نبینی خوب را زشتی مقابل – نبینی عز را خواری موازی .«ناصرخسرو»

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

من بعد از خواندن نوشته«اسماعیل نوری علاء» بیش از پیش مطمئن شدم که هدف«نوری علاء»از به راه انداختن معرکه ای بنام«کنگرهء سکولار دموکرات های ایران» کارشکنی در کار «شورای ملی ایران»است . من بجای یک کلاغ چهل کلاغ کردن و اینکه مثلا «موازی سازی»در زبانهای مختلف یعنی چه٬ فکر کردم که بهتر است فراخوان « پیشنهادی شورای ملی ایران» و ««پیمان نامهء عصر نو»برای برپا داشتن نخستین کنگرهء سکولار دموکراتهای ایران را در کنار هم قراردهم تا خوانندگان خود به قضاوت بنشینند.لطفا اگر شما نتیجه گرفتید که عمل نوری علاء کارشکنی در کار« شورای ملی ایران» است نظرتان را با او در میان بگذارید. با سپاس ————————- منشور پیشنهادی شورای ملی ایران امضاء کنندگان این منشور، همگام با نیروهای سیاسی – مدنی درون مرز، با پایبندی و ایمان به باورهای زیر، برای رسیدن به حاکمیت مردم از طریق صندوق های رای، دست در دست یکدیگر برای تشکیل این نهاد ملی و دموکراتیک اقدام می نمایند. ۱- اعلامیه جهانی حقوق بشر (مصوبه۱۰دسامبر۱۹۴۸)، کنوانسیون ها و میثاق های آن، ۲- حفظ تمامیت ارضی، یکپارچگی ایران و همبستگی ملی ایرانیان، ۳- کشور ایران متشکل از اقوام مختلفی است که ملت یگانه ایران را تشکیل می دهند. ما به برابری حقوقی کامل شهروندان ایران، صرف نظر از قوم، نژاد، رنگ، اعتقادات مذهبی و سیاسی و فرهنگی اعتقاد داریم، ۴- مخالفت با هرگونه حمله نظامی خارجی علیه ایران، ۵- آشتی ملی به معنای طرد خشونت و انتقام جویی و تاکید بر اجرای عدالت از مجرای قانونی با رعایت موازین حقوق بشر، ۶- جدایی دین از حکومت همراه با تضمین آزادی همه ادیان و باورها، ۷- لغو مجازات اعدام و منع هر نوع شکنجه، ۸- آزادی اندیشه و بیان، آزادی مطبوعات و رسانه ها در سراسر ایران، آزادی تشکل احزاب، اتحادیه های صنفی کارگران وصنعتگران مستقل و همچنین به رسمیت شناختن سندیکای کارگری مستقل و حق اعتصاب کارگران و کارمندان، ۹- برابری حقوق زنان با مردان در تمام عرصه ها همانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، ۱۰- تحقق و اجرای حقوق و منافع کودکان بر اساس پیمان نامه بین المللی حقوق کودک۲۰نوامبر۱۹۸۹، ۱۱- پذیرش اصل ساختار حکومت غیرمتمرکز مبتنی بر تقسیم قدرت میان بخش های مختلف کشور، با فراهم نمودن زمینه مشارکت مستقیم مردم مناطق مختلف ایران از طریق ایجاد ـ نهادهای دمکراتیک محلی ـ جهت اداره امور سیاسی (انتخاب مسئولین محلی)، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محلی خود، مسئولیت های اصلی دولت مرکزی از جمله شامل امور زیر خواهد بود: – سیاست اقتصادی کلان کشور همانند تقسیم عادلانه درآمد ملی، مدیریت منابع زیرزمینی، چاپ و ضرب پول واحد ملی کشور، – پدافند ملی (حفاظت از مرزها و تمامیت ارضی توسط نیروهای نظامی)، – تعیین خط مشی های کلان در سیاست خارجی، امضای عهدنامه ها و قراردادهای بین المللی که بر عهده قوه قانون گزاری ملی است . – تعیین حداقل استانداردهای بهداشتی و آموزشی در سطح