دستگیری همسر رضا شهابی و دهها تن از اعضای سندیکاها در ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش اختصاصی رنگین‌کمان

سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران در خبری اعلام کرده است که ربابه رضایی،‌ همسر رضا شهابی صبح امروز (سه‌شنبه، ۵ دی/ ۲۶ دسامبر) همراه با ۵۰ تن دیگر در مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دست ماموران امنیتی بازداشت شدند.

این سندیکا که صبح امروز خبر بازداشت همسر آقای شهابی و دهها فعال کارگری را نخستین بار منتشر کرد، دقایقی قبل اعلام کرد که بازداشت‌شدگان پس از چند ساعت، با تهدید ماموران امنیتی مبنی بر عدم شرکت دوباره در تجمعات،‌ آزاد شدند.

رسانه‌های حقوق بشری نیز خبر بازداشت چند ساعته همسر رضا شهابی و دهها فعال کارگری و آزادی همراه با تهدید آن‌ها را تایید کردند.

پیش از این، ربابه رضایی اعلام کرده بود که روز سه‌شنبه پنجم دی،‌ برای پیگیری وضعیت همسر زندانی‌اش به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد رفت و در صورت عدم دریافت پاسخ در مقابل این وزارت‌خانه تجمع خواهند کرد.

خبرگزاری‌ها از برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی با ده‌ها نفر از کسانی خبر داده که امروز صبح در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کرده بودند.

صبح امروز خبرگزاری‌های حقوق بشری و کانال تلگرامی سندیکای کارگران از حضور پر تعداد نیروهای ضد شورش و امنیتی و خشونت آنها در برخورد با معترضان خبر داده و نوشته بود برخی از عوامل وزارت کار هم در در برخورد با معترضان همکاری کرده اند.

در همین حال،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که نیروهای لباس شخصی و پلیس «به شکلی بسیار گسترده تا حدود دو کیلومتر از محل تجمع مستقر شده بودند».

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای ضد شورش اقدام به ضرب و شتم تجمع‌کنندگان کردند.

سندیکای کارگری همچنین اعلام کرده که حسن سعیدی،‌ عضو این سندیکا، در تجمع امروز به دلیل ضرب و شتم از سوی ماموران امنیتی در مقابل وزارت کار به اورژانس بیمارستان شریعتی منتقل شده است.

به گفته یکی از نزدیکان آقای سعیدی، این فعال کارگری پس از معاینه و مداوا،‌ در حالی که لباس‌هایش پاره شده بود،‌ با دستبند به زندان اوین انتقال یافته بود که او نیز آزاد شد.

همسر رضا شهابی حدود دو هفته پیش از سکته او در زندان رجایی‌شهر خبر داد و با هشدار نسبت به در خطر بودن جان او، خواستار انتقالش به خارج از زندان برای معالجه شد. مسئولان قضایی جمهوری اسلامی، تاکنون به این درخواست توجهی نکرده اند.

بر اساس گزارش‌ها، وضعیت جسمانی رضا شهابی، عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، پس از دو سکته در زندان رجایی شهر کرج «وخیم» ‌است.

علایم سکته جدید در رضا شهابی
خانواده رضا شهابی در آخرین ملاقات با او، در هفته گذشته دیده‌اند که پلک چشم چپ رضا شهابی «بی‌اراده بسته شده و از آن اشک می‌ریزد، سمت چپ لب‌هایش کج شده، موقع راه رفتن پای چپ را روی زمین می کشد، نیمه چپ صورتش ورم کرده و بی حس است و در زیر چشمشش فرو رفتگی ایجاد شده است». پیش از این نیز گزارش شده بود که آقای شهابی در روز ۲۲ آذر سکته خفیف مغزی کرده و در روز ۲۳ آذر هم با مشکلاتی مواجه شده است.

پیش از این همسر آقای شهابی در پرسش به این سوال که خواست این فعال کارگری زندانی در شرایط فعلی چیست، گفته بود: «در مرحله اول، بیماری ایشان باید به نحو مطلوبی پیگیری و اقدامات درمانی انجام شود. سپس باید به وضعیت محکومیت مجدد ایشان که ما آن را قبول نداریم رسیدگی شود و درخواست آزادی هر چه سریعتر همسرم را داریم».

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه روز ۲۳ آذرماه با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان یافتن حبس رضا شهابی شد و تاکید کرد: «پزشک متخصص تشخیص داده که شهابی از نظر جسمی توان تحمل کیفر ندارد.»

این سندیکا با ذکر اینکه ادامه زندان آقای شهابی را «تصمیم به حذف تدریجی» او تلقی می کند، هشدار داد: «نهادهای امنیتی و دادستانی تهران و مسئولین زندان را مسئول حفظ جان او هستند.»

ربابه رضایی تاکید دارد که دوره زندان رضا شهابی از ۱۸ مرداد پایان رسیده ولی همچنان به ناحق در زندان نگهداری می‌شود.

رضا شهابی یکی از فعالان سندیکای شرکت واحد است که یکی از معدود تشکل‌های کارگری مستقل از حکومت در ایران به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر بسیاری از فعالان این سندیکا از کار اخراج شده و به زندان افتاده‌اند.

افشین اسانلو، فعال کارگری و برادر منصور اسانلو (از رهبران سابق سندیکای واحد)، در سال ۱۳۹۲ در زندان درگذشت. علت مرگ آقای اسانلو “سکته قلبی” اعلام شد.

فعالان حقوق بشر بارها هشدار داده‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی دسترسی مناسبی به امکانات درمانی را برای زندانیان فراهم نمی‌کنند و این مساله برای زندانیان خطر جانی دارد.

دستگیری همسر رضا شهابی و دهها تن از اعضای سندیکاها در ایران

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.