اخبار و گزارش های کارگری ۴ مرداد ماه ۱۴۰۰

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

*تجمع وراهپیمایی جوانان در خیابان جمهوری تهران نسبت به وضعیت موجود وبانیانشان به بهانه قطعی برق دو پاساژ علاء الدین و چارسو

روز دوشنبه 4 مرداد،جمعی از جوانان به بهانه قطعی برق دو پاساژ علاء الدین و چارسودست به تجمع وراهپیمایی در خیابان جمهوری پایتخت زدند وباسردادن شعارهایی اعتراضشان را  نسبت وضعیت موجود وبانیانشان  وهمچنین جو سرکوب وامنیتی بنمایش گذاشتند.

فیلم های منتشره دررسانه ها وشبکه اجتماعی حاکی از سردادن شعارهای زیر درتجمع وراهپیمایی امروزمی باشد:

توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه

نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران

نترسید نترسید ماهمه باهم هستیم

حمایت حمایت ایرانی باغیرت

نیروی انتظامی حمایت حمایت

تصاویر:

*انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران:

صدای برحق خوزستان، سیستان و بلوچستان تشنه شنیدنی است

پاسخ مطالبه زیستی مردم، خشونت نیست

آنچه در هفته و روزهای گذشته در خوزستان و دیگر مناطق محروم جنوبی این سرزمین زرخیز رخ داد، صدا که نه، فریاد حق‌خواهی و اعتراض به وضعیت ظالمانه‌ای است که دست‌کم سه دهه بر مردمان این مناطق روا داشته شده است.

سی سال بردباری و شکیبایی بی‌حاصل و شنیدن گاه به گاه وعده‌های بی‌تحقق برای بهبود شرایط زندگی، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان، بازسازی و سازندگی، اختصاص حقآبه کافی، تامین آب آشامیدنی بهداشتی، محافظت و پیشگیری در مقابل حوادث طبیعی، ممانعت از تخریب محیط زیست و جبران آسیب‌های وارد شده در این حوزه و رفع محرومیت، سرانجام به انفجار صبر در گلوگاهی انجامید که دیگر به لبه‌ بود و نبود و هست و نیست این اقوام رسیده است.

وضعیت موجود، ناشی از تبعیض و ستمی است که سالهای طولانی از سوی مرکز و مرکزنشینان بر ساکنان مناطق پیرامونی اعمال شده است. نه‌تنها آب و امکانات بهداشتی مناسب تامین نشده و منابع کافی برای بازسازی و توسعه متوازن به این مناطق اختصاص نیافته که آب و دیگر منابع طبیعی و امکانات این مناطق از ساکنانش دریغ و به شکلی بی‌رویه و غیراصولی برداشت شده و در جهاتی نه در راستای رفع محرومیت و بهبود وضعیت محرومان، به‌کار گرفته شده است.

اکنون که محرومیت و نارضایتی‌ها از آستانه تحمل گذشته و صدای اعتراض‌ها به فریاد رسیده است، پاسخ به آن‌ها نه ارسال اعانه و کمک‌های حقیرانه و بی‌حاصل و نمایشی و نه خشونت و پیگرد پلیسی و امنیتی علیه مردمان معترض، که دلجویی و جبران خسارت‌های وارد شده است. روشن است که پیگرد پلیسی و امنیتی در این امر باید متوجه مسئولان و سیاست‌گذارانی باشد که دانسته و ندانسته سبب پدید آمدن چنین شرایطی شده‌اند که طی سال‌ها مردمان معترض امروز را به ستوه آورده است. نه معترضانی که حق حتمی خود را از مسئولان طلب می‌کنند.

سیاست نادرست اختصاص منابع و امکانات طبیعی و غیرطبیعی این سرزمین به مراکز دیگر بدون در نظر گرفتن اولویت‌های این استان‌ها و بدون توجه به نظرات کارشناسان محیط‌زیست که تمام تبعات امروز را ترسیم کرده بود از سویی، و برخورد با اصحاب رسانه و به‌ویژه خبرنگاران محیط زیست از سوی دیگر که می‌توانستند با آگاهی‌رسانی و پیگیری به موقع جلوی تمام اقدامات اشتباهی را که منجر به اعتراضات گسترده امروز شده است را بگیرند، اکنون شرایطی فراهم آورده که می‌تواند مسبب پدید آمدن اعتراض و انفجارهای اجتماعی در دیگر مناطق باشد.

«انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران» با تاکید بر حق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و اعتراض به اختلالات اینترنتی و محکوم کردن فشارهای حاضر بر مطبوعات و رسانه‌های جمعی جهت عدم پوشش اعتراضات مردمی و خاطرنشان کردن حق اعتراض مردم مندرج در قانون اساسی کشور، در راستای انجام وظیفه و رسالت حرفه‌ای خود مبنی بر انعکاس رخداد‌ها و آگاهی‌رسانی وضعیت موجود، خود را در کنار مردمان محروم و ستم‌دیده خوزستان، سیستان و بلوچستان و جای جای ایران می‌داند و از خواسته‌ها و مطالبات بحق مردم پشتیبانی می‌کند.

*کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:

در حمایت از اعتراضات و تظاهرات بحق مردم خوزستان و دیگر شهرهای ایران

نزدیک به 10 روز است که مردم خوزستان به دنبال آب ، هوا ، نان به پا خاسته اند. حق طبیعی هر انسانی حیات است . حیات بدون آب و هوا و غذا ممکن نیست اما پاسخ دولت و حکومت به مردم چیست  ؟

وعده و وعید های دروغین و اینک سرکوب است و  سرکوب.

استبداد خشن حکومتی درحفظ منافع سرمایه داران بزرگ وابسته به حکومت و بی لیاقتی و بی مدیریتی در کنار عدم توجه به کم ترین و کوچکترین حقوق شهروندان خود گواه و مصداق حکومت ضد انسانی است،  که ما اینک شاهد آن هستیم  .سالهاست که مردم جنوب از بی‌آبی و هوای ناسالم در رنج هستند . طبق معمول نه تنها پاسخی در رفع مشکلات مردم شنیده نمی شود، بلکه این مشکلات هر روز بیشتر و بلاخره بحرانی شده است . مشکلات در کنار گرانی های روز افزون  ، بیکاری های گسترده  ، عدم تأمین معیشت و دیگر اوضاع غیر انسانی، موجب آن شد که جان به لب مردم برسد و به خیابان بریزند  .

شعار معروف «تنها کف خیابان به دست میاد حقمان  «

در حال حاضر مصداق یافته است . اعتراض مردم جنوب و همچنین  حمایت  مردمان شهرهای دیگر تنها برای آب نیست . بلکه اعتراض به   همه بی حقوقی ها و رفتار های غیر انسانی است که سال هاست به جمعیت ۹۹/ درصدی تحمیل کرده اند . تحمیل بی حقوقی کامل که با اختناق، سرکوب و بازداشت و زندان همراه بوده است . اختلاس ها ، دزدی و چپاول و غارت ثروت جمعیت 99/ درصدی ها  ، همچنین اختصاص بودجه های غیر قابل تصور جهت ماجراجویی های جنگ افروزانه در منطقه و همچنین صرف بودجه های کلان و غیر ضرور برای بنگاه ها و موسسات حکومتی ، خیریه و دینی  مسولان  ، که هیچ گره‌ای از مشکلات و مصائب مردم نیازمند نگشوده و نخواهد  گشود .

اعتراضات اینک به تنها بی‌آبی نیست . بلکه اعتراض به کلیه سیاست‌های اقتصادی و سیاسی است که به موجب آن مردم هر روز بیشتر از روز قبل در فقر و فلاکت فرو می‌روند .

ما کارگران از تمامی مطالبات مردم بپا خواسته در خوزستان و دیگر شهرها و کارگران زحمتکش ایران در عرصه‌های نفت و گاز و پتروشیمی و عرصه‌های تولید، خدمات و کشاورزی حمایت می‌کنیم . همچنین خواهان  تحقق فوری کلیه خواسته های مردم زحمتکش و کارگران و متوقف شدن کشتار خونین تظاهرات های مردمی در شهرهای مختلف و آزادی تمام دستگیرشدگان هستیم.

سوم مرداد 1400

*اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:

در همبستگی با اعتراضات جوانان و مردم محروم خوزستان

اعتراضات گسترده مردم خوزستان در حالی وارد دهمین روز خود شد که در چندین استان دیگر نیز مردم به حمایت از خوزستان به خیابان آمده اند. اعتراض مردم به بی آبی با هر معیاری که سنجیده شود، حق طبیعی و بدیهی بشمار می رود. اما سرکوب گری و جنایت پیشگی رژیم اسلامی سرمایه هیچ حد و مرزی نمی شناسد. فریاد مردم علیه تشنگی را با گلوله پاسخ می دهد و بیشرمانه آدم می کشد. بنا به گزارش ها تا کنون دست کم ۸ نفر از جوانان معترض با سلاح های جنگی به قتل رسیده اند، دهها نفر مجروح و صدها نفر دیگر دستگیر شده اند. در خوزستان دسترسی به اینترنت مختل شده و در بعضی از شهرهای این استان، با وجود گرمای شدید، برق قطع شده است که گمان می رود هدف از آن جلوگیری از ارتباط گیری و گزارش دهی از اعتراضات باشد. در خیزش مردم در آبان ۹۸ نیز حکومت برای جلوگیری از گسترش بیشتراعتراضات و سرپوش نهادن بر کشتار مردم، اینترنت را برای چندین روز قطع کرد.  

بحران آب در خوزستان و بطور کلی در ایران، بیش از آنکه ناشی از تغییرات اقلیمی باشد، نتیجه دهها سال سیاست های فاجعه بار حکومت اسلامی در مدیرت آب است؛ سیاستی که از یک سو در جهل و بی لیاقتی ریشه داشته و از سوی دیگر در خدمت کامل به منافع نهاد های حکومتی و باند های قدرت و ثروت به اجرا گذاشته شده است. سفره های آب زیر زمینی را با برداشت بی رویه خالی کرده اند، با سد سازی های فاجعه بار و پروژه های زیان بار انتقال آب، خوزستان و بسیاری از مناطق ایران را به بحران تشنگی دچار کرده اند. سیاست های کلان رژیم در طول 42 سال گذشته، علاوه بر بحران آب، موجب تخریب مداوم محیط زیست، قطع و آتش سوزی جنگل ها، بحران ریز گرد ها، خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها شده؛ به گونه ای که زیست بوم بخش بزرگی از کشور به صورت برگشت ناپذیر در معرض خطر نابودی قرار گرفته است .

