ما به تخلیه روانی احتیاج داریم و گرنه، هم بخود ضربه می زنیم و هم به دیگران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

زندگی بر ما سخت گرفته و فشار روانی از هرسو برما تأخته است.
ما با دوًشیوه به این فشار ها واکنش نشان می دهیم تا خود را حفظ کنیم.
ا-  واکنش های فوری و هیجانی و احساسی( emotional based reaction ) که به شکل  فرار ومبارزه( fight+fight )  بروز میکنند .
٢- واکنش های برنامه ریزی شده و حساب شده ( problem solving approaches  )که  در این شیوه شخص ، فشار روانی را قبول می کند و بررسی می کند که چه إمکاناتی دارد و چه راه هایی برای مقابله در اختیار دارد.( damage control ).
یکی از راه های کم خطر تر و سالمتر و قابل دسترس تر ، تخلیه روانی  است .  هرکس معمولا کسی را از فامیل یا دو ستان را دارد که سنگ صبور باشد و به حرف ها ودرد های او گوش کند و راز داری را رعایت کند . اگر چنین کسی را ندارید ، برای خودتان بنویسید  یا نقاشی کنید و یا احساسات خود را برای خودتان بگویید و ضبط کنید . گاهی درتنهایی آواز بخوانید ، تار بزنید و یا گریه کنید . خودتان می توانید ، دلسوز خودتان شوید
یادتان باشد که خواهران ، مادران و همسران شما  ممکن است امکانات شما را برای تخلیه روانی نداشته باشند . در شرایط فرهنگی موجود،  مردان  فرصت بیشتری برای تخلیه روانی دارند  . فشار های روانی خود را به زیردستان ، فرزندان و یا همسران خود خالی می کنند در پارتی های شبانه مخفی شرکت می کنند با زنان دیگر ارتباط بر قرار می کنند و بار تنهایی و فشار روانی  را بر همسران خود سنگین تر می کنند شاید به همین دلیل است که زنان ما دو ویا سه بار  بیشتر از مردان دست به خودکشی می زنند و یا مورد تجاوز  قرار می گیرند .  آشنایی به این واقعیت ها و تلاش برای حل این گونه مشکلات ، بخشی از مسوولیت اخلاقی و اجتماعی و انسانی وًدموکراسی خواهانه ما مردان ایرانی است . ما مردان ایرانی ، برای رسیدن به این هدف های انسانی ، تلاش کنیم تا شرایط را برای تخلیه روانی ، مادران و خواهران خود، فراهم کنیم تا بخشی از عاملان حل مساله باشیم ونه بخشی از به وجود آورندگان مساله.
کمک دادن وکمک گرفتن ،  به کم کردن بحران بهداشت روانی کمک می کند.
اشکبوس طالبی – روان شناس مقیم مریلند.
١٣  اسفند ٩٨

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.