اخبار و گزارشات کارگری (۵ اسفند۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– راهپیمائی متحدانه و هزاران نفره کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در خیابانهای این شهر با شعار حساب ما پر نشه اهواز قیامت میشه
– اعتصاب متحدانه 450 کارگر شرکت فریکو سیرجان در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حقوق معوقه
– ادامه اعتصاب کارگران بخشهای مختلف شکت نیشکر هفت تپه
– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه صنایع شیر تهران شهداد(وارنا) ورامین نسبت به عدم پرداخت حقوق
– تجمع اعتراضی کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل وزارت اقتصاد برای چندمین بار
– تجمع نمایندگان هزار کارگر شرکت آهاب در اعتراض به عدم پرداخت 7ماه حقوق برای سومین روز متوالی
– تجمعات اعتراضی کارگران کارگران گروه نساجی فرقانی نسبت به بلاتکلیفی معیشتی و شغلی
– نامه سرگشاده کارگران ابنیه فنی راه آهن دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه،نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق کارگران بدلیل اعتصاب ده روزه
– نامه سرگشاده کارگران خباز سنندج و حومه دراعتراض به عدم افزایش دستمزد، عدم اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آورودخالت اداره کاردرامورتشکلشان
– رانندگان اعلام کردند وعده های پوچ مدیریت اثری ندارد و روز یکشنبه در اعتراض به مطالبات معوق خود چراغ اتوبوس های خطوط همچنین ون های سامانه جانبازان را روشن می کنیم
– اخراج 6کارگر شهرداری آزادشهر چند درآستانه سال نو
– عدم پرداخت 4ماه حقوق کارگران شهرداری میرجاوه
عدم پرداخت 2سال عیدی این کارگران
– تجمع کشاورزان ضیاء آبادی دراعتراض به پرداخت نشدن خسارت بیمه محصولات مقابل بانک کشاورزی
– بیکاری50هزارنفربه علت کم‌آبی زاینده‌رود
– اعتصاب بازاریان بانه و پیرانشهر در اعتراض به بستن بازارچه‌های مرزی
– تجمع دانشجویان دانشگاه هنر در اعتراض به “شهریه دوره شبانه”، “ساختار هیات علمی” و “مشکلات رفاهی”
– تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران
– مصدومیت 6کارگرماهشهربراثر واژگونی سرویس رفت وآمد – وخامت حال یکی از کارگران
راهپیمائی متحدانه و هزاران نفره کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در خیابانهای این شهر با شعار حساب ما پر نشه اهواز قیامت میشه
بنا بر گزارشهای ارسالی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به اتحادیه آزاد کارگران ایران، آنان در ششمین روز اعتصاب متحدانه خود و در پی تجمع روز چهارشنبه گذشته در مقابل استانداری خوزستان و تجمع اعتراضی دیروز در نماز جمعه اهواز، صبح امروز ابتدا دست به تجمع در مقابل استانداری خوزستان زدند و بدنبال بی توجهی مسئولین این نهاد به خواستهایشان اقدام به راهپیمائی در خیابانهای اهواز کردند.
بنا بر این گزارش، تا لحظه مخابره این خبر(ساعت یازده) راهپیمائی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در خیابان امانیه با شرکت هزاران کارگر با شعارهای حساب ما پر نشه اهواز قیامت میشه، پول ما رو دزدیدن دارن باهاش پز میدن، مرگ بر کارگر درود بر ستمگر و… همچنان ادامه دارد.
فیلم تجمع امروز کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در مقابل استانداری خوزستان و راهپیمائی آنان در خیابانهای شهر اهواز بر روی کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران به آدرس @ettehad قرار دارد.
کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز خواهان پرداخت یکجا و کامل حقوق ماههای آذر، دی، بهمن، تعیین تکلیف چگونگی پرداخت حقوق اسفند ماه و عیدی و پاداش، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، برقراری بیمه تکمیلی پرسنل و ساماندهی و برقراری مجدد سرویسهای ایاب و ذهاب هستند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم اسفند ماه 1396
اعتصاب متحدانه 450 کارگر شرکت فریکو سیرجان در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حقوق معوقه
بنا بر گزارشهای ارسالی کارگران شرکت فریکو سیرجان به اتحادیه آزاد کارگران، کارگران این شرکت تولیدی از سه ماه پیش در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای خود و عدم واریز بیمه هایشان به حساب صندوق سازمان تامین اجتماعی بارها دست به اعتصاب زده اند اما علیرغم وساطت مسئولین فرمانداری و نماینده شهر و تعهد کارفرما برای پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران، هیچیک از این وعده ها در طول سه ماه گذشته محقق نشده است و در حال حاضر این کارگران چهار ماه حقوق معوقه دارند.
بنا بر این گزارش، کارگران شرکت فریکو سیرجان در ادامه اعتصابات و اعتراضات سه ماه گذشته خود، بار دیگر از روز چهارشنبه گذشته دست به اعتصاب زده و خواهان تسویه دستمزدهای معوقه خود و واریز بیمه هایشان به صندوق سازمان تامین اجتماعی شده اند.
