amin movahedi 01

نابغه‌ای به نام میر فطروس

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

amin movahedi 01

amin movahedi 01امین موحدی

می‌گویند تاریخ را فاتحین می‌نویسند اما برای اولین بار در تاریخ ، تاریخ را کسی‌ نوشته که نه یکبار بلکه چندین بار مغلوب بوده است .آری میر فطروس بزرگ را عرض می‌کنم ،مردی که علیرغم شکست در چند نقش و رنگ بزرگ سیاسی و مغلوب شدن در همه آنها ،موفق به ثبت نام خود به عنوان اولین مورخ مغلوب گردیده  که این خود اولین دلیل نبوغ وی به حساب می آید.

دلیل دیگر نابغه خواندن وی از طرف حقیر و جمعی‌ از نوابغ متاخر، بر میگردد به مهارت ایشان در سر و ته کردن تاریخ .

ایشان درست شبیه راننده ماهری که میتواند کامیون ده چرخی را وسط کوچه‌ای تنگ و باریک در ایکی ثانیه  سر و ته کند،توانسته است بشکل محیّر العقولی، تاریخ را سرو ته فرماید !

دلیل سوم نبوغ ایشان،  حضور ذهن و کشف روش نوینی در تاریخ نگاری از سوی ایشان می‌باشد ،این روش با اینکه بسیار ساده می نماید اما به ذهن هر کسی‌ خطور نمیکند جز نوابغی همچون میر فطروس ،نشان به آن نشان که میلیونها نفر در جهان شاهد افتادن سیب از درخت بوده اند اما در آن میان واز این اتفاق ساده، تنها نابغه‌ای چون نیوتن  به کشف بزرگ قانون جاذبه رسید .

میگویند شبی از شبها که میر فطروس مطابق معمول غرق در مطالعه تاریخ گذشته ایران بوده، بر اثر خستگی‌ و خواب آلودگی‌ فراوان،   جای فاعل و مفعول  را در جمله ای اشتباه می گیرد و همین اشتباه سبب کشفی بزرگ از سوی وی می شود ،این کشف آنچنان بزرگ بود  که خواب از سر میر می پرد و ایشان در آن نیمه شب   با پای برهنه‌ و لباس خواب  درحالیکه فریاد میزده ” یافتم یافتم” از خانه بیرون آمده  در  کوچه و خیابانها دویدن آغاز کرده است.نوابغ بزرگ همه اینگونه اند واز مطلبی ساده به کشفی بزرگ میرسند.

کشف وی بسیار ساده بود بدین شکل که اگر جای فاعل و مفعول را در جمله ای عوض کنی‌ نتیجه کار بلافاصله سر و ته میشود واگر این عمل را در کتابهای تاریخ انجام دهی ،قهرمانان واسطوره ها تبدیل به چهره های منفور و چهره های منفور، تبدیل به قهرمان واسطوره میشوند… به همین راحتی.

و چنین شد که  نیمه هوشیاری میر فطروس ،میان خواب وبیداری، برگ جدیدی بر علم تاریخ نگاری افزود .

اما دلیل چهارم نابغه بودن میر فطروس بزرگ ،پشتکار و تشخیص صحیح فاعل و مفعول و تغییر جای آنها با یکدیگر می باشد چرا که بزرگترین دانشمندان ادبیات فارسی‌ نیز، گاه در تشخیص فاعل و مفعول دچار اشتباه میشوند اما میر فطروس نابغه،  در همان نگاه اول نه تنها فاعل و مفعول بلکه مسند و مسند الیه را نیزاز هم تشخیص  و براحتی جای آنها را  عوض وبدل می کند.

هزاران صفحه تاریخ یک مملکت را خواندن و در میان هزاران جمله آن ،  فاعل و مفعول و مسند و مسند الیه را تشخیص و  جای آنها را با همدیگر عوض کردن کار ساده ای نیست وجز از نوابغی چون میرفطروس بر نمی آید! آیا این نبوغ و پشتکار شایسته تقدیر و تحسین نیست؟

درست بر همین اساس ،  هادی خرسندی کسیکه  به این سادگی‌‌ها فردی را  مزیّن و ملقب نمی کند در اقدامی از سر هیجان و احترام، ایشان یعنی‌ میر فطروس رامفتخر به لقب میر موسموس نمود ،موسموس لقبی هست که در عهد قدیم، چنین نوابغی را بدان مفتخر میکردند .

 در اصل  “موسموس ” واژه ای یونانی به معنای‌ “سرور نوابغ” است که ایرانیان باستان با اضافه کردن کلمه میر به اول آن، در نظر داشتند این لقب   را در مورد نوابغ خود به کار برند  اما چون تا به حال نابغه ای اینچنین یافت نشده بود که آن لقب بر وی نهند لذا در تاریخ ایران ،هرگز کسی‌ به این لقب خوانده نشد تا اینکه میر فطروس ظهور کرد و هادی خرسندی بدون فوت وقت ،این لقب بر وی نهاد و ایشان را به افتخار اولین میر موسموس ایران زمین نائل فرمود.

البته امیدواریم که میر فطروس ،دوباره در صدد تغییر مسیر تاریخ بر نیاید که حادثه ناگوار باز پس گیری دکترای ایشان تکرار و هادی خرسندی مجبور به خلع ایشان از مقام میر موسموسی گردد.

 

دلیل پنجم و آخر نابغه بودن میرفطروس ،تبحر و نبوغ ایشان در علوم و فنون نظامی می‌باشد.روایت است که طرح حمله نظامی آمریکا  به ایران از طرف میر فطروس ارائه شده است ،این طرح آنچنان با دقت و ظرافت تنظیم شده که سربازان  آمریکایی‌ میتوانند بدون آنکه حتا خون از دماغ یکی ازآنها بریزد ، ایران را فتح کنند.ارزش این کار میر فطروس زمانی‌ مشخص میشود که علی رغم گذشت سالها از ارائه چنین طرحی ،این طرح هنوز هم این  روی میز سیاستمداران آمریکایی قرار دارد و کسی‌ جرأت برداشتن آن از روی میز راندارد.

 در همین رابطه کارشناسان نظامی آمریکا بر این باورند که میر فطروس به ژنرال رومل گفته است زکی!

آنها یعنی‌ کارشناسان نظامی آمریکا بر این باورند که اگر در طی‌ جنگ نهانی دوم کسی‌ همچون میر فطروس را داشتند ،کار ارتش آلمان در همان روزهای اول جنگ یکسره می گردید  و حتا هیتلر قبل از اقدام به خود کشی‌ زنده دستگیر می شد.

یک مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفته است که ؛میر فطروس درطراحی  عملیات نظامی اشغال عراق از سوی آمریکانقش مهمی داشته  وحتی نحوه ردیابی محل اختفای بن لادن و عملیات قتل وی نیزکار همین میر فطروس خودمان بوده است اما آمریکاییها در نهایت ناجوانمردی از دادن جایزه ای که برای اینکار تعیین کرده بودند به میر فطروس  خود داری کرده و دلیل این امر را تحریم ایران و هرگونه معامله با ایرانیان ذکر کرده اند.

شما را نمیدانم اما من شخصا از داشتن چنین هموطن نابغه ای بخود میبالم و  به نوبه خود ،دریافت   عنوان اولین میر  موسموس ایران  به وی را به ایشان وپیشگاه حضرت بقیه الله وخودالله وضل الله وعموم نوابغ عالم تبریک می‌گوییم، کلا مبارکشان  باشد.

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.