اخبار وگزارشات کارگری (۱۰ اسفند ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– تجمع اعتراضی کارگران شهرداری زنجان نسبت به واگذاری به بخش خصوصی

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه برفاب نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته معدن زغال سنگ البرز مرکزی نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات دیگرمقابل ساختمان امور بازنشستگی فولاد

– گرامی باد اعتراضات رانندگان شرکت واحد در اسفند ماه سال سال ۱۳۸۳

– من یک کارگرم با هشت چالش بزرگ در کارخانه‌ام

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری زنجان نسبت به واگذاری به بخش خصوصی

روز پنج شنبه دهم اسفندماه،کارگران بخش خدمات شهری شهرداری زنجان در اعتراض به واگذاری خدمات شهری به بخش خصوصی تجمع کردند.

درهمین رابطه،احمدی، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان گفت: در حال حاضر شهرداری زنجان نیز  در نظر دارد به منظور اجرای قوانین، فضای سبز را به بخش خصوصی واگذار کند.

احمدی افزود:شهرداری به علت مغایرت با قانون قادر به بستن قراردادمستقیم با کارگران نیست .

وی همچنین به تاخیر در پرداخت حقوق کارگران هم اشاره کرد وگفت:  حقوق کارگران با دستور شهردار پرداخت شده است و اگر در  بعضی از مناطق  یکی الی دو ماه حقوق معوق وجود داشته باشد در چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه برفاب نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی

صبح روز پنج شنبه دهم اسفندماه، کارگران کارخانه برفاب دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل درب این واحد تولیدکننده لوازم خانگی عمدا تعطیل شده توسط کارفرما، درشهرک صنعتی شهر کرد،استان چهارمحال و بختیاری، زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،کارگران کارخانه برفاب که با درب های بسته این کارخانه مواجه شدند در اعتراض به مسایل معیشتی ازجمله عدم پرداخت حقوق و… به نشانه اعتراض مقابل این کارخانه تجمع کردند.

شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی برفاب یکی از واحدهای نمونه تولیدکننده در کشور بوده که در چهارمحال و بختیاری واقع شده است و عمده محصولات خود را به کشور عراق صادر می‌کند. مدتی است که این شرکت در پرداخت به موقع حقوق کارگران کوتاهی می کند و هر چند ماه یکبار اقدام به اخراج کارگران خود، چه آن‌ها که با سابقه هستند و چه نیروهای تازه استخدام شده می‌کند.

درست از آذرماه سال ۹۵ بود که شرکت برفاب چهارمحال و بختیاری با اخراج نزدیک به ۳۰۰ نفر از کارگران و پرسنل خود شوک بزرگی به کارگران، خانواده‌های آن‌ها و استان وارد کرد.

در اقدام جدید، کارخانه برفاب روز پیش اطلاعیه‌ای مبنی‌بر تعطیلی کارخانه تا اطلاع ثانوی صادر کرد و علت را عدم دریافت بموقع مطالبات شرکت از بنکداران و ارگان‌های دولتی بیان نمود و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل را مشروط به دریافت مطالبات شرکت از طرف‌های قرارداد شرکت بیان کرد، این در حالی است که کارگران این شرکت بعضا نزدیک به پنج ماه است که حقوقی در یافت نکرده اند.

با وجود همه این مشکلات کارگرانی که هنوز امید به ادامه کار در کارخانه داشتند برای حضور در محل کار خود به کارخانه رفتند که متاسفانه با درب های بسته کارخانه نیمه مواجه شدند اما این 500 کارگر خواهان دریافت حقوق و مطالبات خود شدند.

