توافق روسیه و آمریکا در سوریه: هوشنگ طالع

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

خون جان‌باختگان « حرم » و نیز منافع ایران در منطقه‌ی شامات پایمال شد‌
روسیان با پذیرش بیش‌تر خواسته‌های آمریکایی‌ها در سوریه موافقت کردند .
به دنبال توافق روسیان با آمریکایی‌ها در مورد سوریه که بدون دودلی  این توافق ، حوزه‌های گسترده‌تری را در بر می‌گیرد ، جان کری وزیر امورخارجه‌ی آمریکا به عنوان پیروز‌ِ این گفت‌وگوها ، به خبرنگاران گفت که با این توافق « مردم سوریه ،
تغییرقدرت را تجربه خواهند کرد » و لاورف وزیر امورخارجه‌ی سوریه که برای نشان دادن شادمانی کامل خود از این توافق با « پیتزا » و « ودکا » به میان خبرنگاران آمده بود ،  اعلام کرد که مبارزه‌ی مشترک علیه داعش ادامه خواهد یافت و ما در این مبارزه « میان تروریست‌ها و مخالفان میانه‌رو ، فرق قائل خواهیم شد » .
روسیان با آوردن « ودکا » هم‌راه پیتزا برای خبرنگاران که تاکنون بی‌سابقه بود ، خواستند به زبان دیپلماتیک ، فاصله‌ی ژرف خود را از نظام جمهوری اسلامی ، به نمایش بگذارند ؟!
از سوی دیگر ، روسیان با این توافق ، آشکارا نشان دادند که روابطشان با جمهوری اسلامی ، بر خلاف اظهار نظر دستگاه دیپلماسی و نیز دبیر شورای امنیت‌ملی جمهوری اسلامی ، یک رابطه‌ی « راهبردی » ( استراتژیک ) نیست ؛ بلکه مقطعی است و آن هم ، تنها و تنها ، در راستای بهره‌کشی موقت .
اتکا به بیگانه ، به ویژه پس از خلع‌سلاح هسته‌ای کشور و در نتیجه نیاز رژیم به خزیدن زیر چتر هسته‌ای یکی از دارندگان اصلی جنگ‌افزارهای هسته‌ای ، خیلی زود « میوه‌ی تلخ »ی را که برخی « دیده‌بانان » پیش‌بینی می‌کردند ، به بار آمد و روسیان با بازی با « برگ ایران » مانند مساله‌ی برجام ( برنامه جامع اقدام مشترک برای به بند کشیدن و اسارت ملت و مردم ایران ) ، نفوذ در قفقاز و … ، در سوریه نیز توانستند از آمریکا امتیاز بگیرند و مساله‌ی الحاق کریمه به خاک خود و تجزیه‌ی بخش‌های خاوری اوکراین را بیش از پیش تثبیت کنند .
در این میان ، بر اثر ندانم‌کاری‌ها و یا به باور من « دانم‌کاری » ها و نفوذ کامل ستون پنجم در ارکان جمهوری اسلامی ، نه تنها خون جان‌باختگان « حرم » نیز پایمال شد ؛ بلکه مهم‌ترین خاکریز ایران در منطقه‌ی حساس « شامات » یعنی حزب‌الله لبنان نیز به خطر افتاد .
آقایان : در همه‌ی زمینه‌ها از سیاست داخلی و تامین« آب آشامیدنی » گرفته تا مساله‌ی هسته‌ای و نیز در پهنه‌ی سیاست خارجی ، شکست خورده اید . پیش از آن که خیلی دیر شود ، اجازه دهید با یک همه‌پرسی ( رفراندوم ) آزاد ، مردم سرنوشت خود را به دست گیرند و زنجیره‌ی نابسامانی‌ها و شکست‌ها را به سود وحدت ملی و منافع ملی ، بگسلند .
شنبه 20 شهریورماه 1395 ـ هوشنگ طالع

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.