تئوری توطئه و ادعاها در رابطه با ویروس کرونا!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بهرام رحمانی

اپیدمی ویروس کرونای جدید از چین آغاز شد و حکومت این کشور، در آخرین روز سال ٢٠١٩ میلادی وجود این ویروس در «ووهان» را به سازمان جهانی بهداشت اطلاع داد. از آن تاریخ تاکنون، این ویروس به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است.
با سرایت ویروس کرونا به بیش‌تر کشورهای جهان، بازار تئوری توطئه، خرافات مذهبی و تحرک گرایشات نژادپرست نیز داغ‌تر شده است.
در حالی که کارشناسان و نهادهای معتبر پزشکی در اظهارنظرها و مقاله‌‌های متعددی آزمایشگاهی بودن این ویروس را رد کرده و گفته‌‌اند هیچ مستندی برای این ادعا یافت نشده است.
اما علی خامنه ای، رهبر حکومت اسلامی، بدون ارائه هیچ توضیح یا شواهدی اتهامی مبنی بر «تولید ویروس کرونا» در آمریکا را پیش کشیده و مدعی شده است که: «گفته می‌‌شود بخشی از این ویروس مخصوص ایران تولید شده است.»
خامنه‌ای در سخنانی که روز یک‌شنبه سوم فروردین ۱۳۹۹، به‌طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد، پیشنهاد آمریکا برای کمک به ایران در مقابله با کرونا را رد کرد و گفت: «این جزو حرف‌های عجیب است … اگر چیزی دارید و دست‌تان باز است صرف خودتان بکنید.»
او سپس خطاب به آمریکا گفت: شما متهمید به این که این ویروس را شما تولید کرده‌‌اید. من نمی‌‌‌دانم این اتهام چه‌قدر حقیقی است. اما وقتی این اتهام وجود دارد کدام عاقلی به‌شما اعتماد می‌‌کند که شما بیائید برای او دارو بیاورید؟»
خامنه‌‌ای با ادعای این که ممکن است آمریکا در صدد ارسال دارویی برای «گسترش بیش‌تر بیماری» یا «ماندگار شدن ویروس» باشد گفت: «گفته می‌شود که یک بخش برای ایران بالخصوص تولید شده است.»
از جمله یک برنامه تلویزیون حکومت اسلامی ایران، با طرح این فرضیه گفت ممکن است ویروس کرونا برای کشتن ایرانیان طراحی شده باشد و تعداد مرگ‌ و میر در ایتالیا به این دلیل بالا است که ژن مردم ایتالیا شبیه مردم ایران است.

از سوی دیگر، فقط سخنگوی وزارت خارجه چین دو بار گفته است بعید نیست یکی از نظامیان آمریکایی در ماه اکتبر ناقل این ویروس به چین بوده است.
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، به‌ شدت به‌چنین فرضی حمله کرده و در روزهای اخیر، با وجود انتقادها، از کرونا با عنوان «ویروس چینی» یاد می‌‌کند.
به گزارش فارس، خانه طلاب جوان در نامه خود خطاب به ظریف آورده است: با توجه به‌عدم رسیدگی مناسب به سالمندان و  نیازمندان مبتلا به کرونا در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به حکم وظیفه انسانی بر خود لازم می‌دانیم که به یاری این دسته از بیماران اقدام کنیم و از هرگونه کمکی در جهت نجات جان آفریدگان آفریدگار مهربان دریغ نورزیم.
روحانی: در مشهد ۶۰ درصد تخت‌های بیمارستانی و ۳۰ درصد تخت‌های بخش ICU خالی است.
رییس شورای شهر مشهد: آقای روحانی تخت‌های بیمارستانی خالی شدند تا بیمار بدحال بپذیرند. آمار فوت‌ در حال افزایش است. تجهیزات ICU بفرستید.

هم‌چنین آوریل ۲۰۰۹، وزیر بهداشت اسرائیل یک نشست خبری فوری تشکیل داد. یک ویروس آنفولانزای مرموز در این کشور شیوع پیدا کرده بود و هر لحظه انتظار می‌‌رفت دولت، اولین مورد ابتلا به آن را به اطلاع عموم برساند. اما خیلی زود معلوم شد هدف وزیر از فراخواندن خبرنگاران به آن بیمارستان محلی صرفا آرام کردن مردم نبود.
او با صراحت تمام گفت:‌ «این ویروس را آنفولانزای مکزیکی نام می‌‌گذاریم و آن را به اسم آنفولانزای خوکی نخواهیم شناخت.»
با این حال سفیر مکزیک در اسرائیل با اشاره به این موضوع که گذاشتن نام کشورش روی یک ویروس اقدامی به‌شدت توهین آمیز به حساب می‌‌‌آید رسما از این موضوع شکایت کرد. طبیعی است هیچ‌کس دوست ندارد نام کشورش با یک بیماری مرگ بار گره بخورد. در نهایت اسرائیل پذیرفت نام اصلی‌ این ویروس هیچ مشکلی ندارد و اسم دیگری روی آنفولانزای خوکی گذاشته نشد.
***
تئوری توطئه چیست؟
تحقیقات انجام شده نشان می‌‌دهد که برخی سران دولت‌ها و مردم علاقمند به‌نظریه توطئه هستند. حالا بین مردم عادی این تئوری شاید ضرری به کسی نرساند اما هنگامی که این تئوری از زبان سران کشورهای مختلف شنیده می‌شود بسیار خطرناک است.
«اریک الیور» و «توماس وود»، دو دانشمند علوم سیاسی هستند که در مورد نظریه توطئه و چرایی آن مطالعه کرده‌‌اند. آن‌ها تئوری توطئه را توضیحی برای نیروهای پنهانی و بدخواهی می‌دانند که به دنبال تحقق اهدافی مخرب هستند.
تئوری توطئه چیست و چگونه تعریف می‌شود؟ این عبارت اصطلاحی است که در ابتدا، توصیفی برای هر ادعای دسیسه‌‌گری بود. با این وجود، امروزه، در تعریف تئوری توطئه گفته می‌شود که نظریه‌‌ای که رویدادی کنونی یا تاریخی را نتیجه نقشه مخفیانه‌ گروهی دسیسه‌‌گر‌(عموما قدرتمند) می ‌داند.
پروفسور آدام گالیسنکی از دانشکده مدیریت کلاگ در دانشگاه نورث وسترن در اوانستون، یکی دیگر از محققانی است که این پدیده اجتماعی را بررسی کرده است، به عقیده وی، مردم در زمان احساس عدم کنترل، تمایل بیش تری برای باور به نظریه‌ های توطئه دارند.
پرفسور گالینسکی در این مورد توضیح می‌ دهد:
«هر چه قدر مردم کنترل کم تری نسبت به زندگی خود داشته باشند، بیش تر احتمال دارد که تلاش کنند تا از طریق تکاپوهای روان ‌شناختی این کنترل را به دست بیاورند، احساس کنترل برای افراد بسیار مهم است و در مقابل، حس کنترل هم برای آن‌ ها ذاتا یک تهدید به حساب می ‌آید. در حالی که برخی سوء‌ تفاهم‌ ها ممکن است بد باشد یا به گمراهی منتهی شود، اما موارد بسیار شایع هستند و به احتمال زیاد یک نیاز روانی عمیق را اقناع می‌ کنند.»
هم چنین تحقیقات نشان می ‌دهد که نظریه ‌پردازان توطئه احتمالا به چیزی اعتقاد دارند که دارای یک عنصر منحصر به فرد باشد. رولاند ایمهُف، استاد روان شناسی اجتماعی و حقوقی در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در آلمان، می ‌گوید:
«اعتقاد به نظریه ‌های توطئه می ‌تواند فرد را از توده‌ مردم بی ‌اعتنا جدا کرده و به نوعی دانش منحصر به فرد او را به رخ بکشد. باور به تئوری توطئه ممکن است، همیشه ناشی از عدم کنترل نبوده، بلکه یک نیاز عمیق برای منحصر به فرد بودن باشد.»
برای اثبات این فرضیه، ایمهُف و همکارانش، خودشان به یک تئوری توطئه در آلمان دامن زدند، بر اساس این نظریه توطئه، بزرگ ‌ترین سازندگان آشکارسازهای دود (سنسورهایی که در سیستم‌ های اعلام حریق یا اطفا حریق به کار می ‌رود) در مورد عوارض جانبی محصولات خود آگاهند که باعث ایجاد حالت تهوع، ورم معده و افسردگی می ‌شود؛ اما در قبال آن هیچ کاری انجام نمی ‌دهند.
ایمهُف توضیح می‌ دهد:
«در نظریه توطئه آشکارسازهای دود، سازندگان با دولت هم دست بوده و هر دو به خوبی از خطرات آشکارسازهای خطرناک دود آگاه بودند، اما هیچ کاری نمی ‌کردند.»
این محققان سپس، این نظریه توطئه را به اکثریت (۸۱ درصد) یا اقلیت (۱۹ درصد) از مردم آلمان معرفی کردند. Quartz گزارش می ‌دهد که فرضیه محققان این بود که نظریه‌ پردازان توطئه هنگامی که متوجه شوند که افراد کم تری به آن اعتقاد دارند، احتمال بیش تری برای صحه گذاشتن روی آن دارند تا زمانی که متوجه شوند بسیاری از مردم این را باور دارند و این دقیقا همان چیزی است که مطالعه آن را نشان داد.
ایمهُف می ‌گوید:
«به نظر می ‌رسد که نظریه توطئه جدید، زمانی که از سوی یک اقلیت پذیرفته شود، جذاب‌ تر می‌ شود. این نظریات به نوعی می‌ تواند که نظریه ‌پردازان (توطئه) را از توده‌ مردم جدا کند.»

