باتنی خسته ورنجوروقلبی اندوهگین ووجدانی ناآرام برسرویرانه های تاریک وسرد موسیقی ایرانی ایستاده وبرطلوع پرفروغ وغروب نافرجامش می نگرم.پاورچین پاورچین قدم برمیدارم ودستان بی رمق خودرا بردیواره های نه چندان استوارش میکشم وبرای خشت خشتش که چه باسختی ودشواری برهم نهاده شدمیگریم .ازکناردخمه های تاریکش می گذرم وفریادهای خاموش باربدها,نکیساها,رامتین ها(موسیقیدانهای ایران باستان) رامی شنوم وبرسرنوشت غریبانه موسیقی ایرانی های های میگریم.
مامردمی بودیم بافرهنگی بسیارغنی وگرانبها,ذوقی سرشاروعلایقی بی نظیروموسیقی ای باقدمتی تاریخی.
موسیقی ایرانی مجموعه ایست غنی ,برگرفته ازآواها وآهنگ هایی که درطول قرنها دراین سرزمین پهناور بوجودآمد وبافرهنگها,عقایدوآداب ورسوم مردم ایران رشدکردوبازتابیست اززیباییها مهربانیها,شادیها غمها ,گریه ها,دلاوریها ورشادتهای مردم ایران .
مردم ایران باستان علاقه بسیار زیادی به موسیقی داشتنند وموسیقی ایرانی یکی از کاملترین موسیقی جهان بود.
براساس آثارباستانی کشف شده دردزفول,نشان میدهد که موسیقی در ایران قدمتی بس دیرینه دارد وقدمتش حدودا به سه هزارسال قبل ازمیلاد می رسد.از سده هفده پیش ازمیلاددرایران تارنواخته میشده وسازهایی همچون دف,دهل,تنبک,رباب,تار,کرنا,سرنا,چنگ ازجمله سازهایی بوده که صدهاسال پیش درایران نواخته می شده است وچه بسیاربودندامپراطوریهایی که برگردن موسیقی ایران حق بسزایی داشتند همچون خسروپرویزها,کوروش ها,بهرام هاو…
واما……………………..
موسیقی ایرانی آنچنان دراین سه دهه اخیرموردهجوم غارتگران فرهنگ وادب وعقاید ایرانی قرارگرفته وچنان باترفندهای مذهبی اسلامی سرکوب شده که دیگرنه تنهاپیشرفتی نکردبلکه به ویرانه ای تاسف بارمبدل شد.
واماصدافسوس”چنان بودیم وچنین شدیم.”