بنا بر اظهار کارگران اعتصابی شرکت فریکو سیرجان، در طول ماههای گذشته هر موقع آنان در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای خود دست به اعتصاب زده اند کارفرما اقدام به تعطیلی شرکت کرده تا کارگران بناچار خود به سر کارهایشان بازگردند. این تعطیلی در مواقعی تا بیست روز هم طول کشیده است.
بنا بر این اظهارات، این بار نیز در پی آغاز اعتصاب کارگران از روز چهارشنبه گذشته و ممانعت آنان از بارگیری روغن، کارفرما اقدام به تعطیلی کارخانه کرده و کارگران از آنجا که متوجه شدند کارفرما در صدد خارج کردن روغنهای دپو شده به مبلغ پنج میلیارد تومان از انبار شرکت است از روز چهارشنبه گذشته دست به تجمع شبانه روزی در مقابل شرکت زده اند و علیرغم سرمای شدید با بر پا کردن چادر در مقابل کارخانه، شبها را به صبح میرسانند.
شرکت فریکو سیرجان که در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان قرار دارد تولید کننده روغنهای خوراکی با برند نینا است و متعلق به مهدی میر سلیم (پسر عموی میرسلیم کاندیدای ریاست جمهوری دوره یازدهم ریاست جمهوری) می باشد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم اسفند ماه 1396
درهمین رابطه:
تهدید کارگران معترض به اخراج از کار
بیش از 400 نفر از کارگران منطقه ویژه اقتصادی سیرجان از صبح امروز(5اسفند) با تجمع در محوطه خیابان و درب جنوبی این کارخانه خواستار احقاق حقوق خود شدند.
براساس گزارش منتشره،این کارگران پلاکاردهایی با عنوان «حقوقمان را می‌خواهیم»، «5 ماه حقوق نگرفتیم و کسی پاسخگو نیست» در دست داشتند.
کارگران معترض کارخانه روغن خوراکی عنوان کردند: این کارخانه طی سال‌های متمادی نسبت به پرداخت دیرهنگام حقوق سابقه دارد، اما اکنون پنج ماه است که به ما حقوق ندادند و پاسخگو هم نیستند و ما را به اخراج تهدید می‌کنند.
این کارگران عنوان می‌کنند: دو ماه پیش هم ما مقابل فرمانداری تجمع کردیم و گفتند به کارتان برگردید، مسئله پرداخت حقوق حل شد، اما انگار مسؤولان هم نمی‌توانند مشکلی را حل کنند، حتی موقع سفر رئیس جمهور همین‌گونه قول دادند و بعد نه تنها کسی جوابگو نیست بلکه تهدید به اخراج هم شده‌ایم.
تعداد دیگری از کارگران معترض گفتند: 414 خانوار منتظر دریافت هزینه زندگی و خرج و مخارج هستند، ایام پایان سال و عید است و حقوق کارگر هم کم بوده و به جایی از مخارج نمی‌رسد، مسؤولان خودشان را به جای ما بگذارند و زندگی پر از مشکلات ما را ببینند.

نصرت‌الله ضیاء شهابی مدیر منطقه ویژه سیرجان گفت: حق را به کارگران معترض می‌دهیم، تا الآن رایزنی‌هایی برای حل مشکل داشته‌ایم و امروز مشکل نقدینگی داریم.
وی افزود: امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما هم نتیجه دهد و بتوانیم طی روزهای آینده بخشی یا تمام حقوق این کارگران زحمتکش را پرداخت کنیم.
ادامه اعتصاب کارگران بخشهای مختلف شکت نیشکر هفت تپه
در پی اعتصابات کارگران بخشهای مختلف کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که از روز چهارشنبه گذشته بطور مداوم ادامه دارد دیروز چهارم اسفند ماه کارگران قسمت تجهیزات مکانیکی شرکت که تعداد آنها بیش از یکصد نفر است بطور یکپارچه ای در اعتراض به جابجائی های مدیریتی و گماردن مدیران ضد کارگر دست به اعتصاب زدند.
در پی این اعتصاب یکی از مدیران ارشد شرکت به نام سیفوری تلاش کرد با تهدید و ارعاب کارگران را وادار به شکستن اعتصاب کند اما با عکس العمل تند آنان نهایتا ناچار به فرار از کارخانه شد و کارگران در ادامه اعتراض خود که به ساختمان مدیریت کشیده شد موفق شدند با جلوگیری از منصوب کردن مدیر جدید برای قسمت تجهیزات مکانیکی به خواست خود دست یابند.
بنا بر گزارشهای ارسالی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در ادامه این اعتصابات در شرکت نیشکر هفته از صبح امروز کارگران بخشهای دفع آفات، بخش تولید شکر و تجهیزات مکانیکی دست به اعتصاب زده اند و همزمان کارگران بازنشسته آذر ماه نیز وارد محل کارخانه شده و همراه با دیگر کارگران در مقابل محل کوره بخار کارخانه دست به تجمع زده اند. کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه خواهان تکمیل پرداخت حقوق اذر ماه همه کارگران و پرداخت کامل حقوق ماههای دی و بهمن و عیدی و پاداش خود هستند.
کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه خواهان واریز 4 درصد از بیمه خود به حساب سازمان تامین اجتماعی هستند تا سیکل بازنشستگی شان تکمیل شود. در حال حاضر این کارگران از آنجا که از آذر ماه سالجاری بازنشسته شده اند از کارفرما حقوقی دریافت نمیکنند و از سوی دیگر بدلیل عدم واریز 4 درصد سهم بیمه کارفرما به صندوق سازمان تامین اجتماعی این سازمان نیز از بازنشسته کردن آنان خودداری میکند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم اسفند ماه 1396
تجمع اعتراضی کارگران کارخانه صنایع شیر تهران شهداد(وارنا) ورامین نسبت به عدم پرداخت حقوق
روز شنبه پنجم اسفند ماه،جمعی از کارگران کارخانه صنایع شیر تهران شهداد ( شیر وارنا)دراعتراض به عدم پرداخت حقوق در محوطه این واحد تولدی لبنی تجمع کردند.
برپایه گزارش منتشره، کارخانه صنایع شیر تهران شهداد موسوم به وارنا یکی از مهمترین کارخانه های لبنی استان تهران است که به دلیل مشکلات مالی ، در آستانه تعطیلی قرار گرفته و مسئولان این کارخانه بارها اقدام به تعدیل نیرو کرده اند.
ده ها نفر از کارگران این کارخانه روز شنبه به دلیل عدم پرداخت دستمزد و حق و حقوق از سوی مسئولان کارخانه ، در محوطه این کارخانه حضور پیدا کرده و خواستار توجه مسئولان شهرستان به مشکلاتشان شدند.
ماه گذشته با برگزاری چندین جلسه تخصصی با حضور فرماندار و مسئولان این کارخانه که علاوه بر مشکل تولید ، ده ها میلیارد تومان پول شیر به دامداران شهرستان ورامین بدهکار است ، قرار شد که کارخانه شیر چوپان ، یکی از معروف ترین برند های تولید لبنیات منطقه به صورت مشارکت ، مشکلات کارخانه وارنا را برطرف کند.
در سفر بهمن ماه استاندار تهران به شهرستان ورامین ، محمد حسین مقیمی با حضور در محل کارخانه ، با مشکلات این واحد تولیدی آشنا شد ولی مسئولان کارخانه وارنا با وجود توافقات صورت گرفته با کارخانه چوپان ، خواستار کمک مستقیم استان برای رفع مشکلاتشان بدون مشارکت با این کارخانه شدند.
با وجود آن که تنها یک بخش از این کارخانه به تولید محصولات لبنی از جمله بستنی اقدام می کند ، پرداخت حقوق اندک کارگر مشغول در آن با تأخیر مواجه شده و این امر در روزهای پایانی سال ، مشکلات عدیده ای را برای کارگران آن به وجود آورده است.
کارخانه تهران شهداد که اکثر افراد آن را به نام کارخانه وارنا می شناسند در سال 1385 با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت فعالیت خود را با ظرفیت تولید روزانه 100 هزار تن محصولات لبنی آغاز کرد.
با فوت حسن توکلی صاحب اصلی کارخانه در دیماه سال 91 ، فعالیت این کارخانه با مشکلات عدیده ای مواجه شد تا جایی که هم اکنون این کارخانه چند ده میلیارد تومان به دامداران ورامین بابت خرید شیر بدهکار است و تولید این کارخانه به روزانه 10 هزار تن کاهش یافته است.
مسئولان کارخانه شیروارنا در ماه های اخیر بارها قصد تعطیلی آن را داشته اند که با پیگیری فرماندار ورامین و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن ، از تعطیلی آن جلوگیری شد.
تجمع اعتراضی کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل وزارت اقتصاد برای چندمین بار
روز شنبه پنجم اسفند ماه برای چندمین بار، کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل وزارت اقتصاد زدند.
بنابه گزارش منتشره، کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت امروز برای چندمین بار برای دریافت مطالبات خود مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی تجمع کردند.
این کارکنان خواستار پرداخت مطالبات 36 ماهه خود شده‌اند و نسبت به بی تفاوتی سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد تجمع کرده‌اند.
معترضین با در دست داشتن پلاکاردهایی از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار پیگیری امور مربوط به مطالباتشان شده‌اند.
پیش‌ از این‌ نیز میرعلی ‌اشرف عبداله‌ پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته بود؛ کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در 10 سال گذشته برای به‌ثمر رسیدن سهام عدالت زحمت کشیدند و اکنون که موضوع سهام عدالت به سرانجام رسیده است، این افراد انتظار دارند از نظر امنیت شغلی مشکلی نداشته باشند.
البته اظهارات رئیس خصوصی سازی بدون وعده و وعید هم نبود و پوری حسنی گفته بود قطعا این افراد در تشکل‌های جدید و در بخش‌های دیگر استفاده خواهند شد و همان‌گونه که معاون‌ اول رئیس‌جمهور نیز تأکید کردند، مسلما تدبیری برای این موضوع اندیشیده خواهد شد.
تجمع نمایندگان هزار کارگر شرکت آهاب در اعتراض به عدم پرداخت 7ماه حقوق برای سومین روز متوالی
روزشنبه پنجم اسفندماه براس سومین روزمتوالی، نمایندگان هزار کارگر شرکت آهاب در اعتراض به عدم پرداخت 7ماه حقوق مقابل ساختمان مرکزی شرکت در خیابان شیخ بهایی شمالی تجمع کردند.
