اخبار و گزارشات کارگری ٢۵ فروردین ماه ١٣٩٨

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

– تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کاشی کوثرنسبت به اخراج وعدم پرداخت مطالبات

– تجمع اعتراضی جمعی از جوانان و مهندسان دوره دیده وزارت نفت، شهرهای هویزه و دشت آزادگان نسبت به بلاتکلفی استخدامی

– اعتصاب وتجمع کامیونداران دماوند دراعتراض به کم شدن میزان سهمیه سوخت گازوئیل

– تجمع اعتراضی رانندگان مینی بوس ها وتاکسی های فرودگاه خمینی نسبت به نرخ طرح ترافیک مقابل ساختمان شورای شهر تهران

– ارجاع اعتراض به حکم 30ضربه شلاق جعفر عظیم‌زاده به شعبه 14 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

– برگزاری دادگاه سه عضو کانون نویسندگان ایران در هفتم اردیبهشت ماه

– بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 150کارگر کارخانه قند کردستان

– بیکاری300کارگر مزارع پرورش ماهی دراستان کهگیلویه و بویراحمد براثرباران‌های سیل آسا

– عدم پرداخت 2ماه حقوق،عیدی وحق سنوات کارگران سد شفارود

– پایمالی حقوق کارگران کارگاه های کفاشی- بیکاری کارگران بدنبال تعطیلی ونیمه تعطیلی کارگاه ها

– واگذاری کارخانه نساجی کرپ نازوبلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگرانش

– مزایده شرکت هپکو برای سومین بار

– تحریم غذای دانشجویان دانشگاه زابل نسبت به عدم توزیع یک هفته ای نان

– مصدومیت شدید یک کارگر کارخانه کاشی پارس بر اثر سقوط از ارتفاع

– بازهم تیراندازی بسوی کولبران ومرگ یکنفرشان

*تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کاشی کوثرنسبت به اخراج وعدم پرداخت مطالبات

طی روزهای گذشته کارگران کاشی کوثردراعتراض به اخراج وعدم پرداخت مطالبات دست به تجمع مقابل این کارخانه واقع دراستان یزد،ابرکوه کیلومتر10جاده ابرکوه – سورمق زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، اخراج تدریجی کارگران کارخانه کوثر ابرکوه از اسفندماه سال 97

یکی از کارگران کارخانه کوثر درباره دلایل تجمعاتشان گفت: یکی از دلایل این تجمع پرداخت نشدن حقوق چندماهه و اخراج یک‌سوم کارگران است.

وی در ادامه گفت : از تعداد تقریبی 150 کارگر، اسفندماه سال گذشته 20 نفر، در حال حاضر 40 نفر و به‌احتمال‌زیاد در مراحل بعدی مابقی افراد را اخراج خواهند کرد.

در زیر نظرتان را به گزارشی جالب وخواندنی بزبان کارگران درباره وضعیت دردناکشان وبی توجهی مسئولین امر جلب میکنیم:

فرازهایی از کارگران کارخانه کاشی کوثر:

*کارگرکارخانه کاشی کوثر: کارگر کارخانه کوثر ابراز کرد : امروز که برخی مسئولین شهر برای پیگیری آمده بودند همانند گذشته فقط وعده بهتر شدن اوضاع را می‌دهند و متأسفانه بنا نیست کسی جانب کارگر و حامی او باشد. همیشه حقوق کارگر را نادیده می‌گیرند. بعضی مسئولین فقط زمان تجمع مراجعه می‌کنند و تازه متوجه می‌شوند کارخانه‌ای و کارگری وجود دارد. از مدیریتی که درد بی‌پولی، بی‌خانه‌ای، بیکاری، بی‌وسیله بودن و… را نچشیده است چه توقعی می‌رود، که اگر غیرازاین بود لااقل چند درصد وضعیت ما را درک می‌کرد.

*کارگردیگراین کارخانه: زور مسئولین فقط به کارگران می‌رسد و می‌گویند نباید تجمع کنید وجه خوبی برای شهرستان ندارد. هیچ‌کس نمی‌خواهد درد کارگر را بفهمد و بپرسد چرا تجمع کردید. انصافاً اگر حقوق یک ماه یکی از شما مدیران و کارفرمایان به تأخیر بیفتد، چه می‌کنید؟ اگر بدانید بعد از چندین سال خدمت ناگهان باید خانه‌نشین شوید چه می‌کنید.

کارگر دیگر این کارخانه: هر بار وعده روزهای خوش آینده را می‌دهند، ولی هیچ‌گاه این روز موعود فرانمی‌رسد و اتفاق جدیدی پیش نمی‌آید. مسئولین بیشتر حامی کارفرمایان هستند تا کارگران.

متأسفانه دردآورتر از همه دردها زمانی است ما همه ضررها را به جان می‌خریم ولی برخی مسئولین مرفه بی‌درد بدون درک کردن شرایط به کارگران می‌گویند؛ اگر نمی‌توانید کارکنید بروید جای دیگر.

