بیانیه «حزب اروپ اکولوژی سبزهای فرانسه» در باره مسافرت رئیس جمهور ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

Europe_écologie_les_Verts_logo_2011

بدنبال قرارداد اتمی، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در چارچوب یک سفر دولتی به فرانسه می آید. هدف این ملاقات بهبود روابط میان دوکشور و نیز مناسبات با اروپا می باشد. دولت ایران، در شرایط بحران داخلی خود، بدنبال فشارهای جهانی  و آغار رفع مجازاتهای بین المللی که اقتصاد کشور را به تنگنا انداخته، امروز در پی کسب مشروعیت میباشد. بعلاوه فرانسه بنوبه خود، خواهان تحکیم موضع خویش در بازار ایران و نیز نزدیکی با دولت ایران در مورد معضل سوریه است. موضع ژئواستراتژیک ایران در منطفه، مبارزه علیه داعش و حمایت از بشاراسد و حزب الله، فرانسه را ترغیب می کند تا دیپلوماسی خاورمیانه ای خود را متناسب و متعادل سازد.

ما برآنیم که قرارداد در باره پرونده اتمی نباید این مطلب را به فراموشی بسپارد که در ایران حقوق بشر پایمال می شود. زنان فاقد حقوق برابر هستند، روشنفکران و روزنامه نگاران تحت کنترل بوده و سرکوب می شوند، مخالفان و سندیکالیست ها به زندان افکنده می شوند، و آزادی آئین و آزادی اندیشه در محدودیت قرار دارد. طبق سازمان عفو بین الملل در سال 2015 تعداد 700 نفر اعدام شدند و ایران در زمینه اعدام در مرتبه اول جهانی قرار گرفت. بعلاوه رژیم ایران با تناقضات درونی مواجه بوده و جامعه با فساد همه جانبه و بیعدالتی بیسابقه ای دست بگریبان می باشد. با این حال، همزمان با مبارزه میان محافظه کاران و اصلاح طلبان در این دوره انتخاباتی و خواستهای جامعه مدنی در مخالفت با سرکوب و اعتراض به بحران اقتصادی سنگین، نوعی گشایس اصلاح طلبی فراهم آمده است.

یادآوری کنیم که در سطح منطقه ای رقابت با همسایگان عرب و در راس آنها عربستان سعودی، یک مانع بزرگ در راه دستیابی به یک صلخ پایدار و آرامش در سوریه و یمن میباشد.

بعلاوه تخریب محیط زیست در ایران به یک سطخ فاجعه آمیزی رسیده است. بحران اکولوژیکی دریاچه ارومیه، خشک شدن دریاچه ها و رودها، ویرانی مناطق مرطوب و تالاب ها، تخریب جنگل ها و آلودگی هوا از جمله جنبه های ویرانگری زیست محیطی در ایران است. پخش گازهای کربنیک گلخانه ای ایران را در ردیف دهمین کشور آلوده کننده قرار داده است. امروز بحران آب و خشکسالی یک چالش بزرگ برای جامعه ایران می باشد. به هدر رفتن ثروت در زمینه فعالیت اتمی و فقدان یک بینش همه جانبه اکولوژیکی، مانع از آن شد تا تلاش در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و انتقال نظام مصرفی نفت که منشا گرمایش زمین است، صورت گیرد.

از دیدگاه حزب اروپ اکولوژی سبزهای فرانسه، بخاطر منافع دیپلوماتیک، اقتصادی و قراردادهای بازرگانی، خواستهای مردم ایران برای آزادی، عدالت و احترام به حقوق بشر، نباید نادیده انگاشته شود.

حزب اروپ اکولوژی سبزهای فرانسه در آستانه عادی نمودن روابط میان دو کشور، از فرانسه و اتحادیه اروپا میخواهد تا تلاش لازم را بکارگیرند تا ایران به اعدام ها و شکنجه ها پایان بخشد و در راستای یک توسعه پایدار توام باعدالت اجتماعی و مبارزه علیه گرمایش زمین که در کنفرانس پاریس مطرح شد، به پیش برود.

Le 26 janvier 2016

   

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.