براساس گزارش رسانه ای شده،، تعدادی از کارگران و کارمندان شرکت «آهاب» که در زمینه تعمیر و بازسازی خطوط متروی تهران فعالیت دارد، صبح امروز تجمع اعتراضی برگزار کردند.
یکی از حاضران در تجمع می‌گوید: حدود صد نفر هستیم که به نمایندگی از حدود هزارنفر از کارمندان و کارگران شاغل در شرکت آهاب، این تجمع را برای رسیدگی به مطالبات مزدی محقق نشده خود، برگزار کردیم.
تجمع کارگران و کارمندان شرکت آهاب از ساعت 10 صبح امروز (شنبه، 5 اسفندماه) در حالی مقابل دفتر مرکزی شرکت آهاب برگزار شد که در دو روز گذشته نیز تجمعاتی مشابه در همین مکان برگزار شده بود.
یکی دیگر از تجمع‌کنندگان گفت: تا این لحظه بیشتر از هفت ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، طلبکاریم. در طول این چندماه به خاطر وعده‌هایی که از طرف مدیران شرکت مبنی بر پرداخت حقوق‌های معوقه خود دریافت کرده‌ بودیم، به کار خود در این مجموعه ادامه دادیم.
وی افزود: امروز در پی برگزاری تجمع در مقابل ساختمان مرکزی شرکت در خیابان شیخ بهایی شمالی، مدیر‌عامل شرکت، در تجمع حضور یافته و با تجمع‌کنندگان به گفتگو پرداخت. وی وعده داد به اندازه یک ماه حقوق معوقه آنها را پرداخت کند که تاکنون مورد موافقت تجمع‌کنندگان قرار نگرفته است.
در همین رابطه محمد اعلایی «مدیر‌عامل شرکت آهاب»گفت: حقوق معوقه کارگران، هفت‌ماه است. در پی مشاهده تجمع امروز از سوی ماموران کلانتری ونک، رئیس کلانتری جهت اطلاع یافتن از دلیل تجمع، به اینجا رجوع کرده و تا زمان رسیدن به توافق در جمع حاضر بود. با حضور آنها توافقی صورت‌مجلس شد مبنی بر تعهد شرکت به پرداخت سه ماه حقوق معوقه و عیدی کارگران و کارمندان تا پیش از پایان اسفند‌ماه.
تجمعات اعتراضی کارگران کارگران گروه نساجی فرقانی نسبت به بلاتکلیفی معیشتی و شغلی
چهارماه حقوق کارگران گروه نساجی فرقانی شامل کارخانه‌های «یاس نخ»، «یاس نخ البرز»، «نخ البرز»، «صنایع بافت تکمیلی ایران» و «نخ پاسارگاد»پرداخت نشده است.
تولید در کارخانه یاس نخ البرز موقتا متوقف شده است و کارگران سایر واحدها هم مرتبا دست به اعتراض می‌زنند.
بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ5اسفند، کارگران گروه نساجی فرقانی که همگی آنها تحت مسئولیت کارفرمای واحد در محوطه‌ای واقع در شهر صنعتی البرز قزوین و کاسپین مشغول به کارند،در گروه نساجی فرقانی حدود ۶۰۰ کارگر در پنج شرکت مشغول کارند که مزد چهار ماه گذشته به همراه عیدی و پاداش پایان سال طلبکارند.
این منابع کارگری با یادآوری اینکه مدیریت این مجموعه مانند سایر بنگاه‌های اقتصادی در چند سال گذشته برای تامین منابع مالی با چالش‌هایی روبرو بوده است، افزود: نگرانی کارگران از این است که مبادا با استمرار وضعیت فعلی این کارخانه‌ها، معوقات مزدی آن‌ها در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند.
طبق اظهارات کارگران، علاوه بر دستمزد، مدیریت گروه فرقانی بدهی‌های مالی زیادی بابت تاخیر در پرداخت بیمه کارگران به تامین اجتماعی دارند و در این زمینه می‌توان گفت: دفترچه‌های درمانی کارگران هرچند ماه یکبار با مشکل تامین اعتبار روبروست.
وی با اشاره به بلاتکلیفی کارگران این پنج واحد نساجی، گفت: باوجود آنکه این کارخانه‌ها در زمینه فروش و تولید محصولات خود هیچ مشکلی ندارند اما کمبود منابع مالی باعث شده درخصوص تامین مواد اولیه تولید دچار مشکلات اساسی شوند به‌طوری‌که تولید هم‌اکنون در کارخانه «یاس نخ البرز» موقتا متوقف شده است و کارگران سایر واحدها هم مرتبا دست به اعتراض می‌زنند.
وی با تاکید بر پیگیری مسئولان استانی در مورد وضعیت «گروه نساجی فرقانی» و کارگرانش گفت: اگر مسئولان هرچه سریعتر به وضعیت کارخانه‌های «گروه نساجی فرقانی» رسیدگی نکنند، در آینده نزدیک شاهد تعطیلی کامل واحدهای آن و بیکاری کارگرانش خواهیم بود.
نامه سرگشاده کارگران ابنیه فنی راه آهن دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه،نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق کارگران بدلیل اعتصاب ده روزه
جمعی از کارگران شرکت خط و ابنیه فنی تراورس راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسئولان اعتراضشان رانسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه،نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق کارگران بدلیل اعتصاب ده روزه،رسانه ای کردند.
بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ5اسفند،کارگران شرکتی خط و ابنیه فنی تراورس راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این نامه از مسائل مالی و مشکلاتی که به مطالبات مزدی و بیمه‌ای آنها بازمی‌گردد، به عنوان علت اصلی مشکلات خود یاد کرده‌ و خواستار پیگیری مطالبات قانونی و تامین امنیت شغلی خود شده‌اند.
پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌ای، نداشتن امنیت شغلی به سبب داشتن قراردادهای کوتاه‌مدت، عدم دریافت برخی مزایای مزدی (همانند حق همسر، حق ایاب و ذهاب و حق غذا)، دریافت نکردن خدمات بیمه تکمیلی علارغم کسر از حقوق، ازجمله درخواست‌هایی است که در این نامه گروهی مطرح شده است.
دربخشی دیگر ازاین نامه اعتراضی آمده است: هنوز بابت دو ماه معوقات مزدی و عیدی و پاداش پایان سال از کارفرما طلبکارند.
کارفرما قصد دارد برای ایام ده روزه اعتراض سراسری کارگران خطوط ابنیه فنی غیبت منظور کند که در صورت تحقق این موضوع بخش قابل توجهی از حداقل دستمزدی که دریافت می‌کنند، کاهش می‌یابد.
در ادامه این نامه، کارگران خط و ابنیه فنی تراورس راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده‌اند: با وجود تجمعات متعددی که کارگران خط و ابنیه فنی در اعتراض به تعویق افتادن پرداخت مزد، حق بیمه و سایر مطالبات خود در مقابل ساختمان شهرستانهای محل فعالیت خود داشته‌اند اما تا امروز نتیجه‌ای جز دریافت بخشی از معوقات مزدی بدست نیامده است.
کارگران خطوط و ابنیه فنی راه آهن در بخش پایانی نامه خود از مسئولان بویژه مسئولان بالادستی کشور در خواست کردند تا قضاوت کنند که چگونه کارگران خطوط ابنیه فنی می‌توانند با داشتن مشکلات فراوان، امنیت ریلی کشور را تامین کنند.
قابل یادآوری است که حدود ۷ هزار کارگر امور نگهداری خط و ابنیه فنی خط راه‌آهن نواحی مختلف کشور تحت مسئولیت «شرکت تراورس» (یکی از شرکت‌های اقماری راه‌آهن است که امور نگهداری خط و ابنیه فنی خط آهن) مشغول کارند که در چند ماه گذشته در اعتراض به عدم دریافت چندین ماه مزد و بیمه معوقه، بارها در محوطه کارگاه محل کار خود و مقابل ساختمان نهادهای مختلف دولتی در تهران و شهرستان‌ها تجمع کرده‌اند.
نامه سرگشاده کارگران خباز سنندج و حومه دراعتراض به عدم افزایش دستمزد، عدم اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آورودخالت اداره کاردرامورتشکلشان
جمعی از کارگران خباز سنندج و حومه طی نامه سرگشاده اعتراضشان رانسبت به عدم افزایش دستمزد، عدم اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آورودخالت اداره کاردرامورتشکلشان رسانه ای کردند.
براساس گزارشی که 5اسفندرسانه ای شد،، جمعی از کارگران خبازی‌های سنندج و حومه در نامه‌ای خطاب به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان که رونوشت آن را برای وزارت کار نیز ارسال کرده‌اند، به بیان مطالبات خود پرداخته‌اند.
در این نامه آمده‌است:
«اولین مشکل ٬عدم افزایش دستمزدهایمان است. موضوع عدم افزایش حدودا ًچهار ساله دستمزد ما کارگران خباز به حاکم بودن عرفی غیرقانونی برمی‌گردد و آن منوط کردن افزایش دستمزد کارگران خباز به افزایش نرخ نان می‌باشد که اقدامی کاملا غیرقانونی به حساب می‌آید؛ چون در هیچ جای قانون اشاره نشده که افزایش نرخ کالای تولیدی توسط کارگر دستمزد وی را تعیین می‌کند. لذا حاکم شدن این عرف در تعیین دستمزد ما؛ باتوجه به تورم و گرانی کالاهای اساسی کارگران٬ سطح زندگی و معیشتمان را به سراشیبی سقوط سوق داده چون مبنای دستمزد فعلی ما کارگران خباز تورم سال 139۳ می‌باشد، یعنی به هر شکلی حساب کنیم دخل و خرجمان تحت هیچ مکانیسمی با هم جور درنمی‌آید و جوابگوی تورم موجود در کشور نیست.
دومین مورد٬ موضوع عدم اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور برای همه کارگران شاغل در کارگاه‌های خبازی می‌باشد. سخت و زیان‌آور بودن کار در کارگاه خبازی در سنندج تنها برای مشاغل شاطری و نان‌درآری اعمال می‌شود؛ درحالیکه دیگر کارگران از خمیرگیر و چونه‌گیر گرفته تا وابر علی‌رغم ارتباط با گرما ساعات طولانی در روز را ثابت و بدون حرکت می‌ایستند که این کار در درازمدت کارگر را دچار انواع و اقسام بیماری از دیسک کمر گرفته تا واریس و مشکلات دیگر … می‌کند.
