تظاهرات علیۀ لایحۀ قانون کار در فرانسه: بهروز فراهانی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

امروز ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶ بیش از یک میلیون نفر از کارگران, حقوق بگیران, بازنشستگان , دانشجویان و دانش آموزان فرانسه در نهمین روز اعتراض به قانون ارتجاعی اولاند – والس – مکرون در پاریس , همزمان با شروع بررسی این قانون در سنا , دست به تظاهرات زدند. این اولین تظاهرات مرکزی در طول ۴ماه اعتراض و اعتصاب به این قانون بود . بیش ۶۰۰ اوتوبوس و چند ده قطار از سراسر فرانسه تظاهر کنندگان را به پایتخت رساندند . فیلیپ مارتینز , دبیر اول س-ژ – ت گفته بود که با بسیج و شور و هیجانی که ما مشاهده میکنیم این تظاهرات عظیم خواهد بود , اما تعداد شرکت کنندگان حتی از تصور او هم بیشتر بود : بی تردید این عظیمترین تظاهرات چند سال اخیر است .
این تظاهرات مصادف شد با اقدام تروریستی یک داعشی که با چاقو به شکل وحشیانه ای یک زوج پلیس را در, شب گذشته , در حومه پاریس به قتل رساند . در نتیجه , رسانه های عمومی که به نقد جنگ تبلیغاتی کم سابقه ای را در طول هفته گذشته بر ضد این تظاهرات به راه انداخته بودند , در تمام مدت تظاهرات به پخش مکرر گزارش مربوط به این ترور و اخبار جام ملتهای اروپا , که در فرانسه برگزار میشود , پرداختند و تنها , از روی انجام ناگزیر وظیفه !!! , گوشه هایی از این ” اقدام بیهوده ” اتحادیه ها را نشان دادند . دولت هم از پیش گفته که گوش به حرف “اقلیتی” که “مخالف پیشرفت و مدرنیته ” هست نخواهد داد . هفته نامه ” مرغابی در زنجیر ” گوشه هایی از پیش بینی اولاند در گفتگو های خصوصی را نقل کرده که گفته است : ” به لطف فوتبال سروصدا ها خواهد خوابید!” . در سخنانی جدی تر او فرموده بود ” ما اجازه نمیدهیم که یک اقلیت جلوی ما را بگیرد و ما عقب نخواهیم نشست ” اما چه کسی در فرانسه در اقلیت است ؟ ۷۰ درصد مردمی که با این قانون مخالفند ؟ اکثریت اتحادیه های کارگری و دانشجویی که سازمان ده این اعتراضات هستند ؟ یک میلیون نفری که امروز تظاهرات کردند؟ یا دولتی که حتی در پارلمانی که حزب او علی القاعده دارای بیشترین کرسی هاست اما برای تصویب این قانون ارتجاعی اکثریت لازم را نداشته و مجبور به استفاده از اهرم غیر دمکراتیک ۴۹-۳ است که به دولت ” اجازه تصویب” قانون بدون بحث و رای گیری در پارلمان را میدهد و همین سوسیالیستهای قلابی قبل از پیروزی میتران آن را “سلاح کودتای پارلمانی” میخواندند؟
به هر رو امروز یک پیروزی بزرگ و قدرت نما یی بی نظیر مخالفان این قانون بود .از فردا میبایستی با ترکیبی از اعتراض و اعتصاب جنگ و گریز را شدیدتر کردو با کار مستمر توضیحی پایه اجتماعی مخالفان را از اینهم گسترده تر کرد . به نقد در میان سندیکاهایی که موافق این قانون هستند شکاف افتاده ( اتحادیه س-ج-س-او با تغییر دبیر اول خود از هفته پیش به صف مخالفان پیوست ) , حضور اعضای سندیکای “اونسا”, که رهبری آن در کنار دولت ایستاده, در تظاهرات امروزبسیار جلب توجه میکرد . نادیده گرفتن این مخالفت اکثریت قاطع مردم فرانسه تنها میزان نفرت و انزجار موجود نسبت به باند اولاند – والس را بالاتر میبرد . البته میدانید که طبق آخرین همه پرسیها از زمانی که همه پرسی در فرانسه رایج شده تا به امروز هیچ رییس جمهور و نخست وزیری به میزان این دو شخص مورد تنفر مردم فرانسه نبوده اند؟!!!
در اینجا چند عکس و یک ویدئو را میبینید . با اجازه شما من و همسرم هم یک عکس یادگاری گرفتیم چون حقا که چنین تظاهرات میلیونی حتی در فرانسه این سرزمین اعتراض, شورش و انقلاب هم امر نادریست . به امید پیروزی جنبش کارگری در فرانسه و جهان !

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.