بیان نامه 14 امرداد (روز مشروطیت ایرانی)

بیان نامه 14 امرداد (روز مشروطیت ایرانی)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بیان نامه 14 امرداد (روز مشروطیت ایرانی)

پاینده ایران

14 امرداد ، روز مشروطیت ایرانی ، خجسته باد

به انگیزه‌ی یکصدو یازدهمین سالروز خیزش شکوهمند مشروطیت ایرانی

در سال 1285 خورشیدی ( 1906میلادی ) خیزش مشروطیت ایرانی بر پایه‌ی این اندیشه که « ملت فرمان براند و حکومت اطاعت کند » به بار نشست .

اما « فرمان‌روایی ملت و اطاعت حکومت » را نه تنها محافلی در درون بر نمی‌تافتند ، استعمارگران حاکم بر جهان نیز نه تنها مشروطیت ایرانی را برخلاف منافع نامشروع خود می‌دانستند ؛ بلکه بیم آن داشتند که این الگو بتواند در جهان گسترش یابد و فراگیر گردد .

از این رو ، مشروطیت ایرانی در دوران زندگانی 72 ساله‌ی خود با سه کودتا روبرو گردید و دو بار در دوران مشروطیت ایرانی کشور در جریان جنگ نخست و دوم جهانی از سوی قدرت‌های استعماری روس و انگلیس اشغال نظامی شد که در اشغال ایران در سوم شهریور 1320 ، آمریکاییان نیز به صف اشغال‌گران پیوستند .

نخستین کودتا از سوی محمدعلی‌شاه پادشاه وقت با حمایت آشکار امپراتوری روسیه و حمایت ضمنی بریتانیا به وقوع پیوست . روز دوم تیرماه 1287 به دستور محمدعلی‌شاه ، لیاخوف فرمانده روسی بریگارد قزاق ، مجلس را به توپ بست و برای چندی مشروطیت را تعطیل‌کرد .

کودتای دوم : کودتای سوم اسفند 1299 به عاملیت سیدضیالدین طباطبایی و رضاخان با حمایت دولت بریتانیا .

به دنبال کودتای دوم و رسیدن رضاخان به پادشاهی در سال 1305 ، مجلس شورای ملی به عنوان نماد مشروطیت ایران به سختی تضعیف شد ، به گونه‌ای که در سال 1311 به جدایی و تجزیه‌ی آگری ( آرارات ) کوچک و سرچشمه‌ی قره‌سو ، تن در داد و در سال 1312 قراداد دارسی را به مدت 60 سال دیگرتمدید کرد .

کودتای سوم :کودتای آمریکایی ـ انگلیسی 28 امرداد 1332 .

 روز 28 امرداد پس از شکست کودتا در روز 25 امرداد همان سال ، محمدرضاشاه پهلوی با حمایت و عاملیت دولت‌های آمریکا و بریتانیا ، بار دیگر علیه مشروطیت ایران ،‌کودتا کرد .

به دنبال کودتای سوم نیز مجلس شورای ملی یا نماد مشروطیت ایران ، زیر فشار سخت قرار گرفت . به گونه‌ای که در سال 1333 تجزیه‌ی شهرستان فیروزه را تصویب کرد و در سال 1349 نیز تنها با 4 رای مخالفِ نمایندگان پان‌ایرانیست ، تن به تجزیه‌ی بحرین    ( استان چهاردهم ) داد .

کودتای 28 امرداد و به دنبال آن اعلام « حزب واحد » از سوی محمدرضا شاه پهلوی در سال 1354 ، مشروطیت ایرانی را به سوی فروپاشی کامل راند .

اما روان مشروطیت ایرانی یعنی « فرمان‌روایی ملت و مردم و اطاعتِ حکومت » هم‌چنان زنده است و ملت و مردم ایران در آینده‌ای نه چندان دور ، دوباره فرمان‌روایی گرفته شده ار ملت و مردم ایران را به ملت و مردم ایران بازخواهند گرداند و حکومت را وادار به « اطاعت » خواهند کرد.

ایدون باد ، ایدون‌تر باد .

 

            پاینده ایران

        14 امرداد 1396

دفتر مرکزی حزب پان‌ایرانیست

   ( هیات اجرایی / هاج )

بیان نامه 14 امرداد (روز مشروطیت ایرانی)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.