ادعای دونالد ترامپ
دونالد ترامپ، رییس‌ جمهور آمریکا، با «خارجی» نامیدن ویروس کرونا به چین‌ ستیزی پرداخت. دولت چین نیز در واکنش بحث احتمال انتقال ویروس کرونا به صورت تعمدی توسط ارتش آمریکا به چین را طرح کرد و از دولت آمریکا خواست تا بیمار صفر کرونایی خود و زمان ابتلا را اعلام کند. دولت آمریکا نیز واکنش نشان داده و با احضار سفیر چین به وزارت خارجه آمریکا، اعتراض خود را به صورت رسمی به این اظهارات جنجالی اعلام کرد.
بعد از این موضع‌ گیری‌ها، نظریه تئوری توطئه رواج بیش تری یافته و بحث جنگ بیولوژیک در فضاهای سیاسی و رسانه ‌ای دنیا داغ شده است.

ادعاهای علی خامنه‌ ای
علی خامنه‌ ای، اتهام «تولید ویروس کرونا» را علیه مقام ‌های آمریکایی مطرح کرد و گفت به همین دلیل ایران برای مقابله با کرونا از آمریکا کمک نمی ‌گیرد.
خامنه ‌ای خطاب به مقام ‌های آمریکایی گفت: «شما متهمید که خودتان این ویروس را تولید کردید.» او افزود که البته نمی ‌داند چنین اتهامی چه قدر درست است و شواهد و مستنداتی نیز برای آن ارائه نداد.
خامنه ای گفت ممکن است آمریکا در قالب کمک دارویی محصولاتی به ایران بفرستد که ویروس را «ماندگار» کند.
او هم چنین یک فرضیه دیگر را مطرح کرد که اگر به گفته او ویروس کرونا به طور ویژه برای ایران طراحی شده باشد، آمریکا در قالب اعزام کمک بخواهد به ارزیابی اثر ویروس تولیدی خود بپردازد و اطلاعاتش را تکمیل کند.
این اولین بار نیست که خامنه ای درباره احتمال دست داشتن آمریکا در شیوع ویروس کرونا صحبت کرده است.
خامنه ای، هم چنین در بخش دیگری از سخنانش درباره همکاری «دشمنان جنی و انسی» صحبت کرد.
خامنه ای گفت: «ما دشمن زیاد داریم. تعجب نباید کرد … هم دشمنان جنی، هم دشمنان انسی وجود دارند و اینها به هم کمک می کنند. سیستم های اطلاعاتی خیلی از کشورها علیه ما با همدیگر همکاری می کنند.»
خامنه ای با احتمال »حمله بیولوژیکی»، دستور ایجاد قرارگاه نظامی کرونا داد.
شماری از مقام‌ ها و رسانه ‌های ایرانی در متهم کردن آمریکا به تولید ویروس کرونا با خامنه ‌ای همراه شده ‌اند.
علاءالدین بروجردی، از اعضای محافظه‌ کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته: «طبیعتا آمریکایی‌ ها متهم ردیف اول بحران کرونا هستند.»
محمود صادقی، از نمایندگان سرشناس اصلاح طلب هم اتهام مشابهی را مطرح کرده است.
صادقی گفته: «با توجه به این که رهبر انقلاب امروز مجددا احتمال حمله بیولوژیکی و ساختگی بودن ویروس کرونا توسط آمریکا را مطرح کردند، جا دارد مسئولان ذی ‌ربط، به ویژه قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل، این احتمال را به صورت جدی بررسی کنند و نتیجه را بصورت قطعی به اطلاع عموم برسانند.»
چند رسانه رسمی هم مطالبی با همین مضمون منتشر کرده‌اند.
از جمله خبرگزاری تسنیم، که منتسب به سپاه پاسداران است، در مطلبی با عنوان «چرا آمریکا درباره شیوع کرونا متهم است؟» نکاتی را مطرح کرده که از نظر این خبرگزاری باعث مشکوک بودن شیوع کرونا و ارتباط آن با آمریکا می‌ شود.
این خبرگزاری در عین حال نوشت: «البته در نهایت این دانشمندان هستند که باید درباره مبدا ویروس اظهارنظر کنند. اما دست‌کم تا به این جا می ‌توان گفت رفتار آمریکایی‌ها بسیار مرموز و غیرشفاف بوده است.»
صحبت‌ های آیت ‌الله خامنه‌ ای درباره کرونا بخشی از سخنرانی تلویزیونی او بود که جایگزین سخنرانی نوروزی سالانه او در حرم امام هشتم شیعیان شد.
خامنه ای در هفته‌ های اخیر برنامه ‌های عمومی خود را لغو کرده و حتی حسن روحانی هم برای تبریک نوروز حضوری پیش او نرفته و تنها تلفنی با او صحبت کرده است.
یکی از آخرین دیدارهای عمومی خامنه‌ ای ملاقات او با عده‌ ای مداح بود.
به گفته یکی از افراد حاضر در این جلسه، محافظان رهبر برخلاف روال قبلی اجازه ندادند که مداحان دست خامنه‌ ای را ببوسند.
نریمان پناهی گفت: «نگذاشتند ما دست آقا را ببوسیم. چرا؟ آقا به ما بی اعتنایی کرد؟ خیر. حفظ جان آقا بر ما واجب است.»
این جلسه در ۲۶ بهمن برگزار شد. تا سه روز پس از آن مقام‌ های حکومت اسلامی ایران، به طور عمومی شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا را تکذیب می‌ کردند.
خامنه ‌ای نخستین بار در ۴ اسفند به طور عمومی درباره شیوع کرونا صحبت کرد و بدون نام بردن از آن گفت این ویروس «بهانه خوبی» بود که مخالفان حکومت اسلامی شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را زیر سئوال ببرند.
او گفت: «این بیماری هم شد یک بهانه‌ خوبی. شب پنج ‌شنبه که جمعه‌ اش انتخابات بود، خبر بروز این ویروس و این بیماری در قم مثلا داده شد، از سحر پنج‌ شنبه شروع کردند تبلیغات کردن که «مردم نبادا بروید در صف انتخابات بِایستید، در صف رای دادن بِایستید، آن جا چنین است، چنان است، بیماری هست، مرض هست، ویروس هست.»
بعدتر و در ۱۳ اسفند او شیوع کرونا را «بلایی» خواند که «آن چنان بزرگ نیست.»

ادعاهای حسن روحانی
حسن روحانی، روز دوم فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت «توطئه ضد انقلاب» این است که در دوره شیوع کرونا در ایران «کار و فعالیت اقتصادی» تعطیل شود و برای مقابله با آن «باید روند تولید عادی باشد.»
او به جزئیات این ادعا اشاره نکرد ولی گفت وزارت اطلاعات «سند مفصلی» در تایید سخنانش به او ارائه کرده است.
روحانی از ابتدای بحران شیوع کرونا در ایران مخالف برخی روش ‌های مقابله اساسی با کرونا مانند قرنطینه‌ کردن شهرها، منع سفر یا تعطیلی‌ های گسترده بوده است.
این در حالی است که اکثریت کشورهای درگیر با این ویروس به این نتیجه رسیده ‌اند که چنین اقداماتی ضروری است و آن را به شکلی سختگیرانه اعمال کرده‌ اند.
محمود صادقی، نماینده مجلس حسن روحانی را متهم کرده که به خاطر «توهم توطئه» مانع از ادامه «تعطیلی ادارات» و «کنترل شیوع مجدد کرونا» می ‌شود.
او در توئیتی که روز دوشنبه ۵ فروردین منتشر کرده، نوشته است ستاد مدیریت کرونای تهران خواستار «استمرار تعطیلی ادارات» است ولی رییس‌ جمهور «برای شکست توطئه دشمن در آسیب رسیدن به اقتصاد کشور، تن به تعطیلی نمی ‌دهد.»
در همین حال، عبدالکریم حسین ‌زاده، نماینده مجلس هم در نامه ای به علی لاریجانی، رییس مجلس ایران پیشنهاد کرده با توجه به این که دولت «در تعطیلی کامل کشور و یا قرنطینه نقاط بحرانی تعلل می کند یا نیاز نمی‌ بیند»، مجلس وارد عمل شود و «کشور را برای ۳۰ روز در حال تعطیلی کامل قرار دهد و در صورت نیاز آن را برای ۳۰ روز دیگر تمدید کند.