ملی، ۱۲- تفکیک و استقلال کامل قوای مقننه، مجریه و قضاییه، ۱۳- فراهم آوردن فضای آزاد و امن برای شالوده ریزی یک اقتصاد سالم با هدف افزایش توانایی های علمی و تکنولوژی کشور و ارتقای جایگاه اقتصادی ایران بر اساس توزیع عادلانه ثروت به منظور استقرار عدالت اجتماعی و بالابردن سطح رفاه عمومی بکارگیری تجربه های اقتصادی ایران و جهان در خدمت تامین توسعه پایدار، ۱۴- حفظ و حراست از میراث تاریخی و فرهنگی و محیط زیست ایران، ۱۵- ایجاد فضای آموزشی سالم با پرهیز از هر نوع تبعیض های ایدئولوژیکی و برقراری عدالت آموزشی، تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی بطور یکسان برای همه دانش آموزان، دانشجویان و دانشگاهیان در سراسر کشور، ۱۶- پیگیری سیاست خارجی مسالمت آمیز و عادلانه با در نظر گرفتن منافع ملی و تعهد به حفظ صلح و امنیت در منطقه و سراسر جهان و پایبندی به پروتکل عدم گسترش سلاح های هسته ای، لازم به ذکر است که قانونمندی اصول و باورهای فوق از وظایف مجلس موسسان منتخب مردم ایران می باشد. از کنشگران سیاسی و مدنی باورمند به این منشور، دعوت بعمل می آوریم تا تمام توان و امکانات خود را برای تشکیل شورای ملی ایران به کار گیرند. ———————- «نخستین کنگرهء سکولار دموکرات های ایران» ما که هستیم؟ ۱- ما، قبل از هر امر دیگری، خود را «ایرانی» می دانیم؛ حتی اگر در کشورهای مختلف جهان پراکنده بوده و تن به پذیرش تابعیت این کشورها داده باشیم و یا حتی در زیر آسمان آن کشورها اما در خانواده هائی که خود را ایرانی می دانند دیده بر جهان گشوده باشیم. و، طبعاً، این نخستین «هویت» سراسری ما، تا زمانی می تواند معنای واقعی داشته باشد که کشوری به نام ایران، با حدود و ثغور جغرافیائی و مرزهای سیاسی شناخته شدهء کنونی اش در سطح بین المللی وجود داشته باشد. به همین دلیل ما خواهان «حفظ تمامیت ارضی» ایران کنونی و یکپارچگی مردمانی هستیم که خود را متعلق به آن می دانند و «ملت ایران» خوانده می شوند. بدین سان ما خود را جزئی از این ملت می دانیم ۲- ما معتقدیم که نماد یکپارچگی ایران در دوران مدرن تاریخ کشورمان «پرچم شیر و خورشید نشان» بوده و این پرچم هرگز در یک رفراندوم ملی تغییر نکرده است و در آینده نیز تنها ارادهء ملت ایران است که می تواند در آن تغییری ایجاد کند ۳- ما، از لحاظ عقیدتی «انسان مدار»یم؛ یعنی معتقدیم که اعتقادات ایمانی و دینی و مذهبی و عقیدتی هر کس اموری شخصی و حداکثر گروهی اند و حق اعمال شدن در قانون گزاری های عمومی جامعه را ندارند و قوانین ادارهء جامعه را انسان ها بر اساس مصالح خود وضع می کنند و بسته به شرایط خود می توانند آنها را تعدیل نموده و یا لغو کنند ۴- بدین لحاظ ما خود را «سکولار» می دانیم و معتقدیم که با دور نگهداشتن حاکمیت از آئین ها و مذاهب و ادیان و ایدئولوژی ها، تک تک مردم ایران خواهند توانست با آزادی کامل در راستای نیایش و گفتار و کردار و بیان و تبلیغ عقاید خود عمل کنند ۵- ما خود را «دموکرات» می دانیم و در این ترکیب «دمو» را (که معمولاً به معنای «مردم» ترجمه می شود) معادل مدرن «ملت» دانسته و از «کراسی» معنای «حاکمیت» را