بحث دیگری که مطرح است٬ دخالت اداره تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی استان کردستان و شهرستان سنندج در مهندسی کردن انتخابات هیات مدیره انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج می‌باشد که از کاندیدا شدن دو نفر از نمایندگان فعلی این تشکل کارگری جلوگیری به عمل می‌آورد و بدون دلیل محکمه‌پسند بطور شفاهی به آنان اعلام شده که حق شرکت در انتخابات هیات مدیره این انجمن کارگری را ندارند.
ما کارگران خباز سنندج چند خواسته‌ را به شرح زیر اعلام می‌داریم:
۱.ما مخالف هرگونه افزایش قیمت کالاهای ضروری سفره کارگران٬ علی‌الخصوص نان می‌باشیم. به زعم ما افزایش نرخ نان در راستای اهداف سیاسی و اقتصادی دولت صورت می‌گیرد٬ افزایش قیمت کالاها خلاف ادعای کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت هیچ گاه به بالا رفتن رفاه اجتماعی طبقه کارگر کمک نمی‌کند٬ که هیچ بلکه سود حاصله از آن به جیب مبارک دولت و شریک اجتماعی شان (کارفرمایان) سرازیر می‌شود.
۲. تمامی کارگران شاغل در کارگاه‌های خبازی به دلایلی که شرح آن داده شد می‌بایست کار آنها سخت و زیان‌آور تلقی شده و همه ما از بازنشستگی پیش از موعد بهره‌مند شویم.
۳.ما کارگران به دخالت‌های وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی و ارگان‌های متبوع این وزارتخانه یعنی اداره کل تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی استان کردستان و شهرستان سنندج در امور تشکل کارگری خود معترض بوده و از این طریق بار دیگر اعلام می‌داریم٬ مجمع عمومی و عادی نهاد صنفی کارگران خباز آزادانه و بدون ممانعت هیچ نهاد دولتی برای کارگرانی که خود را کاندیدا می‌نمایند٬ در زودترین وقت ممکن برگزار شود.»
رانندگان اعلام کردند وعده های پوچ مدیریت اثری ندارد و روز یکشنبه در اعتراض به مطالبات معوق خود چراغ اتوبوس های خطوط همچنین ون های سامانه جانبازان را روشن می کنیم
پس از اینکه سندیکا اعلام کرد که رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی در اعتراض به مطالبات معوق خود چراغ های اتوس های خطوط همچنین ون های سامانه جانبازان را در طی روز یکشنبه ششم اسفند روشن کنند؛ مدیریت با انواع وعده های پوچ و شایعات مبنی بر پرداخت مطالبات کارگران قصد دارد تا با ایجاد خلل در اتحاد رانندگان، مانع از این اعتراض آرام گردد. اما رانندگان تا این لحظه با تماس های مکرر اعلام می کنند که فریب مدیریت ناکارآمد شرکت واحد را نخواهند خورد و در روز یکشنبه همه رانندگان با اتحاد چراغ های اتوس های خطوط همچنین ون های سامانه جانبازان را روشن خواهند کرد.
تاریخ گزارش: شنبه پنجم اسفند
برگرفته از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
اخراج 6کارگر شهرداری آزادشهر چند درآستانه سال نو
روزشنبه پنجم اسفند ماه،۶ کارگر شرکت فضای سبز تمیشه ، که با شهرداری آزادشهر همکاری دارد، از کار اخراج شدند.
به گزارش یک منبع خبری محلی،شهرام سعیدی، شهردار آزادشهر، در این خصوص اعلام کرد: این کارگران، برای تنبیه، بطور موقت از کار معلق شده اند و بزودی به سر کار بر می گردند.
پارسایی مدیر شرکت تمیشه نیزدر همین رابطه گفت: این کارگران کم کاری می کردند و چند بار هم به آنها تذکر داده بودیم و خودشان باعث شدند همکاری را با آنها ادامه ندهیم. شهرداری نیز بلافاصله ۶ نفر دیگر را برای جایگزینی این کارگران معرفی کرد و ما با آنها قرار داد بسته ایم.
پارسایی در خصوص بازگشت مجدد این کارگران به کار، بیان کرد: شهردار برای بازگشت این کارگران به کار، با بنده تماس گرفته است، اما تعداد نیروهایی ما در قرارداد ۲۷ نفر پیش بینی شده است. این در حالی است که در حال حاضر ما ۲۸ نفر مشغول به کار داریم و افزودن این ۶ نفر هزینه های بیشتری را بر شرکت ما تحمیل می کند.
مدیر شرکت تمیشه افزود: اگر شهرداری قرارداد ما را ۲۵ درصد افزایش دهد، حتما این کارگران را دوباره به کارگیری خواهم کرد.
حال سوال اینجاست، اگر عدم ادامه همکاری با این کارگران بخاطر تنبیه آنها بوده است و قرار بوده که بعد از چند روز به سر کار برگردند، چرا بلافاصله و کمتر از چند ساعت افرادی را برای جایگزینی آنها معرفی کرده اند!