روحانی روز سه ‌شنبه ۵ فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که تعطیلی های مشاغل و اجتماعات تا روز ۱۵ فروردین ادامه خواهد یافت.
او گفت در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار کارمند دولت به صورت گردشی در محل کار خود حضور دارند «تا از بحران عبور کنیم.»
حسن روحانی، هم چنین با اشاره به موج بازگشت مسافران نوروزی از ۱۳ تا ۱۵ فروردین گفت:‌ «نمی ‌توانیم با تب ‌سنجی و ایجاد ترافیک طولانی از مردم سئوال کنیم، بلکه باید با تماس با تلفن همراه خودروهای خارج شده از شهر، آن ها را مورد غربال ‌گری قرار دهیم.»
در روزهای گذشته مسئولان ستاد مقابله با کرونا در تهران و برخی شهرهای مهم درباره موج دوم کرونا هشدار داده ‌اند.
علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران روز چهارم فروردین گفت به ‌رغم همه هشدارها، تعدادی از شهروندان تهرانی به سفر رفتند و «بدون تردید» موج بازگشت مسافران «اوضاع را بدتر می‌ کند.»
او آماری از وضعیت قربانیان کرونا در شهر تهران نداد ولی گفت: «آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر بیماران فراتر از گمانه ‌زنی های قبلی است.»

تئوری‌ هایی که سایر مقام‌ های حکومت اسلامی طرح می کنند؟
حشمت‌ الله فلاحت ‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ‌که شیوع کرونا را «حمله بیوتروریستی» علیه ایران و چین دانسته است. یا حسن عراقی‌ زاده، رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح و سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا نیروهای مسلح که از وجود «برخی شواهد» گفته که احتمال حمله بیولوژیک آمریکا را تقویت می‌ کند.
غلامرضا جلالی، رییس پدافند غیرعامل حکومت اسلامی نیز در این باره گفته است: «بررسی پیامدهای این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت همه گیری و نوع موج رسانه ‌ای حاکم بر آن در جهت تشدید ترس و وحشت و نگرانی بین مردم این فرضیه را تقویت می کند که یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی علیه چین و ایران روی داده است.»
شهروز برزگر، یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به دو ویروس متفاوت اشاره کرده و گفته است: «دو نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشا نامعلوم که به نظرم در این باره این احتمال وجود دارد که ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد که در ایران پخش شده است.»
رییس سازمان پدافند غیرعامل ایران می‌ گوید، به طور قطع نمی ‌شود گفت کرونا یک سلاح بیولوژیک است، اما بخش زیادی از ویژگی‌ های یک سلاح بیولوژیک را داراست. پیش‌تر هم یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شیوع کرونا را «حمله بیوتروریستی» علیه ایران و چین دانسته بود. چند تن دیگر از مقامات حکومت اسلامی ایران هم اظهارات مشابهی در مورد منشا‌‌ء این ویروس داشته‌ اند.
اما مقامات ایران تنها کسانی نیستند که درباره کرونا به سراغ تئوری ‌های توطئه رفته ‌اند. برای مثال در روسیه هم شایعات مشابهی در چرخش است و البته شبکه‌ های اجتماعی هم با کاربرانی از سراسر جهان، پر است از تصورات خرافی یا تئوری ‌های توطئه در این‌ باره.

جنگ جهانی سوم به جای بمب از کرونا
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مدعی شد در جنگ جهانی سوم به جای بمب از کرونا برای تعیین سرنوشت قدرت ها استفاده می ‌شود. به گزارش ایسنا، محسن رضایی در یادداشتی با عنوان «بمب ویروسی کرونا» نوشت:
تاریخ بشر از قرن‌ های گذشته تا کنون هجمه ‌ای به وسعت کرونا سراغ ندارد که تمامی کشورها و ملت ‌ها را درگیر کرده باشد.
در این میان نکته مهم؛ ضعف شدید پیشرفته ترین کشورهای جهان، یعنی اروپا و امریکا در مقابل این رویداد درمانی و بیولوژیکی است. همین اتفاق چالش‌ ها و اشکالات ناپیدا اما جدی فرهنگ و تمدن غرب را به نمایش گذاشت.
در دو جنگ جهانی همه کشورها و ملت‌ ها وارد نشدند ولی در هجوم کرونا همه ملت‌ ها درگیر شدند.
جنگ جهانی سوم جنگ سلامت است و به جای بمب اتم ویروس کرونا و مانند آن سرنوشت قدرت ها را تعیین خواهد کرد.
این حادثه یا زیر سر اسرائیل است و یا زیر سرآ و یا مشترک هر دو است.
هرچه باشد کنترل آن از دست شان خارج شده و به جان خودشان هم افتاده است.

طب اسلامی
یک مقام دادگستری گیلان ورود «هر شخصی با هر لباسی و با هر نگاه درمانی و پزشکی به بیمارستان‌ها» با هدف مداخله در روند درمان بیماران «کرونایی» را جرم اعلام کرد.
جان احمد‌ آقایی بی ‌آن که نامی از «اطبای اسلامی» ببرد، گفت: «مداخله پزشکی افراد غیر متخصص جرم است.»
احمد‌آقایی افزود: «هیچ فرد غیرمتخصصی حق درمان و مداخله در این امور (پزشکی) را ندارد و حق ندارد وارد بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی» شود.
آخوند مرتضی کهنسال یکی از «اطبای اسلامی» است که چند روز پیش با حضور بر بالین چند بیمار مبتلا به «کرونا» در بیمارستان ادعای درمان آن ها مطرح کرده بود.
سایت محلی «گیلان‌ خبر» هم گزارش کرد محسن شریفی یکی از بیماران مبتلا به «کرونا» که آخوند کهنسال بر سر بالین وی حاضر شده بود، جان خود را از دست داده است.

گفت ‌و گوی اختصاصی خبرنگار «آناتولی» با ایرج خسرونیا، رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران
کریم همتی، سرپرست جمعیت هلال احمر ایران رسما اعلام کرد تنها طی ۴ روز (٢٧ اسفند تا اول فروردین) ٩٧٠ هزار خودرو با ظرفیت حدود 3 میلیون مسافر از استان‌های درگیر کرونا خارج شده‌‌اند که حدود ٢۴٠٠ نفر از این مسافران دارای علائم بیماری کرونا بوده‌ اند که در پی این اظهارات نگرانی‌ ها نسبت به شیوع بیش تر کرونا در ایران عمیق ‌تر شد و زمانی به اوج رسید که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از «اوج گرفتن کرونا در بازگشت مسافران تهرانی» سخن گفت.
موضوعی که ایرج خسرونیا، رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «آناتولی» این وضعیت را «بسیار خطرناک» خوانده و تصریح کرد: این افراد حتی اگر مورد معاینه قرار گیرند چون بیست درصد مبتلایان هیچ گونه علامتی ندارند، به راحتی وارد اجتماعات شده و ما در سیزده بدر شاهد عواقب آن خواهیم بود.
وی گفت: اگر سه میلیون نفر مسافرت کرده ‌اند، می‌ توانیم بگوییم که ۵٠٠ هزار نفر در ایام تعطیلات نوروزی گرفتار این بیماری خواهند شد، بنابراین با توجه به تعداد کسانی که مبتلا می‌ شوند و علایمی ندارند باز درصدی که اعلام خواهد شد کم تر از معمول خواهد بود به دلیل این که تعدادی اصلا مراجعه نمی‌ کنند و تعدادی که مراجعه می‌ کنند ممکن است نتیجه آزمایش شان منفی باشد چون بیست درصد کسانی که آزمایش می ‌شوند جوابشان منفی است و خیلی از کسانی که مثبت هستند ممکن است در اماکن عمومی و اجتماعات حضور یافته و دیگران را مبتلا کنند.
رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد این سه میلیون نفر اگر جابه جا شوند که البته در ایام تعطیلات به این رقم به صورت قابل ملاحظه‌ ای افزوده خواهد شد باید منتظر باشیم که بعد از ١٣ بدر حدود یک سوم تا یک چهارم جمعیت ایران به کرونا مبتلا خواهند شد و مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهند آورد.
دکتر مصطفی اقلیما، جامعه‌ شناس و رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران نیز در تحلیل این مسئله از بعد جامعه ‌شناختی به خبرنگار «آناتولی» گفت: از آن جا که مسئولان ایرانی با شیوع کرونا هر کدام پیام متفاوت و متضادی داده و هر کدام نقطه نظری متفاوت ارائه دادند مردم واقعا نمی دانند چه کار کنند یکی از پزشکان مسئول می‌ گوید ۴٠ تا ۶٠ درصد مردم باید کرونا بگیرند تا این بیماری ضعیف شود و با مسافرت مردم فکر می‌ کنند با انتقال بیماری، کرونا را ضعیف خواهند کرد.
وی افزود: نکته مهم دیگر این است که مردم از این شرایط خسته شده‌ اند چون هر مسئولی چیزی می‌ گوید و آن ها واقعا سردرگم شده ‌اند و نمی‌ دانند چه کار کنند و از آن جا که در سال های اخیر فشارهای بسیاری از جمله فشار اقتصادی به مردم ایران وارد شده، دیگر مردم از زندگی بریده‌ اند و می‌ گویند تا زنده ‌ایم زندگی کنیم.
اقلیما گفت: وقتی رییس ‌جمهور کشوری اصلا به قرنطینه اعتقاد ندارد و آن را اعمال نمی ‌کند طبیعی است مردم هم هر جا دل شان خواست می ‌روند و می ‌آیند و بیش از این نباید توقع داشت. از سوی دیگر مردم وقتی در خیابان ها شاهد تردد عده زیادی هستند فکر می ‌کنند خطری تهدید نمی ‌کند و شروع می‌ کنند به تردد در معابر در حالی که ویروس به سرعت از همین معابر از انسان به انسان منتقل می ‌شود.