در غیاب مسئولان کارخانه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در بین کارگران تجمع‌کننده در مقابل شرکت برفاب حاضر شدند و قول مساعد برای پیگیری و رفع موضوع تا روز یکشنبه هفته آتی را داده و تجمع پایان یافت.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته معدن زغال سنگ البرز مرکزی نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات دیگرمقابل ساختمان امور بازنشستگی فولاد

روزچهارشنبه نهم اسفند ماه،جمعی از کارگران بازنشسته معدن زغال سنگ البرز مرکزی دراعتراض به عدم پرداخت مستمری مقابل ساختمان امور بازنشستگی فولاد منطقه در شهر زیرآب تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ10اسفند،این بازنشسته‌ها که خواستار وصول مطالبات محقق نشده و پرداخت به موقع مستمری بازنشستگی خود هستند، گفتند که در حال حاضر مستمری بهمن و اسفند خود را به همراه عیدی دریافت نکرده و صندوق فولاد مشکلات زیادی در بحث ارائه خدمات درمانی و رفاهی برای آنان بوجود آورده است.

آنان می‌گویند: جدا از تاخیرهایی که در زمینه پرداخت مستمری ماهانه ما ایجاد شده؛ خواستار اجرای نظام هماهنگ و افزایش مستمری خود هستیم.

گرامی باد اعتراضات رانندگان شرکت واحد در اسفند ماه سال سال ۱۳۸۳

در سال ۱۳۸۳ در بستری که هیات موسس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام موجودیت کرده بود در اسفند ماه پرداخت عیدی کارگران چند روزی به تاخیر افتاد و مدیریت وقت هم پاسخگو نبود. رانندگان در پاسخ به بی توجهی مدیریت در روز ۱۶ اسفند بطور خودجوش در پایانه کاوه واقع در میدان انقلاب اتوبوس ها را خاموش و کار را برای ساعاتی متوقف کردند و عبور مرور بسیار مختل شد و مدیریت در حضور نیروهای امنیتی قول داد که ۴۸ ساعته عیدی را پرداخت کند و پس از آن رانندگان کار را از سر گرفتند. و عیدی هم در موعد تعیین شده پرداخت شد.

در موردی دیگر به دلیل تاخیر در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل می بایست ۱۴ درصد مزد کارگران افزایش می یافت همچنین بن خرید از فروشگاه شهروند که به کارگران شهرداری داده می شد به کارگران شرکت واحد نمی دادند. مقابله مدیر عامل وقت شرکت واحد با خواسته کارگران موجب شد رانندگان روز ۲۷ اسفند اتوبوس ها را در پایانه آزادی برای چند ساعت متوقف کنند در این اعتراض ترافیک در غرب تهران قفل و عبور و مرور به کلی مختل بود. در نتیجه این اعتراض با افزایش ۱۴ درصدی مزد کارگران موافقت شد و بن خرید از فروشگاه شهروند هرچند کمتر از کارگران شهرداری اما از سال ۸۴ به کارگران شرکت واحد نیز پرداخت شد که پس از اعتراضات و اعتصابات رانندگان در سال ۸۴ بسیاری از خواسته های کارگران تامین شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

من یک کارگرم با هشت چالش بزرگ در کارخانه‌ام

رسانه ای شده بتاریخ10اسفند:من به‌عنوان کارگری که 11 سال است در کارخانه‌… در سیرجان کار می‌کند با شما صحبت می‌کنم، حتی افرادی در کنار من هستند که 17سال سابقه کار دارند. روزی که من به اینجا آمدم شاید جایی دیگر نیز می‌توانستم بروم کار کنم ولی وعده‌هایی که به ما داده شد ما را تطمیع کرد که بمانیم و مدیران هم هر روز می‌گفتند، اوضاع روز به روز بهتر می‌شود ولی اینگونه نشد. اکنون روز به روز به مشکلات اینجا افزوده شده که این مشکلات را با شما در میان می‌گذارم.

