلف ایران داشته اما ١٠ دقیقه قبل از این اقدام منصرف شده است.

در ماه سپتامبر سال ٢٠١٩ نیز دو پالایشگاه نفتی شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) هدف حمله گسترده موشکی و پهپادی قرار گرفت. عربستان سعودی انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت و تهران را متهم به دست داشتن در این حمله کرد. پس از این حمله تولید نفت عربستان سعودی شاهد کاهش ٧/۵ میلیون بشکه ای در روز بود که معادل تقریبا ۵٠ درصد کل نفت تولیدی این کشور به شمار می‌ رفت.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز حکومت اسلامی ایران را عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی معرفی و برای اولین بار این حمله را «اقدام جنگی» توصیف کرد. ایران دست داشتن در این حملات را تکذیب کرده است.

اواخر آبان ماه سال ۹۸ و پس از اعلام ناگهانی افزایش سه برابری قیمت بنزین و در پی آن شکل‌ گیری اعتراضات سراسری، چندین هزار نفر از شهروندان از جمله روزنامه ‌نگاران، دانشجویان، معلمان، کارگران و دیگر اقشار جامعه تنها به دلیل اعلام مخالفت با سیاست‌ های دولت زندانی شدند.
بازداشت و محاکمه گسترده شهروندان از سوی نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی، حتی پس از فروکش کردن اعتراضات سراسری آبان ماه نیز ادامه یافته است.
در ادامه محاکمه معترضان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان‌، یکی از این شهروندان به نام علی بی‌کس از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس و «خدمت اجباری در بسیج» محکوم شد.
به گزارش «هرانا»، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، روز دوشنبه ۲۶ اسفند ماه، علی بی‌کس، ۲۲ ساله را از بابت اتهامات «اخلال در نظم و آسایش عمومی و ایجاد هیاهو از طریق فریاد کشیدن» و «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس تعزیری و به ‌عنوان مجازات تکمیلی به سه ماه «خدمت در بسیج» محکوم کرده است.
علی بی‌کس که هم ‌اکنون در زندان تهران بزرگ (فشافویه) زندانی است، از روز ۲۶ اسفند ماه و در اعتراض به صدور این حکم از سوی دادگاه اقدام به اعتصاب غذا کرده است.
او هم ‌زمان با شروع اعتصاب غذای خود، با جسارت اعلام کرده است:
«من تنها در خیابان اعتراض کردم. جرمی مرتکب نشده ‌ام و به ‌هیچ وجه اتهامات خود را قبول ندارم.»
این زندانی سیاسی در جریان اعتراضات سراسری آبان ‌ماه از سوی ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و به ‌مدت ۲۰ روز در بازداشتگاه این نهاد امنیتی موسوم به بند ۲ الف زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفت.
او تا پیش از بازداشت به‌ عنوان کارگر راپل کار در تهران و کرج کار می ‌کرده است.
اما فاطمه کهن زاده، یکی دیگر از شهروندان بازداشت شده در جریان مراسم چهلم پویا بختیاری است که از سوی دادگاه به یک سال و شش ماه حبس، ۵۰ ضربه شلاق و دو سال «خدمات نظافتی» در بیمارستان محکوم شده است.
شعبه یک دادگاه انقلاب کرج، فاطمه کهن زاده را به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌ های معاند» به تحمل یک‌ سال حبس تعزیری و به‌ عنوان مجازات تکمیلی به انجام دو سال «خدمات نظافتی» در یکی از بیمارستان‌ های شهر محکوم کرده است.
علاوه بر صدور این حکم از سوی دادگاه انقلاب، شعبه ۱۱۰ کیفری دو شهرستان کرج به ریاست مهدی رنجگری، روز ۱۱ اسفند ماه، فاطمه کهن زاده را به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به تحمل شش ماه حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرده است.
فاطمه کهن زاده، متأهل و دارای دو فرزند است.
بر اساس گزارش ها، نیروهای امنیتی روز سوم اسفند ماه این زندانی سیاسی را برای حضور در جلسه دادگاه، با دست ‌بند و پابند به شعبه یک دادگاه انقلاب کرج منتقل کرده‌ بودند.
دادگاه انقلاب تهران، پیش تر علیه دو متهم با جرائم سیاسی، حکم مشابه «خدمت اجباری در بسیج» را صادر کرده است. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری هم روز ۲۱ اسفند ماه، دو تن از زندانیان سیاسی به ‌نام‌ های زهره سرو و سینا منیر‌زاده را از بابت اتهامات «توهین به رهبری»، «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به ‌قصد بر هم زدن امنیت کشور» هر یک به سه سال حبس تعزیری و چهار ماه «خدمت اجباری در بسیج» و هم چنین «تفسیر سوره حجرات» محکوم کرد.
قضات دادگاه برای صدور احکام جایگزین یا مربوط به مجازات ‌های تکمیلی با ارجاع به ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی، می ‌توانند بسته به میل شخصی خود، حکمی را صادر کنند.
احکام صادر شده بر اساس تشخیص فردی قضات در سال ‌های اخیر، از «نگه داری از الاغ» و «کار در غسال خانه و شست ‌و شوی میت» تا «خدمت اجباری در بسیج» بوده است.
در تازه‌ ترین نمونه از صدور این دست از احکام، سجاد سالاروند، شهروند بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان ‌ماه، روز ۲۶ اسفند از سوی دادگاه کیفری دو شهرستان پردیس به یک سال حبس تعزیری و سه ماه «کار اجباری در غسال خانه» محکوم شد.
https://www.peykeiran.com/userfiles/image/Aks/0000_0k_49/Aban98_1.jpg

بر همین اساس در اردیبهشت ‌ماه سال ۹۶، حکمی مشابه از سوی شعبه پنجم دادگاه کیفری تهران در مورد زن جوان متاهلی صادر شده بود که متهم به برقرار کردن رابطه جنسی با مرد غریبه بود. دادگاه او را به ۷۴ ضربه شلاق و دو سال «مرده‌ شویی» محکوم کرده بود. اما کارگران «بهشت زهرا»، به صدور این حکم شدیدا اعتراض کرده بودند.