تحت حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی ایران، مردم هنوز از فاجعه ای رها نشده با فاجعه دیگر رو برو می شوند: بحران ریزگرد ها با بحران آب گره می خورد.  فاجعه مدیریت کرونا با بحران قطع برق همراه می شود. فاجعه کشتار مردم معترض در دی ۹۶ به کشتار آبان ۹۸ می پیوندد و این هر دو با سرنگون کردن هواپیمایی مسافربری در دی ۹۸ بدست پدافند سپاه پاسداران تکمیل می شود.

 بر متن چنین شرایطی است که اعتراض مردم خوزستان علیه کم آبی و اعتراض مردم در دیگر استانها بلافاصله و به درستی به اعتراض علیه کلیت نظام حاکم تبدیل می شود. شعارهایی مانند مرگ بر اصل ولایت فقیه، مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر جمهوری اسلامی به خوبی نشان می دهد که مردم معترض، رژیم حاکم را بانی و مسبب وضع موجود می دانند.

 اعتراضات کنونی مردم این بار با اعتراضات وسیع کارگری همزمان شده است. بیش از یک ماه است که دهها هزار کارگر پیمانی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در اعتراض به شرایط بسیار سخت کار و با درخواست افزایش دستمزدها به بیش از 12 میلیون تومان و بیست روز کار و ده روز مرخصی و بهبود شرایط زیستی کمپ ها در اعتصاب بسر می برند. همزمان، کارگران نیشکر هفت تپه بار دیگر در اعتراض به بلاتکلیفی مالکیت شرکت و با خواست خلع ید قطعی از مالک اختلاس گر کنونی و پرداخت حقوق معوقه، دست به اعتصاب زده اند. و این همه در حالی است که در طول ماه های گذشته اعتراضات کارگری از جمله اعتراض و تجمعات بازنشستگان در ابعاد و وسعت بی سابقه در جریان بوده است.

 همزمانی گسترش اعتراضات و اعتصاب های کارگری با اعتراضات مردم محروم و تحت ستم خوزستان و دیگر نقاط کشور، اکنون بیش از پیش زمینه ایجاد پیوند بین جنبش کارگری و اعتراضات فرودستان و حذف شدگان را فراهم کرده است. این پیوند می تواند توازن قوای طبقاتی را به نفع جنبش کارگری و مردم معترض تغییر دهد.

اعتراض حق اولیه و مسلم مردم است. در خوزستان علاوه بر استثمار و ستم شدید طبقاتی، سالیان متمادی شاهد سرکوب شدید فعالین عرب و بیکاری، فقر، و تبعیض سیستماتیک علیه ساکنین عرب و لر این استان بوده ایم. ما از اعتراضات حق طلبانه مردم محروم و تحت ستم که دیگر تاب تحمل وضعیت موجود را ندارند، حمایت می کنیم، و در همان حال سرکوب و کشتار معترضان توسط نیروهای سرکوب گر رژیم اسلامی را به شدت محکوم می کنیم. ما به رژیم اسلامی هشدار می دهیم که با توسل به خشونت و کشتار مردم حتی اگر بتواند برای چند مدت به عمر خویش بیافزاید اما نمی تواند بقای خود را تضمین کند. هیچ حکومتی با هر درجه ای از  خشونت گری، موفق نخواهد شد که دهها میلیون نفر از مردم را به تحمل شرایطی وادار کند که دیگر تحمل پذیر نیست.

ما از همه رسانه ها و خبرنگاران مستقل در ایران می خواهیم که در اعتراض به سرکوب مردم خوزستان و دیگر فرودستان  قلم بزنند و زیر بار تحمیل و تهدید حکومت برای انتشار اخبار دروغین و سرپوش نهادن کشتار فرودستان معترض نروند و همراه آنها به وضعیت فاجعه بار معیشت و زیست کارگران و فرودستان اعتراض کنند

ما از همه تشکل های کارگری و نهادهای مترقی و مدافع حقوق انسانی در سطح بین المللی می خواهیم که سرکوب مردم و به خصوص جوانان معترض و کارگران توسط رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران را قویا محکوم کنند و مقامات حکومتی را تحت فشار شدید قرار دهند که سرکوب مردم را متوقف کند.

۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱

*بیانیه شماره ١١ شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

در چه نقطه از اعتصاب خود قرار گرفته ایم

سخنی اضطراری با همکاران عزیز اعتصابی

بنا بر خبرهایی که لابد خودتان نیز در جریان آن قرار دارید، یکسری از شرکت ها شروع به کار کرده اند. بعلاوه پتروشیمی های مادر نیز به یکسری شرکت ها اولتیماتوم داده اند که ظرف ده روز نیروی خود را تکمیل و کارشان را آغاز کنند. طبق همین گزارشات شماری از کارگران اعتصابی بسر کار بازگشته اند. اما بخش بیشتر آنان همچنان در اعتصابند. کارفرمایان باب مذاکره را با کارگران رده تخصصی آغاز کردند و آنها را با افزایش دوبرابری مزد و بیست روز کار و ده روز مرخصی بسر کار بازگرداندند. اما کارگران کمکی و روزمزد افزایش مزد چندانی نداشته اند. اگر چه بیست روز کار و ده روز مرخصی شامل آنها نیز میشود. در عین حال گزارشاتی داریم که پیمانکاران برای به راه افتادن پروژه خود ازکمک جوشکار به عنوان جوشکاران دارای تخصص استفاده کرده اند. ما همانطور که در بیانیه قبلی اشاره کردیم این عقب نشینی ها نیز خود نتیجه فشار اعتصاب ما کارگران بوده است. در جاهایی هم پیمانکاران فریبکارانه کارگران را با دستمزد دوبرابری و بیست روز کار ده روز مرخصی سر کار بازگردانده اند و حتی ساعت کارشان را روزی هشت ساعت تعریف کرده اند. اما قراردادشان یکماهه است و ما نسبت آن قبلا هشدار داده ایم.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی همانطور که در بیانیه شماره ۱۰ هشدار داد نظرخواهی در مورد پایان اعتصاب از سوی سردمداران گروههای مدیریت پایپینگ میتواند موجب شکاف و تشتت در صفوف کارگران اعتصابی شود. و بر اساس گزارشات این طرح موجب خشم بسیاری ازکارگران شده و زمزمه اینکه باید خودمان نماینده تعیین کنیم و پیگیر مطالباتمان شویم ، خودمان باید از طریق نمایندگان انتخابی مان وارد مذاکره شویم و… بالا گرفته است. این دقیقا راهکاری است که شورای سازماندهی اعتراضات در بیانیه های شماره قبل از جمله در بیانیه شماره ۱۰در مقابل همکاران اعتصابی قرار داد. بویژه اینکه بعد از یکماه اعتصاب امروز در موقعیت قویتری قرار داریم و میتوانیم با نیزوی بیشتری وارد مذاکره و قرارداد برای بازگشت به کار شویم. اکنون با توجه به وضعیت اضطراری ای که با آن روبرو هستیم و با اتکاء به دستاوردهای تا کنونی اعتصابمان، شورای سازماندهی بر نکات فوری زیر تاکید میکند:

1- فورا و فورا نمایندگان خود را  انتخاب کنیم. این یک حلقه کلیدی برای جلوگیری در متفرق شدن صف اعتراضمان و با قدرت وارد مذاکره شدن با پیمانکاران است. اجازه ندهیم که بصورت فرد به فرد ما را به کار فرا بخوانند و هر چقدر توانستند زور بگویند. برای اینکه نیروهایی چون سردمدارن گروه های پایپینگ که هر بار برای مهار اعتراضاتمان مهندسی شده وارد کار میشوند و ختم اعتصاب را اعلام میکنند و یا تلاش میکنند آنرا به پایان برسانند و نیز مانع هر نوع تجمع و اعتراضی بوده اند را به عنوان یک مانع از سر راه خود برداریم، باید خودمان با دخالتگری حداکثری وارد کار شویم. انتخاب نماینده واقعی یک قدم مهم در سازمان یافتن اعتراضات ماست و مهم است و اکنون بسیار ضروری است. در عین حال برای پیگیری مطالباتمان برای برداشتن قدمهای بعدی اعتراض این کار لازم و حیاتی است.

2- چهار مطالبه فوری خود را که قبلا نیز اعلام کردیم مبنای مذاکره و بازگشت به کار قرار دهیم. افزایش دستمزد در حد بالاترین مزد توافق شده میان پیمانکاران و کارگرانی که حاضر به بازگشت به کار شده اند .(بنا بر گزارشات این مزد دو برابر دستمزد تا کنونی کارگران بوده است) و پرداخت بموقع دستمزدها، پرداخت دستمزدهای معوقه، 20 روز کار و ده روز مرخصی و بهبود جدی کمپ ها و کیفیت غذا و بستن قرارداد تا پایان کار پروژه. قراردادها باید کتبی و رسمی باشند. ما میتوانیم با قدرت یک ماه اعتصاب خود و با تاکید بر اینکه به کمتر از این حداقل ها رضایت نمیدهیم این مطالبات اولیه را تحمیل کنیم.

3- در جاهاییکه کارگران با توافقاتی حاضر به بازگشت به کار شده اند، باید علاوه بر توافقی که کرده اند، فشار بگذارند که قرارداد تا آخر پروژه باشد. قراردادهای یکماهه فقط یک فریب است. بعلاوه اینکه بستن قرارداد و بازگشت به کار به معنای قبول ادامه وضعیت اسفناک کمپ ها و غذا نیست باید فشار آورد که استاندارد آنها در حد قابل قبولی بالا رود. در محل کار هم اگر جمع باشم ، میتوانیم اعتراض کنیم و این مطالبه اولیه و پایه ای را بقبولانیم. در عین حال از همین الان در تمام شرکت ها نمایندگان واقعی خود را انتخاب کنیم که همچنان بصورت سازمانیافته پیگیر باقی مطالباتمان شویم.