ویروس کرونا حاصل دست کاری ژنتیکی نیست
سید محمد جزایری رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران روز یک شنبه ۱۵ مارس طی مصاحبه ‌ای گفته است که برخلاف تصور بسیاری از مردم و حتی سیاست مداران در برخی کشورها، ویروس کرونا حاصل دستکاری ژنتیکی نیست.
این متخصص بیماری ویروسی تاکید کرد، تئوری دست کاری ژنتیکی ویروس کرونا هنوز از نظر علمی تایید نشده و برخی دانشمندان بزرگ دنیا نیز این تئوری را رد کرده‌ اند.
پیش تر مقامات حکومت اسلامی ایران، ایالات متحده را به حمله «بیولوژیکی» علیه چین و ایران متهم کرده و ویروس کرونا را نتیجه و حاصل این هجوم دانسته ‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، دکتر سید محمد جزایری گفت: «ماه گذشته هم جلسه ‌ای در این مورد با حضور برخی مسئولان اجرایی و اساتید ویروس شناس کشور برگزار شد. در این جلسات به این نتیجه رسیدیم که امکان دستکاری ژنتیکی ویروس بالقوه وجود دارد اما اثبات دستکاری کار بسیار سختی است. حتی اگر ویروس کرونا بر اثر دستکاری ژنتیکی باشد، اثبات علمی آن به راحتی امکان پذیر نیست.»
او افزود: «تئوری دست کاری ژنتیکی در مورد این ویروس در دنیا وجود دارد و بسیاری از مردم و سیاست مداران بر این باور هستند، اما هنوز از نظر علمی این موضوع اثبات نشده است.»
رییس شبکه بیماری‌ های ویروسی ایران با طرح این سئوال که آیا می توان با دستکاری ژنتیکی ویروس از آن به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده کرد، گفت: «این موضوع مسلم است و از بسیاری ویروس‌ ها می توان در این جهت استفاده کرد.»
جزایری با اشاره به این که ویروس ها استعداد تغییرات ژنتیکی را دارند، افزود: «ویروس کرونا از نوع ویروس های RNA دار هستند و این نوع ویروس دارای ویژگی هایی است که جهش خیلی زیاد از جمله ویژگی های آن است.»
جزایری ادامه داد: «گاهی اوقات ویروس برای شناخته نشدن توسط سیستم ایمنی بدن، تغییر ژنتیکی می دهند. با این عمل، به‌ رغم حضور ویروس در بدن فرد، سیستم ایمنی بدن آن را نمی شناسد یا این که به صورت خطر بالفعل آن را جدی نمی گیرد. به این پدیده «فرار از ایمنی» می گویند. نوع دیگر این فرار، تغییر ژنتیکی برخی ویروس ها مانند آنفلوآنزا است که از فشار ناشی از واکسن مبادرت به تغییرات جهشی کرده و به‌رغم دریافت واکسن، بیماری رخ می دهد. به این پدیده «فرار از واکسن» اطلاق می شود.»
رییس بیماری ویروسی ادامه داد: «در ٢ سال اخیر بین ١۵ تا ٣۵ درصد مبتلایان آنفلوآنزا در دنیا قبلا واکسن دریافت کرده بوده اند اما ویروس تغییر ژنتیکی داده و آنتی بادی واکسن نتوانسته ویروس جدید را شناسایی کند. در واقع مقاومت دارویی و کم اثر شدن واکسن در نتیجه جهش های ویروسی رخ می دهد.»
رییس شبکه بیماری‌ های ویروسی ایران، با طرح این سئوال که چه کسانی بیش تر در معرض خطر هستند، گفت: «به احتمال زیاد افراد مبتلا به بیماری زمینه ای، افراد مسن، بیماران قلبی و عروقی و دیابتی ها از جمله کسانی هستند، که بیش تر در معرض این بیماری قرار دارند.»
جزایری با اشاره به این که در بدن مواد شیمیایی به نام انترفرون ‌ها وجود دارند که به عنوان یکی از بازوهای سیستم ایمنی ذاتی بدن بوده و علیه ویروس کرونا وارد عمل می شوند، اظهار داشت: «این ماده شیمیایی ویروس را شناسایی و از بین می برد. کرونا از معدود ویروس هایی است که دشمن انترفرون بوده و این ویروس تعدادی پروتئین دارد که ضد انترفرون است.»
رییس شبکه بیماری ‌های ویروسی ایران افزود: «وقتی انترفرون تخریب می شود و نمی ‌تواند کار خود را خوب انجام دهد، ویروس کرونا شروع به تکثیر در بدن می‌ کند.»
او با اشاره به این که سیستم ایمنی بدن شامل ٢ نوع ذاتی و اکتسابی است، گفت: «وقتی یک عامل وارد بدن می شود، نوع ذاتی سیستم ایمنی بدن در ابتدا به صورت عمومی کارهایی علیه این مهاجم انجام می دهد.»
جزایری با اشاره به این که سیستم ایمنی بدن به صورت جامع علیه ویروس ها عمل می کند، افزود: «پس از گذشت چند روز نوع اکتسابی سیستم ایمنی بدن وارد میدان شده و به صورت حرف های تر وارد عمل می شود.»
رییس شبکه بیماری ویروسی ایران با اشاره به این که دوره کمون این بیماری قدری طولانی است، گفت: «دوره کمون در آنفلوآنزا یک تا چهار روز است، بقیه عفونت های تنفسی هم تقریبا در همین حد است اما در مورد کرونا ممکن است ١١ تا ١۴ روز طول بکشد.»
جزایری اظهار داشت: «افراد مبتلا در این دوره می توانند ناقل بیماری باشند و در صورت تماس با دیگران، بیماری سریع منتشر می شود.»
او افزود: «ویروس ها برای ورود به بدن انسان نیاز به واسط یا گیرنده دارند. سلول ‌ها غشاهای کاملا بسته دارند و راه ورود به آن ها بسیار پیچیده است و ویروس با انتخاب گیرنده مناسب، وارد سلول می شود. ویروس کرونا گیرنده‌ای به نام ACE 2 ‌دارد. این گیرنده‌ ها در سلول های پوشش ریه وجود دارند.»
به گفته جزایری، یکی از عللی که کودکان و زنان کم تر به این بیماری مبتلا می شوند، بیان پایین ژن گیرنده ویروس در این دو گروه است و برای همین در مردان که بیان این ژن بالاتر است، تعداد مبتلایان بیش تر است.

ویروس کرونا، نتیجه تکامل طبیعی در خانواده ویروس سارس (سندروم حاد تنفسی) است
در پژوهشی که به تازگی در مجله علمی معتبر نیچر منتشر شده گروهی از پژوهش گران گفته ‌اند نتیجه مطالعه آن ها بر ساختار ژنتیک ویروس جدید کرونا به روشنی نشان می ‌دهد که این ویروس نتیجه تکامل طبیعی در خانواده ویروس سارس (سندروم حاد تنفسی) بوده است.
تاکنون در بررسی‌ های مستقل دانشمندان خلاف چنین یافته ‌ای مطرح نشده و در مجلات معتبر علمی مقاله‌ ای منتشر نشده که عامل بیماری کووید-۱۹ را ساخته دست بشر بداند.
با این وجود در هفته‌ های اخیر در رسانه‌ های عامه ‌پسند کشورهای مختلف و در شبکه ‌های اجتماعی بارها فرضیه ‌هایی مطرح شده که ویروس کرونا را آزمایش نوعی سلاح زیستی یا محصول سهل‌ انگاری و سرایت احتمالی آن از آزمایشگاهی می ‌دانند.

