نقش تشکل های کارگری و سندیکاها در ایمنی محل کار

اخبار و گزارش های کارگری 23 شهریورماه 1402

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

نقش تشکل های کارگری و سندیکاها در ایمنی محل کار

یاد شاهرخ زمانی گرامی باد *

– در هشتمین سالگرد جان‌باختن شاهرخ زمانی:«صدای دادخواهی مرا بشنوید»

– جعفر ابراهیمی در تماسی بسیار کوتاه به خانواده‌اش اعلام کرده که کماکان در زندان قزل‌حصار است

– جعفر ابراهیمی دست به اعتصاب دارو زد

– جان جعفر ابراهیمی، معلم زندانی و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران،  در خطر است

– حکم آرش صادقی، در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

–  بازداشت مجدد محبوبه موسوی، از بازداشت‌شدگان قیام ژینا در اهواز

– برگزاری آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ژینا مدرس‌گرجی

– احضار و بازجویی هاجر سعیدی فعال جنبش زنان توسط پلیس امنیت

– محرومیت از تحصیل و امکانات رفاهی پیش از صدور حکم قطعی!

– تعلیق غیرقانونی دانشجویان در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها

 از نامش نیز می‌هراسند

– بازداشت فعالین ادامه دارد

سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی و فعال حقوق کودکان، دیروز ۲۳ شهریور بازداشت شد.

 بازداشت یک فعال دانشجویس در آستانه‌ی سالگرد

*******

یاد شاهرخ زمانی گرامی باد *

شاهرخ زمانی کارگر نقاش و عضو کمیته پیگیری و همچنین عضو هیئت اجرایی ان و موسس سندیکای نقاشان بود .

او پس از طی کردن ۶ سال زندان در زندان‌های مختلف حکومت اسلامی و دفاع تمام قد از آرمان های سوسیالیستی خود در بی دادگاه‌های این رژیم  ، بالاخره در ۲۳ شهریور سال ۱۳۹۴ با مرگ مشکوک توسط قوه قضاییه” در زندان رجایی جان باخت .”

چنانکه هرگز اجازه پیگیری تحقیق مرگ مشکوک اش را به خانواده‌اش ندادند .

شاهرخ زمانی و محمد جراحی هر دو دارای یک پرونده مشترک بودند .

محمد جراحی نیز به طریق دیگری  پس از آزادی از زندان دچار بیماری سرطان شد ( البته در زندان درگیر بیماری شد ، اما عدم توجه لازم و کافی در درمان وی ) پس از آزادی بیماری  ایشان تشدید شده و باعث جان باختن ایشان گردید .

طبقه کارگر و جنبش کارگری هرگز یاد جانباختگان خود را فراموش نخواهد کرد .

آنها پرچمداران مبارزه با نظام کریه سرمایه داری  و دولت و حکومت حافظ منافع سرمایه‌داران به شمار می روند .و زندگی پر مشقت خود را برای تحقق مطالبات  و آرمان‌های طبقه کارگر و جمعیت ۹۹ درصدی جامعه فدا کردند .

هر دو کارگری زحمتکش و نقاش ساختمان بوده  و به دنبال ارمان های  سوسیالیستی بودند . وبا تمام مشقات  زندگی هرگز لحظه ای از فعالیت خود دریغ نکردند  . البته جنبش‌ها و خیزشهای انقلابی سالهای نود و شش ، نود و هشت و پاییز 1401 که معروف به خیزش انقلابی « زن ، زندگی ، آزادی  »  شد نتیجه فعالیتهای سوسیالیستی بودند، که تنها زندگی انسانی را نویدبخش است  .

ما کارگران اعلام می کنیم ،جنبش قدرتمند  خود را به پیش خواهیم برد . و این جنبش  تا محو کامل این نظام ، هرگز سر باز ایستادن ندارد  .

ما کارگران ، سالروز جان باختن« شاهرخ زمانی » را گرامی می داریم .

راهشان پر رهرو باد .