4-بخش بزرگی از همکاران ما طلب مزدی دارند. همکارانی که به محل کار مراجعه کرده اند و هنوز دستمزد پرداخت نشده دارند، میتوانند جمع شوند، اولتیماتوم دهند و مزدشان را بخواهند. پیمانکاران باید بدانند و ببینند که بازگشت به کار بمعنای پایان اعتراض و نیز ادامه قلدری ها و بالا کشیدن مزد کارگران نیست.

5- تعدادی از همکاران ما اخراج شده اند و اینها کارگرانی هستند که در عین حال دستمزد پرداخت نشده دارند. باید به محل مراجعه کنند و با حرکتی جمعی خواستار بازگشت به کار و پرداخت طلبهایشان شوند.

6- در جاهایی عناصری از شورای اسلامی چی ها به تحرک در آمده و میخواهند شورای اسلامی را در مراکز نفتی علم کنند. یک نمونه آن مجتمع پتروشیمی آبادان است. در آنجا در حالیکه کارگران به اخراجها اعتراض دارند، عده ای جلو افتاده و با علم کردن شورای اسلامی میخواهند این اعتراضات را به بیراهه بکشانند. نباید اجازه دهیم پای شوراهای اسلامی به نفت باز شود. یک موضوع اعتراض ما امنیتی بودن فضای مراکز نفتی است و اضافه شدن شورای اسلامی به نیروی حراستی هایی که در بخش های مختلف بکار گرفته شده اند، فضا را به شدت امنیتی تر خواهد کرد. باید با افشا و نقد این توطئه جلوی این تعرض را بگیریم.

دوستان!

ما تا همین جا دستاوردهای مهمی در طول یک ماه اعتصاب خود بدست آورده ایم که هم برای همین امروز و هم برای پیشروی بیشتر و آینده مبارزاتمان مهم هستند. از جمله ما با فشار اعتصاب سراسری خود کاری کرده ایم که پیمانکاران مجبور شوند در جاهایی با پیشنهاد افزایش دوبرابری دستمزد و بیست روز کار و ده روزمرخصی جلو بیایند و این بر دیگر قراردادها در سطح سراسری تاثیر میگذارد. ما این گفتمان که کمپ ها و غذا باید بهبود یابد را بدرجه زیادی جلو برده ایم و الان به بحث مهمی در درون مسئولین تبدیل شده است و به نظر ما اینها راهی ندارند جزبهبود وضعیت زیستی و شرایط کاری ما کارگران. بعلاوه ما با اعتصابات خود در این دوسال اخیر توانسته ایم فضای امنیتی نفت را بدرجه زیادی بشکنیم و زبان پیمانکاران را کوتاه تر کنیم و این موفقیت ها راه را برای پیگیری مطالبات به حقی که داریم فراهم تر کرده است. مهمتر از همه ما کارگران در این اعتصابات قدرت عظیم خود را تجربه کرده ایم و این ما را در موقعیت بسیار قویتری برای پیگیری مطالباتی که داریم قرار میدهد. خصوصا اینکه ما موفق شده ایم شورای سازماندهی خود را درست کنیم که کارگران سخنگوی واقعی خود را داشته باشند و بالاخره اینکه در جریان یک کشاکش سخت توانسته ایم دست سازشکاران را برای کارگران بیشتر باز کنیم. با اتکاء به این پیشروی ها اعتصاب و اعتراضات خود را در اشکال مختلف به پیش خواهیم برد و تلاش میکنیم خواستهایمان را به کرسی بنشانیم.

خوشحالیم که اعتصاب سراسری ما به نقطه امیدی برای همه تبدیل شده و همبستگی های بسیاری را همراه داشته است و بسیار هم سپاسگزاریم. بطور خلاصه تاکید ما این است که تا زمانیکه خواستهای ما پاسخ نگرفته، دست از اعتراض و مبارزه متحدانه بر نخواهیم داشت. این را همه پیمانکاران، مسئولین باید بدانند. زنده باد اعتصاب سراسری کارگران پروژه ای پیمانی نفت.