سازمان بهداشت جهانی چه می ‌گوید؟
شدت و انبوه هشدارها نسبت به خبرها و گزارش ‌های نادرست در مورد کرونا به حدی است که سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته تا صفحه ‌ای برای مقابله با شایعات در مورد راه‌ های درمان و راه ‌های گسترش ویروس به راه بیندازد.
این اقدام روشنگرانه از سوی سازمان بهداشت جهانی و تلاش برای آگاهی ‌دادن در مورد اخبار جعلی و اتخاذ استراتژی اطلاعاتی روشن از سوی این نهاد و دیگر سازمان ‌های بهداشتی و رسانه‌ ها، نشان می‌ دهد که همگی درس‌ هایی از گذشته آموخته ‌اند.

دکتر آیلوارد، مشاور ارشد مدیر کل سازمان جهانی بهداشت
دکتر بروس آیلوارد حدود ۳۰ سال است که تجربه مقابله با فلج اطفال، ابولا و سایر بیماری ‌ها را دارد و هم‌اکنون توجه وی به کاهش و توقف شیوع کووید-۱۹ معطوف شده است.
دکتر آیلوارد، مشاور ارشد مدیر کل سازمان جهانی بهداشت و یکی از مقام‌های بلند مرتبه مسئول در حوزه مقابله با شیوع ویروس کرونا است.
وی در گفت‌ و گو با مجله تایم به چندین سئوال که می ‌تواند سئوال‌ های بسیاری از مردم درباره ویروس جدید کرونا باشد، پاسخ داد.
وی از جمله گفت: وقتی به چین سفر کردم، یکی از نکات قابل توجه که فهمیدم این بود که در گفت ‌و گو با فرمانداران، شهرداران از آن ‌ها پرسیدم هم اکنون چه کاری می‌ کنید؟ آن‌ ها گفتند ما در حال ساخت تخت خواب هستیم، دستگاه تنفس مصنوعی می‌ خریم و خودمان را آماده می ‌کنیم. آن‌ ها گفتند که انتظار ندارند که ویروس از بین برود اما انتظار دارند که بتوانند جامعه را مدیریت کنند، اقتصاد را به جلو ببرند و روی سیستم درمانی نیز مدیریت داشته باشند. آن‌ ها معتقدند که دیگر نمی ‌توانند در وضعیت مشابه قبل قرار گیرند.

حکومت اسلامی ایران، گروه «پزشکان بدون مرز» را اخراج کرد
پس از مخالفت گروهی از اصول ‌گرایان و رسانه‌ های نزدیک به سپاه پاسداران با حضور تیمی از پزشکان بدون مرز در اصفهان برای مقابله با کرونا، حکومت اسلامی آن ها را اخراج و طرح احداث یک بیمارستان توسط این پزشکان را منتفی اعلام کرد.
علیرضا وهاب ‌زاده، مشاور وزیر بهداشت حکومت اسلامی، روز دوشنبه پنجم فروردین در صفحه توئیترش نوشت: «ضمن تشکر از پزشکان بدون مرز، با اجرای طرح بسیج ملى مقابله با کرونا و نیز استفاده از تمام ظرفیت درمانی نیروهاى مسلح، فعلا نیازى به برپایى تخت بیمارستانى توسط نیروهاى خارجى نیست و این حضور منتفی است.»

آرش نجمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز یک شنبه گفته بود که سازمان پزشکان بدون مرز در حال احداث و راه ‌اندازی بیمارستان صحرایی مقابله با کرونا با ظرفیت ۴۸ تخت در بیمارستان امین اصفهان است.
این سازمان هم اعلام کرده بود که در حال راه‌اندازی یک واحد درمانی در اصفهان برای درمان بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ است.
این واحد درمانی صحرایی ۵۰ تخته با هواپیما از مرکز لجستیک سازمان پزشکان بدون مرز در فرانسه حمل شده و قرار بود در مجتمع بیمارستان امین اصفهان مستقر شود.
یک تیم متشکل از ۹ پزشک و متخصص سازمان یاد شده نیز قرار بود که در این بیمارستان مستقر شود.
اعزام هیات پزشکان بدون مرز و تجهیزات آن ها در دور روز اخیر با اعتراض برخی از اصول ‌گرایان و رسانه‌ های نزدیک به سپاه پاسداران رو به رو شد. از جمله حسین شریعتمداری، نماینده خامنه ای در روزنامه کیهان، با اشاره به سخنان روز یک شنبه علی خامنه ‌ای از حضور این گروه در ایران انتقاد کرد.
او به خبرگزاری فارس گفت: «آمریکا می ‌داند که در ایران جایی ندارد و حضورش ناممکن است ولی آیا فرانسه همواره با توطئه‌ های آمریکا علیه ایران اسلامی همراه نبوده است و آیا مکرون با صراحت اعلام نکرده است که از تمامی طرح‌ های آمریکا علیه کشورمان حمایت می ‌کند؟»
سخنان شریعتمداری در حالی بیان شده که پزشکان بدون مرز سازمانی غیرانتفاعی بوده و زیرنظر دولت فرانسه نیست و تنها مقر آن در این کشور است.
همان طور که در بالا مطرح شد خامنه ای روز سوم فروردین در یک سخنرانی تلویزیونی مدعی شده بود که آمریکا «متهم به تولید» ویروس کروناست.
علی خامنه‌ ای هیچ سند و مدرکی در مورد اتهام‌ های خود ارائه نکرده‌ است ولی چهره‌ ها و رسانه‌ های نزدیک به او در ۴۸ ساعت گذشته سعی کرده‌ اند که اسناد و مدارکی درباره «حقانیت» ادعای رهبرشان ارائه کنند.
سازمان پزشکان بدون مرز از مهم ‌ترین نهادهای بین‌ المللی است که در بحران ‌های جهانی به کشورهای مختلف کمک می ‌کند.
این سازمان در سال ‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ در استان سیستان‌ و بلوچستان حضور داشت و خدماتی به مهاجران افغانستانی و مردم بومی ارائه می‌ کرد.
پزشکان بدون مرز مهرماه ۱۳۹۰ در اطلاعیه ‌ای اعلام کرد که مقام‌ های حکومت اسلامی از آن خواسته ‌اند که فعالیت ‌هایش را در زاهدان تعطیل کند.
بر اساس گزارش‌ های سازمان جهانی بهداشت، ایران یکی از آلوده‌ ترین کشورها به ویروس کرونا است.

استان اصفهان با بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت، ۵/۶ درصد کل جمعیت کشور را در خود جای داده است. به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شیوع کرونا در این استان به وضعیت هشدار و بحرانی رسیده است.

زندان‌های ایران
ایران جزو ۱۰ کشوری است که بیش‌ترین تعداد زندانی را در جهان دارد. از سوی دیگر، زندان‌های ایران از استانداردهای لازم برای نگه‌داری زندانیان برخوردار نیستند. در چنین شرایطی نه تنها وضعیت زندانیان و شرایط نگه‌داری آن‌ها به صورت عمومی مناسب نخواهد بود، بلکه بروز جرم و جنایت در هم‌دستی با عوامل مختلف در داخل زندان، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
نقی رستم‌‎وندی، رییس سازمان امور اجتماعی کشور ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» اعلام کرد ایران با داشتن ۲۴۰ هزار زندانی، رتبه نهم در جهان را از لحاظ تعداد کل زندانیان دارد.
به‌گفته او، ۶۰ درصد از زندانیان در ایران به دلیل جرائم مربوط به مواد مخدر و سرقت در زندان به سر می‌برند.
بعد از اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ تعدادی زیادی از شهروندان معترض بازداشت شدند که تعداد دقیق آن‌ها مشخص نیست، اما آمارهای مختلفی از ۷ هزار تا ۱۳ هزار نفر ذکر شده است که باید به تعداد کل زندانیان افزود.
در چنین شرایطی با این تعداد زندانی که بیش‌تر از ظرفیت زندان‌های ایران گزارش شده است، جلوگیری از ورود ویروس کرونا به زندان‌ها امکان‌پذیر نیست!
این روزها ویروس کرونا به شکلی گسترده در ایران شیوع پیدا کرده و گزارش‌ها حاکی از آن است که به برخی از زندان‌ها از جمله زندان تهران بزرگ، زندان رجایی‌شهر و زندان اوین نیز سرایت کرده است. در چنین وضعیتی، استفاده از مواد مخدر و نبود امکانات مناسب بهداشتی در اختیار زندانیان به صورت عام، می‌تواند وضعیت ناگواری را در زندان‌ها رقم بزند.
آزادی همه زندانیان، خواست اکثریت شهروندان ایران است. چرا که جان آن‌ها در خطر است!