*دیگرکارگرکارخانه کاشی کوثر: برخی مسئولین و عوامل دست‌اندرکار به بهانه فعال بودن کارخانه تلاش دارند به هر قیمتی همیشه یکی از خط‌های تولید و کوره‌های آن روشن باشد، تا هرسال بتوانند تسهیلات بیشتری دریافت کنند. این به‌ظاهر زنده‌بودن دردی را دوا نمی‌کند، بلکه روزانه میلیون‌ها تومان ضرر وارد می‌کند.

متن گزارش:

عباس حسن نژاد کارگر این کارخانه با 5 سال سابقه کار، اظهار کرد : در حال حاضر کارخانه با دو کوره روشن فعال است، که به نظر می‌رسد می‌خواهند آنها را خاموش کنند، که اگر این اتفاق بیفتد حدود یک ماه طول می‌کشد که مجدداً آن را روشن کنند. این خاموش و روشن کردن نیز خسارت‌هایی وارد می‌کند که قابل‌توجه است.

وی افزود : کاشی کوثر کارخانه‌ای است که روزی با عنوان بزرگ‌ترین کارخانه خاورمیانه سهام آن در سراسر کشور به فروش میرسید. اکنون منصفانه و عادلانه نیست که چنین مرکز تولیدی با ظرفیت اشتغال‌زایی 600 الی 800 نفر، در سالی که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده است غیرفعال یا نیمه فعال باشد.

وی، با تأکید بر این مطلب که اکنون کارگران با بدهی‌های میلیونی اخراج شدند که امیدشان به همین حقوق معوقه بود، افزود : با صدها اصرار شب عید گذشته حقوق معوقه سال 95 به کارگران پرداخت شد (هرچند برخی کارگران 97 حقوق دریافت نکردند)، هر بار نارضایتی صورت گرفت مسئولین گفتند؛ بهتر می‌شود.

این کارگر بیان کرد : کارخانه‌های کوچک‌تر که پس از کوثر در همین شهرستان و شهرستان‌های دیگر احداث شدند، با رونق تولید بر قوت خود باقی ماندند و روزبه‌روز توسعه پیدا کردند ولی این کارخانه با عنوان 12 خط تولید، بهترین تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی در حال تعطیلی است. درواقع این نیمه‌جان بودن از مرگ حتمی، دردآورتر و خسارت آور تر است.

وی گفت : چرا ابرکوه باید در حوزه صنعت و تولید این‌قدر مشکلات داشته باشد، چرا هیچ‌کس به فکر نیست. از اواخر سال گذشته 20 نفر، چند روز پیش 40 نفر و امروز همه ما را اخراج کردند. این‌ها ناشی از ضعف مدیریت است نه کمبود خاک و اعتبار، زیرا امکانات اینجا صددرصد باکیفیت‌تر از دیگر کارخانه‌ها است.

وی تصریح کرد : زور مسئولین فقط به کارگران می‌رسد و می‌گویند نباید تجمع کنید وجه خوبی برای شهرستان ندارد. هیچ‌کس نمی‌خواهد درد کارگر را بفهمد و بپرسد چرا تجمع کردید. انصافاً اگر حقوق یک ماه یکی از شما مدیران و کارفرمایان به تأخیر بیفتد، چه می‌کنید؟ اگر بدانید بعد از چندین سال خدمت ناگهان باید خانه‌نشین شوید چه می‌کنید؟

محمدحسن روحی با سابقه کاری 8ساله در کارخانه کاشی خاورمیانه عنوان کرد : هر بار وعده روزهای خوش آینده را می‌دهند، ولی هیچ‌گاه این روز موعود فرانمی‌رسد و اتفاق جدیدی پیش نمی‌آید. مسئولین بیشتر حامی کارفرمایان هستند تا کارگران.

یکی از باسابقه‌ترین کارگران کاشی کوثر ادامه داد : نارضایتی امروز نتیجه بی‌اعتنایی مسئولین و مدیریت کارخانه است که خود کارگران دست‌به‌کارشده‌اند تا از حق‌وحقوقشان دفاع کنند.

روحی تأکید کرد : کارگر مرد با زن و چند فرزند که همه امیدش برای امرارمعاش خانواده همین حقوق ناچیز است را از کارخانه بیرون کردند و تعدادی خانم از شهرستان‌های اطراف جایگزین کرده‌اند. کارخانه‌ای که در ابرکوه و همه ضررهای بهداشتی آن متوجه شهروندان است، ولی حقوق و مزایای آن به نفع افراد غیربومی است. کجا است این عدالت؟!

وی، ضمن گلایه از حقوق و مزایای معوقه، عدم حق بیمه تمام (بعضی افراد را از 17 فروردین امسال بیمه کردند)، افزود : متأسفانه دردآورتر از همه دردها زمانی است ما همه ضررها را به جان می‌خریم ولی برخی مسئولین مرفه بی‌درد بدون درک کردن شرایط به کارگران می‌گویند؛ اگر نمی‌توانید کارکنید بروید جای دیگر.