عفو بین ‌الملل از مقامات حکومت اسلامی ایران، درخواست کرد تا تمامی زندانیان عقیدتی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند. قوه قضاییه ایران، روز چهارشنبه ۲۸ اسفند، اعلام کرد: «حدود ده هزار نفر از زندانیان امنیتی مشمول عفو رهبر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و آزاد خواهند شد.»
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، روز چهارشنبه ۲۸ اسفند اعلام کرد: «بیش از دو سوم» زندانیانی که مشمول عفو رهبر جمهوری اسلامی ایران خواهند شد، «زندانیان امنیتی» هستند. او از عبارت زندانی سیاسی استفاده نکرد.
عفو بین‌ الملل در واکنش به این تصمیم قوه قضاییه ایران، از رهبران این کشور خواست تا تمامی زندانیان عقیدتی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.
این نهاد جهانی مدافع حقوق بشر، ضمن استقبال از اعطا عفو به شماری از زندانیان عقیدتی و امنیتی، تاکید کرد: هیچ کس به دلیل استفاده مسالمت ‌آمیز از حقوق انسانی خود نباید مجبور به تحمل حتی یک روز حبس شود، هر چند که آن ها از ابتدا هم نباید زندانی می‌ شدند.
عفو بین‌ الملل در واکنش به خبر عفو محکومان جرایم «امنیتی» با محکومیت حبس پنج سال یا کم تر، تاکید کرد: این یک تحول مثبت است زیرا بسیاری از کسانی که مقامات آن‌ها را «زندانیان امنیتی» می‌ نامند، زندانیانی هستند که به دلایل سیاسی محکوم شده‌ اند.
این نهاد مدافع حقوق بشری، ضمن یادآوری این نکته که بیش از دو سوم زندانیانی که مشمول عفو رهبر ایران خواهند شد، زندانیان امنیتی هستند، تصریح کرد: مقامات ایرانی هنوز فاصله زیادی تا آزادی همه زندانیان عقیدتی دارند و بسیاری از جمله مدافعان حقوق بشر و معترضان مسالمت ‌آمیزی که در رابطه با اعتراضات آبان و دی ماه نود و هشت بازداشت شده‌ اند، مشمول قرار آزادی نشده ‌اند.
در پی گسترش ویروس کرونا در ایران، بسیار از فعالان مدنی و خانواده ‌های زندانیان خواستار آزادی محکومان در حبس شدند.
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، پیش از این در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، شمار زندانیان در ایران را بیش از ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده بود.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران، در بامداد روز جمعه ١٣ دی ماه ١٣٩٨ در حمله ‌ای توسط پهپاد آمریکایی در فرودگاه بغداد کشته شد. ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد شخصا دستور حمله را صادر کرده است.
قاسم سلیمانی در این واقعه به همراه ابومهدی المهندس از رهبران گروه حشدالشعبی و ١٠ تن دیگر کشته شدند. این موضوع در ایران بازتاب بسیار گسترده ‌ای داشت؛ به گونه‌ ای که حکومت اسلامی در اقصی نقاط کشور، دست به نمایش قدرت زد. ده ها از مردم کرمان در مراسم خاک سپاری این پاسدار جان باختند.
چهار روز پس از به قتل رسیدن قاسم سلیمانی، در جریان مراسم تشییع او در کرمان، ۲۱۳ تن مصدوم شده و ۵۹ تن جان باختند.
مهم‌ترین رویدادهای سال 98 در ایران چه بود؟

١٨ دی ماه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران حکومت اسلامی، در جواب ترور قاسم سلیمانی تعدادی موشک بالستیک به مواضع دولت آمریکا در پایگاه عین الاسد کشور عراق شلیک کرد. در طی حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامی آمریکا که از آن با عنوان رسمی «عملیات شهید سلیمانی» یاد می ‌شود، هیچ گونه تلفات جانی برای نیروهای آمریکایی نداشت. اما خامنه ای و رسانه ها از این حمله، به عنوان «انتقام سخت» یاد کردند.

واقعه دل خراش پرواز شماره ٧۵٢ هواپیمایی اوکراین یکی از تلخ ‌ترین اتفاقات سال ٩٨ محسوب می‌ شود. این هواپیما با ١٧۶ نفر مسافر در ١٨ دی ماه ١٣٩٨ از باند فرودگاه خمینی برخاست و پس از ۶ دقیقه، با شلیک دو موشک سپاه، تمامی ١٧۶ مسافر و خدمه این هواپیما جان خود را از دست دادند. حکومت اسلامی، تاکنون از تحویل دادن جعبه سیاه این هواپیما به اوکراین و یا سازنده این هواپیما، سر باز زده است و هم چنان پنهان کاری می کند.

از روز ٧ بهمن ٩٨ خبر مرگ هزاران فلامینگو در تالاب ملی میانکاله بسیاری از مردم را شوکه کرد. این خبر در حالی منتشر شد که وجود حجم عظیمی از لاشه پرندگان در ساحل این تالاب صحنه تلخی را رقم زده بود. بعد از گذشت دو هفته و پس از آزمایش‌ های سازمان دامپزشکی کشور، دلیل مرگ ١۵ هزار پرنده مهاجر مشخص نشد. اما وارد نشدن آب بالادست به تالاب میانکاله را علت تلف شدن پرندگان دانسته ‌اند.
آخرین گزارش رسمی سازمان دامپزشکی که مسئولیت بررسی بیماری‌ های حیات وحش را دارد، اذعان داشت:
«سم بوتولیسم سبب تلف شدن پرندگان شده است. بوتولیسم سمی بسیار خطرناک است که هر نانوگرم آن می‌تواند پنج نفر را به کشتن دهد. به عبارتی هر دو کیلوگرم از آن می‌ تواند تمام انسان‌ های روی زمین را نابود کند. وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب ایجاد شرایط ب ی‌هوازی و تولید این سم شده است؛ چراکه سدها و پمپاژها جلوی ورود آب به تالاب را می ‌گیرند.

سال ۱۳۹۸، برای نویسندگان، هنرمندان، روزنامه نگاران و هم چنین ناشران و کتاب فروش ها، سال سختی بود. در این سال، سانسور حکومتی شدیدتر شد و حتی آثار نویسندگان خارجی، محدودیت‌ های بیش تر برای کانون نویسندگان، رشد ترجمه ‌هایی که کیفیت ‌شان پایین است و یا سانسورچیان آن ها لت و پار کرده اند.
ممنوعیت کتاب، حتی پس از انتشار نیز در ایران به یک امر عادی تبدیل شده است. برخی از کتاب‌ های الیف شافاک، یک نویسنده ترکیه ‌ای در ایران ممنوع شد. یکی از کتاب‌ های شافاک در ایران پرفروش شد و یکی دیگر از کتاب‌ هایش نیز نامزد جایزه بوکر امسال بود.
امسال وزارت اطلاعات بار دیگر مانع برگزاری مراسم گرامی داشت محمدجعفر پوینده و محمد مختاری، از قربانیان قتل‌ های زنجیره ‌ای بر سر مزارشان شد.
در حالی که کانون نویسندگان ایران در آذرماه در بیانیه‌ ای خبر داد که قصد دارد مراسم گرامی ‌داشت مختاری و پوینده را در گورستان امامزاده طاهر کرج برگزار کند، اما بعدا این کانون اعلام کرد که در پی تماس وزارت اطلاعات ناچار به لغو این مراسم شده است.
در اطلاعیه روابط‌ عمومی کانون نویسندگان آمده بود که «از وزارت اطلاعات با چند نفر از اعضای هیئت دبیران کانون تماس گرفتند و هشدار دادند که با مراسم اعلام شده، با شدت و خشونت برخورد خواهد شد.»
در جریان این قتل‌ ها در سال ۱۳۷۷، چندین روشنفکر و فعال سیاسی منتقد حکومت توسط عوامل وزارت اطلاعات کشته شدند.
در چنین وضعیتی، برخی از نویسندگان کتاب ‌های‌ شان را در خارج از ایران منتشر می‌ کنند و یا ترجیح می‌ دهند در فضای مجازی منتشر کنند و برخی هم ناچارا از خیر چاپ کتاب ‌شان می ‌گذرند.

در سالی که گذشت، دادگاه تجدیدنظر استان تهران سه عضو کانون نویسندگان ایران را مجموعا به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم کرد. بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن به «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» متهم شدند.
در آخرین روزهای اسفند، کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه به احضار این سه عضو خود برای اجرای حکم زندان آن ها اعتراض کرد.
در حالی که شیوع ویروس کرونا در ایران جان زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی را در معرض خطرات جدی قرار داده است، سه عضو کانون نویسندگان ایران به شعبه یک اجرای احکام فراخوانده شدند.
کانون نویسندگان ایران، با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه‌ های اجتماعی نوشت: «شعبه یک اجرای احکام دادسرا واقع در اوین شامگاه دیروز (سه ‌شنبه ۲۰ اسفند – ۱۰ مارس) با ارسال ابلاغیه‌های جداگانه برای رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، آن ها را برای اجرای حکم مجموعا پانزده سال و شش ماه زندان احضار کرد.»
طبق ابلاغیه، این سه نویسنده باید در چهار روز آینده خود را به شعبه یکم اجرای احکام معرفی کنند. رضا خندان و بکتاش آبتین دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران هر یک به شش سال زندان و کیوان باژن عضو هیئت دبیران سابق کانون به سه سال و شش ماه زندان محکوم شده اند.