چرا این کارگران در نزدیکی عید از کار بیکار شده اند! آیا عدم مدیریت باعث این اتفاق شده است و یا مطلب دیگری پشت پرده ی این ماجر وجود دارد!؟
آیا شهرداری با ۲۵ درصد افزایش قرارداد موافقیت می کند و این کارگران به سر کار بازخواهند گشت؟!
عدم پرداخت 4ماه حقوق کارگران شهرداری میرجاوه
عدم پرداخت 2سال عیدی این کارگران
شهردار میرجاوه گفت: کارگران شهرداری میرجاوه 4ماه حقوق معوقه دارند و شهرداری مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان به پرسنل بدهکار است.
به گزارش یک منبع خبری محلی،عزیزاحمد ریگی با اشاره به معوقات کارگران و کارمندان شهرداری میرجاوه، خاطرنشان کرد: کارگران شهرداری میرجاوه 4ماه حقوق معوقه دارند و شهرداری مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان به پرسنل بدهکار است.
ریگی تاکید کرد: شهرداری میرجاوه مبلغ 390 میلیون تومان مزایا و اضافه کار سال 95 و 96 را به کارمندان و کارگران بدهکار است و در آستانه بهر طبیعت که تمام پرسنل ادارات کشور عیدی و مزایا بهره مند می شوند شهرداری میرجاوه نمی تواند عیدی کارگران خود را پرداخت کند در سال 95 نیز نتوانستیم عیدی کارگران را بپردازیم.
تجمع کشاورزان ضیاء آبادی دراعتراض به پرداخت نشدن خسارت بیمه محصولات مقابل بانک کشاورزی
روزشنبه پنجم اسفندماه،جمعی ازکشاورزان ضیاآبادی دراعتراض به پرداخت نشدن خسارت بیمه محصولات مقابل بانک کشاورزی تجمع کردند.
برپایه گزارش منتشره،کشاورزان می‌گویند: در سال زراعی ۹۶-۹۵ فقط ۱۵ درصد از غرامت محصولات شان را دریافت کرده اند.
رئیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان هم خسات وارد شده به کشاورزان ضیاء آبادی را بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.
به گفته کلانتری، از این میزان خسارت بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای باغ‌ها و مابقی بخش زراعت است.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد باغ‌ها و مزارع تحت پوشش بیمه قرار دارد گفت: خسارت زارعان به حساب شان واریز شده است و بقیه به مرور تا پایان امسال پرداخت می‌شود.
وسعت باغ‌های بخش ضیاء آباد شش هزار و ۷۰۰ هکتار است.
کشاورزان این منطقه همچنین هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شان را به کشت گندم و جو اختصاص دادند.
رئیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: امسال در مجموع بیش از ۴۶ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان به کشاورزان استان به علل مختلف از جمله سرما زدگی خسارت وارد شده است.
بیکاری50هزارنفربه علت کم‌آبی زاینده‌رود
کشاورزان معترض: «نان شب نداریم»؛ «چرا به داد ما نمی‌رسند؟»؛ «مرم گشنن، درد دلشون رو به کی بگن؟»؛ «این عدله، این عدالته؟» و… .
درگزارش رسانه ای شده بتریخ5اسفند ازجمله آمده است:بی‌آبی بیکاری را کلید زده است. این بیکاری اما سهم محروم‌ترین اقشار جامعه شده، یعنی همان روستاییانی که صدها سال است در اطراف رودخانه‌هایی همچون زاینده‌رود زمین کشاورزی برای خود برپا کرده‌اند. و اینک ۵۰ هزار کشاورز تنها در این ناحیه از کشور بیکار شده‌اند.
مطابق آمار «سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان» ۱۵۸ هزار و ۷۱۴ نفر معادل ۱۱,۳ شاغلان استان به کشت محصولات زراعی و محصولات باغی مشغول هستند. طبعا بی‌آبی هم معیشت آنها را تهدید می‌کند و هم کارگرانی که روی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی کار می‌کنند.
شرقِ نصفِ جهان نقطه‌ی آغاز بحران است؛ یعنی درست جایی که رودخانه زاینده رود در بالادست کم‌آب و در پایین‌دست بی‌آب واقع شده است. اکثر زمین‌های کشاورزی هم حول «زنده‌رود» شکل گرفته‌اند اما با خشک شدن بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران و انتقال آب به دل کویر در یزد، قم و… برای احیای صنایع آب‌بر، دیگر امرار معاش به وسیله این زمین‌ها مانند گذشته‌های نه چندان دور ممکن نیست.
برای درک بهتر نگرانی‌های معیشتی کشاورزان باید به سال ۱۳۹۱ بازگردیم؛ سالی که کشاورزان اصفهانی برای رساندن صدای اعتراض خود به گوش مسئولان وزارت نیرو دست به تجمع زدند و درگیری‌هایی میان آنها و نیروی انتظامی پیش آمد. با این حال در تمام این سال‌ها از آلام و مصیبت‌های کشاورزان اصفهانی چیزی کم نشد؛ چراکه حفر چاه‌‌های غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی و تبدیل آنها به زمین‌های کشاورزی، کاهش سطح بارش باران (یک و نیم میلی متر در سال ۹۶) و انتقال آب برای ممکن ساختن ادامه فعالیت صنایع سنگین مستقر در کویر، همچنان ادامه یافت.
