دیدگاه ما در مورد جنگ حماس با اسرائیل

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

سرمقاله نشریه پیام جبهه ملی ایران مورخ اول بهمن 1402

اگر از اختلافات عقیدتی و مناقشات بین بنی اسرائیل یعنی اجداد یهودیان با اعراب غیر یهودی که از قرن ها پیش از ظهور اسلام آغاز شده بود و ریشه در عمق تاریخ دارد بگذریم، منازعات بین اعراب مسلمان و یهودیان  به زمان صدر اسلام و چهارده قرن پیش باز می گردد.اما صرفنظر از این پیشینه های تاریخی طولانی ،در سال 1948،پس از تاسیس دولت اسرائیل در قلب خاورمیانه و در بین کشورهای عربی،جنگ ها و خونریزی های مکرری بین کشورهای عربی مسلمان به ویژه فلسطینیان با اسرائیل به وقوع پیوسته است .و این جنگ جاری بین سازمان حماس «حرکت مقاومت اسلامی» حاکم بر نوار غزه با اسرائیل آخرین درگیری است که از روز هفتم اکتبر 2023 مطابق با 15 مهر 1402 با حمله حماس به اسرائیل آغاز شده است.حمله حماس به اسرائیل با عکس العمل شدید ارتش اسرائیل و حمله هوایی و زمینی به نوار غزه روبرو شده که تا کنون متجاوز از بیست و دوهزار نفر کشته و هزاران نفر مجروح و مصدوم و صدها هزار نفر آواره و بی خانمان بر جای گذاشته است.

خبری که در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی انتشار یافت برای بشریت و وجدان های بیدار در سراسر جهان بسیار دردناک و رنج آور بود. سازمان ملل متحد و ۲۳ نهاد دیگر در تازه ترین گزارش خود اعلام داشتند که بیش از نیم میلیون تن از ساکنان غزه در پی گرسنگی جان خواهند باخت و به دلیل عدم دسترسی مردمان غزه به کمک های بشردوستانه این رقم رو به افزایش خواهد نهاد و با این وجود شاهد آنیم که دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل که به علت فساد گسترده و سازمان یافته و اقدام علیه دموکراسی در آستانه ی سقوط بود، مانع کمک رسانی و امدادهای بشردوستانه است. آسوشیتدپرس به نقل از «عارف حسین» کارشناس ارشد اقتصادی برنامه جهانی غذا گفته است که تا کنون فاجعه ای انسانی از این دست ،در این مقیاس دیده نشده است. گزارش های بین المللی حاکی از آن است که بیش از بیست هزار فلسطینی غیر نظامی که افزون بر چهارهزار نفر از آنان کودک بوده اند، تا کنون در پی حمله ی اسراییل جان باخته اند و صد ها هزار تن از باشندگان غزه آواره شده اند و هر روز بر این تعداد افزوده می شود و قدرت های جهانی بر این نقض فاحش حقوق بشر چشم بسته اند. در ماه نخست حمله اسراییل، به سه بیمارستان در غزه حمله شد و بیست بیمارستان به طور کامل از امداد رسانی واماند. اتمام داروهای ضروری و عدم دسترسی به امکانات نخستین درمانی مرگ و رنج شدید بیماران را در پی داشته است.

جبهه ملی ایران ضمن ابراز همدردی با خانواده های مظلوم شهروندان غیرنظامی فلسطینی و اسراییلی که در این حوادث خونبار در دو کشور کشته شده اند و نیز محکوم سازی این سنخ از نسل کشی و جنایت سازمان یافته علیه انسان های بیگناه، خواستار برخورد قاطع نهادهای بین المللی برای پایان بخشی به این جنایات هولناک است. البته باید تاکید شود، نقش مخرب گروه های نظامی و شبه نظامی نظیر حماس در این رویداد اسفبارقابل انکار نیست و بخش مهمی از علت یابی چنین رخدادی بر دوش این گروه است که شماری از شهروندان بی دفاع و مظلوم اسراییل را آماج کشتار و ارعاب و اسارت قرار داد،و توجیه گرحملات نظامی بی رحمانه برای جنایتکارانی چون نتانیاهو گردید. ضمن آنکه در نتیجه شروع این جنگ ،دولت نتانیاهو که به علت اعتراضات مردم اسرائیل و اختلافات درونی دولت در حالت شکنندگی و فروپاشی قرار داشت از تنگنا نجات یافت.و از سوی دیگر خبر های مربوط به جنگ ویرانگر روسیه علیه اوکراین در حاشیه قرار گرفت و آقای پوتین فرصت یافت تا نفسی تازه کند.

بی شک تنها راه برون رفت از این بحران ،طرح دو کشوری، بر بنیاد به رسمیت شناسی عادلانه ی حقوق شهروندی و انسانی هر دو طرف فلسطین و اسراییل و ایجاد صلح و امنیت پایدار برای همه ی کشور های درگیر در منطقه است .تا تمام ساکنان منطقه به امکانات سیاسی ،اقتصادی و رفاهی دست یافته و بتوانند امکان زندگی امن و بدون دغدغه  را برای خود فراهم نمایند. هر جریانی که به هر بهانه ای این روند را به اختلال کشاند، در قبال فجایع رخداده باید پاسخگوی تاریخ و جامعه جهانی باشد.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.