در ایران بیش از ۴۲ میلیون کارگر وجود دارد که اغلب با دستمزدی کم تر نسبت به سختی و زحمتی که می کشند در حال کار هستند، در سال ۹۸ حداقل دستمزد کارگران با تصویب شورای عالی کار رشدی ۳۱/۶ درصدی داشته و از یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان در سال ۹۷ به یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان در سال ۹۸ رسید، البته بخش دیگری از کارگران که شامل این قرارداد نمی شوند دستمزدی ناچیزی داشتند.
در سال ۹۸ به دلیل نوسانات ارزی و افزایش تورم شاهد کاهش قدرت خرید کارگران بودیم، کارگرانی که همواره در خرج و مخارج زندگی دچار مشکل بودند اما با توجه به شرایط امسال، مشکلات آن ها به اوج خود رسیده است.

گزارش های مراجع رسمی نشان می دهد مرگ و میر ناشی از حوادث کار رو به افزایش است به طوری که آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان سازمان پزشکی قانونی، بیان گر آن است مرگ و میر کارگران در ۹ ماهه نخست سال ۹۸ در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته افزایش ۸.۵ درصدی داشته است. این در حالی است که مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقدند نه تنها نرخ تعداد مرگ و میر کارگران در هنگام کار افزایش نیافته، بلکه ۱.۵ درصد هم کاهش داشته است! در شرایطی که در بسیاری از کشورهای جهان تلاش می شود با اقدامات پیش گیرانه از افزایش مرگ و میر کارگران در هنگام کار جلوگیری کنند در جامعه ما، حتی بر سر آمارهای این حوادث اتفاق نظر وجود ندارد.
دکتر حامد نائیجی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در گفت و گو با «ایران» می گوید: در ۹ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد معاینات مربوط به مصدومین حوادث کار ۲۱۸۹۶ نفر بوده است که از میان آن ها ۲۰۸۵۱ نفر مرد و ۱۰۴۵ نفر زن هستند. این آمار در سال گذشته در زمان مشابه ۲۱۶۴۹ نفر بوده است. این تفاوت نشان می دهد در سال جاری با افزایش ۱.۱ درصدی مواجه شده ایم.
وی ادامه می دهد: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث کار نیز در ۹ ماهه نخست سال جاری ۱۳۶۳ نفر بوده که در میان آن ها ۱۳۵۷ نفر مرد و ۶ نفر زن دیده شده است. اما در سال گذشته در همین محدوده زمانی ما با ۱۲۵۶ کشته شده در حوادث کار مواجه بودیم که این به معنای رشد ۸.۵ درصدی در این زمینه است.
دکتر نائیجی در ادامه با اشاره به عمده ترین علت مرگ و میر کارگران می گوید: سقوط از بلندی مهم ترین علت فوت کارگران به حساب می آید که توانسته جان ۵۶۰ کارگر که همگی مرد هستند را بگیرد. پس از آن اصابت جسم سخت با ۳۴۶ قربانی رتبه دوم را به خود اختصاص داده که در میان آن ها ۳۴۴ مرد و ۲ نفر زن دیده می شود. در نهایت، رتبه سوم مربوط به مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی است که ۲۰۳ قربانی داشته است.
این درحالی است که دکتر علی مظفری، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمار دیگری را ارائه می دهد. او در گفت و گو با «ایران» می گوید: در ۹ ماهه نخست سال جاری نرخ حوادث منجر به فوت ۱.۵ درصد کاهش یافته، هم چنین آمارها نشان می دهد نرخ آسیب های شغلی نیز ۱۱ درصد کاهش داشته است.
ایسنا گزارش داده که جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد تا دقایق پایانی سال ۱۳۹۸ خورشیدی به درازا کشید اما بدون نتیجه ‌ای به پایان رسید و در نتیجه میزان افزایش دستمزد به سال آینده موکول شد.
منابع مختلف از اختلاف نظر شدید نمایندگان کارگری با نمایندگان کارفرمایان و دولت خبر داده ‌اند.
سال گذشته نیز اعتراض و اعتصاب و هم چنین سرکوب فعالین کارگری شرکت نیشکر هفت تپه ادامه یافت. کارگران هفت تپه از تابستان سال گذشته در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی، به رسمیت شناخته نشدن تشکل مستقل کارگران، مالکیت خصوصی شرکت و درخواست مدیریت شرکت به صورت شورایی و جمعی تجمعات زیادی برگزار کردند.
در آبان ماه سال ٩٧ بود که نهادهای امنیتی شماری از اعضا و نمایندگان سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه را بازداشت کردند.
اسماعیل بخشی، سپیده قلیان از جمله بازداشت شدگان این اعتراضات بودند. بخشی و قلیان پس از آزادی اعلام کردند در زندان تحت شکنجه قرار گرفته و مجبور به اعترافات اجباری شدند. مقامات قضایی و اجرایی ایران حاضر به پذیرش این موضوع نشدند.
تلویزیون حکومت اسلامی اعترافات بخشی و قلیان را در برنامه ‌ای با عنوان طراحی سوخته پخش کرد. پس از پخش این برنامه بخشی و خانم قلیان مجددا بازداشت شدند.
دادگاه متهمان پرونده هفت تپه در چهار جلسه برگزار گردید که در ۱۶ شهریورماه احکام متهمان این پرونده اعلام شد. جمال‌الدین حیدری ‌منش، وکیل سپیده قلیان خبر داد که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران آرای متهمان پرونده فعالان کارگری و مدنی مرتبط با مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه را صادر کرده و موکلش برای اتهام‌های عضویت در گروه غیرقانونی، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب مجموعا به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده که ۷ سال آن قابل اجراست.
اسماعیل بخشی نیز برای مجموعه اتهاماتش به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شده که ۷ سال آن اجرا خواهد شد.‌
دادگاه انقلاب تهران، به جز احکام سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، احکام قضایی شمار دیگری از فعالان کارگری پرونده هفت ‌تپه را هم صادر کرده بود.
عسل محمدی، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی فرد هم هر یک در مجموع به ۱۸ سال محکوم شدند که بنابر قانون ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۷ سال این احکام قابل اجراست.
امیرحسین محمدی فرد، سردبیر نشریه گام، و عسل محمدی، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی اعضای تحریریه این نشریه بودند.
بنابر گزارش ‌ها، محمد خنیفر، دیگر کارگر هفت ‌تپه نیز به ۶ سال حبس تعزیری محکوم است که هنوز مشخص نیست چه میزان از آن قابل اجرا خواهد بود.
زندان اوین

آن‌ چه در سال ۱۳۹۸ بر سینمای ایران گذشت، سانسور، توقیف برخی آثار، سبلریتی‌ بازی و … در این سال، سینمای ایران جمشید مشایخی، نصرت کریمی و نوری کسرایی از هنرمندان نامی سینمای ایران را از دست داد، اعتراضات آبان ماه و قتل عام معترضان، و بعد ترور قاسم سلیمانی و شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی توسط سپاه، روال معمول وقایع سینمای ایران را بر هم زد و پای سینماگران و سینما‌نویسان را به عرصه اجتماع و سیاست باز کرد.
فیلم «ماجرای‌ نیم ‌روز»، در رابطه با سازمان مجاهدین خلق و تایید ضمنی اعمال آدم کشانی هم چون اسدالله لاجوردی است به نمایش درآمد. این فیلم در ادامه جریان مستمر تحریف تاریخ‌ و روایت ‌گری حاکمیت از وقایع سیاسی ایران و تقدس ‌بخشی به خشونت قدرت در سرکوب مخالفان است.