مستفاد می کنیم و لذا در نزد ما «دموکراسی» به معنای «حاکمیت ملی» است. ما معتقدیم که «کشور ایران» به تمامی آحاد «ملت ایران» تعلق دارد و این «ملت یکپارچه» دارای حاکمیت بلامنازع بر کشور و دارای حق تعیین سرنوشت مشترک خویش است ۶- ما، در عین حال، خود را «سکولار دموکرات» می خوانیم؛ و با اینکه بر این نکته واقفیم که دموکراسی تنها به مدد استقرار حاکمیت ملی و سکولاریسم به دست می آید و، لذا، از لحاظ معنوی، اصطلاح «دموکراسی» همهء این معانی را در بر می گیرد، اما از آنجا که، از یکسو با تسلط حکومتی دینی ـ ایدئولوژیک بر کشورمان روبروئیم و، از سوی دیگر، ایدئولوژی ها و ادیان مختلف با افزودن اضافه هائی بر این اصطلاح کوشیده اند مکاتب خود را با دموکراسی همنوا و همراستا تلقی کنند، ما نیز، بر اصطلاح «سکولار دموکراسی» تأکید می کنیم و آن را در برابر اصطلاحات در-خود-ناسازگاری همچون «دموکراسی دینی» قرار می دهیم ۷- ما خود را «استبداد ستیز» می دانیم و استبداد را ناشی از استقرار حکومت های خودکامهء فردی و گروهی تلقی کرده و معتقدیم که تا ماشین «باز تولید استبداد» از کار نیفتاده باشد کشور ما در چرخهء باطلی از «رستاخیزهای آزادیخواهانه و شکست آنها در برابر بازتولید استبداد» گرفتار خواهد بود. در این راستا است که ما خواستار استقرار یک قانون اساسی سکولار دموکراتیم که بر اساس مفاد اعلامیهء جهانی حقوق بشر و ملحقات آن نوشته و تصویب خواهد شد ۸- ما خود را «تبعیض ستیز» می دانیم. و باور داریم که حکومت های خودکامه، و ایدئولوژی ها و مذاهب دست یابنده بر ماشین قدرت حکومت و دولت، بر اساس پیش فرض های منجمد در زمان و ادعای داشتن راه حل هائی بدون بررسی وضعیت و مسائل موجود، قبل از هر چیز مولد تبعیض اند و زن و مرد، پیروان مذاهب، متکلمان به زبان های گوناگون و پیروان فرهنگ های مختلفی ، که مجموعاً ملت ایران را بوجود می آورند، به دستجات و گروه های دارای مرتبت های گوناگون اجتماعی تقسیم کرده و تبعیضات مختلفی را بر آنان روا می دارند. بنا بر این ما خواستار رفع همه گونه تبعیض از ملت ایران و استقرار تساوی حقوقی آحاد این ملت در برابر قوانین کشور هستیم و این امر را منوط به برقراری یک حکومت سکولار دموکرات می دانیم ۹- ما «فرهنگ دوستیم»، بدین معنا که دست آوردها و میراث های ارزشمند و سازگار با زندگی نوین معنوی و مادی خود را، که از عهد باستان تا کنون به ما رسیده اند گرانقدر شمرده و معتقدیم که کوشش در راستای نگاهداری و معرفی آنها از جمله ضرورت های حفظ هویت ایرانی ما محسوب می شود ۱۰ ما «نوگرا» (مدرن) هستیم و بدین لحاظ «آینده نگر» و «آباد سازیم»؛ بدین معنا که معتقدیم ضرورت دارد تا هرچه زودتر کار برنامه ریزی در جهت رفع مسائل کلانی همچون مشکلات مادی، معیشتی، شغلی، تشکیل خانواده مسکن، پوششی، زیستی، بهداشتی، امنیت ملی و اجتماعی، ناکارآمدی صنعت و علم، فقدان عدالت اقتصادی و اجتماعی، وجود شکاف های طبقاتی، فرار مغزها و هدر رفتن ثروت های کشور، و بالاخره عدم توزیع عادلانهء ثروت های طبیعی و تولید شدهء ملت رفع شده و استفاده از این ثروت ها در راستای توسعهء پایدار و عادلانهء