و پر اهتزاز باد مبارزات کارگران

23شهریور 1402

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

*در هشتمین سالگرد جان‌باختن شاهرخ زمانی:«صدای دادخواهی مرا بشنوید»

«وقتی آگاهی به سراغت می‌آید، دیگر نمی‌توانی برده‌وار، ظلم و ستم را بپذیری، چگونه می‌توان از کنار دستگیری و شکنجه و اعدام هزاران نفر آزادی‌خواه و برابری طلب گذشت؟»

این بخشی از نامه‌ شاهرخ زمانی به دخترش است.

۲۲ شهریورماه سال ۱۳۹۴ پیکر بی‌جان او را در سلولش در زندان رجایی‌شهر کرج پیدا کردند.

او مردی بود از دیار قلعه بابک، کلیبر در آذربایجان شرقی، که در سال ۱۳۹۰ به اتهام تلاش برای «تشکیل سندیکای کارگران نقاش ساختمان و تشکیل گروهی به قصد برهم‌زدن امنیت ملی» به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

شاهرخ زمانی در زندان، شکنجه‌های جسمی و روحی بسیاری را تحمل کرد. او نوشت: «مرا پس از دستگیری با سوءاستفاده از زندانیان دیگر بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار دادند و مرا هر هفته به یک بند منتقل می‌کنند و مجبور به درگیری می‌کنند.»

به شاهرخ اجازه حضور در مراسم فوت مادرش و عروسی دخترش را ندادند.

یادش گرامی!

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*جعفر ابراهیمی در تماسی بسیار کوتاه به خانواده‌اش اعلام کرده که کماکان در زندان قزل‌حصار است

در این تماس کوتاه خانواده ابراهیمی موفق نشده‌اند از وضعیت جسمی این فعال صنفی و وضعیتی که در دو روز گذشته با آن مواجه بوده اطلاعاتی به دست بیاورند

جعفر ابراهیمی دو روز پیش مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته بود و علی رغم وخامت جسمی‌اش و تاییدیه پزشکی قانونی و دکتر زندان برای مداوا در خارج از زندان مسئولین سازمان زندان‌ها هنوز اقدامی برای مرخصی درمانی ایشان نکرده‌اند

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*جعفر ابراهیمی دست به اعتصاب دارو زد

جعفر ابراهیمی، معلم زندانی در اعتراض به ضرب و شتم در زندان و عدم اعزام به پزشکی قانونی، ضمن پس فرستادن داروهای خود دست به اعتصاب دارو زده است.

این معلم زندانی در تماس کوتاهی با خانواده و از طریق وکیل خود، اطلاع داده است که به علت عدم همکاری زندان در اعزام به پزشکی قانونی برای ثبت آثار ضرب و شتم بر بدنش، از تحویل و استفاده از هرگونه دارویی خودداری می‌کند .

عرفان کرم ویسی، وکیل جعفر ابراهیمی، که روز گذشته به صورت کابینی موفق به ملاقات با این معلم زنذانی در زندان قزل حصار شده بود، در توییت جداگانه ضمن تایید اثار ضرب و شتم بر بدن و صورت وی، خبر اعتصاب دارو ایشان را نیز اعلام کرد.

با توجه به وضعیت بیماری زمینه‌ای جعفر ابراهیمی، خطر نابینایی و حتی مرگ، در صورت عدم استفاده از دارو این معلم زندانی را تهدید می‌کند .

در هفته گذشته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و تشکل های صنفی معلمان در ایران و همچنین سازمان جهانی آموزش و اتحادیه‌های معلمی و کارگری‌، با صدور بیانیه‌هایی نسبت به وضعیت نگران کننده وی هشدار دادند.

*جان جعفر ابراهیمی، معلم زندانی و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران،  در خطر است

جعفر ابراهیمی معلم زندانی از بیماری خودایمنی در رنج است. اما مقامات امنیتی زندان اوین ایشان و ۱۲ زندانی دیگر را به زندان قزلحصار منتقل کرده‌اند.

به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، بیماری جعفر در شرایط بد زندان بسیار پیشرفت کرده و سلامتی او در خطر است.