گفته می‌ شود که سرمایه گذار فیلم غلامرضا تختی، احتمالا موسسه «اوج» وابسته به سپاه پاسداران است. این فیلم، نابغه ‌ای ورزشی را که به سبب قدرت‌ مندی و قدرت ‌گریزی ‌اش، در نزد مردم قهرمان محبوبی بود، در جایگاه شخصیتی شکست ‌خورده و مایوس روایت می‌ کند.

پیش تر با افشاگری‌هایی که شده بود تهیه‌ کنندگان سریال‌ های پرهزینه هم چون «شهرزاد» یا برنامه‌ های تلویزیونی پر طرفدار از صندوق‌ هایی هزینه شده است که پول‌ های مردم را غارت کرده ‌اند.

فیلم خانه پدری (۱۳۸۹) کیانوش عیاری، که وحشت سرکوب‌ را در خانواده به تصویر می‌ کشد و به تاریخچه ‌ای دراز پیوند می‌ زند پس ار نزدیک به یک دهه اجازه نمایش گرفت، اما بعد از چند روز دوباره توقیف شد. سرانجام دوباره مدتی کوتاه به نمایش درآمد.
خانه پدری که با زن ‌ستیزی مخالفت دارد، زهرا امیرابراهیمی بازیگر سابق سینمای ایران برای نخستین بار درباره تجاوز به حریم شخصی ‌اش و انتشار فیلم خصوصی ‌اش در برنامه ‌ای آشکارا سخن گفت و به نقش مخرب مرد بازیگری در این ماجرا اشاره کرد. و به یادها آورد که چگونه ذهنیت بیمارگونه درباره زن، زندگی او و زنانی دیگر را زیر و زبر ساخته است.

پس از اعتراضات آبان ۱۳۹۸، محسن استادعلی برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره «سینما حقیقت» برای فیلم «خسوف» نخستین واکنش رسمی از جانب سینماگران به کشتار و حبس و زجر معترضان را نشان داد. او پویا بختیاری از کشته‌ شدگان آبان ماه را جسورترین مستند ساز ایران لقب داد که در آخرین روز زندگی ‌اش تصاویری از اعتراض‌ ها ثبت کرده بود.

با سقوط هواپیمای اوکراینی و آشکار شدن نقش سپاه در آن، مسعود کیمیایی اعلام کرد که در جشنواره فجر شرکت نمی ‌کند و ناصر تقوایی نیز از این تصمیم حمایت کرد. شهاب حسینی، به تندی با کیمیایی مخالفت کرد و البته بعدتر در جشنواره فجر نیز خشمگین به او تاخت. در نهایت بیش از صد سینماگر در بیانیه ‌ای اعلام کردند که ما به جشنواره فجر نمی رویم و ساده ‌ترین دلیل پرهیز آن بود که «زمان برای جشن‌ گرفتن مناسب و مساعد نیست، چرا که رنج ‌دیدگان بسیارند.»
سینماگران در جشن انجمن منتقدان هم به اعتراض و نیز هم دردی با مردم معترض زبان گشودند و همایون غنی ‌زاده، کارگردان فیلم «مسخره باز» جایزه‌ اش را به پویا بختیاری، تقدیم کرد.

محمد رسول ‌اف به اتهام «سیاه نمایی» و ارائه تصویری تلخ از ایران و فعالیت تبلیغی علیه نظام به ویژه در سه فیلم آخرش، ندست نوشته ‌‎ها نمی ‌سوزند» و «لرد» با شکایت قرارگاه ثارالله و سپاه‌ پاسداران به دادگاه فراخوانده شد. جمعی از سینماگران از جمله رخشان بنی ‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا، کیانوش عیاری، بهمن فرمان ‌آرا، جعفر پناهی و…، در اقدامی نمادین او را تا محل محاکمه همراهی کردند. در واکنش بهروز افخمی کارگردانی، سازنده فیلم روباه (۱۳۹۳) محصول وزارت اطلاعات دیده می شود، در سیمای جمهوری اسلامی، گفت که فیلم‌ های رسول ‌اف را ندیده است و به کنایه افزود ایشان مگر با همان رسول ‌افی که رییس بانک بوده ‌اند و به اختلاس متهم‌ شده ‌اند نسبتی ندارند؟
اما در خارج کشور، خرس طلایی برلیناله به فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول‌ اف تعلق گرفت. گرچه مقامات حکومت اسلامی ایرانی به فیلم ‌ساز اجازه ندادند که به برلین برود، در گفت ‌و گویی مجازی با تماشاگران از «مسئولیت فردی»، گفت. رسول اف در تماس ویدئویی با تلفن همراه در کنفرانس خبری جشنواره گفت: «موضوع این فیلم مسئولیت پذیری افراد است. می خواستم درباره کسانی حرف بزنم که از خود سلب مسئولیت می کنند و می گویند که تصمیم ها را افراد بالادست در سلسله قدرت می گیرند. اما آن ها می توانند نه بگویند، و این نقطه قوت آن هاست.»
از پی این رویداد، حکومت اسلامی در نخستین واکنش، حکم حبس محمد رسول ‌اف را فعال کرد. واتس‌اپ
همرسانی در واتس‌اپ
لینک را کپی کنید
https://www.bbc.com/persian/iran-51925576
چگونه میتوانید این مطلب را به دیگران برسانید
این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود
پنجره همرسانی را ببندید

کارلوس کیروش، پس از هشت سال از سمت سرمربی ‌گری تیم ملی فوتبال ایران برکنار شد. او پس از آن‌ که تیم ملی ایران نتوانست در جام ملت‌ های آسیا به موفقیتی دست یابد، هشتم خرداد از این سمت برکنار شد.
زنان ایران روز ۱۸ مهر برای اولین بار از از سال ۱۳۶۰، موفق شدند که برای تماشای مسابقه فوتبال به ورزشگاه بروند. این رویداد با پس از تعیین ضرب‌ الاجل فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه‌ ها رقم خورد. به این ترتیب جمعی از زنان توانستند به صورت غیر گزینشی و با خرید بلیت برای تماشای بازی تیم ‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج به ورزشگاه آزادی تهران راه یابند.
کیمیا علیزاده، تکواندوکار و نخستین زن صاحب مدال المپیک در تاریخ ایران چهارم بهمن در یک نشست خبری اعلام کرد که دیگر قصد بازگشت به ایران ندارد.

مروز 1398

انتخابات مجلس شورای اسلامی زیر سایه رد صلاحیت ‌های گسترده دوم اسفند برگزار شد. در این انتخابات نه تنها جناح اصلاح ‌طلب از رقابت حذف شدند بلکه با مشارکت درصد کم ترین نرخ حضور پای صندوق ‌های رای را در تاریخ حکومت اسلامی ایران رقم زد.
در انتخابات مجلس از ۹ میلیون و پانصد هزار نفر واجد شرایط رای دادن در تهران، دو میلیون و پانصد هزار نفر یعنی ۲۶ درصد پای صندوق های رای رفتند. نکته جالب این بود که ۹۳ درصد از نامزدهای تهران زیر ۱۰ هزار رای کسب کردند و پنجاه درصد نامزدها کم تر از هزار رای آوردند.