روحی تصریح کرد : یکی از دلایلی افزایش سرقت و دزدی، همین افزایش بیکاری‌ها در شرایط فعلی است که وضعیت اقتصادی نامساعد اقشار مختلف جامعه به‌خصوص قشر متوسط و ضعیف، را روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌کند.

محمدجواد حسن‌زاده اُپراتور خط لعاب کارخانه کاشی کوثر ابرکوه اظهار کرد : علت اخراج کارگران در آخرین ماه سال گذشته و اوایل سال جاری، ضعف مدیریت است، که هرروز به بهانه‌های مختلف فقدان خاک، اعتبار و… بر روی این ضعف سرپوش می‌گذارند.

حسن‌زاده، با اشاره به اینکه از ماه‌های آخر سال گذشته اخراج کارگران شروع‌شده است، گفت : اگر واقعاً توان مدیریت ندارند چرا کارخانه را به دیگران که توانایی دارند واگذار نمی‌کنند. قرار بود در سال جدید کارگران اخراجی سال گذشته به‌کارگیری شوند، نشدند هیچ. تعداد دیگری نیز اخراج شدند.

وی افزود : کم‌کم تجهیزات و قطعات کارخانه به فروش می‌رسد همچنان که تاکنون دستگاه سنگ‌شکن اسپری، پرس، دسته‌بندی، کوره و خط‌های 11 و 12 به علت (شاید به بهانه بدهی، چون هر بار شنیده می‌شود تسهیلاتی کلان به این کارخانه پرداخت‌شده است) بدهی به فروش رسیده است. اگر اینجا حق ابرکوه و جوانان ابرکوهی است چرا باید این حال‌وروز بزرگ‌ترین کارخانه آن باشد.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه مسئولین شهرستان و استان باید فکر اساسی برای این کارخانه و کارگرانش داشته باشند، گفت : کارخانه‌ای که با دلار 700 تومانی راه‌اندازی شده است، نه‌تنها برای شهرستان و بیکارانش راهگشا نبود بلکه نتوانست اقساط معوقه خود را هم جبران کند. (به‌عنوان‌مثال تنها هتل ابرکوه به خاطر برنامه‌های این کارخانه اکنون غیرفعال و متروکه شده است).

اُپراتور کارخانه کاشی کوثر عنوان کرد : برخی مسئولین و عوامل دست‌اندرکار به بهانه فعال بودن کارخانه تلاش دارند به هر قیمتی همیشه یکی از خط‌های تولید و کوره‌های آن روشن باشد، تا هرسال بتوانند تسهیلات بیشتری دریافت کنند. این به‌ظاهر زنده‌بودن دردی را دوا نمی‌کند، بلکه روزانه میلیون‌ها تومان ضرر وارد می‌کند.

وی تأکید کرد : حدود چندین سال از راه‌اندازی کارخانه کوثر با 12 خط تولید به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه خاورمیانه می‌گذرد، ولی در این سال‌ها فقط یک، دو یا سه خط آن فعال بوده است. کارگران با بدترین شرایط (بی‌پولی، بی حقوق، بی‌لباس، بی کفش و…) ساختند و کارکردند و بازهم کار می‌کنند.

حسن‌زاده یادآور شد : بسیاری از این کارگران پس از یک سال کارکردن به امید اینکه شاغل هستند، ازدواج‌کرده و یا صاحب فرزند شدند و امروز با خبر (به‌طعنه خوشحال‌کننده) اخراج سورپرایز شدند.

وی افزود، به کارخانه‌هایی که انگشت کوچک کاشی کوثر نمی‌شوند و از یک خط تولید به 4 خط ارتقاء یافتند، اشاره کرد و افزود : بهترین نقطه جغرافیایی شهر ابرکوه، امتیاز آب، برق، گاز و… در اختیار این کارخانه است ولی دریغ از اندکی سود و منفعت که به کارگران و شهروندان این شهر برسد و هرروز بیشتر سقوط می‌کند.

وی، در پایان به بیان اینکه بازار فروش نداشتن بهانه‌ای بیش نیست، گفت : کارگران حاضرند 2 ماه تعطیل باشند ولی در عوض مسئولان ذی‌ربط با جایگزین کردن مدیریت دلسوز و توانا بتوانند، 12 خط تولید را راه‌اندازی کرده و آنها را از بلاتکلیفی نجات دهند.

حمیدرضا فلاح سرپرست واحد برق کارخانه کاشی کوثر که از سال 90 تاکنون سابقه کار در اینجا را دارد، بیان کرد : هرروز شرایط بدتر از روز قبل می‌شود. این تعویض مدیریت و نیرو، نداشتن اعتبار و تجهیزات (دستگاه سنگ‌شکن، خاک) بهانه‌هایی است که سر کارگران خالی می‌کنند.

