رتبه بندی شاخص آزادی بشر در جهان: ایران در قعر جدول

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در فهرست شاخص آزادیهای انسانی که به تازگی منتشر شده، در میان ۱۵۹ کشور، ایران در مقام ۱۵۴ قرار گرفته است. این گزارش شاخص آزادی با همکاری موسسه تحقیقاتی کاتو در واشنگتن، موسسه فریزر در کانادا، و بنیاد فردریک نیومن تهیه شده است.

برای مشاهده گزارش کامل این تحقیق (به زبان انگلیسی) اینجا را کلیک کنید.

کشورهای سوئیس، هنگ کنگ، زلاند نو، ایرلند و استرالیا هم در رده های اول تا پنجم این فهرست جای گرفته اند.

شاخص آزادی بشر وضعیت آزادی انسان ها را در جهان نشان میدهد و برای تعیین آن از نمایانگر‌های شخصی، مدنی و اقتصادی کشور‌ها بهره گرفته میشود.

شاخص آزادی بشر یک برداشت و فرایافت اجتماعی است که با توجه به‌شان انسانها، آزادیهای منفی و فقدان محدودیت‌های اجباری برای تعیین آن در نظر گرفته میشود. از آنجائیکه آزادی ماهیتاً با ارزش است و نقش مهمی را در توسعه آنسانها بازی میکند، تعیین شاخص آن برای کشور‌ها و جوامع نیاز به دقت فراوان دارد.

شاخص آزادی بشر مبنا و نقطه اتکایی است که میتواند به بر رسی بی‌طرفانه روابط بین آزادی و دیگر پدیده‌های اقتصادی و اجتماعی و همچنین به گشودن راههایی برای تعیین تاثیر متقابل مولفه‌های آزادی منجر شود.

شاخص آزادی بشر از یک تا ده درجه بندی شده است که درجه ده نمایانگر آزادی بیشتر است. میزان متوسط شاخص آزادی بشر در سال ۲۰۱۵ میلادی ۶.۹۳ بود. این شاخص در مقایسه با شاخص سال ۲۰۱۴ میلادی به میزان ۰.۰۵ یعنی ۵ صدم کاهش داشت. در مجموع در سال ۲۰۱۵ میلادی شاخص ۶۱ کشور بالا رفت در حالیکه این شاخص برای ۹۷ کشور تقلیل یافت.

رتبه بندی شاخص آزادی بشر در جهان: ایران در قعر جدول

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.