اتحادیه اروپا: برای مقابله با کرونا جامعه جهانی به ایران کمک کند!
اخراج پزشکان بدون مرز درست در روزی صورت گرفته که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از جامعه جهانی خواسته است به ایران برای مبارزه با بحران کرونا کمک کنند.
خود اتحادیه اروپا در تدارک ارسال کمک ‌های بشردوستانه به ایران به ارزش ۲۰ میلیون یورو است. جوزپ بورل اعلام کرد که این کمک ‌های بشردوستانه به ایران ارسال می ‌شود تا صرف مبارزه با همه گیری بیماری کووید۱۹ شود.
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: «مجددا بر این موضوع تاکید می‌ کنم که این کمک‌ های بشردوستانه آن طور که بسیاری فکر می ‌کنند، مشمول تحریم ‌ها نمی ‌شوند.» او از همه کشورها خواست تا در ارسال این کمک ‌های بشردوستانه به ایران سهیم باشند.
مقام‌ های دولت آمریکا نیز  پیش از این اعلام کرده اند که آماده ارسال کمک‌ های پزشکی و بهداشتی به ایران برای مقابله با ویروس کرونا هستند. این مقام‌ های حکومت اسلامی با وجود نیاز شدید کشور به امکانات و تجهیزات پزشکی و مواد بهداشتی برای مقابله با کرونا، پیشنهاد دولت آمریکا را رد کردند.

تحلیل «ژان پییر فیلیو» از آینده ایران
«ژان پییر فیلیو»، مورخ و کارشناس فرانسوی مسائل خاورمیانه و  جهان عرب در مطلبی که در صفحه اینترنتی نشریه «لوموند» منتشر کرده، پرسیده است که «آیا حکومت ایران از بحران ویروس کرونا جان سالم به در خواهد برد؟» در پاسخ به این پرسش مورخ فرانسوی گفته است که بحران کرونا در ایران بخشی از بحران بی اعتمادی و شکاف بی سابقه میان حکومت اسلامی ایران و مردم این کشور است و حکومت اسلامی ایران می کوشد با تشدید بحران مناسبات خود با آمریکا و نسبت دادن منشاء تمام مشکلات داخلی کشور به تحریم های واشنگتن تا حدودی از شدت انتقادهای تند مردم ناراضی بکاهد.
ژان پییر فیلیو، این راهبرد را ناکافی و غیرموثر می داند و می گوید که شوک حاصله از بحران ویروس کرونا برای حکومت اسلامی ایران تازه پس از  پایان یافتن این بلا نمودار خواهد شد و در آن روز «لحظه حقیقت برای حکومت اسلامی ایران دهشتناک خواهد بود.»
مورخ فرانسوی، علت اصلی چنین پی آمدی را تلاش حکومت اسلامی ایران برای پنهان کردن «مدیریت فاجعه بار» خود در مواجهه با ویروس کرونا دانسته و افزوده است که حکومت اسلامی ایران با پنهان کاری های خود از همان آغاز  درباره بحران ویروس کرونا در کشور حتی «کادر درمانی ایران را در فقدان تدابیر حفاظتی به عامل مهم اشاعه ویروس در کشور تبدیل کرد.»
ژان پییر فیلیو، افزوده است که آیت الله های حاکم بر ایران در آغاز  حتی به جای بستن اماکن زیارتی شیعیان کشور به ویژه حرم معصومه در قم و حرم امام هشتم شیعیان در مشهد آن ها را به عنوان مامن و پناهگاه در مقابل ویروس کرونا معرفی کردند و به این ترتیب همین اماکن را به مرکز اصلی شیوع کرونا در کشور تبدیل نمودند و با این اقدام البته «ضربه جبران ناپذیری» به حقانیت سیاسی و مذهبی شدیدا تضعیف شده خود وارد آوردند.
ژان پییر فیلیو، گفته است که مقامات ایران تنها در نوزدهم فوریه گذشته از وجود دو مورد ابتلاء به ویروس کرونا در  شهر قم سخن گفتند، در حالی که «اپیدمی کرونا بسیار پیش تر از این تاریخ در شهر قم شیوع یافته بود» جایی که به گفته مورخ فرانسوی «هفتصد طلبه چینی سکونت دارند و سالانه دو و نیم میلیون زائر و گردشگر خارجی را دربرمی‌ گیرد.»
«ژان پییر فیلیو، یادآور می شود که ده درصد از بیست میلیون مسلمان چینی را شیعیان تشکیل می دهند. او می گوید در حالی که عربستان سعودی زیارت اماکن مسلمانان جهان را در مکه و مدینه تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد، حکومت اسلامی ایران تنها در بیست و هفتم فوریه به ضدعفونی کردن حرم امام رضا آن هم به شیوه ای کاملا تبلیغاتی مبادرت کرد و بالاخره تنها در شانزدهم مارس گذشته اماکن مذهبی قم و مشهد را به روی زائران بست.
ژان پییر فیلیو، سپس به بحران بی سابقه بی اعتمادی مردم ناراضی ایران نسبت به حکومت اسلامی ایران به ویژه پس از سرکوب اعتراض های آبان ماه و ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکرائینی اشاره کرده و افزوده است که این بحران بی اعتمادی اکنون در نتیجه «نابخردی جنایت کارانه» حکومت اسلامی ایران در مقابله با ویروس کرونا به اوج رسیده به ویژه این که دو آستان قدس قم و مشهد، یعنی دو کانون اصلی اپیدمی کرونا در ایران، دربرگیرندۀ بنیادهای ثروتمندی هستند که همگی منابع درآمدهای هنگفت رهبران حکومت اسلامی ایران به شمار می روند.

اظهارات یک مقام اروپایی علیه حکومت اسلامی ایران
رادیو بین المللی فرانسه، یک شنبه ٣ فروردین ماه – ٢٢ مارس ٢٠٢٠، در گزارشی، اعلام کرد: هر چند آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در ایران از روند فزاینده ابتلا و مرگ و میر در این زمینه حکایت دارد، اما موسسات و گروه ‌های تحقیقاتی، نهادهای بین ‌المللی و بسیاری رسانه‌ های جهانی در درستی این آمار تردید فراوان دارند و شمار افراد ابتلا یافته و نیز درگذشتگان بر اثر ویروس کرونا را بسیار بیش از ارقام اعلام شده می ‌دانند و یک بار دیگر پنهان کاری مقامات حکومت اسلامی را عامل شیوع فزاینده ویروس ارزیابی می ‌کنند.
خانم ناتالی لوآزو که پیش از این وزیر امور اروپا در دولت فرانسه بود و اینک رییس کمیسیون فرعی امنیت و دفاع در پارلمان اروپاست، گفته: نمی ‌دانیم چه شمار از ایرانیان به بیماری کرونا دچار شده ‌اند و چند نفر از آنان به همین سبب درگذشته‌ اند. در کشوری که اسیر سهل ‌انگاری و پنهان کاری رهبران خویش است به آمار و ارقامی که در این زمینه داده می ‌شود باید به دیده تردید نگریست. این بدگمانی در باره حکومت وجود دارد که در این زمینه تعلل کرده است، بی اهمیت جلوه داده است، دروغ گفته است. زیرا حکومت مذهبی خواستار محدود کردن اجتماعات مذهبی نیست. زیرا یک حکومت «انقلابی» نمی ‌خواسته سال گرد انقلاب را هدر دهد، زیرا یک حکومت مستبد، همانند همه حکومت ‌های مستبد، نخست چنان که بازتاب طبیعت اوست، دروغ می ‌گوید، تا این که واقعیت، خود را بر او تحمیل کند.
اظهارات این مقام اروپایی که از جمله کسانی است که خواستار برداشتن و یا حداقل سبک کردن مجازات ‌های برقرار شده علیه حکومت اسلامی است، برگ دیگری بر تردیدهای فراوانی است که در زمینه پنهان کاری مقامات حکومت ایران در باره گستردگی شیوع کرونا در این کشور وجود دارد.
برخی مطبوعات فرانسوی هم نوشتند ایران کشوری است که در زمینه شیوع ویروس کرونا بیش از ایتالیا مقامات سازمان بهداشت جهانی را نگران می کند. شمار افراد مبتلا به این ویروس در ایران شاید از چین نیز بیش تر باشد. مقامات این کشور که ابتدا همه گیر بودن بیماری را بی‌اهمیت تلقی کردند، اینک آمریکا را به محروم کردن کشور از دارو و تجهیزات پزشکی متهم می‌ کنند.
رادیو فرانسه افزود: کارشناسان بر این باورند که مقامات حکومت ایران به دلایل گوناگون و از جمله نگرانی از عدم شرکت در انتخابات مجلس که رژیم شرکت گسترده در آن را نشان مشروعیت خود می‌ داند، شیوع این ویروس را در کشور پنهان کردند و سپس در باره بیماران و درگذشتگان به ارائه ارقام آشکارا نادرست پرداختند.