زلزله ‌ای به بزرگی ۵ و هفت دهم درصد روز چهارم اسفند استان آذربایجان غربی ایران را لرزاند. این زمین لرزه ۷۵ مصدوم برجای گذاشت. جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد ۴۳ روستا در منطقه قطور «تحت تاثیر» این زلزله واقع شده‌اند. زلزله زدگان هم اکنون در شرایطی سختی به سر می برند.

تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت افزایش ناگهانی موارد ابتلا به ویروس کرونای جدید در ایران، کره جنوبی و ایتالیا را «بسیار نگران ‌کننده» خواند. نام ایران به عنوان یکی از کانون‌ های شیوع ویروس کرونا مطرح شد.
در حالی که حدود یک ماه از شیوع این ویروس در کشور چین و کشورهای اطراف گذشته بود، سرانجام در 30 بهمن ماه ١٣٩٨ اولین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مشاهده شد.
شورای عالی امنیت ملی و وزارت بهداشت حکومت اسلامی ایران، ۱۲ روز پیش از راهپیمایی ۲۲ بهمن از مرگ شهروندان بر اثر ابتلا به کرونا در ایران مطلع‌ بودند، اما از اعلام آن خودداری کردند.
روز ٢٩ بهمن دو نفر از شهروندان قمی با علایمی شبیه به کرونا در بیمارستان‌ های این شهر فوت کرده بودند که پس از یک روز تحقیق مشخص شد ویروس کرونا وارد ایران شده است.
هر ساعت ۵۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و هر ده دقیقه یک نفر جان خود را از دست می ‌دهد. با مرگ ۱۲۳ نفر بر اثر کرونا در شبانه روز گذشته سال نو، آمار جان‌باختگان این بیماری نوظهور در ایران به هزار و ۵۵۶ نفر رسید.
کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اعلام این خبر، هم چنین گفت که تاکنون ۲۰ هزار و ۶۱۰ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌ اند. به گفته او، ۷ هزار و ۶۳۵ نفر نیز بهبود یافته ‌اند و شمار کلی بهبود یافتگان نیز در حال افزایش است.
بر اساس آماری که جهانپور در نیمروز شنبه دوم فروردین ارائه کرد، از ظهر روز جمعه تا کنون ۹۶۶ نفر بر آمار مبتلایان به کرونا در ایران افزوده شده است که بیش ترین آن ها در استان ‌های تهران با ۲۳۲ مورد، اصفهان با ۱۰۱ مورد و قزوین با ۵۹ مورد بوده است.
کریم همتی، سرپرست جمعیت هلال احمر گفت: «از روز ۲۷ اسفند تا روز گذشته اول فروردین ماه، ۹۷۰ هزار خودرو با ظرفیت حدود ۳ میلیون مسافر از استان ‌های درگیر کرونا خارج شده ‌اند که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از این مسافران دارای علائم بیماری کرونا مثل تب و … بوده ‌اند.»
او با اشاره به این که هر یک از این ۲ هزار و ۴۰۰ نفر می‌توانند ۳ نفر را درگیر بیماری کنند، گفت که مردم به توصیه ‌های وزارت بهداشت مبنی بر در خانه ماندن و سفر نکردن توجهی نمی‌ کنند و افزود: «خروجی شهرها بسته نشد اما انتظار این بود که مردم مراعات کنند. در حال حاضر درخواست ما از هموطنان این است که به سفر نروند تا بتوانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم.»
دولت اسلامی ایران، هفته آینده بنا به شرایط شیوع کرونا در کشور درباره ادامه تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ ها و دیگر مراکز آموزشی تصمیم ‌گیری خواهد کرد. این در حالی است که آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در ایران تا نیمروز شنبه دوم فروردین به ۲۰ هزار و ۶۱۰ نفر و شمار جان باختگان آن نیز به هزار و ۵۵۶ نفر رسیده است. تاکنون هیچ گاه در آمار روزانه کرونا در ایران، شمار موارد حاد ابتلا فاش نشده است.

روند ساخت واکسن به طور کلی روندی طولانی است و معمولا چند سال طول می‌ کشد. اما بیماری همه‌ گیر «کوید١٩» که از ویروس کرونا ناشی می ‌شود، برای بسیاری از شرکت‌ ها و آزمایشگاه ‌های جهان انگیزه‌ ای قوی ایجاد کرده تا در مسابقه ساخت واکسن شرکت کنند. برخی پژوهش گران هشدار می‌دهند که انگیزه‌ های اقتصادی نباید باعث نتیجه ‌گیری‌ های عجولانه شود.
به گفته الیویه شوارتس، مدیر واحد «ویروس و مصونیت» در انستیتو پاستور فرانسه، در حال حاضر نه تنها شرکت ‌های عظیم داروسازی و مراکز پژوهشی دانشگاهی، که بسیاری از شرکت‌ های نوبنیاد (استارت‌آپ) نیز شدیدا برای ساخت واکسن ویروس کرونا تلاش می ‌کنند. برای دست یابی به نتیجه، به طور متوسط به دو سال وقت نیاز است.
معمولا واکسن‌ها بعد از یک مرحله آزمایش بر حیوان، باید در سه مرحله بر انسان امتحان شوند. اما روز دوشنبه ١۶ مارس، یک شرکت داروسازی آمریکایی  (Moderna) اعلام کرد که نمونه واکسن خود را بر روی ۴۵ داوطلب آزمایش می ‌کند. به نظر می‌ رسد که شرکت آمریکایی، مرحله آزمایش بر موش‌‌ ها را حذف کرده و با روشی استثنایی که جزییاتش محرمانه باقی مانده، روند ساخت واکسن را شتاب داده است. به گفته الیویه شوارتس «آزمایش بر حیوان (معمولا موش) حداقل شش هفته وقت لازم دارد. اگر شرکت «مُدرنا» این مرحله را حذف کرده باشد، باز برای آزمایش ‌های انسانی به ١٢ تا ٢۴ ماه وقت نیاز خواهد داشت.»
اما فردریک تانگی، یکی دیگر از پژوهش گران انستیتو پاستور می ‌گوید که «واکسن شرکت آمریکایی یک ماده شیمیایی صددرصد مصنوعی خواهد بود. زیرا ساخت این واکسن بر خلاف معمول، بر تزریق ویروس ‌های تضعیف ‌شده بیماری متکی نیست، بلکه در این روش، تکه‌ ای از آر.ان.‌ای (RNA)  مصنوعی (بخشی از میراث ژنتیک انسان) به فرد تحت آزمایش تزریق می ‌شود.» به عقیده فردریک تانگی، این روش عجولانه است و می ‌تواند پیامدهای غیرمنتظره داشته باشد. او معتقد است که شرکت «مدرنا» قبل از هر چیز انگیزه‌ های اقتصادی دارد و با رسانه ‌ای کردن موضوع ساخت واکسن، تا اندازه ‌ای به هدف ‌های خود رسیده زیرا اعلام این خبر باعث شد که ارزش سهام شرکت آمریکایی در بازار بورس ناگهان افزایش یابد.
البته انستیتو پاستور فرانسه خود نیز در مسابقه ساخت واکسن حضور دارد و امیدوار است که بتواند زودتر از بقیه به نتایجی برسد. اما روش‌ های این انستیتو با روش‌ های شرکت‌ های خصوصی آمریکایی تفاوت دارد.
به تازگی شرکت عظیم «سانوفی» نیز در پاریس اعلام کرده که با استفاده تجربی از یک داروی قدیمی به اسم «کلوروکین»  (Chloroquine)، نتایج خوبی در مداوای بیماری «کوید ١٩» به دست آورده است. این دارو قبلا برای مداوای مالاریا به کار می رفت.
در چین و کره جنوبی، پزشکان همین دارو را برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا تجویز می ‌کنند. اما در فرانسه استفاده از «کلوروکین» هنوز در مرحلۀ آزمایشی قرار دارد. با این حال پرفسور رائول در بیمارستان دانشگاهی مارسی تاکید می‌ کند که از این دارو برای درمان ٢۴ نفر استفاده کرده و پس از شش روز متوجه شده که ٧۵ درصد این افراد، دیگر حامل ویروس نیستند.