طبق اخبار رسیده، در روز گذشته بعد از بیهوشی این معلم زندانی وی را به درمانگاه برده اما دوباره او را به زندان برگردانده اند و در اقدامی وحشیانه، هنگام بردن او به زندان در محل نگهبانی زندان  توسط افسر جانشین و معاونش و چند تن از کادر زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحیه کتف، گردن و پیشانی زخمی شده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم کردن این اقدام وحشیانه، مسئولیت حفظ جان جعفر ابراهیمی را برعهده مقامات امنیتی و قضایی دانسته و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط  این معلم زندانی و دیگر کارگران، معلمان و فعالین اجتماعی و سیاسی می‌باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۳ شهریور ۱۴۰۲

*حکم آرش صادقی، در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

بر اساس این حکم، صادقی علاوه بر ۴ سال و ۶ ماه حبس به مجموعه‌ای از محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده است:

توقیف اموال،

دو سال تبعید

دو سال ممنوعیت خروج از کشور

دو سال ممنوعیت از عضویت در گروههای سیاسی

و دو سال ممنوعیت حضور در فضای مجازی

ارش صادقی از فعالین حقوق بشر است که همواره در انعکاس صدای جنبش معلمان پیشتاز بوده است

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*بازداشت مجدد محبوبه موسوی، از بازداشت‌شدگان قیام ژینا در اهواز

نیمه‌شب چهارشنبه ۲۲ شهریور، محبوبه موسوی، از بازداشت شدگان قیام ژینا، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد.

به گزارش وکیل او، ساعت دوازده نیمه‌شب گذشته، ماموران امنیتی بدون ارائه حکم قضایی، محبوبه موسوی را در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه متعلق به او را نیز ضبط کردند.

محبوبه موسوی پیش‌تر در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱، در اهواز بازداشت و دو ماه پس از آن با تودیع وثیقه آزاد شد.

پرونده قضائی او مشمول بخشنامه “عفو” و مختومه اعلام شده بود.

در حال حاضر، از اتهامات و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

*برگزاری آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ژینا مدرس‌گرجی

روز چهارشنبه ٢٢ شهریورماه ۱۴۰۲، آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ژینا مدرس‌گرجی فعال حقوق زنان شهر سنندج در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد.

ژینا مدرس‌گرجی از بابت اتهامات «تشکیل دستە و گروە غیر قانونی با هدف براندازی نظام»، «عضویت در گروه‌های داخل کشور در راستای بر هم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به دفاع از خود پرداخته است.

*احضار و بازجویی هاجر سعیدی فعال جنبش زنان توسط پلیس امنیت

روز سه‌شنبه ٢١ شهریورماه، هاجر سعیدی فعال جنبش زنان و کارگری شهر سنندج به پلیس امنیت این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. بر اساس گزارش‌ها، در بازجویی‌ها از این فعال جنبش زنان و کارگران خواسته شده از شرکت در تجمعات اعتراضی به مناسبت سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی خوداری کنند.

روز یک‌شنبه ٢٨ خردادماه ۱۴۰۲، هاجر سعیدی پس از گذشت بیش از یک ماه بازداشت با تودیع قرار وثیقه ۵٠٠ میلیون تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی سنندج آزاد شده بود.

هاجر سعیدی به همراه ۷ فعال کارگری دیگر با اسامی کمال کریمی، عبدالله خیرآبادی، اقبال پیشکاری، حبیب‌الله کریمی، سیروان محمودی، شادمان عبدی و خبات محمودی درحالی بازداشت شدند که روز ٢٧ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲،جهت گرامی‌داشت یاد جانباخته “هومن عبدالهی” به منزل پدر وی رفته بودند که با یورش نیروهای امنیتی اداره اطلاعات شهرستان سنندج، بدون ارائه هیچ‌گونه برگه قضایی بازداشت و به بازداشتگاه این اداره منتقل شده بودند.

منبع 3 خبربالا :کانال بیدارزنی

*محرومیت از تحصیل و امکانات رفاهی پیش از صدور حکم قطعی!

بر اساس گزارش های واصله، دانشگاه در اقدامی غیر قانونی بسیاری از دانشجویان را از انتخاب واحد و اخذ خوابگاه بر اساس رای بدوی صادره از کمیته های انضباطی محروم کرده است.

این اقدام از طریق بستن سامانه برای این دانشجویان و احضار آنان به حضور در کمیته برای پیگیری کارشان و تنظیم شکایت صورت گرفته است.