آخرین دست از تجمعات کشاورزان اصفهانی دی ماه سال جاری برگزار شد. آنها ۱۰۰ دستگاه از تراکتورهای خود را در کنار جاده‌ها مستقر کردند و در همانجا چادر زدند و خواهان دریافت حقابه‌های خود شدند. کشاورزان شرق اصفهان دو کشت سهم آب دارند اما حالا شرایط به گونه‌ای شده که به یک کشت سهم آب در پاییز قناعت کرده‌اند. با این حال مسئولان «نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان» اعلام کرده‌اند: «پاییز امسال هم آبی برای کشت به کشاورزان اختصاص داده نشده است».
وکشاورزان معترضانی که به رسانه‌ها گفتند: «نان شب نداریم»؛ «چرا به داد ما نمی‌رسند؟»؛ «مرم گشنن، درد دلشون رو به کی بگن؟»؛ «این عدله، این عدالته؟» و… .
اعتصاب بازاریان بانه و پیرانشهر در اعتراض به بستن بازارچه‌های مرزی
روزشنبه پنجم اسفندماه، بازاریان بانه و پیرانشهر در اعتراض به بستن بازارچه‌های مرزی اعتصاب کردند.
به گزارش یک منبع خبری محلی،درپی این اعتصاب بازارچەهای لوازم خارجی در پیرانشهر و بانه
تعطیل شد واعتصابیون اعلام کردند تا بازگشایی کامل مرزها به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
تجمع دانشجویان دانشگاه هنر در اعتراض به “شهریه دوره شبانه”، “ساختار هیات علمی” و “مشکلات رفاهی”
ظهرروزشنبه پنجم اسفندماه، امروز دانشجویان دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران در اعتراض به سیاست های دانشگاه، مشکلات آموزشی، مشکلات رفاهی، شهریه های سر سام آور دانشجویان شبانه و… تجمع کردند.
برپایه گزارش منتشره،دانشجویان دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران در تجمع اعتراضی خود خواستار افزایش و به‌روزرسانی امکانات و تجهیزات، تغییر و به‌روزرسانی طرح درس کارشناسی و کارشناسی ارشد با نظرخواهی از نمایندگان دانشجویان و کاهش هزینه‌ سرسام‌آور شهریه‌ی دانشجویان شبانه شدند.
این دانشجویان درخواست دارند که امکان انتخاب چند استاد برای هر درس برای آن ها وجود داشته باشد. همچنین بازنگری جدی در ترکیب و ساختار بسته‌ هیئت علمی، افزایش عینی تأثیر و مشارکت دانشجویان در انتخاب و به کارگیری اساتید هر درس، توجه به نظرسنجی از دانشجویان و اعلام عمومی نتایج نظرسنجی‌ها از دیگر درخواست های دانشجویان به شمار می‌رود.
افزایش و به‌روزرسانی امکانات و تجهیزات، تغییر و به‌روزرسانی طرح درس کارشناسی و کارشناسی ارشد با نظرخواهی از نمایندگان دانشجویان و کاهش هزینه‌ی سرسام‌آور شهریه‌ی دانشجویان شبانه از دیگر مواردی است که دانشجویان بر آن تاکید دارند.
همچنین در روزهای گذشته به مدت سه روز تجمعات و اعتراضات دانشجویان دیگر این دانشگاه در مجموعه اداری و دفتر ریاست برگزار شد. دلایل اصلی تجمع به گفته دانشجویان معترض، پولی سازی آموزش و مشکلات عمرانی دانشگاه و دانشکده ها، کمبود امکانات و تجهیزات کارگاهها، پلاتوها، سازهای قدیمی و فرسوده،موارد آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، سنوات و شهریه های شبانه، مالی و رفاهی و انتصابات اخیر ریاست دانشگاه است.
تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران
تجمع صنفی دانشجویان دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران در اعتراض به مشکلات حقوقی ، رفاهی و عدم صدور مجوز برای انجمن های علمی در حاشیه حضور محمد جواد ظریف
منبع:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور
مصدومیت 6کارگرماهشهربراثر واژگونی سرویس رفت وآمد – وخامت حال یکی از کارگران
رئیس مرکز فوریت های پزشکی شهرستان بندرماهشهر گفت: بامداد روزشنبه5اسفند بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی بوس در محور بندرامام-آبادان 6 نفر مصدوم شدند.
قدرت الله کرد ادامه داد: بعد از تماس با اورژانس یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد و هر 6 نفر مصدوم را به درمانگاه راه زینب بندرامام منتقل کردند.
رئیس فوریت های پزشکی شهرستان بندرماهشهر در ادامه از نامساعد بودن وضعیت سلامت یکی از مصدومان خبر داد و گفت: از این تعداد مصدوم، پنج نفر به صورت سرپایی مداوا شدند و وضعیت عمومی آنها مساعد است اما وضعیت سلامت یکی از مصدومان نامساعد گزارش شده است و برای ادامه روند درمان به بیمارستان معرفی بندرماهشهر منتقل شد.
کرد در پایان خاطرنشان کرد: این دستگاه مینی بوس مربوط به سرویس ایاب و ذهاب کارگران بوده است.
پنج اسفند ماه1396
akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.