لایحه بودجه سال ۹۹ ایران بدون تصویب مجلس به دولت ابلاغ شد. علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، قانون بودجه سال ۱۳۹۹ را که در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده بود، برای اجرا به دولت ابلاغ کرده است.
لاریجانی در آخرین روز سال ۱۳۹۸ در نامه‌ ای به حسن روحانی، رییس جمهور، بودجه سال آینده را ابلاغ کرده است. حسن روحانی نیز پس از نامه لاریجانی، بلافاصله قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.
براساس قانون، لایحه بودجه باید مجددا به دولت بازگردانده می‌ شد. در زمانی که کلیات قانون بودجه سال ۹۹ در مجلس تصویب نشد، مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس گفته بود «مجلس بعدی آن را بررسی خواهد کرد».
اما پس از آن که مجلس ایران به علت شیوع کرونا تعطیل شد، علی لاریجانی، از آیت ‌الله خامنه‌ای، رهبر خواست تا با صدور حکم حکومتی قانون بودجه را خارج از روال عادی مجددا به کمیسیون تلفیق مجلس بازگرداند.
در پی درخواست علی لاریجانی از خامنه ‌ای، او با استفاده از اختیارات خود به عنوان ولی مطلقه فقیه، اجازه داد گزارش کمیسیون تلفیق مجلس که کلیات آن در صحن علنی مجلس رد شده بود، برای تبدیل به قانون مستقیما به شورای نگهبان ارسال شود.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «با توجه به انجام اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۳۹۹ نظر این شورا عصر چهارشنبه مبنی بر عدم مغایرت لایحه با شرع مقدس و قانون اساسی به مجلس اعلام شد.»
محمود صادقی، نماینده مجلس ایران حکم حکومتی اخیر آیت ‌الله علی خامنه ای در ارجاع لایحه رد شده بودجه سال ۹۹ به شورای نگهبان را «وهن مجلس و وهن رهبری» و «آخرین میخ به تابوت مجلس دهم» خوانده بود.
صادقی در توییت های جداگانه، نوشت: «امیدوارم متهم به ضدیت با ولایت فقیه نشوم اما استیذان از رهبری برای تصویب لایحه بودجه ۹۹ آخرین میخ به تابوت مجلس دهم بود.»
محمود صادقی گفته «پس از مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه ۹۹ ارجاع آن به کمیسیون تلفیق فاقد وجاهت قانونی بود. لایحه باید به دولت برگشت داده می ‌شد. با اذن رهبری نمی‌توان تصمیم غیرقانونی ارجاع لایحه به کمیسیون تلفیق را تصحیح و توجیه کرد. به عبارت دیگر حکم حکومتی در این جا موضوعیت ندارد.»
به این ترتیب، بودجه سال ۱۳۹۹ ایران، بدون آن که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده باشد، در نهایت روز پنج شنبه ۲۹ اسفند ماه از سوی رییس جمهوری این کشور ابلاغ شد.
لایحه بودجه سال ۹۹ ایران به دلیل «شیوع ویروس کرونا» با حکم حکومتی علی خامنه ای رهبر حکومت اسلامی، در ۲۶ اسفند ماه با این که کلیات بودجه در مجلس رد شده بود، به کمیسیون تلفیق مجلس بازگردانده شد و در نهایت به تایید شورای نگهبان رسید.
رد کلیات بودجه در مجلس در حالی رخ داد که یک نماینده مجلس به خبرگزاری ایسنا گفت نمایندگان از ترس شیوع بیماری کرونا، کلیات بودجه را رد کردند «چرا که در غیر این صورت جلسات مجلس هر روز در دو شیفت ادامه پیدا می‌کرد.»
با این حال، مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس، پیش از حکم حکومتی خامنه ‌ای گفته بود که «مجلس بعدی آن را بررسی خواهد کرد.»
حالا نیز بودجه سال ۹۹ در حالی ابلاغ شده که حسن روحانی این بودجه را یک «بودجه استقامت» نام گذاری کرده بود. در بودجه سال جدید، حدود ۵۷۰ هزار میلیارد تومان به عنوان منبع اصلی خرج دولت برای اداره کشور تعیین شده است.
براساس این بودجه، حدود ۶۴۹ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی در نظر گرفته شده که مجموع درآمدهای اختصاصی و منابع عمومی است.
پیش از این صندوق بین ‌المللی پول اعلام کرده بود که ایران در سال جاری با کسری بودجه ۴.۴ درصدی مواجه است و انتظار می رود که این کسری بودجه در سال آینده به ۵.۱ درصد برسد.

هم چنین بانک جهانی نیز پیش بینی کرده بود که کسری بودجه حکومت اسلامی در دو سال آینده، به دلیل کاهش شدید درآمدهای نفتی و هم زمان افزایش هزینه‌ های جاری دولت، بیش تر شود.
از سوی دیگر، شیوع جهانی ویروس کرونا نیز قیمت جهانی نفت را به کم ترین میزان در سال‌ های اخیر رسانده و بسیاری از کسب و کارها در کشورهای مختلف از جمله ایران را با مشکل رو به رو کرده است. موضوعی که می تواند مشکلات جدی تری را برای اقتصاد بحران‌ زده ایران در سال آینده به همراه داشته باشد.
با تداوم بحران اقتصادی در ایران، افت ارزش پول ملی و رکود شدید در بخش های تولید و خدمات، نرخ تورم در اقتصاد ایران بالا رفته و موجب افزایش اعتراضات شده است.​

روز گذشته با ابلاغ محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌ جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه ایران، ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان ‌ها و تامین لوازم ضروری به منظور مقابله «اثربخش» با کرونا در تهران اختصاص داده شد.
هم زمان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تایید بودجه ۱۳۹۹و عدم مغایرت آن با شرع «مقدس» و قانون اساسی خبر داد.
بودجه ‌ای که در آن  سهم ۲۲ نهاد مذهبی و فرهنگی دین محور در سال جدید (شامل ستاد اقامه نماز، مرکز رسیدگی به امور مساجد، مجمع جهانی اهل بیت، شورای سیاست ‌گذاری ائمه جمعه و…) ۳ هزار و ۴۴ میلیارد تومان برآورد شده است.
در بودجه سال ۹۹، برای جامعه‌ المصطفی که مسئولیت آموزش طلبه‌ ها و مبلغان مذهبی خارجی – از جمله طلبه ‌های چینی – را بر عهده دارد، سهم ۳۰۸ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. نام جامعه ‌المصطفی زمانی مورد توجه قرار گرفت که گزارش‌ هایی در مورد نقش طلبه ‌های چینی دانشجو در قم در شیوع کروناویروس مطرح شد.
تسنیم ۲۲ اسفندماه به نقل از نوبخت گزارش داده بود که حدود ۵۳۰ میلیارد تومان در اختیار ستاد مقابله با شیوع کرونا قرار گرفته و ۴۸۰ میلیارد تومان نیز برای دانشگاه‌های علوم پزشکی قم و گیلان در نظر گرفته شده است. مجموع این بودجه از سهم هزار و ۳۱۳ میلیارد تومانی سازمان تبلیغات اسلامی و شورای عالی حوزه‌های علمیه به مراتب کمتر است. به گزارش این خبرگزاری نزدیک به سپاه ۲۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت پاداش و پایان کار کادرهای درمانی در نظر گرفته شده که با سهم ۱۹۲ میلیارد تومانی شورای سیاست ‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران در بودجه امسال برابری می‌ کند.
افزایش بودجه نهادهای مذهبی در  سال ۹۹ از جمله موضوعات مورد توجه در تنظیم بودجه بود که برای کمک به کسری آن در ۲۴ آبان‌ماه بهای بنزین یک شبه سه برابر شد.
این در حالی است که طبق گزارش مرکز پژوهش ‌های مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ‌ماه سال 1398، ۲۳ تا ۴۰ درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌ کنند. به این معنی که از تامین نیازهای اولیه زندگی نیز ناتوان هستند. با در نظر گرفتن جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران و خوش ‌بینانه‌ ترین آمار از فقر مطلق ۱۶ میلیون نفر، روشن نیست رقم ۳ میلیون نفری که نوبخت آن ها را افراد بدون درآمد واجد دریافت کمک هزینه معرفی کرده، بر چه اساسی محاسبه شده است.
منابع مالی ناکافی در حالی به طور پراکنده به مقابله با کرونا اختصاص داده می ‌شود که در دی ‌ماه 98، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی،‌ فرمانده سابق سپاه قدس در عراق، با دستور خامنه ای۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به سپاه قدس اختصاص داده شد.
اکنون مقامات حکومت اسلامی، از صندوق بین ‌المللی پول طلب وام پنج میلیارد دلاری کرده اند.

