پرستو فروهر؛ استخوانی در گلوی جمهوری اسلامی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش اختصاصی رنگین‌کمان

به تازگی نخستین دادگاه پرستو فروهر، فرزند داریوش فروهر و پروانه اسکندری که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای کشته شدند برگزار شده است.

دادگاه خانم فروهر با شکایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه، چهارم آذر/ ۲۵ نوامبر در تهران برگزار شد. قوه قضائیه خانم فروهر را به “توهین به مقدسات” متهم کرده و گفته که او “دستگاه قضایی را در عدم رسیدگی صحیح به پرونده قتل پدرومادرش مسئول می داند” و در این زمینه هم اتهامی را متوجه خانم فروهر دانسته است.

پرستو فروهر در این دادگاه گفته مستنداتی که او درباره حکم دادگاه عوامل قتل پدر و مادرش (داریوش و پروانه فروهر) دارد و به آن معترض است، از متن احکام دادگاه استخراج کرده است.

وی همچنین گفت که خواستار آن شده که دادگاه این پرونده را بازگشایی و مجددا به آن رسیدگی کند یا ناصر زرافشان وکیل پرونده را برای ادای شهادت در درستی اظهاراتش، فرابخواند اما دادگاه این درخواست خانم فروهر را رد کرده است.

سئوال از وزارت اطلاعات درباره تشکیل پرونده برای پرستو فروهر
دادگاه خانم فروهر در حالی برگزار شده که تعدادی از نمایندگان مجلس از وزیر اطلاعات خواستار توضیح درباره علت شکایت آن وزارت‌خانه شده‌اند.

فاطمه حسینی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که محمود صادقی، یکی دیگر از نمایندگان تهران، از محمود علوی، وزیر اطلاعات، سئوال کرده است: «اولا وزارت اطلاعات تاکنون چه اقدامی برای شناسایی، تعقیب و مجازات آمران و مباشران آن جنایت فجیع انجام داده است و ثانیا چرا به جای دلجویی از بازماندگان همه ساله برای ایشان مزاحمت ایجاد می‌کند و چرا پس از برگزاری مراسم از دختر آن‌ها در دادگاه انقلاب شکایت کرده است؟»

طرح این سئوال از وزیر اطلاعات به امضای شش نماینده، فاطمه حسینی، محمود صادقی، پروانه مافی، طیبه سیاوشی، فریده اولاد‌قباد و بهرام پارسایی، رسیده است.

پیشتر علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از تشکیل پرونده قضایی برای پرستو فروهر انتقاد کرده بود.

آقای مطهری در یادداشتی که خبرگزاری ایسنا آن را منتشر کرد تشکیل پرونده قضایی برای خانم فروهر “به جای دلجویی” از او را “مایه تعجب” خوانده است.

طرح سئوال با استناد به سخنان خامنه‌ای
نمایندگان مجلس در شرح سئوال خود از وزیر اطلاعات نوشته‌اند: «بنا بر شواهد و دلایل موجود آقای داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری در تاریخ اول آذر ۷۷ توسط بعضی از ماموران وزارت اطلاعات به طرز فجیعی در منزل ایشان به قتل رسیدند. رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه مورخ ۱۸ دی ۷۷ فرمودند مرحوم فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود، بعد از پدید آمدن فتنه‌های سال ۶۰ دشمن ما شد اما دشمن بی‌خطر و دشمن بی‌ضرر، دشمن بی‌خطری بود، انصافا آدم نانجیبی هم نبود، حالا شما فکر می‌کنید کسی که مثل فروهر را می‌کشد آیا این فرد می‌تواند دوست نظام باشد؟»

در ادامه سئوال از محمود علوی آمده است:«متاسفانه وزارت اطلاعات و بعضی از مراجع امنیتی دیگر طی سال‌های گذشته نه تنها در کشف و تعقیب رسیدگی و برخورد با آن جنایت دهشتناک کوتاهی کرده بلکه همه ساله از برگزاری مراسم یادبود برای ایشان جلوگیری کرده‌اند. امسال اجازه برگزاری مراسم را داده‌اند ولی بنابر اظهار خانم پرستو فروهر، سه روز پس از مراسم سالگرد، وزارت اطلاعات از او شکایت کرده و پرونده‌ای برای رسیدگی به اتهامات مطروحه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تشکیل داده‌اند.»

پرستو فروهر؛ استخوانی در گلوی جمهوری اسلامی
به نظر می‌رسد وضعیت پرونده پرستو فروهر بسان استخوانی است در گلوی جمهوری اسلامی گیر کرده است. از یک سو دیگر بر همگان مبرهن شده که قتل‌های زنجیره‌ای به دستور وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی صورت گرفت و از سوی دیگر شکایت وزارت اطلاعات از پرستو فروهر با انتقاداتی از عوامل حکومت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبرو شده که عملا راه را برای رژیم دشوارتر کرده است.

گذرنامه خانم فروهر امسال به هنگام ورود وی به ایران توسط ماموران امنیتی ضبط شد. به دنبال مراجعه خانم فروهر به نهاد ریاست‌جمهوری، به او گفته شد پس دادن گذرنامه به بعد برگزاری دادگاه اتهامات او موکول شده است.
خانم فروهر گفته است که با شکایت وزارت اطلاعات به “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” متهم شده است.

امسال پس از ۱۲ سال برای اولین بار اجازه داده شد تا مراسم سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری در تهران “در سکوت” برگزار شود. در بیش از یک دهه گذشته ماموران امنیتی اجازه برگزاری چنین مراسمی را نداده بودند.

داریوش فروهر، از چهره‌های شاخص ملی‌گرا و منتقد دولت بود که در آذر سال ١٣٧٧ به همراه همسرش پروانه فروهر به دست گروهی از ماموران وزارت اطلاعات به قتل رسید.

پرستو فروهر؛ استخوانی در گلوی جمهوری اسلامی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.