 ۳ مرداد ۱۴۰۰

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

انتخاب نماینده یک قدم مهم برای به نتیجه رساندن اعتصاب است

 فورا و فورا نمایندگان خود را انتخاب کنیم. باید در تمام شرکت ها بصورت فوری و اضطراری نمایندگان خود را برای مذاکره با پیمانکاران بر سر خواستها و مطالبات مان انتخاب کنیم. هم اکنون قریب یکسوم از همکاران به سر کار بازگشته اند و همانجا میتوانند فورا در هر شرکتی هستند جمع شوند و نمایندگان قابل اعتماد خود را انتخاب کنند و نشان دهند که بعد از این متشکل و از طریق نمایندگان خود با پیمانکاران طرف خواهند بود. اگر امکان جمع شدن نداریم با استفاده از مدیای اجتماعی میتوانیم ترتیبات انتخاب نمایندگانمان را بدهیم. انتخاب نمایندگان واقعی یک حلقه کلیدی برای جلوگیری از متفرق شدن صف اعتراضمان و با قدرت وارد مذاکره شدن با پیمانکاران است. اجازه ندهیم که بصورت فرد به فرد ما را به کار فرا بخوانند و هر چقدر توانستند زور بگویند. برای اینکه نیروهایی چون سردمدارن گروه های پایپینگ را به عنوان یک مانع از سر راه خود برداریم، باید خودمان با دخالتگری حداکثری وارد کار شویم. هم سال گذشته و هم امسال تجربه کرده و می بینیم که این دار و دسته سعی در کنترل و مهار اعتراضات ما را دارند. بنابراین هر وقت احساس خطر میکنند سعی میکنند به اعتصاب و اعتراض ما خاتمه دهند. اکنون نیز با همین سیاست در هفته گذشته طرح نظر سنجی در مورد پایان اعتصاب را داده اند که هر طور شده حتی بدون اینکه نتیجه ای گرفته باشیم اعتصاب تمام شود. نباید اجازه دهیم. انتخاب نماینده یک قدم مهم در دفاع از یکماه اعتصاب قدرتمندی که داشته ایم و تداوم اعتراضاتمان است. برای اینکه بتوانیم در مرحله اول اعتصاب خود خواستهایمان را به پیمانکاران چپاولگر بقبولانیم به حرکت متحدانه و تعیین نمایندگان منتخب خود برای وارد شدن به مذاکره با پیمانکاران نیاز داریم. این یک قدم مهم در موفقیت اعتصاب است و بسیار حیاتی و فوری است. در عین حال برای پیگیری مطالباتمان برای برداشتن قدمهای بعدی اعتراض نیز باید این کار را انجام دهیم.

بدنبال طرح اعتصاب شکنانه سردمداران گروه مدیریت پایپینگ و طرح نظرخواهی آنها برای پایان اعتصاب، آنهم درست در مقطعی که بعد از یکماه اعتصاب قدرتمند میتوانیم با قدرت بیشتری وارد مذاکره و قرارداد برای بازگشت به کار شویم، تحرک بیشتری در میان همکاران ما بوجود آمده است و زمزمه اینکه باید خودمان نماینده تعیین کنیم و پیگیر مطالباتمان شویم و خودمان باید از طریق نمایندگان انتخابی مان وارد مذاکره شویم و… بالا گرفته است. و این دقیقا راهکاری است که شورای سازماندهی اعتراضات در بیانیه های شماره قبل از جمله در بیانیه های شماره ١٠و ١١ در مقابل همکاران اعتصابی قرار داد. اکنون با توجه به وضعیت اضطراری ای که با آن روبرو هستیم و با اتکاء به دستاوردهای تا کنونی اعتصابمان، شورای سازماندهی بر انتخاب نمایندگان برای حفظ اتحاد در برابر پیمانکاران و بستن قراردادی مناسب با آنها تاکید میکند.

۴ مرداد ۱۴۰۰

*ادامه ممنوع الورودی 5 کارگر پیمانی حق طلب بخش تعمیرات پالایشگاه نفت درفازهای 9 و 10 پارس جنوبی به محل کارشان وتهدید یکنفرشان به اخراج ازکار

5 کارگر پیمانی حق طلب بخش تعمیرات پالایشگاه نفت درفازهای 9 و 10 پارس جنوبی به محل کارشان کماکان ممنوع الورود به محل کارشان هستند ویکنفرشان تهدید به اخراج ازکارشده است.

روز دوشنبه 4 مرداد،همکاران این کارگران حق طلب به خبرنگار رسانه ای گفتند: این 5 کارگرهمچنان از فرصت حضور در کارگاه محروم هستند و کارفرما تصمیم به اخراج یکی از این افراد گرفته است.

آنهاافزودند: کارفرما نقش موثری در این تصمیم دارد و پیمانکار نقش چندانی ندارد. به طور قطع، ما نیروی ثابت این مجموعه هستیم و تحت نظر کارفرما مدیریت می‌شویم. شرکت‌های پیمانکاری در بازه زمانی محدود، مدیریت امور را در دست می‌گیرند و تاثیر چندانی در اخراج یک کارگر ندارند.

آنها ادامه دادند: اعتراض به ابتدایی‌ترین حقوق یعنی کیفیت غذا با سخت‌ترین واکنش‌ها همراه می‌شود؛ ما با مطالبه‌گری خواهان حقوق خود هستیم اما مدیران تصمیم می‌گیرند تا از اشتغال مزدبگیران جلوگیری و آنها را گرفتار مشکلات عدیده‌ای کنند. بسیاری از کارگران بخش تعمیرات خانوادهای پرجمعیتی دارند و قطع منابع درآمدی آنها به تبع اخراج و بیکاری، سرآغاز مشکلات مالی و خانوادگی است.

درهمین رابطه:ممنوع الورود کردن 5 کارگر پیمانی حق طلب بخش تعمیرات پالایشگاه نفت درفازهای 9 و 10 پارس جنوبی به محل کارشان

روزچهارشنبه 30 تیر، 5 کارگر پیمانی حق طلب بخش تعمیرات پالایشگاه نفت درفازهای 9 و 10 پارس جنوبی بدنبال تجمع اعتراضی روز گذشته کارگران این پالایشگاه نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل مقابل ساختمان مدیریت،ممنوع الورود به محل کارشان شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،کارگران پیمانکاری گروه تعمیرات (مکانیک، برق و ابزار دقیق) فازهای 9 و 10 منطقه پارس جنوبی از ممانعت ورود 5 کارگر به داخل پالایشگاه خبر دادند. این 5 کارگر به دلیل تجمع اعتراضی روز گذشته از وورد به محل اشتغال خود بازماندند.