در تازه ‌ترین گزارش جهانی سعادت، فنلاندی‌ ها بار دیگر سعادتمندترین مردم جهان معرفی شده ‌اند و مردم افغانستان در قعر جدول رده‌ بندی قرار دارند.
در گزارش جهانی سعادت که روز جمعه اول فروردین ‌ماه ١٣٩٩، منتشر شد، بعد از فنلاند، به ترتیب کشورهای دانمارک، سوئیس، ایسلند، نروژ، هلند، سوئد، نیوزیلند، اتریش و لوکزامبورگ، در جایگاه دوم تا نهم این رده‌بندی قرار دارند.
ایران در جایگاه ۱۱۸، آمریکا در رتبه ۱۸ و تاجیکستان در رده ۱۰۶ این جدول قرار دارند. سال گذشته، ایران در جدول شاخص سعادت کشورهای جهان، در رتبه ۱۱۷ بود که نسبت به سال ۲۰۱۸ یازده پله سقوط کرده‌ بود.
بر اساس گزارش امسال نیز ایران بار دیگر یک پله سقوط کرده است. گزارش سالانه بررسی وضعیت بهروزی در کشورهای جهان اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی انتشار یافت.

در ادامه سیر نزولی قیمت نفت، بهای جهانی طلای سیاه عصر چهارشنبه ١٨ مارس، ۱۴ تا ۲۴ درصد سقوط کرد و به حداقل میزان خود طی ۱۶ تا ۱۸ سال اخیر رسید.
به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت ۹۹) با ۶ دلار و ۵۸ سنت معادل ۲۴.۴۲ درصد  کاهش به ۲۰دلار و ۳۷ سنت رسید و به کم‌ترین میزان در ۱۸ سال گذشته رسید.
قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل ماه می (اردیبهشت – خرداد ۹۹) نیز شامگاه چهارشنبه به وقت گرینویچ با ۱۴.۲ درصد کاهش به ۲۴ دلار و ۶۵ سنت رسید که از ماه می ۲۰۰۳ (اردیبهشت -خرداد) تاکنون بی ‌سابقه بوده است.
بانک سرمایه ‌گذاری گلدمن ساکس اعلام کرد که افت شدید تقاضای نفت در نتیجه شیوع کرونا بسیار شدید است و پیش ‌بینی می ‌شود که قیمت نفت باز هم کاهش یابد و به بشکه‌ ای ۲۰ دلار در هر بشکه برسد، افتی که بازار جهانی نفت از سال ۲۰۰۲ تجربه نکرده است.
براساس پیش‌ بینی این بانک سرمایه گذاری، تا پایان ماه مارس (اسفند – فروردین) شیوع کووید-۱۹، موجب خواهد شد که تقاضا برای خرید نفت هشت میلیون بشکه روزانه کاهش یابد.

به گفته اقتصاددانان، جهان صد در صد وارد دوران رکود شده است. رکودی که مثل ویروس کرونا، عالم ‌گیر است و اقتصاد همه کشورها را بیمار می ‌کند.
از آن ‌جایی که رستوران ‌ها، فروشگاه‌ ها، ایرلاین ‌ها و کارخانه‌ ها در سراسر جهان از نیویورک تا پاریس و مادرید بسته شده ‌اند؛ اقتصاددانان هشدار می ‌دهد که رکود جهانی دیگر یک تهدید مبهم نیست. رکود شروع شده‌ است.
بر اساس گزارش خبرگزاری سی.‌ان.‌ان بیزینس، اطلاعاتی که روز دوشنبه از چین منتشر شد، نشان داد که شیوع ویروس کرونا این کشور را زمین‌ زده است. دومین اقتصاد بزرگ جهان، بعید است که بتواند در زمانی کوتاه، خود را بازیابی کند.
حالا، دولت‌ها و بانک‌ های مرکزی اروپا و آمریکای شمالی، اقداماتی جدی را برای کنترل کردن همه ‌گیری کرونا آغاز کرده‌ اند، آسیا در معرض خطر بسیاری بالایی قرار دارد و بازارهای مالی در آن سقوط کرده ‌اند. با توجه به این موارد، تعداد زیادی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که وضعیت رکود جهانی، آغاز شده است.
«دیوید ویلوکس»، رییس سابق تحقیقات و آمار فدرال رزرو به سی.‌ان.‌ان‌ بیزینس می‌ گوید:«۱۰ روز پیش، عدم قطعیت به‌ جایی درباره ورود جهان به رکود وجود داشت، اما حالا در ۱۰ روز بعد هستیم و هیچ شکی وجود ندارد که اقتصاد جهان، در رکود است.»
در مدت ۱۰ روز گذشته، زندگی روزانه در بیش تر نقاط جهان به طرز شدیدی تغییر کرده است. تعداد افراد مبتلا به کرونا در سراسر جهان بر اساس آمار رسمی، از ۱۷۵ هزار نفر عبور کرده است و کشورها تغییرات زیادی در زندگی روزانه ایجاد کرده‌ اند. این اقدامات که به طور قطع به شوک اقتصادی جدی می ‌انجامد، حالا در چین بعد از دو ماه درگیری با کرونا، خود را نشان داده است.
http://www.pyknet.net/1398/01esfand/27/page/photo_2020-03-17_02-16-12.jpg

