در سال ۲۰۱۵ هزینه بلایای طبیعی ۹۰ میلیارد دلار بود

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

89567_227

شرکت بیمه «مونیخ ره» (Munich Re) آلمان که هر سال گزارشی از هزینه بلایای طبیعی منتشر می‌کند اعلام کرد که در سال گذشته میلادی بلایای طبیعی ۹۰ میلیارد دلار هزینه داشته‌اند.

پرهزینه‌ترین و کشنده‌ترین بلای طبیعی در سال ۲۰۱۵ زمین‌لرزه ماه آوریل در نپال بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت بیمه «مونیخ ره» در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه ۴ ژانویه / ۱۴ دی منتشر کرده، ضمن اعلام این خبر آورده است که بسیاری از طوفان‌های گرمسیری در سال ۲۰۱۵ در مناطق کم‌جمعیت رخ داده‌اند و در اقیانوس آتلانتیک شمالی پدیده «ال نینو» طوفان‌های بزرگی به راه انداخت.

«ال نینو» یک پدیده اقیانوسی و دریایی است و عامل اصلی آن نیز تغییرات دمای سطح آب است. در صورتی که افزایش دمای سطح آب از درصد طبیعی خود بالاتر رود پدیده «ال نینو» شکل می‌گیرد و اگر دمای سطح آب از درصد طبیعی خود پایین‌تر رود، پدیده «لا نینا» رخ می‌دهد. «ال ‌نینو» باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و بیماری اشاره کرد. نشانه اولیه «ال نینو» هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین ایجاد باد و طوفان است.

به‌گفته این شرکت بیمه که خطرات آب و هوایی و زمین‌شناسی را از نزدیک تحلیل می‌کند، از ۹۰ میلیارد دلار هزینه بلایای طبیعی ۲۷ میلیارد دلار بیمه شده بودند. با این حال کل هزینه بلایای طبیعی در سال ۲۰۱۵ پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۹ تاکنون است.

اما این مقایسه نباید موجب خشنودی شود. «دانشمندان معتقدند که مرحله فعلی “ال نینو” می‌تواند در سال‌های آینده به پدیده مخالف، یعنی “لا نینا” که بر خلاف شکل‌گیری طوفان‌هاست، تبدیل شود.»

سال گذشته میلادی پرهزینه‌ترین و کشنده‌ترین بلای طبیعی زمین‌لرزه ماه آوریل در نپال بود. این زلزله جان ۹ هزار نفر را گرفت و ۴,۸ میلیارد دلار هزینه برداشت.

در مجموع ۲۳ هزار نفر در بلایای طبیعی سال ۲۰۱۵ کشته شدند که نسبت به کشته‌شدگان سال قبل از آن بسیار کمتر است. در سال ۲۰۱۴، هفت هزار و ۷۰۰ نفر در بلایای طبیعی کشته شده بودند. اما تعداد قربانیان سال ۲۰۱۵ از میانگین کشته‌شدگان بلایای طبیعی در ۳۰ سال گذشته که ۵۴ هزار نفر در سال است، بسیار پایین‌تر است.

۹۴ درصد بلایای سال ۲۰۱۵ حوادث آب و هوایی بوده‌اند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.