یادآوری:تجمع اعتراضی کارگران پیمانی بخش تعمیرات پالایشگاه نفت درفازهای 9 و 10 پارس جنوبی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل مقابل ساختمان مدیریت

روزسه شنبه 29 تیر، کارگران پیمانی بخش تعمیرات پالایشگاه نفت درفازهای 9 و 10 پارس جنوبی برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل مقابل ساختمان مدیریت این پالایشگاه تجمع کردند.

*ادامه تجمعات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای احقاق حقوق برحقشان

روزهای یکشنبه ودوشنبه(3 و 4 مرداد)، کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به تجمعشان برای احقاق حقوق برحقشان بقرارزیر درمجتمع ادامه دادند:

1- اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین

2- پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران

3- تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران منجمله دفع آفات و غیرنیشکری

4- بازگشت به کار همکاران اخراجی

5-  واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا

*تجمع کارگران شرکت آب وفاضلاب روستایی ایذه و باغملک وبستن شیرآب روستاها برای اعتراض به عدم پرداخت بیش از یکسال حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان

روز دوشنبه 4 مرداد، کارگران شرکت آب وفاضلاب روستایی ایذه و باغملک(آبدار) برای اعتراض به عدم پرداخت بیش از یکسال حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان ضمن برپایی تجمع مقابل ساختمان شرکت شیر فلکه تأسیسات آب روستاهای این دو شهر را بستند.

یکی از این آبداران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: بیش از یکسال از آخرین پرداختی حقوق ما می‌گذرد و در سال جاری بدون پیمانکار و حق بیمه و حقوق به حال خود ر‌ها شده‌ایم.

وی افزود: در طی این مدت نه خبری از عیدی و سنوات بوده و نه کسی پاسخ درستی به ما می‌دهد و مدیران مربوطه فقط حرف می‌زنند ولی هیچ اقدامی نمی‌کنند.

یکی دیگر از این آبداران گفت: سازمان آبفا متاسفانه بین آبداران روستایی و شهری تبعیض قائل می‌شود. چگونه می‌شود که آبداران شهری 6 میلیون تومان دریافتی حقوق داشته باشند و برای آبداران روستایی با سختی کار بیشتر، زیر3 میلیون در نظر گرفته می‌شود که آن هم به موقع پرداخت نمی‌شود؟

این آبدار روستایی ادامه داد: تا کنون بیش از ده بار دست به تحصن زده‌ایم. هر بار با یک پرداخت ناچیز شعور و غرور ما را به بازی می‌گیرند و با وعده‌های الکی ما را از ادامه تحصن منصرف کرده و‌امیدوارانه به سر کار باز می‌گردانند ولی خبری از پرداخت معوقات و حق بیمه نمی‌شود.

یکی دیگر از این آبداران روستایی معترض گفت: مدیران شهرستان‌ها میگوند که حقوق آبداران با ما نیست، باید استان از طرح‌های عمرانی برای شما‌واریز کنند و درست مشکل اصلی همینجاست.

به همین خاطر آبداران روستایی به نشانه اعتراض تمام تاسیسات و شیر فلکه‌های آب روستا‌های ایذه و باغملک را امروز بستند.

*ادامه اعتراضات کارکنان بیمارستان خمینی کرج نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی با برپایی تجمع مقابل ساختمان سازمان همیار شهرداری‌های البرز

روزدوشنبه 4 مرداد، کارکنان بیمارستان خمینی کرج درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان همیار شهرداری‌های البرززدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،معترضان با در دست داشتن پارچه‌نوشته‌هایی خواستار پرداخت حقوق و مطالبات کارگران شاغل و بازنشسته هستند. همچنین‌ راه‌اندازی کامل بیمارستان و عدم اجاره بخش قلب بیمارستان به بخش خصوصی از دیگر خواسته‌های کارکنان بیمارستان خمینی کرج در تجمع امروز بود.

یکی از معترضان؛ با اشاره به صدور حکم قطعی ابطال واگذاری بیمارستان خمینی کرج گفت: خواهان تعیین تکلیف وضعیت مالکیت بیمارستان هستیم که مشخص نیست در آینده به چه نهادی یا اشخاصی قرار است واگذار شود.

*تجمع اعتراضی آموزشیاران نهضت سوادآموزی هرمزگان نسبت به سوالات سخت آزمون استخدامی مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان

روز دوشنبه 4 مرداد،جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی هرمزگان( شهرهای میناب، رودان، قشم، سیریک، جاسک و……) برای اعتراض به سوالات سخت آزمون استخدامی مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان تجمع کردند.

یکی از این تجمع‌کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: تمامی همکاران ما 14 سال است که زحمت می‌کشند و سابقه کار دارند. با این حال آزمون امسال در حد آزمون ارشد و دکترا بود. سوالات خیلی سخت بود و همه معلمان هرمزگان از شهرهای میناب، رودان، قشم، سیریک، جاسک و غیره در تجمع حضور داشتند و به این آزمون معترض بودند.