اکنون سه سناریو برای کرونا در ایران؛ اگر کنترل نشود؟ نتایج مطالعات دانشگاه شریف درباره ویروس کرونا نشان می ‌دهد که اگر این ویروس کشنده کنترل نشود، احتمالا ۳.۵ میلیون ایرانی جان خود را از دست خواهند داد.
دکتر افروز اسلامی که هم زمان با امور پزشکی، به عنوان خبرنگار صداوسیما نیز فعالیت می ‌کند با استناد به نتایج پژوهشی که توسط دانشگاه شریف انجام شده است، در تلویزیون دولتی گفته است که سه سناریو برای کرونا در ایران می‌توان در نظر گرفت.
بر اساس این گزارش، اگر مردم هم ‌اکنون شروع به همکاری کنند، انتظار می ‌رود تا مهار ویروس کرونا، ۱۲۰ هزار نفر از مردم ایران مبتلا شوند و ۱۲ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.
سناریوی دوم در تحقیقات دانشگاه شریف می ‌گوید اگر مردم همکاری کم تری داشته باشند، احتمالا ۳۰۰ هزار نفر به ویروس مبتلا خواهند شد و ۱۱۰ هزار قربانی خواهد شد و در نهایتا، اگر مردم هیچ ‌کدام از قواعدی که برای مهار کرونا لازم است را رعایت نکنند، احتمالا سیستم بهداشت ایران که هم اکنون نیز خسته و فرسوده شده است، دچار فروپاشی شود و در نبود تجهیزات کافی چهار میلیون نفر به کرونا مبتلا شوند و ۳.۵ میلیون نفر جان خود را از دست بدهند.
خانم اسلامی، توضیح نداده که این پژوهش بر اساس چه معیارهایی انجام شده است، اما انتشار آن در رسانه ‌های ایران که به شدت توسط دولت کنترل می‌ شود، می تواند برای مقامات حکومت اسلامی که برای مدت ‌ها شدت بحران کرونا را تکذیب کرده بودند، چالش ‌برانگیز باشد.
اظهارات اسلامی، در پی تجمع معترضان به بسته شدن درهای ضریح قم و شکستن یکی از درهای این آرامگاه عنوان شده است. شامگاه سه ‌شنبه گذشته و ساعاتی پس از اعلام بسته شدن درهای حرم معصومه و مسجد جمکران در قم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، گروهی از معترضان یکی از درهای این حرم را شکستند.
طبق گزارشات، هم اکنون ۹۰ درصد از ۱۸ هزار نفری که بر اساس آمارهای رسمی در خاورمیانه به ویروس کرونا مبتلا شده ‌اند، ایرانی هستند: «دولت برای مدت ها شیوع کرونا را تکذیب کرد و اکنون که وضعیت بدتر شده است، در آستانه نوروز، در ورودی شهرهای بزرگ مردم را چک می ‌کنند.

اتفاقات سال 98 / سیل شیراز

بدین ترتیب، رقابت های سرمایه داری در عرصه ساخت واکسن ادامه دارد. در نتیجه گسترش جهانی ویروس کرونا، پیش از هر چیز شکنندگی سخنان مدافعان سرسخت جهانی شدن اقتصاد را نیز نشان داد که در نخستین واکنش خود به شیوع این بیماری، تمام مرزهای خود را بسته و به افراطی ترین گفتارهای ملی گرایانه و نژادپرستانه علیه دیگر ملت ها و حتی محروم ترین گروه های اجتماعی، نظیر پناه جویان، مهاجران و بی خانمان هایی روی آورده اند.
اما ویروس کرونا، اکنون نشان می دهد که ارزش هایی که در روزگار سخت جان آدمیان را نجات می دهند نه پول و سرمایه، بلکه همبستگی و برابری است.
اعتراض های اجتماعی در سراسر جهان از جمله جنبش مردم عراق، لبنان، شیلی، ایران، «جلیقه زردهای» فرانسه و…، طی سال ها و ماه های اخیر و هم چنین هشدارهای مکرر دانشمندان، پزشکان و پژوهش گران علوم اجتماعی به انحاء مختلف خبر می دادند که ادامه وضع موجود اقاصادی و سیاسی، سلطه نئولیبرالیسم اقتصادی، ادامه زندگی اجتماعی را ناممکن ساخته و جامعه انسانی را به سوی پرتگاهی فاجعه بار کشانده است.
گسترش ویروس کرونا که عارضه آشوب و زیر پا نهادن تمام مرزها و قواعد طبیعی و انسانی و نتیجه بهره کشی بی حد از طبیعت و انسان است همه را به فکر وادار کرده است. این فاجعه انسانی و در آن اقتصادی نشان می دهد که جامعه نمی تواند اسیر وعده های پوچ، دروغین و بی معنی سرمایه داری و حکومت های حامی سرمایه بماند. اکنون کل سیاست ها و جهت گیری های حاکم بر زندگی میلیاردها انسان، زیر سئوال جدی رفته است.
ویروس کرونا از هم اکنون کل شیوه تولید و مناسبات اجتماعی را تحت تاثیر شدید قرار داده که تا امروز مسلط و مصون از تغییر بود. هر چند شاید در این روند طولانی، نامعلوم و دردناک، تغییر کند.
روحانی کوتاهی مسئولان در اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور را نیز رد کرد و گفت: «ما در کرونا با مردم صریح صحبت کردیم. به برخی رسانه های مجازی و برخی افراد توجه نکنید. ما در ۳۰ بهمن متوجه شدیم که کرونا به ایران آمده و آزمایش‌هایی که از قم به تهران آمد مشخص شد که کرونا به کشور آمده است.»
هم کنون شهروندان جامعه ما، در شرایط دشوار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به ‌سر می ‌برد که شیوع ویروس کرونا این شرایط را بدتر کرده است. در چنین شرایطی، روحانی در یک کلام ادعا دارد که «در همه زمینه‌ ها پیشرفت داشتیم.»؟!

شکی نیست که مناسبات جهانی در قرن بیست و یک، هر روز پیچیده ‌تر و سخت تر می ‌شود. پاسخ بسیاری از پرسش ‌ها با گفتن بلی یا خیر، ساده نیست. هر روز مسایل و اطلاعات جدید مسائل را دگرگون می‌ سازد. پیچیدگی امور بدان معناست که باید مهارت‌ های پیچیده‌ تری را فرا بگیریم و آنان را تجربه کنیم تا بتوانیم شهروندانی آگاه و پیکارگران راه آزادی باشیم. یکی از این مهارت ‌ها یادگیری، روشنگری و تمرین ارزیابی انتقادی از خود و باورهایمان است. با توجه به حجم اطلاعات و پیچیدگی مناسبات دنیای امروز، ممکن است هر روز تصورات نادرستی در ما شکل بگیرد. به همین دلیل ارزیابی انتقادی از باورهایمان را باید مهارتی به شمار آوریم که همیشه نیازمندش هستیم.
نتیجه این که همه ما ممکن است دچار معضلات عدیده ای باشیم. اکنون هیچ کسی مصون از پیامد‌های اقتصادی، سیاسی و بیماری نیست. با این وجود، هر انسان آزاد اندیشی در هر شرایطی به رهایی و آزادی و برابری می اندیشد. آزادی و برابری، ﻧﯿﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻓﻄﺮی ﺑﺸﺮ ﺑﻮده ﮐﻪ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن اﺑﻌﺎد اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دﻗﯿﻘﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
در چنین وضعیتی که دوری و جدایی و خانه نشینی توصیه می شود نباید مبارزه و پیگیری مطالبات تحت تاثیر بیماری مهلک کرونا قرار بگیرد. آرزوی حکومت هایی هم چون حکومت اسلامی است که از این وضعیت به نفع محکم کردن پایه های سیت و متزلزل حاکمیت خود بهره برداری کنند و هر چه بیش تر به همبستگی انسانی و اجتماعی و مبارزه بر حق و عادلانه مردم به ویژه ستم دیدگان و محرومان جامعه، ضربه کار وارد کند. نباید چنین فرصتی به حکومت اسلامی بدهیم!

به تغییر و بهار آزادی باور داشته باشیم. تندرست و پرامید باشیم. نوروزتان خجسته و روزگارتان کامروا باد!

شنبه دوم فروردین ١٣٩٩ – بیست و یکم مارس ٢٠٢٠

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.