لانه‌های آشکار «موریانه‌های فساد»: از بدهکاران بالای۱۰۰۰ میلیارد تومانی تا «گور‌خواب»ها: هوشنگ طالع

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

پس از گذشت سال‌ها ، دیروز دادستان تهران از توافق بانک مرکزی با دادستانی تهران برای معرفی « ابر بدهکاران » به دادسرا خبر داد و تصریح کرد : « در جلسه‌ای که هفته پیش با رئیس کل بانک مرکزی در دادستانی تهران برگزار شد از رئیس کل بانک مرکزی خواسته شد بدهکاران کلان بانکی که بالای هزار میلیارد [ یک تریلیارد ] تومان بدهی دارند ، به دادستانی معرفی شوند » . حال انجام این معرفی تاکی به درازا خواهد کشید و سپس چه خواهد شد ، بماند ؟!
این بدن معناست که غارتگران زیر ۱۰۰۰ میلیارد (یک تریلیارد ) تومان تا موج « گورخوابی » دیگر ، از هرگونه پیگرد قانونی معاف‌اند و هم‌چنان در زمره‌ی « ذخایر » قرار خواهند داشت .
این در حالی است که فرزندان این سرزمین برای گرفتن ۱۰ میلیون تومان وام عروسی یا یکصد هزارم مبلغی را که یک‌تن از « ابر بدهکاران بانکی » خورده است ، باید ماه‌ها و شاید سال‌ها ، پشت باجه‌های بانک‌هایی که به راحتی وام‌های کلان داده‌اند ، معطل بمانند ؟!
این در حالی است که مادران و پدران این سرزمین که در دام فقر و اعتیاد برخاسته از « فساد گسترده » ، بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی و حتا در مواردی دخالت آشکار مسئولان جمهوری اسلامی ، افتاده‌اند ، باید سرانجام به دلیل نداشتن چند صدهزار تومان ودیعه‌ی اجاره ، با « گورخوابی » خود را « زنده به‌گور » کنند ؟!
این در حالی است که مسئولان دولت جمهوری اسلامی به جای اظهار کم‌ترین شرم و سرشکستگی از حاصل کار و حکومت خود ، با دست‌یازیدن به زشت‌ترین روش‌های فاشیستیِ برآمده از تفکرِ « نئولیبرالیستی » حاکم بر دولت جمهوری اسلامی ، خواستار « عقیم‌سازی » جنایت‌های خود می‌‌شوند ؟!
دادستان تهران ، هم‌چنین ، ضمن هشدار نسبت به شکل‌گیری یک فساد پنهان از طریق سوءاستفاده از فرزندان برخی مسؤلان تصریح کرد : « این بدهکار بانکی هم‌چنین از نفوذ فرزندان برخی مسؤلان [ معروف به « آقازاده »‌ها ] استفاده می‌کردند و حداقل فرزندان ۴ مسؤل را در شرکت‌­های خود به کار گرفته و با استفاده از نفوذ آن‌ها مرتکب جرم شده است ».
آقاها و آقازاده‌ها ، جزو همان اقلیتی هستند که در خانه ها و آپارتمان‌های ۶۰ ـ۵۰ میلیارد تومانی زندگی می‌‌کنند ، خودروهای چندمیلیارد تومانی سوار می‌شوند و … ؟!
جعفری دولت‌آبادی که هفته گذشته در جلسه شورای معاونین از بازداشت یکی از بدهکاران بزرگ بانکی خبر داده بود در این جلسه به واکاوی ابعاد پرونده این فرد اشاره کرد و افزود : « مطابق تحقیقاتی که از متهم (م. ج) انجام شده مشخص شد اکثر شرکت‌های این فرد صوری بوده و به اذعان وی با همراهی اقوامش چندین شرکت صوری ایجاد کرده و در پوشش این شرکت‌ها از بانک سرمایه وام دریافته کرده بود این بدهکار بانکی هم‌چنین مدعی است تمام وام‌هایی که در پوشش شرکت‌های صوری از بانک گرفته در واردات فرآورده‌های گوشتی و دامی هزینه کرده و با ضرر همراه بوده است » .
این حالی‌است که به گفته‌ی معاون توسعه‌ی روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ، میانگین مصرف گوشت سالانه‌ی محرومان به ۱۶۰۰ گرم رسیده است یعنی روزانه تنها ۴.۳۸ گرم ( البته آن هم ، پیش از گرانی‌های اخیر گوشت) ؟!
دادستان تهران افزود … افزایش مطالبات بانک‌ها از بدهکاران که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد [ ۱۰۰ تریلیارد ] تومان است و نشان می‌دهد ، بانک‌ها باید این شیوه را تغییر دهند .
جعفری دولت‌آبادی عدم اعطای وام غیر واقعی و مطالبه‌گری برای وصول وام‌ها از سوی بانک مرکزی را مورد تأکید قرار داد و با نامطلوب دانستن رویه برخی بانک‌ها در مماشات با بدهکاران بانکی تصریح کرد : « بانک سرمایه به یکی از بدهکاران بانکی برای تسویه حساب ۵ سال مهلت داده در حالی که همه اسناد ارائه شده از سوی این فرد برای دریافت وام صوری بوده است و این‌گونه می‌شود که فساد گسترش می‌یابد » .
راستی را یا به گفته‌ی دیگر « شهدالله » که برای ایجاد چنین نظاماتی ، نیازی به انقلاب نبود . همه‌ی این مفاسد ؛ البته در اندازه های کوچک‌تر ، در رژیم پیشین هم وجود داشتند ؟!
پنج‌شنبه ـ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۵

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.