فلاح افزود : نه حقوق درست‌وحسابی، نه شرایط و مزایای کافی و لازم و نه به خود کارخانه رسیدگی می‌کنند. همه کارگران دستشان پیش همه برای قرض گرفتن پول دراز است. افرادی که اینجا کار می‌کنند هیچ‌گونه اعتباری در شهر ندارند.

وی اذعان کرد : حتی برای گرفتن تسهیلات بانکی با مانع روبرو هستیم چون وقتی می‌فهمند کارگر کوثر هستیم می‌گویند ضامن معتبر بیاور، زمانی هم که به دیگران مراجعه می‌کنیم برای ضامن شدن می‌گویند؛ شما که در این کارخانه کار می‌کنید توانایی پرداخت اقساط را ندارید.

سرپرست واحد برق کارخانه کاشی کوثر گفت : شب عید همگی فقط با یک جعبه شیرینی به منزل رفتند. اصلاً حقوقی دریافت نکرده‌اند. با حضور و پیگیری دادستانی، مقداری از حقوق معوقه سال 95 و لباس فرم کارگری را دریافت کردند و آنهایی که سال 97 مشغول شدند اصلاً دریافتی نداشتند.

سید سجاد سلیمانی یکی دیگر از کارگران کارخانه کاشی کوثر ابرکوه، با 5 سال سابقه کار گفت : هرسال اوضاع بدتر از سال قبل می‌شود. علاوه بر اینکه عیدی و سنوات واژه‌ای ناآشنا برای کارگران شده است در ماه‌های اخیر با کابوس اخراج شدن امرارمعاش می‌کنند.

سلیمانی بیان کرد : مدیر و عواملی که تاکنون حاضر نشدند از کارخانه سرکشی کرده و اوضاع کارگران را از نزدیک مشاهده کنند، چه مدیریتی است. کارگرانی با 9 سال سابقه کار اخراج شدند، که با توجه به سنشان دیگر موقعیت استخدام و قراردادی در جای دیگر را ندارند.

وی، با اشاره به اینکه روزبه‌روز قیمت‌های بازار سر به فلک گذاشته و اوضاع اقتصادی بدتر می‌شود، افزود : این حال‌وروز کارگران دیدن ندارد بلکه گریه‌آور است، هیچ‌کس نمی‌تواند یک‌لحظه خودش را جای کارگری تصور کند که با چندین سال سابقه کار ناگهان از کار بیکارشده و باید برای لقمه نانی دستش را پیش هر کس دراز کند.

کارگر کارخانه کوثر ابراز کرد : امروز که برخی مسئولین شهر برای پیگیری آمده بودند همانند گذشته فقط وعده بهتر شدن اوضاع را می‌دهند و متأسفانه بنا نیست کسی جانب کارگر و حامی او باشد. همیشه حقوق کارگر را نادیده می‌گیرند.

سلیمانی، ضمن بیان این مورد که برخی کارگران در سال 97 دریافتی نداشتند، گفت : برخی کارگران نیز که 110 میلیون ریال حقوق معوقه سال 95 را اکنون دریافت کردند سودی عایدشان نشده است چراکه می‌توانستند با همین مبلغ در آن سال مثلاً یک پراید بخرند ولی امسال احتمالاً می‌توانند 11 تور پیاز خریداری کنند. زیرا حقوق و مزایا اضافه نشده است ولی تورم چندین برابر شده است.

وی افزود : تعدادی کارگران اینجا برای اشتغال به واحدهای تولیدی دیگر مراجعه کردند که با سفارش برخی عوامل کاشی کوثر کسی جرأت نکرد آنها را به‌کارگیری کند. بچه شیرخوار که بی‌پولی و اخراج شدن را درک نمی‌کند.

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد : بعضی مسئولین فقط زمان تجمع مراجعه می‌کنند و تازه متوجه می‌شوند کارخانه‌ای و کارگری وجود دارد. از مدیریتی که درد بی‌پولی، بی‌خانه‌ای، بیکاری، بی‌وسیله بودن و… را نچشیده است چه توقعی می‌رود، که اگر غیرازاین بود لااقل چند درصد وضعیت ما را درک می‌کرد.

محسن جعفرپور یکی از کارگران کارخانه کوثر درباره دلایل تجمعاتشان گفت: یکی از دلایل این تجمع پرداخت نشدن حقوق چندماهه و اخراج یک‌سوم کارگران است.

وی در ادامه گفت : از تعداد تقریبی 150 کارگر، اسفندماه سال گذشته 20 نفر، در حال حاضر 40 نفر و به‌احتمال‌زیاد در مراحل بعدی مابقی افراد را اخراج خواهند کرد.

رضا پورزارع سرپرست یکی از بخش‌های کارخانه که از سال 93 در کاشی کوثر مشغول به کارشده است، بیان کرد : اگر این 5 سال عمرم را در جای دیگر هزینه کرده بودم، اکنون اوضاع زندگی‌ام بهتر بود و سرمایه‌ای پس‌انداز می‌کردم.