شمار مبتلایان به  کوویدـ۱۹ در جهان از مرز ۴۳۸ هزار نفر گذشت
بر اساس تازه ترین آمار جهانی، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان هم‌چنان در حال گسترش است. در نخستین ساعات بامداد امروز چهارشنبه ۲۵ مارس، شمار کل مبتلایان این ویروس ۴۳۸۷۴۹ نفر و قربانیان آن ۱۹۶۷۵ نفر اعلام شده است. این در حالی ست که در چین، خاستگاه اصلی این ویروس، آمار مبتلایان و قربانیان سیر رکودی دارد و بر اساس مقامات این کشور، برخی از محدودیت‌های سختگیرانه در استان هوبی قرار است به زودی برداشته شود. ایتالیا هم‌چنان بالاترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا را طی شبانه روز گذشته به ثبت رسانده و موسسه دفاع از حقوق مردمی ایتالیا گفته است که شمار مبتلایان در این کشور ۱۰ برابر آمار اعلام شده است.
اروپا اینک بیش از دیگر مناطق جهان با شیوع ویروس کرونا رو‌به‌روست. در این قاره پس از ایتالیا، شمار قربانیان در اسپانیا امروز از چین پیشی گرفت. حکومت اسلامی نیز که همواره از مهم‌ترین مراکز شیوه ویروس و پراکنده شدن آن به دیگر کشورها بوده است، امروز چهارشنبه به اجراگذاشتن سختگیری‌های بیش‌تر در این کشور را اعلام کرد. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی امروز با ابراز نگرانی اعلام داشت که آمریکا ممکن است به کانون جدید شیوع ویوس کرونا در جهان تبدیل شود.
در حالی که آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در جهان سیر صعودی خود را دنبال می‌کند، استان هوبی، خاستگاه اصلی این ویروس از چندین روز به این‌سو شاهد روند نزولی کویدـ۱۹ است.
مقامات چین امروز اعلام کردند که طی ۲۴ ساعات گذشته هیچ مورد جدید ابتلا به کرونا با منشا داخلی در این کشور به ثبت نرسیده است. در همین حال، مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که از امروز برخی از محدودیت‌های اعمال شده در استان هوبی به صورت تدریجی برداشته می‌شوند. آزادی رفت و آمد برای افرادی که مبتلا نیستند، نخستن مرحله لغو این محدودیت‌ها اعلام شده است. شمار کل قربانیان ویروس کرونا در استان هوبی  به ۳۱۶۳ نفر و مبتلایان آن در چین به ۸۱۶۶۱ نفر می‌رسد. با این حال نگرانی‌ها در این کشور به‌کلی از میان نرفته است. به‌گفته پژوهش‌گران، شمار بسیاری از افراد حامل ویروس که خود بیمار نبوده و علائم بیماری را با خود نداشته‌اند، اینک با برداشتن قرنطینه احتمالا به چهارگوشه کشور سفر می‌کنند و ویروس را با خود این‌سو و آن‌سو می‌برند.
شیوع گسترده ویروس کرونا، ایتالیا را بیش تر هر کشور دیگر اروپایی تا کنون تحت تاثیر قرار داده است. در همین حال، آنجلو بورلی، رییس دفاع از حقوق مردمی ایتالیا امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتایج تحقیقات این موسسه نشان می‌دهد که احتمال دارد شمار مبتلایان این ویروس در ایتالیا ۱۰ برابر آن چیزی باشد که تا کنون به‌صورت رسمی اعلام شده است.
تقریبا یک ماه پیش نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایتالیا شناسایی شد و از آن زمان تا کنون ۶۸۲۰ نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. شمار کل مبتلایان در این کشور نیز ۶۹۱۶۷ نفر گزارش شده است.
بر اساس تازه‌ترین آمار، پس از ایتالیا، شمار جان‌باختگان ویروس کویدـ۱۹ در اسپانیا نیز از چین پیشی گرفت. بر اساس آمار رسمی مقامات بهداشتی اسپانیا، طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۳۸ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. در همین حال، این مقامات هشدار داده‌اند که  بیماری کووید ١٩ طی این هفته در اسپانیا به اوج خود خواهد رسید. شایان ذکر است که برخلاف ایتالیا، دولت اسپانیا تا کنون فعالیت‌های اقتصادی غیر ضروری در این کشور را ممنوع اعلام نکرده است. در همین حال، سردخانه‌های مادرید پر شده و جایی برای پذیرش اجساد جدید ندارد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، در حال حاضر مرکز خرید معروف شهر و زمین پاتیناژ ۱۸۰۰ متری آن به بزرگ‌ترین سردخانه مادرید تبدیل شده است. شمار کل درگذشتگان از ویروس کرونا در اسپانیا به ۳۴۲۴ نفر و مبتلایان آن به نفر ۴۷۶۱۰ می‌رسد.
وحید الله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه – بهداشت افغانستان امروز  مرگ دومین بیمار مبتلا به کویدـ۱۹ در شهر هرات را تایید کرد. هم‌زمان با انتشار این خبر، مقامات این کشور از وضع محدودیت رفت و آمد در ۳ شهر غربی هرات، زرنج و فرا خبر داده‌اند. بر اساس آمار وزرات بهداشت افغانستان، شمار کل مبتلایان در این کشور امروز به ۸۰ نفر رسید. در همین حال، اغلب کاربران افغان شبکه‌های اجتماعی با ابراز نگرانی نوشته‌اند که آمارهای  رسمی واقعیت را منعکس نمی‌کنند.
در حالی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در پی کاهش اقدامات ضد ویروس کرونا در این کشور است، مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت امروز در ژنو اعلام کرد که ایالات متحده ممکن است به زودی به کانون جدید شیوع ویروس کویدـ۱۹ تبدیل شود. وی هم‌چنین با اشاره به‌رشد سریع قربانیان و مبتلایان این ویروس در آمریکا گفت که شیوع این ویروس طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، کاخ سفید از افرادی که نیویورک را ترک می‌کنند خواسته است که خود را به مدت ۱۴ روز قرنطینه کنند. بیش‌تر مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در نیویورک به ثبت رسیده است. در این شهر تا کنون ۱۹۲ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان‌باخته و ۵۵۳۴۳ فرد مبتلا نیز در سرتاسر آمریکا شناسایی شده‌اند.
در حالی که ویروس کرونا در اروپا و آمریکا روند صعودی خود را دنبال می‌کند، این ویروس تا کنون در کشورهای عربی کم‌تر قربانی گرفته است. بر اساس گفته‌های سلیم ادیب، کارشناس بیماری‌های واگیردار در دانشگاه آمریکایی بیروت، جوان بودن جمعیت کشورهای عربی دلیل اصلی روند کند شیوع ویروس در این کشورها است.

