شیوه تازه ای از حصر خانگی در جمهوری اسلامی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

سعید جعفری

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی شیوه تازه‌ای از محدودیت و حصر خانگی برای سردمداران پیشین خود در نظر گرفته‌اند. این نوع محدودیت‌ها هم‌اینک برای محمد خاتمی، رئیس جریان اصلاح‌طلبی در جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

روز گذشته سایت‌های کلمه و سحام‌نیوز گزارش دادند که نیروهای امنیتی به محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران و محافظان او اطلاع دادند که حق خروج از منزل را ندارد. سپس با سه خودرو مقابل منزل او مستقر شدند و شرایطی مانند نخستین روز حصر مهدی کروبی را برای محمد خاتمی پیش آوردند.

سحام نیوز نوشت آقای خاتمی قرار بود “با وزرای سابق خود در بنیاد باران دیدار کند و این حصر موقت با هدف برهم زدن این دیدار صورت گرفته است.”

در این گزارش‌ها مشخص نشده چرا جلوگیری از خروج محمد خاتمی از طریق ابلاغ پیام صورت نگرفته و نیاز به حضور ماموران در محل بوده است.

سحام نیوز از یک شاهد عینی نقل کرده که “سه ماشین متعلق به یکی از نهادهای امنیتی” برای جلوگیری از خروج رئیس جمهور اسبق ایران در مقابل منزل او مستقر شده‌اند. این پایگاه خبری چند ساعت بعد گزارش داد که این سه اتومبیل محل را ترک کرده اند.

«بنیاد آزادی رشد و آبادانی ایران » (باران) یک بنیاد غیر سیاسی است که محمد خاتمی به اتفاق گروهی از وزیران و مشاورانش در سال ۱۳۸۵ تأسیس کرد. محمد خاتمی به تأکید گفته است که بنیاد باران یک موسسه سیاسی نیست، بلکه «کسانی که اهل فکر و دانش هستند در اینجا گرد می‌آیند و در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مبتلا به کشور» تبادل نظر می‌کنند.

در حکم دادگاه ویژه روحانیت که با امضای ابراهیم رئیسی به محمد خاتمی ابلاغ شده آمده است که از این به بعد هرگونه حضور او در جلسات، سالن‌ها، همایش‌ها، مراسم هنری، از قبیل تئاتر، کنسرت، و همین‌طور حضور در محافل مختلف غیرخانوادگی حتی در جلسات خصوصی ممنوع است.

محمد انجام، وکیل محمد خاتمی گفته بود که به «صلاحدید برخی نهادهای امنیتی» و بر اساس «مصوبه دبیرخانه شورای امنیت ملی» دادگاه ویژه روحانیت این حکم را صادر کرده است. محمد عبداللهی، دادستان ویژه روحانیت استان تهران هم تأیید کرده که بر اساس مصوبه دبیرخانه شورای امنیت ملی محدودیت های تازه برای محمد خاتمی اعمال شده، اما حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در واکنش به اعمال این محدودیت‌ها گفته بود که چنین مصوبه‌ای وجود ندارد. روحانی دو روز بعد از اعمال محدودیت‌های تازه برای خاتمی گفته بود «اگر کسی تَکرار کند که مردم پای صندوق بیایند باید تنبیه شود؟ اما به هر حال بعضی دستگاه‌ها بیکارند، باید شغلی داشته باشند و ناچارند هر ساعت یک عده را احضار کنند.»

نام نهاد امنیتی مشخصی که خواستار محدودیت حضور محمد خاتمی شده و ماموران آن امروز در مقابل منزل او حضور یافته‌اند، اعلام نشده است. با این حال، مشخص شده نهادی قضایی که وضع محدودیت‌های جدید برای آقای خاتمی را ابلاغ کرده، دادستانی ویژه روحانیت بوده است.
دادستان دادگاه ویژه روحانیت ایران، ابراهیم رئیسی، از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ ایران است.

شیوه تازه ای از حصر خانگی در جمهوری اسلامی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.