پورزارع، با تأکید بر اینکه این موضوع شوخی نیست که همه این کارگران به‌سختی امرارمعاش می‌کنند، گفت : علت اینکه در این سال‌ها ازاینجا نرفتیم این است که هر بار اوایل سال جدید با وعده‌های بی‌اساس بهبود شرایط، به هر نحوی کارگران را پابند می‌کردند.

وی اظهار کرد : اگر حقوق و مزایای هرسال به‌موقع خودش پرداخت می‌شد، سرمایه ما سه برابر بود، سال 98 حقوق معوقه سال 95 را دریافت کردن واقعاً چه سودی دارد. ارزش پول ما نسبت به 2 سال پیش حدود یک‌سوم و حتی کمتر شده است.

پورزارع افزود : هر کارگری که امروز اخراج شده است حداقل چندین میلیون بدهی در حوزه‌های مختلف دارد. بارها مشکلات را بازگو کردیم ولی کسی اهمیت نمی‌دهد. حتی فکر یک‌لحظه اینجا نشستن با این شرایط برای مسئولین سخت است ولی همیشه توقع دارند کارگر سکوت کند و گلایه نکند.

وی تأکید کرد : با این روند مدیریت و این سیستم، امور کارخانه کاشی کوثر اداره نخواهد شد بلکه هرروز اوضاع بحرانی‌تر می‌شود، کماکان که هم‌اکنون نیز بحرانی است. کاش همین مسئولین مربوطه امروز راهکاری ارائه کنند فردا خیلی دیر است.

این سرپرست یادآور شد : اخراج حدود 80 کارگر طی سه ماه در یک واحد تولیدی برازنده مسئولین شهرستان ابرکوه نیست. انصافاً در سالی که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده است، آیا این رونق تولید است یا رونق بیکاری؟!

یداله قربانی کارگری که با حدود سه سال سابقه کار در تاریخ 1 بهمن سال گذشته به بهانه زیاد بودن نیرو، اخراج شد، عنوان کرد : بیکار شدن آن‌هم در سال 97 که همه می‌دانند بدترین سال اقتصادی بود و بیشترین فشار این شرایط نامساعد بر دوش قشر متوسط و کارگر سنگینی می‌کرد، خیلی سخت است.

قربانی گفت : در همین اوضاع با بدهی‌های زیاد از کارخانه اخراج شدم، چون پدرم فوت شدند اکنون بدون هیچ منبع درآمد و بیمه‌ای سرپرست خانواده هستم. هرروز پله‌های دادگستری، اداره بیمه و کار را طی می‌کنم. با 27 سال سن کجا موقعیت استخدام یا به‌کارگیری برای امثال ما پیدا می‌شود.

وی افزود : مسئولین مربوطه شهرستان‌ همت کنند و مجدداً کارخانه را راه‌اندازی کنند، که یکی از راه‌های رونق و آبادانی و اشتغال‌زایی ابرکوه همین کارخانه است. یا مدیریت را تغییر دهند یا تکلیف کارگران را مشخص کنند، تا زندگی ما هم ادامه یابد.

قربانی تصریح کرد : کارخانه کاشی کوثر ابرکوه بزرگ‌ترین کارخانه استان، کشور و خاورمیانه که می‌تواند تعداد زیادی افراد را به‌کارگیری کند آن‌هم در سالی که به نام رونق تولید عنوان‌شده است، چرا باید تنها با 40 نیروی غیربومی، نفس‌نفس بزند و جوان ابرکوهی در پله ادارات به دنبال دریافت حق بیمه بیکاری یک‌ساله باشد.

*تجمع اعتراضی جمعی از جوانان و مهندسان دوره دیده وزارت نفت، شهرهای هویزه و دشت آزادگان نسبت به بلاتکلفی استخدامی

روز یکشنبه 25فروردین ماه،جمعی از جوانان و مهندسان دوره دیده وزارت نفت، شهرهای هویزه و دشت آزادگان  دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل شرکت مهندسی توسعه نفت هویزه، تجمع کردند. نیروی انتظامی با حضور بین تجمع کنندگان با آن ها به گفتگو پرداخت.

تجمع کنندگان به خبرنگار یک رسانه محلی گفتند: ما بومی هستیم و با وجود گذراندن دوره دو ساله منتظر وعده استخدام هستیم اما تا الان خبری نیست و نتیجه نگرفتیم.

*اعتصاب وتجمع کامیونداران دماوند دراعتراض به کم شدن میزان سهمیه سوخت گازوئیل

روز شنبه 24فروردین ماه،جمعی ازکامیون‌داران شهرستان دماوند بدنبال کم شدن میزان سهمیه سوخت گازوئیل دست از کار کشیدند وبا به صف کردن کامیون هایشان در بلوار 60متری بعثت گیلاوند این شهرستان اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

یکی از کامیون داران به نمایندگی از معترضین به خبرنگاریک منبع خبری محلی، گفت: متاسفانه روال سوخت‌رسانی به ماشین‌های سنگین کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه تعدادی زیادی از افراد از کنار این کار درآمد خود را کسب می‌نمایند، تقاضای اختصاص سهمیه سوخت داریم.