این کارخانه محصولات خود را چندین سال است که با یک نام تجاری (روغن آفتابگردان) عرضه می‌کند. کیفیت مطلوب محصول نامبرده اگر دستی در خرید داشته باشید زبانزد افراد است. همین کیفیت مطلوب باعث شده که قیمت عرضه مناسب و بازار مناسب نیز داشته باشد. فروش این واحد صنعتی علاوه بر اینکه به‌صورت محصولات تولیدی می‌باشد به‌صورت خام فروشی مواد اولیه نیز به شرکت‌های دیگر فعال در این زمینه نیز می‌باشد.

مشکلات اصلی:

1-این کارخانه همواره 3 تا 4 ماه حقوق عقب افتاده دارد و کلاً به بهانه اینکه پول نداریم، موجودی نداریم و فروش خوب نیست پرداختی‌ها با تأخیر انجام می‌شود. به‌عنوان مثال پرداختی عیدی امسال آخر اردیبهشت انجام شد و حقوق اردیبهشت ماه امسال در دو قسط در تاریخ‌های 20 مرداد و 31 مرداد پرداخت شد. در حالی که وضعیت پرداختی اینگونه است، در مقابل اعتراض کارگران می‌گویند شرایط همینی که هست. هر کس ناراضی است برود. آخر من بعد از 11 سال سابقه کار در اینجا و سایر همکارانم با 17 سال سابقه کار کجا می‌توانم بروم؟ در حالی که پرداختی‌ها اصلاً بموقع نیست هر از چند گاهی هم که کسی مساعده کاری بخواهد می‌گویند پول نداریم. شاید باورتان نشود که من کارگری را دیدم که برای 20 هزار تومان درخواست مساعده داشت و به او جواب

رد دادند.

2-مشکلات این کارخانه صرفاً مربوط به حقوق نمی‌شود ما در بیمه سلامت خود نیز مشکل داریم، در حالی که کارخانه هر ماه در فیش حقوقی کسورات بیمه را لحاظ می‌کند اما پرداختی به تأمین اجتماعی صورت نمی‌گیرد و همین الان از اسفند سال 95 پرداختی به تأمین اجتماعی صورت نگرفته که تأمین اجتماعی نیز متعاقباً خدمات درمانی به پرسنل را قطع کرده است.

3-حقوق‌ها رشد خیلی ناچیزی دارند به طوری که حتی رشد حقوق‌ها از رشد محصولات خود شرکت کمتر است. مثلاً زمانی که روغن 1 لیتری 3هزار تومان بود حقوق بنده 900هزار تومان بوده است، الان روغن 5هزار تومان شده است ولی حقوق ما همان مقدار مانده است که باعث بی‌انگیزگی کارگران برای کار شده است.

4-با توجه به اینکه تولید کارخانه عالی است (3 شیفت تولید) هیچ کارانه‌ای به کارگران تعلق نمی‌گیرد و همواره می‌گویند پول نداریم، در صورتی که فروش بالای کارخانه همواره جلوی چشم کارگران است.

5-هزینه بن خرید هر ماه از حقوق بچه‌ها کسر می‌شود ولی پرداختی به فروشگاه‌های نامبرده صورت نمی‌گیرد و پرسنل هنگام رجوع به فروشگاه موفق به خرید با بن تعیین شده نمی‌شوند.

6-هیچ خواروباری به پرسنل داده نمی‌شود در حالی که در اکثر واحد‌های صنعتی همواره بسته‌های حمایتی از پرسنل به آنها اهدا می‌شود.

7-حتی بانکی که حقوق ما در آن واریز می‌شود هم ما را قبول ندارد و فیش حقوقی ما عملاً هیچ اعتباری برای اعطای تسهیلات بانکی ندارد.

8- یکی از مالکان این واحد صنعتی آقای دکتر… در سال 92 بزرگ‌ترین بدهکار بانکی بوده است که اکنون چهارمین بدهکار بانکی است در حالی که روز به روز به بهانه سرپا نگه داشتن این واحد صنعتی وام دریافت می‌شود ولی هیچ گونه عایدی برای پرسنل ندارد.

دهم اسفند ماه1396

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.