مناطق مختلف کشور آغاز گردد ۱۱- ما «زیستار گرائیم» و معتقدیم که حکومت ها مسئوول حفظ میراث های طبیعی کشور بوده و موظف اند که از انجام هرگونه تخریبی علیه این ثروت ها جلوگیری کرده و در استفادهء بهینه از آنها بکوشند ۱۲- ما در درون مرزهای خدشه ناپذیر ایران «وحدت گرا و تمرکز پرهیزیم»، و معتقدیم که حکومت آیندهء ایران باید بصورت «نامتمرکز»، و بر اساس الگوئی که مجلس مؤسسان آینده جزئیات آن را تعیین می کند شکل بگیرد. در نزد ما «حکومت نامتمرکز» به معنی تقسیم اختیارات میان حکومت مرکزی و حکومت های محلی، که چگونگی آن بوسیلهء مجلس مؤسسان تعیینن می شود، در راستای کارا کردن دمکراسی و تشدید وحدت ملی ایرانیان است. لذا باور داریم که لازم است تصمیم گیری امور جاری در هر منطقه ـ که حدود و ثغور آن نه بر اساس پیوندهای قومی و زبانی، که بر بنیاد معیارهای علمی و بین المللی تقسیمات کشوری صورت می گیرد ـ توسط مردم هر منطقه اداره شود ۱۳- ما، در سطح بین المللی، «همزیستی گرا» بوده و معتقدیم که کشور ما باید دارای حکومتی باشد که بعنوان یک شرکت کنندهء فعال برای توسعه و آبادی و آزادی جهان در صحنه های بین المللی حضور داشته باشد ۱۴- ما «استقلال طلبیم»؛ بدین معنا که معتقدیم مشکلات کشور ما به دست ملت ایران حل و فصل می شود و دخالت بیگانگان در امور این کشور، بهر صورت که باشد، جز خسران نتیجه ای نخواهد داد ۱۵- ما «انحلال طلب» هستیم. یعنی معتقدیم که باید هر نوع حکومت ایدئولوژیک، مذهبی، استبدادی و انحصار طلب منحل و قانون اساسی آن لغو شود؛ چرا که اینگونه قوانین و حکومت ها با همهء تعاریف فوق در تضاد بوده و مولد تبعیض و استبداد و شرارت های بین المللی و سرکوب و شکنجهء داخلی و الغای حاکمیت ملی و لغو همهء اصول دموکراسی اند ۱۶- ما «خشونت پرهیزیم» اما، در عین حال، در نزد ما انحلال طلبی شامل همهء اشکال و اقداماتی است که به نابودی حکومت های ایدئولوژیک، مذهبی، استبدادی و انحصار طلب بیانجامد، چرا که معتقدیم جنبش های آزادیخواهانهء ملت ایران همواره رویه ای خشونت گریز داشته و این حکومت های استبدادی بوده اند که کار آن را به اعمال خشونت تدافعی کشانده اند ۱۷- ما بیش از هر امری «نگران مسائل اینجا و اکنون اپوزیسیون خارج کشوریم» چرا که اگر نقشی برای این اپوزیسیون در سرنوشت کنونی و آیندهء ایران وجود داشته باشد این نقش به دخالت ندادن اختلافات نظری مختلفی وابسته است که حل و فصل آنها تنها با اراده و تصمیم آزادانهء ملت ایران و در دوران پس از فروپاشی حکومت اسلامی ممکن است. بدین لحاظ ما بحث دربارهء شکل و نحوهء کار حکومت و دولت و مدیریت سکولار دموکرات کشور و مسائل دیگری از این دست را، که مجلس مؤسسان و رفراندوم قانون اساسی آینده در مورد آن تصمیم می گیرند، از دستور کار خود خارج ساخته ایم —— قصد داریم چه کنیم؟ ما، به شرح زیر، کار خود را بر دو پایه استوار کرده ایم، یکی اندیشه ورزانه و دیگری عمل گرایانه ۱- ما معتقدیم که با داشتن صفات و تعاریف بالا، اگرچه تا کنون پراکنده بوده ایم اما اکنون می توانیم، با تبدیل فکر «سکولار دموکراسی» به اندیشهء اصلی و گفتمان مسلط بر اپوزیسیون انحلال طلب حکومت اسلامی، نیروی جدیدی را در سپهر سیاسی کشورمان ایجاد کنیم که حامل پیامی فردائی، ایران ساز و آزادی بخش باشد ۲- ما، در این برهه از تاریخ معاصر کشورمان، و در هنگامی که حاکمیت کنونی وارد دوران بحرانی جدیدی از عمر زیان بار خود می شود، وظیفهء تاریخی خویش می دانیم تا هر چه زودتر در راستای آسیب شناسی جریانات و جنبش های آزادیخوهانهء گذشته، و راهیابی برای ایجاد یک نیروی منسجم سکولار دموکرات، و راه حل یابی برای مشکلات کشورمان در گروهی کوشنده در راه «هم اندیشی معطوف به عمل سیاسی» گرد هم آمده و راهکارهای آفرینش این نیروی منسجم جدید را بیابیم و در عمل بیازمائیم ۳- ما معتقدیم که «انقلاب مشروطه»ی ایران که 107 سال پیش به پیروزی رسید، برکنار از کمبودهایی نظیر عدم اعطای آزادی مذهبی، بی توجهی به حقوق برابر زنان، و به طور کلی عدم توجه به برخی از مفادی که اکنون در اعلامیه جهانی حقوق بشر در مورد آنها تصریح شده است، منشاء و مبداء همهء حرکت های آبادساز و آزادیخواهانهء ملت ایران تلقی می شود؛ انقلابی که از فراز و نشیب های بسیار و ظهور و سقوط جنبش های متعدد گذشته و در سه دههء اخیر ضربهء اصلی را از آنچه به پیدایش «انقلاب مشروعه»ی کنونی انجامیده، خورده است. لذا معتقدیم که کار ما می تواند و باید ادامه و تکمیل کنندهء همان نخستین جنبش مردم قارهء آسیا برای استقرار حاکمیت آزادانه و آباد ساز ملت ها باشد. در عین حال، از آنجا که در نظر ما جنبش مشروطه قبل از هر چیز از طریق افزودن هائی نقیض بر قانون اساسی اش لطمه دیده است، برای ما، بدون ورود به جزئیات، روح آزدیخواهانه، عدالت مدار، و تبعیض گریز و سکولار دموکراتی که در این قانون وجود داشته اهمیت دارد ۴- ما، بر بنیاد آنچه آمد گرد هم آمده ایم تا بر اساس هم اندیشی ها، مطالعات و گفتگوهای پی گیر خود، مقدمات برگزاری نخستین کنگرهء وسیع سکولار دموکرات های ایران را در روز تاریخی 14 مرداد (که امسال مصادف با 107مین سالگرد پیروزی انقلاب مشروطه است) فراهم آوریم. در این کنگره ماحصل مطالعات، آسیب شناسی ها و پیشنهادات مربوط به اهداف سکولار دموکرات ها مورد بحث قرار خواهد گرفت و ما، از هم اکنون، دست به کار تهیهء اسناد مختلف مربوط به سکولار دموکراسی و آئین نامه های مختلف مربوط به کار کنگره شده ایم ۵- ما، با ارائهء این سند به همهء کسانی که خود را با ما هم هویت می یابند، از ایشان دعوت می کنیم که به جمع ما پیوسته و، با امضای این «سند» که در سایت کنگره منتشر خواهد شد، تعهد عملی خود را به آن اعلام داشته و در صورت تمایل آمادگی خود برای شرکت در کنگره را اعلام دارند ۶- کلیهء اخبار مربوط به روند آمادگی برای انجام این کنگره بوسیلهء کمیتهء تدارکات کنگره و پایگاه اینترنتی آن به اطلاع عموم خواهد رسید ۷- از آنجا که پیوستن به جمع ما بصورت فردی انجام می پذیرد، در این راستا از سازمان های سیاسی و فرهنگی و نیز رسانه های آزادیخواه ایرانی نیز دعوت می کنیم تا با اعلام حمایت از این اقدام ما، کنگره را در به ثمر رساندن اهداف خود یاری و پشتیبانی کنند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.