*تجمع اعتراضی رانندگان مینی بوس ها وتاکسی های فرودگاه خمینی نسبت به نرخ طرح ترافیک مقابل ساختمان شورای شهر تهران

روز یکشنبه 25فروردین ماه،جمعی از رانندگان مینی بوس ها وتاکسی های فرودگاه خمینی دراعتراض به نرخ طرح ترافیک دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهر تهران زدند

گفت: اعتراض این افراد در مورد طرح ترافیک و زوج و فرد بوده و اعتراض آنها به دستم رسید که آن را به کمیسیون حمل و نقل ارجاع داده‌ام؛ آقای علیخانی این موضوع را بررسی می‌کنند و ان‌شاءالله به دست معاون حمل و نقل ترافیک شهردار می‌رسد و به نظر قطعی که از شورای شهر آمد عمل کند.

*ارجاع اعتراض به حکم 30ضربه شلاق جعفر عظیم‌زاده به شعبه 14 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

اعتراض به حکم 30ضربه شلاق جعفر عظیم‌زاده به شعبه 14 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شد.

محمدعلی جداری فروغی،وکیل جعفر عظیم‌زاده، به خبرنگار رسانه ای گفت: پیرو صدور محکومیت جعفر عظیم‌زاده به 30 ضربه شلاق به اتهام غیبت از زندان، به رای صادره اعتراض کردیم و روزیکشنبه25فروردین، تجدیدنظر خواهی به شعبه 14 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شد.

*برگزاری دادگاه سه عضو کانون نویسندگان ایران در هفتم اردیبهشت ماه

هفتم اردیبهشت قرار است که دادگاه سه عضو کانون نویسندگان ایران بکتاش آبتین، رضا خندان و کیوان باژن برگزار شود، با توجه به اتهامات سنگین پیش رو و وثیقه ۳ میلیاردی به نظر می‌رسد که احکام سنگینی در انتظار این سه نویسنده باشد که تنها گناه‌شان تاکید بر آزادی بیان است. نباید با بی‌تفاوتی راه را برای صدور احکام سنگینی باز کرد که هم امر آزادی بیان را به محاق می‌برد و هم زندگی افرادی را با خطر مواجه می‌کند که در صف اول سال‌ها مبارزه برای آزادی بیان و با تاکید بر امر نوشتن و لزوم آزادی برای نویسنده و دیگر احاد جامعه رنج‌های بسیاری را بر خود هموار کرده اند.

*بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 150کارگر کارخانه قند کردستان

با گذشت 25روز از سال جدید کارخانه قند کردستان واقع درفازاول شهرک صنعتی سقزدرکیلومتر 5 جاده بوکان شروع بکار نکرده است و150کارگرش دربلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بسر می برند.

مدیر عامل کارخانه قند کردستان در پاسخ به علت عدم شروع بکار کارخانه در سال جدید به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: مهمترین نیاز ما شکر است که متاسفانه در این حوزه با مشکل مواجه هستیم، تامین و واردات ماده اولیه شکر خام، در انحصار وزارت جهادکشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران است، اما هنوز هیچ سهمیه ای به این کارخانه تعلق نگرفته و کماکان منتظر تخصیص سهمیه هستیم .

وی تصریح کرد: در سال گذشته نیز با وجود فعالیت تنها در یک شیفت کاری و کمترین استفاده از ظرفیت و پتانسیل موجود، کمتر از 80 درصد شکر خام موردنیاز این کارخانه از طریق این دو نهاد اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه مشکل را به مسئولان شهرستان و استان اطلاع داده ایم، گفت: آنان قول پیگیری هایی را داده اند ولی تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

*بیکاری300کارگر مزارع پرورش ماهی دراستان کهگیلویه و بویراحمد براثرباران‌های سیل آسا

مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به باران‌های سیل آسای نیمه اول فررودین ماه وایجاد خسارت و یا تعطیلی150 مزرعه پرورش ماهی در این استان ،گفت: 300کارگر شاغل در این کارگاه‌ها بیکار شدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ25فروردین،وی افزود:  شعب تامین اجتماعی با در نظر گرفتن لیست حق بیمه دی یا بهمن سال 97 این کارگران و یا گزارش بازرسی کارگاه مقرری بیمه بیکاری افراد دارای شرایط را بر اساس ضوابط مقرر در قانون بیمه بیکاری برقرار می‌کنند.

*عدم پرداخت 2ماه حقوق،عیدی وحق سنوات کارگران سد شفارود

با گذشت 25 روز از سال جدید، حقوق بهمن و اسفند ماه سال 97 ، عیدی وحق سنوات کارگران سد شفارود رضوانشهرپرداخت نشده است.