آخرین آمار قربانیان کرونا در ایران
کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت، امروز چهارشنبه از رسیدن شمار قربانیان کرونا در ایران به ۲۰۷۷ نفر خبر داد.
او گفت با جان‌باختن ۱۴۳ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد درگذشتگان بر اثر این بیماری تا ۶ فروردین ۱۳۹۹ به ۲۰۷۷ نفر رسید.
جهان‌پور افزود که از ظهر دیروز تا امروز ۲۲۰۶ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران به ۲۷۰۱۷ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود که تا کنون ۹۶۲۵ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.
کیانوش جهان‌پور در همین روز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که «مسئولیت اتفاقات رخ داده بر عهده آمریکا است.»
او از درگذشت ۴۳ نفر از اعضای کادر درمانی در ایران خبر داد و گفت که «مجرم اصلی آمریکا است.»
***
اوضاع اقتصادی سیاسی و اجتماعی ایران قبل از شیوع ویروس کرونا بحرانی بود الان بحرانی‌تر هم شده است.
روزنامه شرق گزارش داد کارگروه اپیدمیولوژی وزارت بهداشت ایران با انتشار گزارشی اعلام کرد که در صورت دست‌ نیافتن به روش‌های درمانی جدید، واکسن و ثبات میزان مسری‌ بودن و بیماری‌زایی ویروس کرونا، شیوع این بیماری در سال‌های آینده در ایران ادامه دارد و احتمالا تا ۶۳ درصد افراد را مبتلا خواهد کرد.
گزارش‌های کارگروه اپیدمیولوژی وزارت بهداشت مبنای تعیین سیاست‌‌های بهداشتی در ایران است. در این گزارش آمده است:
«نتایج مدل‌‌سازی‌‌ها هم نشان می‌‌دهد که بدون مداخله جدی و اضافه و حفظ ایزولاسیون نزدیک ۱۰ درصد، موج اپیدمی تا انتهای اردیبهشت ادامه‌‌دار و بسیار سنگین خواهد بود.»
کارگروه اپیدمیولوژی وزارت بهداشت سه سناریو را پیش‌بینی کرده است:
اگر متوسط میزان تماس افراد مبتلا و مشکوک از ۲۰ اسفند ۹۸ در سطح ۲۵ درصد باشد، تعداد مرگ تجمعی تا انتهای اردیبهشت ۹۹، برای کل کشور، ۱۳ هزار و ۴۵۰ نفر خواهد بود.
بر اساس سناریوی دوم، اگر با تمهیدات لازم، سطح ایزولاسیون از ۲۰ اسفند ۹۸ به ۳۲ درصد برسد، تعداد مرگ تجمعی کشور به هشت هزار و۶۳۰ نفر خواهد رسید.
در حالت سوم هم اگر تلاش شود تا سطح ایزولاسیون به ۴۰ درصد برسد، مرگ تجمعی کشور شش‌ هزار و ۳۰ نفر خواهد بود.
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت سه‌شنبه ۵ فروردین اعلام کرد هر ۱۲ دقیقه یک ایرانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌‌دهد و رشد ابتلا به این بیماری در تهران حدود ۱۳ درصد است.
رییس مرکز اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد ۸۵ درصد مبتلایان به کووید ۱۹ در ایران بیماران بدون علامت یا با علایم خفیف هستند و با احتساب این افراد تعداد مبتلایان به این ویروس در ایران بیش از آمار اعلام شده بیمارستانی است. به‌گفته کیانوش جهانپور، هیچ نقطه‌‌ای از کشور پاک و عاری از ویروس کرونا نیست.
همین موضع نشان می‌دهد که از خامنه ای و روحانی گرفته تا نمایندگان مجلس و غیره، در تلاشند در مقابل ناتوانی‌هایشان در مقابل ویروس کرونا، یک دشمن خیالی درست کنند و ظاهرا با آن بجنگند بدون این که باز هم مانند گذشته اهمیتی به جان و زندگی شهروندان بدهند.
بر اساس گزارشات در ایران، پس از این که وزیر بهداشت از پیدایش کرونا و ضرورت اعلام آن خبر داد با مخالفت خامنه‌ای رو‌به‌رو شد. وزیر بهداشت درخواست کرد دست کم پروازهای ماهان به کشور کنترل شود تا بیماران مشکوک شناخته شوند که کسی به آن توجهی نشد. بعدا درخواست اعلام پیدایش کرونا در  قم را مطرح کرد که با مخالفت مجدد خامنه‌ای مواجه شد. پس از اشکار شدن کرونا در قم، درخواست قرنطینه قم مطرح گردید که تولیت حرم معصومه و نماینده خامنه‌ای با آن مخالفت کرد و مراکز مذهبی قم را دارالشفا نامیدند. با گسترش بیماری درخواست کرد دست‌کش و ماسک‌های احتکار شده و یافت شده را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند که از نتیجه آن هم خبری نشد. گفته شد سرنوشت ٢ میلیون و بار دیگر ٢٠ میلیون ماسک اهدا شده از طرف دولت چین به ایران معلوم نیست چه شده و در کجا مصرف می شود و سرانجام عده‌ای درهای حرم معصومه قم و امام رضا در مشهد را شکستند و باز کردند.
وقتی رهبر با تعویق انتخابات مخالفت کرد و قبل از آن با تعطیل راهپیمائی ٢ بهمن و سپس قرارگاه جنگ بیولوژیک اعلام کرد و دو روز بعد از آن گفت: زیاد هم نباید شلوغ کرد، چیز مهمی نیست و از این حوادث همیشه در جهان بود! در واقع سران و مقامات حکومت اسلامی با این مواضع غیرانسانی خود، سرنوشت مردم جامعه ایران و بهداشت عمومی در کشور را به بازی گرفته اند.
همین چند روز یش بود که در خاک‌سپاری یکی از سرداران ساه مراسم بزرگی راه انداخته بودند و…
در چنین شرایطی، شکی نیست که بسیاری از بیماری‌های مسری به‌ویژه ریشه در عملکردهای اقتصادی و نظامی سیستم سرمایه‌داری دارد. موقعی که این سیستم بالاتر هدفش کسب سود است و در این راه، طبیعت را آلوده و به نابودی کشیده است، اپیدمی ویروس‌هایی چون ویروس کرونا اجتناب‌ناپذیر است. از این‌رو، مبارزه با ویروس کرونا، نباید جامعه بشری را از مباره با این سیستم ضدانسانی سرمایه‌داری، به عقب‌نشینی وادار سازد!
در چهار دهه گذشته، بسیاری از کشورهای پیشرفته سرمایه ‌داری به ‌ویژه آمریکا و بریتانیا، یعنی پیشگامان تعدیل‌‌های اقتصادی نولیبرالی، با اجرای خصوصی‌سازی‌‌های پردامنه و به‌موازات آن کوچک‌‌سازی نقش دولت و بخش عمومی، کاهش شدید خدمات رفاهی و پزشکی را به‌سود کالایی کردن «طب» موجب شده ‌اند. به‌این دلیل در بسیاری از کشورهای جهان مقابله با بحرانی‌هایی مانند اپیدمی ویروس کرونا می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز شود.
در حالی ‌که سیستم سرمایه‌‌داری جهانی در سال ‌های قبل به سوی رکود و گسترش اعتراض‌های سیاسی – اجتماعی می‌‌رفته است. به‌‌عبارت دیگر اگر ویروس کروان هم نبود دیر و یا زود این سیستم از هم می‌پاشید.
اما در چنین شرایطی، نه تنها حکومت اسلامی، به مسئولیت‌های خود در قبال جامعه اهمیتی نمی‌دهد، بلکه حتی پزشکان بدون مرز را از کشور اخراج می کند تا کسی از جنایات آن علیه مردم ایران، مطلع نشود.
اما سیاست‌های جنایت‌کارانه حکومت اسلامی سران و مقامات و نهادهای حکومت اسلامی از تئوری توطئه گرفته تا خرافات مذهبی و طب اسلامی و البته در راس همه سرکوب‌های سیاسی و اجتماعی، بخش عظیم شهروندان ایران را به‌شدت نگران‌تر کرده است. به‌عبارت دیگر، خود وجود نکبت بار حکومت اسلامی ایران بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا است. بنابراین، جامعه با همه معضلات و مشکلالت و دردهایی که دارد اگر نتواند با این حکومت تصفیه حساب کند و مدیریت جامعه را به‌عهده گیرد بعید است که جلو پیشروی اپیدمی ویروس کرونا گرفته شود!
دلایل متعددی برای اثبات سهل‌انگاری، فاقد اهمیت دیدن خطر، بی‌مسئولیتی و بی‌مبالاتی حکومت وجود دارد که بعد از تاخیر در شناسایی و نادیده گرفتن احتیاط‌ها و حساسیت‌های لازم به‌حربه همیشگی سانسور سرکوب، پنهان‌کاری و کتمان حقیقت متوسل شدند و عملا کشور و مردم را در مقابل گسترش ویروس هولناک کرونا بی‌دفاع رها کرده اند.
در چنین وضعیتی، ضرورت دارد که مردم به فکر اتحاد و همبستگی و مبارزه‌شان بر علیه بیماری و حکومت باشند.
ویروس کرونا یکی از جدی‌‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که انسان با آن رو‌به‌روست. باید راه‌های پیش‌گیری آن را بشناسیم و رعایت کنیم. اگر به این بیماری آلوده شویم، این ماجرا را پیچیده‌‌تر می‌کند و نه تنها خودمان، بلکه افراد دیگر را نیز در معرض خطر قرار می‌‌دهیم.
مسلما، ابتلا به ویروس کرونا طبقاتی نیست اما درمان آن به‌شدت طبقاتی است چرا که طبقات محروم و حتی کشورهای پیرامونی و در حال رشد، دسترسی به دستگاه‌های مدرن مراقبت های بهداشتی مدرن را ندارند.
اما نهایتا تردیدی نیست که سرانجام علم و دانش بشری بر ویروس کرونا علبه خواهد کرد. اما پرسش این است که حکومت‌های سرمایه‌داری تا چه حد امکانات و سرمایه‌های لازم را در اختیار دانشمندان عرصه بهداشت و درمان، قرار خواهند داد تا چه میزان و با چه سرعتی اقدام‌های لازم را برای به حداقل رساندن تلفات این ویروس انجام خواهند داد؟

چهارشنبه ششم فروردین ۱۳۹۹ – بیست و پنجم مارس ۲۰۲۰

bahram.rehmani@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.