یکی در از این معلمان معترض گفت:در این امتحان حتی 15 دقیقه بعد از شروع آزمون، امتحان را آغاز کردند که غیرقانونی است. هم‌چنین برگزارکنندگان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده‌بودند. پای آبروی همه معلمان نهضتی و حق‌التدریس در خطراست چون آزمونی که از ما گرفته‌شد استاندارد نبود و ما به خاطر این موضوع ممکن است کار خود را از دست بدهیم.

قابل یادآوری است که پیش از این هم نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور طی نامه سرگشاده‌ای به رییس کمیسیون آموزش مجلس خواستار برخورد با متولیان و برگزارکنندگان آزمون یکم مردادماه شدند.

*اخراج از کار تعدادی از کارشناسان ارزیاب بانک مسکن

تعدادی از کارشناسان ارزیاب بانک مسکن در استان‌های مختلف کشور ازکاراخراج شدند.

روزدوشنبه 4 مرداد،تعدادی ازاین کارگران اخراجی به خبرنگاررسانه ای گفتند:بعد از خاتمه تیرماه؛ تعدادی از کارشناسان ارزیاب به بهانه‌ عدم نیاز اخراج شده‌اند. این کارشناسان اخراجی از استان‌های مختلف بوده و بعضاً سال‌ها سابقه کار در ارزیابی‌های بانکی داشته‌اند.

این ارزیابان که تعداد آن‌ها در سراسر کشور حدود 300نفر است، در تشریح شرایط کار خود گفتند: ما کارگران طرف قرارداد با یک شرکت خصوصی هستیم که کار ارزیابی و کارشناسی وام بانک مسکن را در سراسر کشور به مناقصه گرفته است؛ قبلاً کارشناس رسمی خود بانک مسکن برای ارزیابی وام سر ملک حضور می‌یافت اما در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، کار ارزیابی وام بانک مسکن را خصوصی‌سازی کردند و به یک شرکت خصوصی دادند که دفتر مرکزی آن در تهران است اما در همه استان‌ها کار ارزیابی وام را انجام می‌دهد.

آنها افزودند: به بهانه خصوصی سازی، امنیت شغلی ما را زیر سوال برده‌اند؛ سال قبل زمزمه‌های مرخصی اجباری بدون حقوق بود و حالا هم اخراج ازکار. مدتهاست مرتب اعلام می‌کنیم اگر بانک به کار ارزیابی ما نیاز دارد با ما قرارداد ببندد. چرا شرکت خصوصی چرا پیمانکاری؟ اگر خود بانک با ما قرارداد ببندند امنیت شغلی ما تامین می‌شود و در ضمن سطح حقوق و دستمزدمان نیز افزایش می‌یابد.

*تجمع اعتراضی دوباره دامداران و کشاورزان اصفهانی نسبت به هزینه بالای تولید از جمله  گرانی نهاده‌های دامی با دامهایشان  مقابل استانداری

روزدوشنبه 4 مرداد برای باری دیگر، دامداران و کشاورزان اصفهانی برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به هزینه بالای تولید از جمله  گرانی نهاده‌های دامی با دامهایشان  مقابل استانداری

 تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی مرغداران ایلام نسبت به عدم اعمال قیمت مصوب مرغ دراستان مقابل استانداری

روز دوشنبه 4 مرداد، مرغداران ایلام برای اعتراض به عدم اعمال قیمت مصوب مرغ دراستان مقابل استانداری اجتماع کردند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان ایلام با اشاره به تجمع امروز جمعی از مرغداران ایلام به خبرنگاررسانه ای گفت: تولید کنندگان خواستار قیمت مصوب کشوری مرغ در استان ایلام هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت مصوب مرغ در پنج ماه اخیر در کشور اعمال شده است اما این قیمت در استان ایلام پائینتر از نرخ کشوری است.

وی تصریح کرد: کشتارگاههای استان خوزستان با قیمتی (هشت هزارتومان ) بالاتر از قیمت ایلام خواهان خرید مرغ از مرغداری های استان هستند که این موضوع باعث خروج غیرقانونی مرغ و گله مندی مرغداران شده است.

*تجمع اعتراضی تعدادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد 1400 نسبت به برگزاری آزمون در شرایط کرونایی مقابل دیوان عدالت اداری

روز دوشنبه 4 مرداد، تعدادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد 1400 برای اعتراض به برگزاری آزمون در شرایط کرونایی مقابل دیوان عدالت اداری تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،کنکور کارشناسی ارشد 1400 از چهارشنبه 6 مرداد در 124 شهر کشور آغاز می‌شود و تا روز جمعه هشتم مرداد ادامه دارد. در این آزمون 634 هزار و 54 داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند. در این آزمون 634 داوطلب کرونایی خوداظهاری کرده‌اند که در محیط‌های جداگانه در آزمون شرکت می‌کنند.

*جان‌باختن یک کارگر اداره برق ایرانشهر بر اثر سقوط از تیربرق

روزیکشنبه 3 مرداد، یک کارگر اداره برق ایرانشهربنام یاسرکرد حین کار تعمیر خط فشار قوی بالای تیربرق  در دمای بالای 45 درجه ‌شهر دلگان براثرسقوط جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.