یکی از کارگران سد شفارود رضوانشهر در پیامی برای یک رسانه محلی نوشت:

ما از کارگران سد شفارود هستیم و هنوز عیدی، سنوات و حقوق بهمن و اسفندماه خودمون از شرکت ژیان با اینکه دستگاه اجرایی این پروژه تغییر کرده اما همچنان طلب داریم متأسفانه تا به امروز هیچ‌گونه دریافتی نداشتیم و فقط وعده امروز و فردا شنیدم؛ چند بار به نماینده مجلس ؛ فرمانداری شهرستان رضوانشهر مراجعه کردیم متاسفانه هیچ‌گونه جوابی نگرفتیم خواهش می‌کنم تو کانال خودتون بذارید و به گوش مسئولین برسونید.

*پایمالی حقوق کارگران کارگاه های کفاشی- بیکاری کارگران بدنبال تعطیلی ونیمه تعطیلی کارگاه ها

کارگران کارگاه های کفاشی از سطح پایین حقوقشان،کاهشش در سال جدید ،نداشتن بیمه وشرایط دردناک زندگیشان گزارش می دهند.

به گزارش25فروردین یک منبع خبری،علیرضا قلی‌زاده یکی از کارگران کارمزد است که 42 سال در کارگاه‌های کفاشی کار می‌کند. او می‌گوید: از 10 سالگی وارد این حرفه شده‌ام و بیماری لاعلاج هم دارم وبیمه هم نیستم و در واقع هیچ یک از کارگران بیمه نیستند و در حال حاضر به علت گرانی مواد اولیه کارمان کم شده است، در حالی که در اوایل سال گذشته هفته‌ای 300هزار تومان حقوق می‌گرفتم در این شرایط که هزینه‌های زندگی بشدت افزایش پیدا کرده است حقوق ما به هفته‌ای 100 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

یکی دیگر از کارگران با تأکید بر اینکه ماهیانه 400هزار تومان حقوق می‌گیرم، با نشان دادن دفترچه مربوط به ثبت حقوقش خاطرنشان می‌کند: هشت ماه است نتوانستم گوشت، برنج و مرغ بخرم نه سبد کالا می‌گیرم و نه بسته حمایتی و نه چیز دیگری و حتی بیمه هم نیستیم.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان اتحادیه به هیچ عنوان به فکر ما نیستند و در حالی که رئیس اتحادیه کفاشان در جلسه‌ای که با ما داشت قول داد برای بیمه کارگران اقدام کند و با خارج کردن انحصار بازار از دست عده‌ای خاص و ارزان کردن مواد اولیه تولید به کارمان رونق ببخشد اما به هیچ یک از قول‌هایش عمل نکرد.

 یکی دیگر از کارگران که معلوم است دل پری دارد، می‌گوید: دوست دارم برای ایران تولید کنم اما کار به جایی رسیده است که خودم هم نا امید شده‌ام. خانه‌ای کرایه کردم و تمام وسایلم را در یک اتاق ریختم و خودم در یک اتاق زندگی می‌کنم. با این حقوق و هزینه‌های زندگی تا کی می‌توانیم ادامه بدهیم؟

او می‌افزاید: از 12‌ سالگی در این حرفه مشغول هستم اما حالا کار به جایی رسیده است که وقتی در این کار استاد شده‌ام، باید به فکر شغل دیگری برای تأمین معاش خانواده‌ام باشم.

بنا بهمین گزارش،بسیاری از کارگاه‌های تولید کفش رو به تعطیلی است و از چرخه تولید خارج می‌شوند؛ کارگران این کارگاه‌ها هم اغلب یا بیکار شده یا در پیک موتوری مشغول به کار شده‌اند.

در حال حاضر تنها60 درصد از کارگاه‌های تولید کفش با 50 درصد تولید فعال است.

مواد اولیه قبلاً با ارز 3800تومانی وارد می‌شد، اما اکنون با ارز بالاتراز 10هزار تومان خریداری می‌شود، خاطرنشان می‌کند: این موضوع موجب می‌شود قیمت کفش بالا برود وبازار کفش راکد شود.

درادامه این گزارش آمده است،افزایش قابل توجه قیمت کفش سبب کاهش قدرت خرید مردم و موجب گرایش آن‌ها برای تعمیرات شده است.

از نکات جالب این روزهای بازار، رونق کار تعمیرکاران است و بسیاری از افراد قید خرید کفش نو را زده و همان قدیمی‌ها را تعمیر می‌کنند. این روزها به قدری سرتعمیرکاران شلوغ است که کفش‌ها را در مدت زمان‌های طولانی می‌توانند تحویل دهند.

*واگذاری کارخانه نساجی کرپ نازوبلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگرانش

هلدینگ بهساز مشارکت‌ها ،وابسته به بانک ملت در اواخرسال گذشته،کارخانه نساجی کرپ نازواقع در کرمانشاه، کیلومتر 20 جاده همدان، کیلومتر 7 جاده هرسین،را ازطریق مزایده به دونفر با سهام 50درصدی واگذار کرد وبنا به تغییر وتحولات روند واگذاری سوله‌های کارخانه پلمب شده وکارگرانش در بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بسر می برند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ25فروردین، مدیرعامل هلدینگ بهساز مشارکت‌ها – وابسته به بانک ملت- گفت:مجبور شدیم بعد از یازده بار مزایده، تا قبل از سال 98 این واحد را واگذار کنیم، زیرا در صورت عدم واگذاری، مالیات بر دارایی بسیار زیادی به بانک تحمیل می‌شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه هم با اشاره به سابقه واگذاری‌ها در برخی صنایع کرمانشاه از جمله کارخانه “کشمیر” و یا “فرش و نساجی غرب”، گفت: این واحدها تعطیل شدند و هیچ محصول تولیدی از آنها بیرون نیامد.