این در حالی است که بسیاری از دانشجویان امکان رفت و آمد به تهران را تا بازگشایی ندارند و از گرفتن حکم و درخواست تجدید نظر به صورت حضوری محرومند؛ همچنین محرومیت از امکانات رفاهی و آموزشی قبل از قطعیت یافتن حکم بر اساس ماده ۵۴منشور حقوق دانشجویی و «بند ب اصل برائت و تفسیر به نفع متهم» شیوه نامه دانشجویی ممنوع است.

این اتفاق باعث میشود دانشجویان در آغاز ترم جدید تحصیلی با مسئله خوابگاه و انتخاب واحد روبه‌رو شوند و فشار های روانی بر آنان افزایش یابد و مجبور به پذیرش خواسته های سرکوبگرانه حراست در جهت اخذ تعهد شوند.

منبع:کانال دانشگاه تهران – دانشجو

*تعلیق غیرقانونی دانشجویان در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها

بر اساس گزارش دانشجویان دانشگاه بیرجند، در هفته گذشته و طی تماس‌های کمیته انضباطی، به دست‌کم ۱۵ دانشجو گفته شده که حکم یک ترم تعلیق آنان صادر شده است و سامانه آموزشی آنان نیز بسته خواهد شد. این درحالی است که برای هیچ‌ یک از این دانشجویان، نه پیش از این احضاریه‌ای ابلاغ شده بود و نه اساسا برای آنان پرونده‌ای تشکیل شده است.

با نزدیک شدن به سالگرد آغاز اعتراضات و بازگشایی دانشگاه‌ها، تعداد احضارها و تعلیق‌های غیرقانونی رو به افزایش است.

*از نامش نیز می‌هراسند

دانشگاه علم‌ و صنعت اعلام کرده‌ که بناست اطراف پارک ژینا با موانع و جداره‌هایی بسته شود تا تنها بانوان اجازه ورود به آن را داشته باشند و اینچنین یکی دیگر از فضاهای دانشجویی، تفکیک و سپس حذف می‌شود.

این دانشگاه ید طولایی در اعمال تفکیک جنسیتی دارد. از تفکیک کلاس‌های علوم پایه گرفته تا حصارکشی در مسیر خوابگاه و استادیوم ورزشی، مات کردن شیشه‌های کتابخانه مرکزی. حال گویا دانشگاه تاب دیدن نام ژینا را هم ندارد و درپی حذف این فضای دانشجویی برآمده است.

پارک ژینا که به ابتکار دانشجویان به یاد ژینا امینی نامگذاری شد، یکی از مهمترین فضاهای دانشجویی دانشگاه علم و صنعت است. بدلیل مجاورت با خیابان حیدرخانی، این پارک در اعتراضات سال گذشته بدل به نماد ارتباط ناگسستنی دانشگاه و خیابان شد. همچنین یکی از بزرگترین تجمعات دانشجویان در تاریخ ۹ مهر، در این پارک شکل گرفت.

گفتنی است این سیاست‌ها پیشتر در پارک آسا(گ به یاد کیانوش آسا) نیز اعمال شدند، که با مقاومت دانشجویان این فضای مهم همچنان در اختیار دانشجویان باقی مانده است.

*بازداشت فعالین ادامه دارد

سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی و فعال حقوق کودکان، دیروز ۲۳ شهریور بازداشت شد.

همچنین همسر خانم اصغری در این خصوص عنوان کرده است که «ماموران وزارت اطلاعات با هجوم به منزل و تفتیش مفصل خانه، سمانه را بازداشت و به گفته‌ خودشان به زندان اوین منتقل کردند.»

*بازداشت یک فعال دانشجویس در آستانه‌ی سالگرد

علی غلامی، فعال دانشجویی و عضو سابق انجمن آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، عصر دیروز، ۲۳ شهریور در منزل خود در شهرستان شیروان بازداشت شد.

تا بدین لحظه، از نهاد بازداشت‌کننده و وضعیت فعلی او،  اطلاعی در دست نیست. گفتنی است ایشان پیش از این توسط هیچ نهاد امنیت یا قضایی احضار نشده بودند.

منبع4 خبربالا:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.