او با بیان اینکه نباید اجازه دهیم کرپ ناز نیز به این سرنوشت دچار شود، افزود: اینطور نباشد که ماشین‌آلات این واحد به استان‌های دیگر برده شود.

حسن عزیزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم با بیان اینکه هم اکنون به دلیل تغییر و تحولات سوله‌های کارخانه پلمب شده، گفت: کارگران این کارخانه اکنون بلاتکلیف هستند.

*مزایده شرکت هپکو برای سومین بار

شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو برای سومین بار توسط سازمان خصوصی‌سازی به مزایده گذاشته شد.

بر گزارش رسانه ای شده بتاریخ25فروردین ماه،سازمان خصوصی‌سازی که اختیار مالکانه سهام ۶۰.۷ درصدی شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو را دارد، برای سومین بار با انتشار آگهی فراخوان عمومی اقدام به فروش سهام این واحد صنعتی کرده است.

در این آگهی فراخوان آمده است: سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد به استناد اختیارات حاصل از وکالتنامه مأخوذه نسبت به عرضه و واگذاری معادل ۶۰.۷۲ درصد از سهام هپکو اقدام کند. این آگهی به منظور شناسایی متقاضیان بالقوه و تعیین قیمت پایه سهام قابل عرضه، منتشر شده و در مرحله بعدی، نسبت به عرضه سهام فوق به صورت رقابتی در بازار فرابورس و مطابق با مقررات آن بازار اقدام خواهد شد.

این درحالی است که تجربه‌های پیشین واگذاری هپکو شکست خورده است و کارگران این واحد تولیدی خواستار دولتی شدن شرکت یا واگذاری سهام آن به کارگران هستند.

هپکو تاکنون یکبار به شرکت واگن‌سازی کوثر و بار دیگر به شرکت هیدرواطلس واگذار شده بود. با این حال در دی ماه سال ۹۶ اسدالله احمدپور مدیرعامل استعفا داد و سازمان خصوصی‌سازی مدیریت آن را به عهده گرفت.

– تجمع دوباره وراهپیمایی دانشجویان دانشکده پرستاری پلدخترنسبت دراعتراض به تشکیل کلاس‌ها در منطقه سیل‌زده

*تجمع دوباره وراهپیمایی دانشجویان دانشکده پرستاری پلدخترنسبت دراعتراض به تشکیل کلاس‌ها در منطقه سیل‌زده

روز شنبه 24فروردین ماه برای دومین بار،دانشجویان دانشکده پرستاری پلدختر دراعتراض به تشکیل کلاس‌ها در منطقه سیل‌زده دردانشگاه علوم پزشکی لرستان تجمع کردندوبدنبال عدم پاسخگویی مسئولان بطرف استانداری راهپیمایی راهپیمایی وبه تجمعشان مقابل این مرکز قدرت در استان ادامه دادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ25فروردین،پیرو اعتراض هفته گذشته دانشجویان دانشکده پرستاری پلدختر در دانشگاه علوم پزشکی لرستان مبنی بر برقراری کلاس ها در منطقه سیل زده و عدم پاسخگویی مسئولان دانشگاه به این درخواست، دانشجویان روز گذشته با برگزاری تجمعی مجدد به تشکیل کلاس های این دانشکده اعتراض کردند.

*تحریم غذای دانشجویان دانشگاه زابل نسبت به عدم توزیع یک هفته ای نان

ظهرروزیکشنبه 25فروردین، دانشجویان دانشگاه زابل اعتراضشان را نسبت به عدم توزیع یک هفته ای نان درسالن غذاخوری با تحریم غذاوچیدن سینی های غذای بی نانشان جلوی سلف، بنمایش گذاشتند.

*مصدومیت شدید یک کارگر کارخانه کاشی پارس بر اثر سقوط از ارتفاع

ظهر روز یکشنبه25فروردین، یک کارگر کارخانه کاشی دیواری پارس واقع در در شهرک صنعتی البرز استان قزوین بر اثر سقوط از ارتفاع حین کار بشدت مجروح وبه بیمارستان انتقال یافت.

*بازهم تیراندازی بسوی کولبران ومرگ یکنفرشان

روز یکشنبه25فروردین یک کولبردر مرز شهرستان براثر تیراندازی نیروهای سپاه جانش را ازدست داد.

منابع خبری محلی، هویت این کولبر24ساله اهل روستای بلسور سفلی بخش الند خوی را بهمن روشنی،گزارش کردند.

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.